فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:44
فهرست مطالب:
فلسفه و هدف زندگی
دو جنبه دیگر برای هدف :
اسلام و مسئله شناخت :
در حدیث دیگری از پیامب راکرم روایت شده است که :
منابع شناخت:
منبع اول شناخت :
ب منبع دوم شناخت
منبع سوم شناخت
الف ) معنای قلب:
ب ) شناخت های قلبی:
ج) فلق شناخت های قلبی و تعقلی :
این دو متبع شناخت در قرآن کریم بهاین شکل مطرح شده اند :
منبع قلب در قرآن وحدیث:
یده های دل :
آیا شناخت فطری ممکن است ؟
انواع شناخت های فطری :
ویژکی های شناخت فطری
شناختهای فطری دو ویژگی دارند :
شرایط شکوفایی فطرت
موانع شکوفایی فطری
نتیجه :
منابع و مآخذ:
فلسفه و هدف زندگی
پرسش از فلسفه و هدف حیات به هیچ وجه تازگی نداشته از دوران های قدیم در هر جامعه ای افراد فراوانی با اشکال گوناگونی از موضوع مزبور پی جویی کرده و با عقاید اعمالی که از آن دوران ها به یادگار مانده است پاسخ قانع کننده ای درباره آن موضوع تهیه شده ا ست
اگرچه سوال صریح و مستقیم در باره فلسفه و هدف حیات در دوران های ماقبل سه قرن اخیر چنان شیوع و رواج نداشته است که مانند امروز به عنوان یک مسئله جلوه ای داشته باشد و به طور کنایه و غیر مستقیم و فداکردن هستی خویش در راه ایدئولوژی ها به خوبی نشان داده اند که سوال مزبور با مطرح کردن مجموع کلی حیات که سپری می کردند برای آنان با اهمیت تلقی شده و به طور کلی می توان گفت هر گذرگاه تاریخ هر فرد هشیاری که در پهنه تلاقی خطوط ماده و حیات برای کمترین لحظات توانسته است من خود را از غوطه ور شدن د رشادی و اندوه و کشمکش های ضروری حیات بالاتر کشیده حیات را برای خود برنهد فورا سوال هدف و فلسفه زندگی برای او مطرح شده است
کوشش های درخشان فلاسفه یونان و اندیشمندان روم در بره توجیه و تفسیر حیات آدمی خد دلیل بارزی است که می تواند تعمق آنان را در فلسفه و هدف حیات اثبات کند کسانی که اطاع کافی از سرگذشت ایده ها و عقاید کلی دراره هستی دارند میدانند که بروز آن ها یکی از نتایج مطرح کردن خود به عنوان جزیی از هستبی صورت گرفته است کاین سوال حیاتی در فرهنگ اسلامی به وسیله پیشتاران آن ها چه در مقام پاسخ گویی به سوال صریح د رموضوع مزبور و چه به طور مستقل دیده می شود قرآن در 100 مورد حیات و تشبیه و تفسیر و توجیه و بیان هدف آن تذکر داده است بنارر ملاحظات فوق سوال از فلسفه و هدف حیات از نظر تاریخی مساوی تارخ ههوشیار آدمیان می باشد
پاسخ هایی که در آن دوران ها گفته می شد به جهت ابهت و عظمتی که دستگاه هستی برای آنان دارا بود متین و با شکوه و موقرانه بازگویی گشت
در صورتی که در دوران های اخیر بازشدن برخی از رموز طبیعت و پیشرفت های چشمگیر یا به عبارت شایسته تر به جهت افزایش روابط انسان با طبیعت به غلط چنین گمان رفته است هستی دارا ی آن ابهت و عظمت نیست لذا موال مزبور هم ص2صریخ تر و هم با احساس لزوم جدی طرح آن راج زیادی پیدا کرد
از طرف دیگر پاسخ های باشکوه و موقرانه گذشته هم محترممانه کنار گذاشته شدهو مردم در این ؟؟؟ برا آمدهاند که فلسفه و هدف حیات را مانند فلسفه و هدف آب خودرن در موقع تشنگی بدانند
نکته دوم که موجبات افزایش و تندی سوال مزبور شده است دگر گون شدن چهره حیات به وسیله غوطه ور شدن در عربده های ناخود آگاه ماشین است که از اواخر قرن هجده به این طرف رو به افزایش گذاشته است تمام حوزه های وجودی حیات که با ظرافت و هوشیاری و آ زدی با گسترش افق زیادی در مقابل دیدگان آدمی حیات را فروزان می شاخت به محاصره ماشین در آمده تدریجا محاصره تنگ تر گشت و حیات آدمی در نفطه تلاقی ماده و حیات با خشونت ماده آبی با شکست روبه رو شد
در نتیجه تفکر نماهایی که حاضر بودند برای بدست آوردن یک دستمال به قیصریه ها آتش بزنند میدا مناسبی برای خود دیده به جای این که در برداشتن سنگی که روی منبع حیات آدمیان افتاده اشت بکوشند فریاد بر آمدند که منبع آب ندارد یا آب منبع تمام شده است چون اینان حیات واقعی خود را چه در را بدست اوردن شهرت و به جهت خود باختگی واقعی زا دست داده بودند حیات کلی آدمیان برای آنان پوچ جلوه کرده
هیاهویی در این باره راه انداخته و از آ ب گل آلود جوامع ماهی ها بیرون کشیدند و حقیقت را به دست نیستی و نابودی سپردند و عناصر تشکیل دهنده سوال از هدف زندگی از نظر خود انسانها حقایقی هستند که مردم با اختلافاتی که در چگونگی و خصوصیات آنها دارند مفاهیم روشنی را از آن حقایق در نظر می گیرند حداقل مسئله ای به نام فلسفه زندگی که غایت و هدف تمام حرکات و سکنات زندگی را به طور مجموعی شاملل شود وجود دارد که در هر دوره و عصری برای همه اشخاص س که می توانند که از خصوصصیات واجزا و پدیده های شخصی زندگی بالاتر رفته مجموع آنها را به طور کلی برای خود برنهند و سپس سوال فوق را مطرح نمایند مورد توجه جدی قرار گرفته است برای توضیح این سوال دو مطلب با اهمیت را متذکر می شویم :
مسلم است که هدف از یک پدیده عبارتست از آن حقیقت منظور که آگاهی و اشتیاق به دست آوردن آن محرک انسان به سوی انجام دادن حرکات معینی است که آن حقیقت را ؟؟؟وصول مینماید بنابراین هر هدف درو جنبه دارد جنبه دورن ذاتی که می گوید و به یکی از جهات ملایم با طبییعت انسانی و مورد آگاهی و اشتیاق اوست .