فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:140
چکیده:
بخش اول
کلیات روابط عمومی
تعریف
برای شروع بحث لازم است در ابتدا در پیرامون تعریف روابط عمومی بحث شود آنچه من بر آن تاکید دارم ضرورت ارائه تعریفی جدید از روابط عمومی است که مبتنی بر شرایط اجتماعی کشور وفرهنگ اسران اسلامی باشد برای رسیدن به چنین تعریفی اهم بررسی اهم تعاریفی که تاکنون درباره روابط عمومی ارائه شده است ضرورت می نماید:
1-تعریف (رکس هارلو)از پیشگامان روابط عمومی در جهان روابط عمومی عبارتست از دانشی است که توسط سارمانهای آگاهانه مس کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم وحمایت کسانی راکه موسسه اهمیت دارند به دست آورند)
2- (اسکات . ام.کاتلیپ )صاحبنظر روابط عمومی درجهان روابط عمومی اداره کردن وظایف شناسایی وایجاد حفظ ونگهداری روابط مطلوبوحسنه بین سارمان وجامعه است جامعه ای که توفیق وناکامی یک سازمان به آن وابسته است.
3-(فرهنگ وبستر )عمل ایجاد درک عامه از فرد موسسه یا نهاد وترغیت آنان برای داشتن حسن نیت نسبت به آن همچنین درک وحسن نیت عامه نسبت به فرد موسسه یا نهاد.
4-پرفسور(بایرون کولیستان )روابط عمومی کوشش مدیران برای ترغیب مردم یا نفوذ در افکار آنان از طریق کاربرد وسایل ارتباطی است تا آنکه مردم نظر خوب نسبت به یک موسسه داشته باشند وآن را محترو شمارند وحمایت وپشتیبانی کنند ودر فراز ونشیب ها در کنار آن باقی بمانند.
5-دکتر(رکس.اف.هارلو)استاد ورهبر حربه ای روابط عمومی :روابط عمومیوظیفه ای مدیریتی وروشن است که برای ایجاد ونگهداری راها وخطوط متقابل درک پذیرش وهمکار ی بین یک سازمان ومردمی که با آن سروکار دارند کمک می کند.
6-جامعه انجمن روابط عمومی .روابط عمومی به جامعه پیچیده وجمع گرای کمک میکندکه به تصمیمات ووظیفه اش توسط مشارکت در درک متقابل بین گروها وموسسه ها به صورت موثرتر دست یابد وروابط عمومی در راستای هماهنگ کردن عمومبا سیاستهای مردمی کمک می کند
7-انجمن جهانی روابط عمومی :روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان وعملی ممتد مدام وطرح ریزی شده است که از طریق آن افراد وسازمانهای می کوشند تا تفاهم وپشتیبانی کسانی را که با آنان سروکار دارند به دست آورند
8-انجمن روابط عمومی انگلستان :روابط عمومی عبار است از تلاش ها واقدام های آگاهانه ببرنامه ریزی شده وسنجیده برای استقرار وکسب تفاهم متقابل بین یک سازمان وگروهای مورد یظر آن سازمان.
9-انجمن روابط عمومی دانمارک:روابط عمومی عبارت از تلاش هایی است مستمر و منطبق با روشهای علمی وعملی که مدیریت سارمانه به منظور ایجاد تفاهم وپیدایش حسن علاقمندی وتحصیل پشتیبانی گروههایی که سازمان با آن سروکار دارد ویا فکر می کند در آینده سروکار خواهد داشت ته عمل می آورد.
10انجمن روابط عمومی آلمان :روابط عمومی عبارت از تلاش های ْآگاهانه وقانونمندی به منظور تفاهم واستمرار اعتماد وشناخت مبقابل عموم است که بر اساس تحقیق علمیوعملی صحیح ومستمر می شود.
11-کنکره جهانی روابط عمومی :در سال 1978در مکزیکو:روابط عمومی کاربردی عبارت است از هنر ودانش اجتماعی تجزیه وتحلیل گرایش ها –پیش بینی آثار آنها مشورت با روسای موسسات وتهیه واجرای برنامه های عملی که هم در جهت منافع موسسه وهم همگان باشد.
12-انجمن روابط عمومی امریکا:روابط عمومی کوششی برای تاثیر گذاری و ایجاد تغییر درافکار عمومی از طریق نظارت تحقیق وارزیابی اطلاعات وفرایند هاست
13-ادوارد برنیز:یکی از بنیانگذاران رشته روابط عمومی :روابط عمومی عبارت است از دادن اطلاعات به مردم وتلاش های ترغیبی به منظور تغییر گرایش ها ورفتار مردم و کوشش برای همبسته ساختن نگرشها واقدامات یک موسسه با مخاطبان ومتقابلا نگرش ها واقدامات مخاطبان باموسسسه.
14-جان مارستن :روابط عمومی ارتباط قانع کننده واز روی نقشه برای تاثیر همچنین آن دسته از اعمال مدیریت است که مدیر به دستیاری آن برخورد ورفتار عامه را می سنجد ودر نتیحه خنط مش ها وطرز عمل های فرد یا موسسه را به صورتی که متضمن مناافع عامه وفرد ویا موسسه مزبور باشد تعیین وبرنامه عمل و فعالیت ارتباطی خود را به منظور حصول حسن تفاهم وقبول جامعه مطرح می کند.
15رابرت اسکار کارلسون :روابط عمومی فعالیت های اطلاعاتی و خط مش های است که سازمان های مختلف با توسل به آنها درصدد ایجاد نگرش هاب مطلوت نسبت به خود وکارشان وهمچنن مبارزه با نگرش های مخالف هستند.
1-اسکات.ام.کاتلیپ:وآلن .اچ.سنتر درکتاب روابط عمومی موثر :روابط عمومی عبارت است از انتقال وتجزیه وتحلیل اطلاعات ونظرات مدیریت موسسه به مخاطبان آن انتقال تجزیه وتحلیل اطلاعات ونظریات این گروها به مویریت به منظور ایجاد همسویی وهماهنگی درعلایق ومنافع
17-نشریه اخبار روابط عمومی .روابط عمومی عمل مدیریت است که به وسیله آن افراد جامعه مورد سنجش قرار می گیرند وروش کار وطرز عمل یک فرد با یک موسسه با مصلحت عمومی منطبق می شود وبرنامه ای برای جلب تفاهم ومقبولیت عامه به موقع اجرا گذاشته می شود.
18-روابط عمومی آینه تمام نمای یک موسسه است
19-روابط عمومی عبارت است از رفتار خوب توام با گزارش خوب است
20-روابط عمومی شمای اجنماعی ویک نظام ارتباطی ودائمی هر سازمان است که راهبر ها وتاکتیک های سازمان را برای جوامع مخاطب ونگرش ها انتظار جوامع مخاطب را برای سازمان (ترجمه)می کند
21-برنایز :روابط عمومی عبارت است از ایجاد حسن تفاهم وقبول عامه با استفاده از قواعد واصول علم اجتماعی
22-اطلاع بر افکار عمومی وسنجش وارزشیابی آن
23-روابط عمومی عبارت از چشم وگوش وزبان سازمان است
24روابط عمومی یعنی داشتن رابط خوب با دیگران
26روابط عمومی عبارت است از اقدام به کارهای برای افزایش وتقویت رابط با مردم
26گرونیک :روابط عمومی –مدیریت ارتباط میان یک سازمان وهمگان هایی است که با آن سروکار دارند
27-لانگ وهرلتون :روابط عمومی کارکرد ازتباطی مدیریت است که از طریق آن سازمانها با محیط خود سازگار می شوند آن را اصلاح می کنند وتغییر می دهند یا آن را حفط می کنند تا به اهداف سازمانی دست یابند.
ویژگی های روابط عمومی
براساس تعاریف یادشده می توان ویژگی هایی را برای روابط عمومی برشمرد
اهم این ویژگی ها به شرح زیر است
1-روابط عمومی علم ودانش است
2-کوشش آگاهانه برنامه ریزی شده
3-وسیله جلب نظر تفاهم وپشتیبانی مخاطبان وحفظ ونگهداری آن با استفاده از وسایل مختلف نظیر رسانه ها
4-بخشی از وظایف مدیریت سازمان
6-روابط مبتنی بر تحقیق
7-توجه به تجزیه وتحلیل گرایش ها
8-وسیله مشاوره مدیران
9-وسیله تغییر در افکار عمومی
10-وسیله ایجاد ارتباط دوسویه بین سازمان با مخاطب وبللعکس
12-وسیله ایجاد ارتباط اقناعی
بر اساس آنچه بیان شد می توان تعریف کاملی را برای روابط عمومی ارائه داد:
روابط عمومی مجموعه از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه وتحقیق است که استفاده از شیوه های علمی وهنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظریه آ»آ» تجربه وتحلیل گرایش های مخاطبان وابکار عمومی به منظور گفتگو با آنان برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها وابزارها ارتباطی توشتاری گفتاری دیداری وشنیداری است
بنابراین تعریف می توان ارکان روابط عمومی رامضخص کرد
ارکان روابط عمومی
منظور از ارکان عمومی فعالیتها یی است که بدون توجه به آنها روابط عمومی فاقد جوهره اصلی خود بوده واساس آن متزلزل خواهد بود ارکان روابط عمومی را می توانبه شرح زید مسخص کرد:
1-برنامه ریزی
2-تحقیق
3-برقراری ارتباط دوسویه بین مخاطبان وسازمان
4-گفتگو با مخاطب برای رسیدنبه هم فهمی:
ینابراین تحقیق برنامه ریزی وبرقراری ارتباط دوسویه با مخاطبان با برخورد اقناعی ارکان روابط عمومی وروند امور اجرایی روابط عمومی را تشکیل می دهند به عبارت دیگر انجام هر اقدامی در روابط عمومی در گام نخست منوز به انجام تحقیق درگام دوم منوط به برنامه ریزی درگام سوم برقراری ارتباط دوسویه بر اساس برنامه عمل مبتنی بر تحقیق است که بایستی به شکلی اقناعی وضمن گفتگو با مخاطب صورت گیرد واز شیوه های تهدید وتطمع پرهیز شود
عناصر روابط عمومی
به طور معمول روابط عمومی را به سه عنصر تفکیک می کنند این عناصر عبارت است:
1-هنر
2-فن
3-فلسفه مدیریت
بر اساس ماهیت فعالیتهای روابط عمومی آمیخته ای از هنر تکنیک وفلیفه مدیریت است گرچه به سیر تطور تاریخی روایط عمومی توجه کنم خواهیم دید روابط عمومی در اتبدا به طور مطلق به صورت هنر متجلی شده است که بایستی از آن به نام (دوران پیش از تاریخ روابط عمومی )باد کرد که فاصله زمانی 5هزار سال پیش از میلاد تا اندکی پس از جنگجهانی اول را شامل می شود
از زمانی که از تکنیک در روابط عمومی استفاده شد در واقع دوران روابط عمومی فنی ظهور کرد این دوران از حدود 1918میلادی تا اندکی پس از جنک جهانی دوم را شامل می شود
اما دوران روابط عممی متکی بر فلسفه مدیریت است که از سال 1950 تاکنون را در بر می گیرد در حال حاضر روابط عمومی آمیخته ای از عناصر سه گانه یاد شده است واز هر سه در پیشبرد اهداف خود یاری می گیرد
اما عواملی که باعث شد تا روابط عمومی از یک سیر تکاملی برخوردار شده وروز به روز برتکامل آن اضافه شود به شرح زیر هستند:
1-توسعه وسایل ارتباط جمعی وافزایش ارتباطات بین المللی
2-توسعه آموزش وپرورش وازایش سطح سواد عمومی ولزوم مشارکت عمومی مردم در اتخاذ سیاست ها واجرای برنامه ها
3-پیدایش وگسترش حمل ونقل
4-توسعه وارتباط فکری وتجاری بین ملته
5-رشد جمعیت افزایش تراکم انسانی ولزوم تنظیم روابط آنان با سازمانها
6-توسعه دمو کراسی واهمیت یافتن توجه به افکار عمومی
تاریخچه روابط عمومی
برای نخستین بار در سال 1906میلادی (آی.وی.لی.)-که خبرنگار روزنامه بود اولین دفتر روابط عمومی را در نیویورک تاسیس کرد.
وی در نخستین اقدام خود با صدور اعلامیه ای به نام (اعلامیه اصول)هدف عمده روابط عمومی را اطلاع رسانی به مردم عنوان کرده وتکیه کرد که هدف آن تبایغات تجاری نیسست
پس از آن روابط عمومی در کشورهای انگلستان و آلمان وفرانسه از رشد خوبی برخوردار شد
روابط عمومی در ایران
نخستین واحد روابط عمومی در کشور ما در سال 1330توسط دکتر حمید لطفی –پدر روابط عمومی ایران در شرکت نفت راه اندازی شد پس از آن روابط عمومی در کشور ما با افت وخیز روبرو بوده است وبا توسعهای که اخیرا یافته است پیش بینی می شود در حال حاضر 100هزار نفر در روابط عمومی دستگاههای دولتی مشغول به کار باشند ضمن اینکه هم انیک رشته روابط عمومی در دانشگاههای علامه طباطبایی وآزاداسلامی به دانشجویان علاقمند به این حرفه تخصصی آموزش داده میشود اگر چشم اندازی بر افتوخیزهای روابط عمومی درایران داشته باشیم می توانیم بگوییم که پیشاز انقلاب اسلامی روابط عمومی در کشود مه در خدمت دولت بوده وصرفا جنبه تشریفاتی داشته وبله قربان گوی دستگاه متبوع بوده است
پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط عمومی بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرد و مدیران روابط عمومی از میان افرادی انتخاب شدند که وجهه مذهبی انقلابی بیشتری داشتند این وضع ادامه داشت تا انیکه با برگزاری سمیناری توسز وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در سال 1363گام نخست برای ایجاد تحول در روابط عمومی در ایران برداشته شد لیکن وقوع جنگ تحمیلی در پیشرفت روابط عمومی توقف ایجاد کرد تا اینکه از سال 1368به بعد با انجام اقداماتی یظیر انتخاب روابط عمومی های برتر گشایش دوره کارشناسی روابط عمومی انتشار نشریا تخصصی (هنرهشتم)وروابط عمومی وتصویب مقراتی که ناظر بر حضور بیشتر روابط عمومی سازمان در شورای معاونین توسعه اعتبارات واصلاح جایگاه آن در سازمان بود گام های مهمی برای حرکت در یک مسیر روبه کمال برای توسعه روابط عمومی برداشته شد که به نظر می رسد اگر این اقدامات وسایر اقدامات ممکن درقالب یک برنامه جامع توسعه روابط عمومی در ایران دنبال شدو می تواندنخستین دوده طلایی روابط عمومی را در کشور رقم زند
مدیریت روابط عمومی
دکتر علی اکبر فرهنگی
بحثی که امروز در دنیا در مورد ضرورت ارتباطات وجود دارد این است که ارتباطات در واقع مردم جهان را بسیار به یکدیگر نزدیک کرده است وعبارتی را که محقق کانادایی مک لوهان در چند سال قبل به کار برد مبنی بر اینکه دنیا درپرتو ارتباطات به یک دهکده جهانی تبدیل شده است شاید مصداق همین بحث باشد واگر بخواهیم به این مساله از بعد سازمانی آن نگاه کنیم بررسی آن جامعه بزرگتر مثلا کشور هستند حتی می توانیم این جامعه بزرگتر را جامعه جهانی بدانیم که در آن زندگی می کنیم که در این صورت قاعدتا سازمان باید به نحوی با این جامعه پیوند یابد
می توان گفت که تسهیل کننده این سپیوند(روابط عمومی)است می دانیم که یک تئوری در مدیریت وجود دارد نه نام (تئوری سیستمی)حال اگر فرض کنیم که یک (سوپر سیستم یا نظام فراگیر )وجود دارد که اکر آن را بخواهیم آن را می توانیم
جامعه در نظر بگیریم نظام شما وزارتخانه یا سازمان شما یکی از سازمانهایی است که فعا لیت خور را در درون این نظام فراگیر انجام داده ومی دهد این سازمان باید در واقع خیلی چیزها را از محیط پیرامونی خودش دریافت کند وبعد با فعالیتهایی که در این سازمان انجام می گیرد چیزی را به صورت یک (برون داد)به جامعه یا سازمان بزرگتر عرضه کند
فعالیت عمده روابط عمومی
کار وفعالیت عمده روابط عمومی این است که بتواند به درستی امکانات وشرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد واینها را با امکانات درون سازمانی پیوند دهد وفرایند درون سازمانی را تسهیل نمایر ودر نهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن به درستی برقرار کند.در واقع این قسمت آخر است که نمود عینی کار روابط عمومی است اخیرا کتابی به زبان انگلیسی منتشر شده است که روابط عمومی نام دارد ونویسندهدر قسمت اول آن چندین سازمان برجسته را مثال زده ایت از جمله (ای .بی.ام)و(جنرال موتورز)وچند شرکت ژاپنی ونوشته است که اگر این شرکتها در کارشان موفق هستند به این علت است که ادارههای روابط عمومی آنها توانستند آنها را در عرصه بین المللی مطرح ومعرفی کنند.
اگر فرض را بر این بگذاریم که روابط عمومی پیوند دهنده سازمان با محیط پیرامون آن است واین دو را به یکدیگر مربوط می کند واز امکانا اینها به نحو شایسته ای بهره برداری می نماید ویه شکلی برنامه ریزی می کند که انی ارتباط را تسهیل کند باید دید که روابط عمومی از تظر (فعالیتهای مدیریتی )چه کارهایی باید انجام دهد؟
در وهله اول باید توجه داشت که مدیریت هیچ وقت د رخلا انجام نمی گیرد بلکه همیشه در یک محیط فضا جو ودریک فرهنگ انجام می شود بنابراین می توان گفت اولین قدمی که هر روابط عمومی باید بر دارد شناخت محیط است و منظور از شناخت این است که نقاط قوت وضعف سازمان خود را بشناید وعلت موقعیت سازمانها یی مثل ای بی ام این است که قوی ترین آدمهایی را که از لحاظ علم وفن داشتند به روابط عمومی بردند این را هم بگویم که هر شغل یا زمینه شغلی که در سازمانی وجود دارد مراحلی راباید بگذراند همانطوری که ما در زندگی خود فعالیتهایی را انجام می دهیم که باید آنها را در مراحل خاص زندگی انجام داد سازمانها ومشاغل سازمانی هم همین حالت را دارند مثلا سازمانی که با مشبری سروکار دارد در وهله اول باید از جوانها ی تازه نفس وبسیار پویا در برخورد با مشتری استفاده کند زیرا افرادی که ده پانزده سال در آن بخش خدمتی کرده اند دیگر قادر به ارائه خدمات مناسب نیستند یعنی وقتی که به سن انسان اضافه می شودبه همان نسبت تحریک او کاهش می یابد مثلا نمی تواند کیف به دست بگیرد وفعالیتهای خارج از سازمان را انجام دهد او باید کارها سبک تر رابر عهده بگیرد.
بررسی وتحقیقات که در این زمینه انجامشده اند بیان گر این واقعیتند که روابط عمومی از آن قسمتهاست که آدم تازه نفس نمی تواند در آن خوب عرض اندام کند به دلیل که او باید پیوند دهنده سازمان با بیرون سازمان باشد وشناساییهایی را که از محیط داخل وخارج سازمان دارد بتواند در مرحله عمل اجرا کند.