یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پژوهش بررسی رابطه اضطراب و افسردگی دانش آموزان

اختصاصی از یارا فایل دانلود پژوهش بررسی رابطه اضطراب و افسردگی دانش آموزان دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پژوهش بررسی رابطه اضطراب و افسردگی دانش آموزان


دانلود پژوهش  بررسی رابطه اضطراب و افسردگی دانش آموزان

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:67

فهرست مطالب:

فصل یکم
معرفی پژوهش
چکیده :
- بیان مسأله (اضطراب)
بیان مسأله (افسردگی)
تصویرگری از مغز
ملاحظات کالبد شناسی اعصاب (نورآناتومیک)
ب) عوامل روانی – اجتماعی :
عوامل شخصیتی قبل از افسردگی :
بررسی علایم افسردگی :
فرضیه پژوهشی :
متغیرهای پژوهشی :
فصل دوم نظریه های اضطراب
دیدگاه شناختی
دیدگاه اصالت وجود
دیدگاه زیست شناختی
نظریه های افسردگی
روان تحلیل گری
شناخت درمانی
پیشینه پژوهشی
نظریه های انسان گرایی –هستی گرایی
فصل سوم
روش شناسی
روش پژوهش
-مواد آزمون
-نمره گذاری
-روش اجرا
پیشنهادها

 

 

فصل یکم
معرفی پژوهش



چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه اضطراب و افسردگی دانش آموزان دوره متوسطه منطقه 7 انجام گرفته است که در آن از دانش آموزان متوسط منطقه 7 با استفاده از روش نمونه برداری غیر تصادفی، نمونه برداری شده است دراین پژوهش از 2 ابزار اندازه گیری برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است این ابزار شامل پرسشنامه حالت- صفت اضطراب اسپیگبرلر و تست افسردگی بک است. نتایج این پژوهش نشان داده است که بین اضطراب و افسردگی رابطه معنادار وجود دارد و فرضیه پژوهش تاکید شد.



- بیان مسأله (اضطراب)
اضطراب  به منزله بخشی از زندگی هر انسان، یکی از مؤلفه های ساختار شخصیت او را تشکیل می دهد و از این زاویه می توان آن را بهنجار دانست اضطراب در حدی اعتدال آمیز، به عنوان پاسخی سازش یافته تلقی می شود، چه تأثیر مثبتی رمز آند تحویل دارد اضطراب در این حد به مثابه شیوه های سازش  با محیط طبیعی، این فرصت را برای فرد فراهم می آورد تا مکانیزم های سازشی با خود را برای مواجهه با منابع تنیدگی زا و اضطراب آور گسترش دهد (دادستان، 1370- به نقل از نعمت طاووسی 1379)
امّا اگر چه حدی از اضطراب می تواند سازنده و مفید باشد، این حالت ممکن است جنبه فرض و مداوم را بیابد که در این صورت نمی توان آن را یک پاسخ سازش یافته دانست اضطراب مرضی با یک حالت استیصال  یا درماندگی عمیق  و یک احساس تنش گسترده همراه است که اگر به گونه ای مزمن و شدید تداوم یابد، می تواند طیف وسیع اختلال های اضطرابی را که از اختلال های شناختی و بدنی تاترس های غیرموجه و وحشت زدگی ها گسترده اند، به وجود آورد. (همان منبع)
فقدان اضطراب ممکن است ما را با مشکلات و خطرات قابل ملاحظه را مواجه گرداند: اضطراب است که ما را وا می دارد که برا معاینه کلی به پزشک مراجعه کنیم، کتاب هایی را که از کتابخانه به عاریت گرفته ایم باز گردانیم، در یک جاده لغزنده با احتیاط رانندگی کنیم و بدین ترتیب، زندگی طولانی تر، سازنده تر و بارورتری داشته باشیم (دادستان، 1385)
یکی از گسترده ترین قلمروهای تحقیق در چند دهه اخیر، اضطراب و حوزه های وابسته به آن است. اضطراب، اغلب خاستگاه مبهمی دارد به طورکلی عوامل آن می تواند هم محیطی مانند جنگ، تورم اقتصادی، بحران های اجتماعی، و مسائل سیاسی و ... باشد و هم درونی مانند آشفتگی درونی، سطوح تعارض، سردرگمی در ایفای نقش، بحران هویت، نگرانی از آینده و ... باشد به این ترتیب عوامل محیطی و درونی می تواند تحول شخصی را دچار دگرگونی یا توقف گرداند (میبدبان، 1381)
نویسندگان، قرن هفدهم را عصر روشن بینی، قرن هجدهم  را عصر منطق ، قرن نوزدهم را عصر پیشرفت  و قرن بیستم را عصر اضطراب نام نهاده اند. (همان منبع)
بررسی تحول اضطراب این نکته را برجسته می سازد که از آغاز زندگی، نوزاد انسان با یکی از شایع ترین رنج های روانی یعنی اضطراب دمساز است کودک با جهان درونی و برونی خویش، بر اساس اضطرابی که جنبه سازشی دارد به منزله «علامت هشدار دهنده» در برابر خطرها به شمار می آید، مواجه می شود. (آژوریاگرا ، 1982 به نقل از دادستان، 1384)
به ندرت اتفاق می افتد که خلال فرایند نوجاونی، بحران های اضطراب مشاهده نگردند، گاهی این اضطراب به طور ناگهانی و گاهی به طور تدریجی ظاهر می شود، زمانی فراگیر است به احساس مبهم و پراکنده ای محدود می گردد، گاهی هفته ها طول می کشد و زمانی بالعکس فقط در خلال چند ساعت پایان می پذیرد اما صرفه نظر از چگونگی بروز، شدت و مدت آن، اضطراب یک احساس بنیادی است که کمتر نوجوانی آن بیگانه است (دادستان، 1370 به نقل از نعمت طاووسی 1379)
بنابراین اضطراب به منزله بخشی از زندگی کودکان و نوجوانان، یکی از مؤلفه های ساختار شخصیت آنها مرا تشکیل می دهد و از این زاویه است که پاره ای از اضطراب دوران کودکی و نوجوانی را می توان بهنجار تلقی کرد و تاثیر مثبت آنها را برفرایند تحول پذیرفت چون این فرصت را برای افراد فراهم می آوردند که مکانیزم های سازشی خود را در جهت مواجهه با منابع تنیدگی زا  و اضطراب آور گسترش دهند پس می توان گفت که اضطراب می تواند در پاره ای از مواقع، سازندگی و خلاقیت را در کودک و نوجوانان به وجود آورد، امکان تجسم موقعیت ها و سلطه آن ها را بر می انگیزد تا به طور حدی با یک مسئولیت مهم مانند، آماده شدن برای یک امتحان یا پذیرش یک وظیفه اجتماعی مواجه شوند بالعکس، اضطراب مرضی نیز وجود دارد که به منزله منبع شکست و سازش نایافتگی به شمار می آید و طیف اختلالاتی را که از اختلالات شناختی و بدنی قاترس های غیر موجه و وحشت زدگی ها گسترده اند، به وجود می آورند فرد را از بخش عمده ا از امکاناتش محروم می کند (نعمت طاووسی، 1379)
اضطراب، عموماً یک انتظار به ستوه آورنده است، به منزله چیزی است که ممکن است در تنشی گسترده و موحش و اغلب بی نام، اتفاق افتد این حالت که به شکل احساس و جربه کنونی مانند هر اغتشاس  هیجانی در دو سطح همبسته روانی و بدنی پدید می آید ممکن است به یک تهدید عینی «اضطراب آور» (تهدید مستقیم یا غیرمستقیم مرگ، حادثه شوم شخصی یا مجازات) نیز وابسته باشد (لافون  1973 به نقل از دادستان، 1384)
اضطراب عبارت است از واکنش فرد در مقابل یک موقعیت ضربه آمیز، یعنی موقعیتی که زیر تاثیر بالاگرفتن تحریکات اعم از بیرونی یا درونی واقع شده و فرد در مهار کردن آنها ناتوان است (چاپلین ، 1975 به نقل از دادستان 1374)
مازلو  مضطرب را کسانی می دانست که نیازهای سطح پایین تر، خصوصاً نیازهای مربوط به تعلق داشتن و «حرمت خود» آنها کارمروا نشده است و بنابراین از رسیدن به خود شکوفایی بازمانده اند (ساراسون ، 1987 به نقل از حجت خواه، 1375)
اضطراب حالتی با اثرات روان شناختی و فیزیولوژیکی عموماً، حالت هجانی ناخوشایندی همراه با برانگیختگی فیزیولوژیکی و اجزای شناختی تشویش، گناه و احساس یک بلای قریب الوقوع است، از یک واکنش هیجانی به شی یا قبل شناسایی است متمایز است (ساراسون، 1987 به نقل از حجت خواه 1375)
از نظر راجرز  ، اضطراب مربوط به ناراحتی، پریشانی و یا تنشی است که فرد از ناهماهنگی بین ادراک واقعی خویشتن و آرمان هایی که دوست دارد به آنها برسد می شود (شفیع آبادی، ناصری، 1383)
- اختلالات اضطرابی  : گروهی از اختلال های روانی که مشخصه همده آنها اضطراب شدید و نیز رفتارهای غیرانطباقی به منظورهایی از اضطراب است. برخی از این اختلال ها عبارتند از : اضطراب فراگیر، اختلال های وحشت زدگی (هراس)، اختلال های وسواس فکری- علمی. در راهنمایی تشخیص و آماری اختلالات روانی  (DSM)، طبقه عمده ای است شامل انواعی از اخا=تلال هایی که سابقاً زیر عنوان روان رنجوری ها  می آمد اتکینسون و هیلیگارد 1983 به نقل از دادستان، 1384)
- اختلال اضطراب فراگیر  : اضطراب مستمری که حداقل یک ماه طول بکشد و شامل چند علامت از علایم زیر باشد: تنش حرکتی، بیش فعالی خود به خودی، بیمناکی، گوش به زنگی، و دقت بیش از حد. (سارسون 1987 به نقل از دادستان 1384)
- اختلال وحشت زدگی  (هراس) : علامت اصلی اختلال هراس دوره های خود به خودی و شدید اضطراب است که معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد حملات هفته ای دوبار در افراد مبتلا ظاهر می گردد، هر چند ممکن است بیشتر یا کمتر از آن نیز باشد (پوافکاری، 1373 به نقل از دادستان، 1384)
- اختلالات وسواس فکری – عملی : از افرادی که اختلال وسواس فکری – عملی دارند احساس می کنند مجبورند درباره چیزی که خوش ندارند بیندیشند یا کارهایی را انجام دهند که از آنها بیزارند افراد مبتلا به اختلال های وسواس فکری- عملی وقتی سعی می کنند در مقابل اعمال اجباری خود مقاومت کنند به شدت مضطرب می شوند و پس از اجرای اعمال اجباری احساس رهایی از تنش می کنند (اتکینسون، هیلگارد، 1383)
از آن جا که اضطراب، هیجان بسیار ناگواری است نمی توان آن را مدت درازی تحمل کرد در این موارد سخت تمایل داریم کاری کنیم که حتی تخفیف پیدا کند در هر آدمی در طول زندگی روش های گوناگونی برای کنار آمدن با موفقیت های اضطراب زا و احساس اضطراب، تکوین می یابد برای کنار آمدن با اضطراب دو خط مبتنی اصلی وجود دارد در یکی از آن ها نمود مسأله در مدار توجه قرار می گیرد: شخص موقعیت اضطراب زا را ارزیابی می کند و سپس دست به کاری می زند تا آن موقعیت را تغییر دهد یا از آن اجتناب، نمایند در خط مشی دیگر، خود هیجان در مدار توجه قرار می گیرد: شخص به جای درگیری مستقیم با مسأله ای که اضطراب زا است می کوشد تا از راههای گوناگونی از اضطراب خود بکاهد (همان منبع)


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.