فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:41
فهرست مطالب:
پیشگفتار ۳
حمل و نقل جاده ای بار ۵
حمل یک سربار و دو سربار ۸
طبقه بندی کالا در حمل و نقل ۱۱
شرایط عمومی بسته بندی برای حمل و نقل ۱۲
ایمنی بار ۱۲
شیوه های مختلف مهار کالا در روی وسیله نقلیه ۱۳
تکیه گاههای محکم کردن ۱۶
طریقه مهار وسایل نقلیه چرخدار ۱۸
ماشین های راه سازی ۱۹
کانتینرها ۲۰
ویژگی کانتینرهای مخصوص حمل کالا: ۲۱
کالاهای غلطان ۲۲
مهار کردن ۲۳
تهویه ۲۴
نکات مهم در ایمنی بسته ها در وسایل حمل و نقل ( Lashing ) 25
CMR 27
تاریخچه ۲۸
تعریف CMR 30
مزیت ۳۰
تفاوت عمده کنوانسیون CMR با کنوانسیون TIR 30
مدت مفقود تلقی نمودن کالا ۳۱
سازمان های بین المللی مربوط به حمل و نقل جاده ای ۳۳
۱- اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRTU) 33
2- فدراسیون بین المللی راه (IRF) 33
3- انجمن بین المللی دائمی کنگره های راه (PIARC) 34
4- فدراسیون بین المللی اتومبیل (IFA) 35
5- فدراسیون بین المللی اتحادیه کارگزاران حمل و نقل بار (FIATA) 35
6- کمیته هماهنگی شاهراه آسیایی ۳۷
۷- سازمان کنفرانس اسلامی (CIC) 38
8- کنوانسیون حمل و نقل بین المللی جاده ای (C.M.R) 39
پیشگفتار
حمل و نقل جریانی پویا و فراگیر به وسعت همه عالم و با پیشینه ای به گسترة همه تاریخ است به ویژه توسعه جهان امروز در ابعاد گوناگون آن به «صنعت حمل و نقل ـ وابسته است.
اما حمل و نقل در ایران با همه تلاش و همتی که به آن معطوف است هنوز بیش از نیم قرن با جهان توسعه یافته فاصله دارد و به نظر می رسد که جبران آن چندان ساده و سریع نخواهد بود.
حمل و نقل جاده ای به دلیل ویژگی خاص خود از اهمیتی به مراتب بالاتر نسبت به سایر بخش های حمل و نقل برخوردار می باشد. موقعیت خاص جغرافیایی ایران عدم وجود راه های آبی داخلیف از یک سو و عدم گستردگی و پوشش کافی شبکه ریلی و هوایی زمینه ساز توسعه و اهمیت حمل و نقل جاده ای را در کشور فراهم ساخته است. به نحوی که در سالهای اخیر بیش از ۹۰ درصد کل بار جابجا شده در کشور ما از طریق جاده صورت گرفته است.
ظرفیت نهفته شبکه گسترده جاده ای کشور لزوم برنامه ریزی دقیق و استراتژیک برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت های بلا استفاده را مشخص می سازد و بدیهی است لازمه چنین امری دستیابی به آخرین اطلاعات حمل و نقل جاده ای می باشد. خودروهای سنگین در بخش مهم از فعالیت اقتصادی تمام کشورها را تشکیل
می دهند. ولی استفاده از آنها در خیابانها و نواحی نا مناسب می تواند دارای اثرات ناخوشایندی برای معابر باشد.کشورهای صنعتی راه هایی را برای مدیریت خودروهای باری سنگین ابداع کرده اند که شامل کنترل پارگینگ، دسترسی ، کنترل مسیرها و پارگینگ های شبانه آنها می باشد. مسئله این است که رانندگان خودروهای خود را با مواد ایمنی مطابقت دهند. می بایست خودروها قابل استفاده در راه بوده و رانندگان قادر به استفاده از آنها نباشند و محموله ها تحت کنترل سازمان حمل و نقل قرار گیرند و رانندگان با خودروهای با بار بیش از حد مجاز و برای ساعات متمادی طولانی اقدام به رانندگی ننمایند.
در ساختار حاکم بر حمل و نقل جاده ای مدرن، اصلی بر رقابت جدی، قدرت یافتن تشکل ها، مقررات زدایی، انظباط و شفافیت فعالیت های اقتصادی، توجه به حقوق و مصالح عمومی، تجارت بدون کاغذ و … است و از طرفی به موازات این آزاد سازی به صورت جدی به نظارت و کنترل و به جرایم حقوقی و قضایی بسیار جدی و شفاف و روشن توجه شده است.
حمل و نقل جاده ای بار:
بخش حمل و نقل جاده ای کشورهان در سال های گذشته به اقتضای شرایط اقتصادی، اجتماعی سیاسی حاکم بر کشور نتوانسته است به موازات تحولات منطقه ای و جهانی پیش برود و صرفاً ساختار سنتی خود را توسعه داده است.
بنابراین در راستای پیشرفت در این بخش مستلزم ایجاد تغییر در ساختار و مناسبات حمل و نقل سنتی، زدودن برخی ناهنجاری های موجود در حمل و نقل کشور، تغییر در ساختار شکل یافت ناموزون فعلی، تغییر در نگرش و دیدگاهها و دانش مدیریتی مسئولان و مدیران و هدفمند کردن بخش حمل و نقل جاده ای می باشد.
حمل و نقل جاده ای در کشور ما رایج ترین و دسترس ترین روش جابجایی کالاست.به نحوی که در حال حاضر حدود ۸۵ درصد جابجایی کالا کشور از طریق جاده ها انجام می شود طبق یک برآورد انجام شده سالانه بالغ بر ۲۴۵ میلیون تن کالا و مواد در سطح کشور توسط ناوگان جاده ای به جابجا می شود .
برای انجام این فعالیت ۳٫۵۸۰ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا، با ۱۸۰٫۱۵۴ دستگاه از انواع وسایط نقلیه باربری و ۲۷۸۷۱۷ راننده باربری جاده ای ، به کار اشتغال دارند بررسی های موجود حاکیست که حدود ۸ درصد جمعیت کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق حمل و نقل ارتزاق می کنند .
جدول زیر میزان کالای جابجا شه در سطح کشور را در سال ۱۳۸۰ هـ . ش. نشان میدهد .