یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP

اختصاصی از یارا فایل دانلود پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP


دانلود پروژه سنجش میزان آمادگی شرکت آب منطقه ای استان یزد جهت اجرای سیستم ERP

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:163


فهرست مطالب:
عنوان                                                                                                                               صفحه
چکیده    1
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه     4
1-1- بیان مسئله    7
2-1- ضرورت انجام تحقیق    8
3-1- اهداف تحقیق    9
4-1- فرض های اساسی تحقیق    10
5-1- واژگان کلیدی    11
فصل دوم : ادبیات تحقیق
 مقدمه    16
بخش اول :
1-2- معرفی و ویژگی ها    18
1-1-2-سیر تکاملی ERP    18
2-1-2-معرفی جامع ERP    21
3-1-2- ERP از دیدگاه مدیریتی    24
4-1-2- تفاوت بین ERP یک بانک اطلاعات مرکزی    26
5-1-2- ERP در ایران    27
6-1-2- مراحل بهره برداری از یک راه حل ERP    29
7-1-2- بررسی هزینه ها و امکان سنجی ERP    30
8-1-2- استقرار پلکانی ERP راهی برای کاهش هزینه    33
9-1-2- مهندسی مجدد ( BPR) و تفاوت آن با ERP    38
10-1-2- مهندسی مجدد مبتنی بر فناوری    40
11-1-2- مختصری از MRPII, MRP (از زیر سیستمهای erp)    44
12-1-2-ERPII    49
14-1-2- تفاوت ERPII, ERP    53
15-1-2- ERP, MIS    53
16-1-2- عوامل مؤثر در پیروزی و شکست پروژه های ERP    55
17-1-2- انواع روشهای پیاده سازی ERP از لحاظ وسعت فعالیت    64
 18-1-2- مباحث انسانی در پیاده سازی پروژه های ERP (نقش نیروی انسانی در انجام پروژه)    65
19-1-2- اجزای تشکیل دهنده ی سیستم های ERP    67
20-1-2- امنیت در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی    69
21-1-2- مزایا و معایب بکارگیری ERP    72
22-1-2- چرا سازمان به ERP نیاز دارد؟ (لزوم پیاده سازی)    74
23-1-2- گزینه های پیاده سازی ERP     76
24-1-2- معرفی دو عرضه کنندة عمده نرم افزار Oracle , SAP /EPR    78

بخش دوم :
2-2- معرفی شرکت آب منطقه ای استان یزد    81
1-2-2- معرفی سازمان    81
فصل سوم : روش تحقیق
1-3- کلیات روش تحقیق    86
2-3- روش تحقیق    96
3-3- جامعه آماری    97
4-3- قلمرو تحقیق    97
5-3- نمونة آماری    98
6-3- روش جمع آوری اطلاعات    98
7-3- روش سنجش روایی    99
8-3- روش سنجش پایایی    99
9-3- روش تحلیل آماری داده ها جهت آزمون فرضیه ها    99
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
1-4- کلیات    101
2-4- نمودارها و جداول آماری    102
3-4- آزمون فرض سؤالات پرسشنامه    123
4-4- آزمون فرض گروههای مختلف سؤالات پرسشنامه    135
1-4-4- حمایت مدیران    135
2-4-4- ظرفیت تغییر پذیری    136
3-4-4- وجود زیر ساخت های مناسب    137
4-4-4- برگزاری دوره های آموزشی    138
5-4-4- بکارگیری افراد بصورت تیم های کاری    139
6-4-4- قدرت پیشبینی و برنامه ریزی سازمان    140
7-4-4- استفاده کارآمداز گروه مشاوران    141
8-4-4- بهره وری مناسب مهندسان حوزه فن آوری اطلاعات    142
5-4- پایایی و روایی پرسشنامه    143
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5- مقدمه    145
2-5- نتیجه گیری همراه با پیشنهادات     146
3-5- پیشنهادات جهت انتخاب نرم افزار مناسب    148
4-5- تیم پروژه    149
منابع و مأخذ    150

 

 

 

چکیده

سالیان متمادی است که برنامه های کاربردی مورد استفاده در سازمان به صورت مجزا و جزیره ای ارائه        می شود که این برنامه ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و بطور مستقل وظایف خود را انجام می دهند.

امروزه با توسعه سازمان ها و ضرروت های ایجاد شده در زمینه دقت، صحت و دسترسی تمامی افراد در کلیه سطوح سازمان به اطلاعاتی یکپارچه استفاده از سیستمی جامع و کامل که تمامی این خصوصیات را بطور یکجا فراهم سازد امری اجتناب ناپذیر است. در این زمینه با کمک پدیده ای به نام ERP می توان به این مهم نائل گردید.

اما ERP چیست؟ (Enterprise Resource Planning) یا برنامه ریزی منابع سازمان سعی دارد تا عملکرد همه واحدهای شرکت را در یک سیستم کامپیوتری یکپارچه نموده و نیازهای مختلف خاص هر واحد را پاسخ گوید.

ERP از طریق یک پایگاه داده واحد انجام می شود، لذا واحدهای مختلف می توانند اطلاعات را ساده تر به اشتراک گذاشته و با هم ارتباط برقرار سازند. در صورتی که شرکت های ارائه کننده، نرم افزار را به درستی نصب کنند مزایای متعددی را برای سازمان به همراه خواهد داشت که به نکات ذیل می توان اشاره نمود :

- کاهش هزینه ها

- افزایش بهره وری در سازمان

- افزایش بازده سرمایه گذاری

- افزایش قابلیت رقابت پذیری

- دسترسی سریع به اطلاعات جامع و فاقد تناقص

- تسریع در گردش موجودی و نقدینگی

- کاهش سرمایه راکد

- بهبود کیفیت در تمام امور

- کاهش زمان و دوباره کاری و ...

نرم افزارهای ERP از ماژول های گوناگون (مالی، منابع انسانی، تولید، فروش، خرید و ...) تشکیل شده است. اغلب نرم افزارهای ERP آنقدر منعطف هستند که شرکت های خریدار قادرند تعدادی از ماژولهای مورد نیاز یا همه آنها را نصب کنند . به عنوان مثال شرکت خریدار قادر است فقط ماژول های منابع انسانی و مالی را از این بسته نرم افزاری، خریداری، نصب و مورد استفاده قرار دهد. ذکر این نکته ضروری است که ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتی سازمان از نظر بانک های اطلاعاتی و فرآیندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان می باشد.

در این پروژه سعی بر این بوده است تا با تجزیه و تحلیل های دقیق و بررسی ابعاد گوناگون سازمان، میزان آمادگی سازمان را جهت بکارگیری سیستم ERP برآورد نماید، در پایان نیز با ارائه پیشنهادات و راهکارهایی سازمان را در اجرا و استفاده صحیح این سیستم یاری می نماید.

 

فصل اول

طرح تحقیق

  

 

 


مقدمه

سازمان های امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می کنند که این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی و سازمانها به یافتن راه حل های کاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیر ساختارهای سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی (که فرآیندهای کاری را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می کنند). توانمندتر شده اند. با اداره بهتر این فرآیندهای مزایای رقابتی قوی تر از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. در دو دهه گذشته گرایش خاصی به راه حلی متمرکز که فرآیندهای کاری را بهبود می دهند ایجاد شده است. این راه حل عبارتست از برنامه ریزی منابع سازمان (ERP).

ERP بسته های نرم افزاری هستند که در قالب سیستم های اطلاعاتی قابل پیکربندی هستند. در این سیستم ها سعی بر این است که بهترین رویه های موجود و جاری در فرآیندهای مربوطه در قالب یک بسته نرم افزاری ارائه گردد. به طور کلی هدف اصلی این سیستم ها را میتوان تمرکز و منطقی سازی اطلاعات و جریان آن در سازمان دانست که این کار ممکن است با تأثیرات عمیق در سازمان مربوطه از جمله مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار همراه باشد. سیستم های ERP حول تفکر برنامه های کاربردی پیش ساخته تکامل یافته اند.

فروشندگان، برنامه های کاربردی را برای هر بخش تولید می کنند و سازمان ها بر حسب نیاز آن را خریداری می کنند. در این برنامه های کاربردی مدل های گردش کار جاسازی شده اند. هر یک از این برنامه ها در بردارنده داده ها و اطلاعاتی می باشند که به واسطه این اطلاعات فرآیندهای سازمانی را کنترل می نمایند. در سیستم های ERP معمولاً مدل گردش کار در نرم افزار برنامه کاربردی جاسازی می شود.به منظور شکل دهی فرایند گردش کار، بیشتر پارامترهایی که ERP دارد به طریق مختلفی انعطاف پذیر است. مثلاً جریان یک تعیین نیازمندی از طرف مشتری در یک سازمان را در نظر بگیرد که از مرحله اعلام درخواست تا رسیدگی به درخواست وی توسط یک نرم افزار کنترل می شود. یعنی ابتدای مشتری درخواست خود را نماینده خود دریافت نموده سپس تغییرات نیازمندی خود را در برنامه کاربردی مربوط ثبت می کند. سپس با اعمال نظر مدیر اعتباری و مدیر تولید و مدیر فروش تغییرات مورد نظر اعمال می شود. سیستم های ERP جهت خودکار کردن وظایف کاری پدید آمده اند و راه حل اطلاعاتی یکپارچه ای در سرتاسر زیر ساختار سازمانی ارائه می دهند. به طور متداول شرکت ها به جهت برآوردن نیازهای هر یک از سیستم های وظیفه مند نظیر حسابداری، خرید، برنامه ریزی و موجودی، برنامه های کاربردی کامپیوتری مجزایی ایجاد می کنند. چنین سیستم هایی درون جزایر متناقص اطلاعاتی رشد می کنند، بنابراین تحکیم و اتحادشان ممکن نمی باشد.

در نتیجه راه حل سیستم های ERP توانایی اداره کردن را فراهم کرده و اطلاعات و سرویس های دپارتمانهای سرتاسر یک سازمان را یک پارچه می نمایند. این راه حل به سازمان ها اجازه می دهد که تمام منابع شان را تعیین اداره کنند و بدینوسیله آن ها بواسطه یکپارچگی تمام اطلاعات در میان فرایندهای کاری مختلف هزینه ها را کاهش داده و کارایی را افزایش می دهند .

ERP دو مزیت عمده ارائه می کندکه در سیستم های سازمانی غیر یکپارچه وجود ندارد.

1- یک نگرش یکپارچه سازمانی از تمامی فعالیت ها و وظایف سازمانی و بخش ها است.

2- یک پایگاه داده ای از سازمان که تمامی فعالیت ها در آن نگهداری و پردازش و تحت نظارت و کنترل قرار می گیرد.

 

ویژگی های سیستم ERP

در یک جمع بندی می توان گفت سیستم های ERP تنها حاصل اجتماع فرآیندها و وظایف مختلف سازمانی در قالب یک بسته نرم افزاری نیست بلکه حداقل باید دارای چند مشخصه کلیدی باشد تا بتواند به عنوان یک راه حل درست مطرح شود این ویژگی ها عبارتند از : انعطاف پذیری :سیستم های ERP باید بتواند به نیازمندی متغیر سازمان ها و شرکت های استفاده کننده پاسخ دهند.

همچین این سیستم باید به گونه ای باشد که هر جزئی از بسته نرم افزاری بتواند بدون تأثیر در روشهای دیگر در هر سازمانی تغییر کرده ‌‍، اضافه یا حذف شود . فراگیر بودن :سیستم های ERPباید وظایف سازمانی مختلفی را پشتیبانی کنند و متناسب با طیف وسیعی از سازمان ها مورد استفاده قرار گیرند . فراشکتری :این سیستم ها باید به صورت Online به شرکت های دیگر از جمله مشتریان و تأمین کنندگان متصل باشند بهترین روشهای موجود: مجموعه ای از بهترین روش های مورد استفاده و تجربی شده در جهان باید در این نرم افزار گرد آوری شده باشد. شبیه سازی واقعیت:بنای طراحی و استفاده از این نرم افزار شبیه سازی اقدامات و فرآیندهایی است که در سازمان انجام می گیرد.

 

1-1- بیان مسئله

هدف ERP ، هماهنگ کردن کل فعالیتهای شرکت از ارزیابی عرضه کننده تا صورتحساب مشتریان است. ERP از یک بانک اطلاعاتی متمرکز برای کمک به جریان یافتن اطلاعات ، بین وظایف ساخت، خرید ، مالی، لجستیک و منابع انسانی در شرکت استفاده می کند. ماهیت ERP یکپارچه کردن کل منابع سازمان از دیدگاه اطلاعاتی تکراری حذف در زمان صرفه جویی می شود و کارایی عملیات بهبود می یابد . این نرم افزار در ابتدا کسب و کار شرکت را بررسی می کند پس از آن برروی مضامین یکپارچه سازی داده ،کاهش هزینه های تعامل و سرعت و صحت اطلاعات، به عنوان مباحث کلیدی استراتژیک متمرکز می شود.

صنعت ERP به سرعت در حال رشد و توسعه است ، در طول یک سال گذشته 20 هزار شرکت،10 میلیارد دلار به فروشندگان ERP پرداخت کرده اند. در کشورما ایران نیاز به این نوع یکپارچه سازی اطلاعات احساس شده است و شرکت ها و سازمان با توجه به بررسی مزایا ، معایب و هزینه های طرح سرانجام تمایل خود را به نرم افزارهای یکپارچه سازی همچون ERP نشان دادند که اولین نمونه ی اجرایی آن را درذوب آهن اصفهان می توان دید.

اما باید در نظر گرفت که :

1- اجرای این نرم افزار در ایران با مشکلات و موانع زیادی مواجه است .

2- یک نظریه اثبات شده و تجربه نشان داده است پیاده سازی ERP بدون بررسی ریز ساخت ها و ایجاد آمادگیهای لازم می تواند سازمان را نابود سازد.

  • هزینه اجرای آن بسیار بالا است و این امر ضرورت بررسی آمادگی سازمانی قبل از هر گونه اقدامی را نشان می دهد.( هزینه های واقعی + هزینه های پنهان)
  • چنانچه افراد واحدهای مختلف درباره برتری روش های کاری نرم افزار نسبت به روشهایی که بکار می گیرند به توافق نرسند مقاومت نشان میدهند و این امر باعث شکست پروژه هزینه بری همچون ERP می شود .
  • در بسیاری موارد عوامل مؤثر در عدم شکست و تداوم ERP ناشناخته است .

با توجه به مزایای بی شماری که اجرای درست و دقیق این سیستم به همراه خواهد داشت طی گفتگوهای انجام شده با شرکت آب منطقه ای استان یزد ، این شرکت تمایل خود را جهت بررسی زیر ساخت ها و سنجش میزان آمادگی خود اعلام نمود. در ادامه این سئوال مطرح گردید که برای اجرای موفقیت آمیزERP در این سازمان چه عواملی مؤثر خواهد بود؟ آیا این عوامل نسبت به یکدیگر برتری طلبی دارند؟ و اینکه چه راهکارهایی می توان ارائه داد تا مشکلات احتمالی را حذف نمود؟

 

2-1- ضرورت انجام تحقیق

واقعیت این است که از دهة 90 به بعد شاهد یک چرخش اساسی در نحوة مدیریت امور و اجرای کار در سازمان ها هستیم وبه عبارتی تعین پارادایم ، ماهیت این تغییر پارادایم در تبدیل شدن و تعیین رویکرد از تولید کننده به مصرف کننده است .یعنی سازمان ها به جای اینکه خود تولید کننده ی سیستم باشند به سمت ابتیاع آن حرکت می کنند.دلیل گرایش روز افزون سازمان ها به تعبیه سیستم های نرم افزاری ERP و رشد صعودی سهم جهانی بازار شرکت های تولید کننده نرم افزاری ERP در این پارادایم نهفته است .

با توجه به اهمیت شناخت واقعی از ERP، در شرایط کنونی انتظار می رود که مدیران به منظور شناخت هرچه صحیح تر مفهوم ERP و موضوعات مرتبط با آن بکوشند. مدیران لازم است بدانند که حرکت به سمت ERP نه یک پروژه؛ بلکه یک تحول در نحوه زندگی سازمان است . شرکت آب منطقه ای استان نیز با درک این ضرورت ها درصد برآمده تا محکی را بر پیکره سازمان خود در زمینه ERP بزند که همانطور که گفته شد به دلیل عواملی همچون هزینه های بالای اجرایی، پیش از اقدام جهت اجرا ،لازم است قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی برای پیاده سازی ERP، آمادگی سازمان برای این امر مورد ارزیابی قرار گیرد .مسعود شمس احمدی فوق لیسانس کامپیوتر از USA و دارای تجربه 20 سا له در امر انتخاب و پیاده سازی و پروژه های بزرگ در خارج از کشور می گوید : آن قدر که در مورد ERP در ایران شنیده ام در آنجا          نشینده ام و این خیلی جالب است .ERP یک ابزار است ابزاری که اگر سازمان آماده باشد و بنیان های اولیه ان به درستی گذاشته شده باشد و درست انتخاب و درست پیاده شود، می تواند به تحقیق اهداف استراتژیک و چشم اندازهای سازمان کمک کند.

 

3-1- اهداف تحقیق

اعتقاد بر این است که ERP مناسب، منافع و دست آوردهای موثری را در زمینه های استراتژی ، عملیاتی و اقتصادی عاید سازمان می نماید . بنابراین ،ERP در سازمان ضمن ایجاد یکپارچگی در درون شرایط یکپارچگی با موقعیت های برون سازمانی را ایجاد نماید. باید نگرشی سیستمی ایجاد کند و فرآیند گرایی را جای وظیفه گرایی نشاند.

ERP باید بتواند از طریق بهبود فرآیندها، موقعیت سازمان را ارتقاء بخشد . با توجه به این موارد اهداف تحقیق را می توان بصورت ذیل تدوین نمود تا نتایج نهایی بدرستی حاصل شود.

  • شنایایی عوامل موثر بر اجرای موفقیت آمیز ERP در سازمان
  • شناسایی موانع احتمالی و موجود در مسیر اجرای ERP
  • اولویت بندی عوامل موثر شناسایی شده
  • ارائه راهکارهای مناسب جهت ارائه به سازمان برای تحقق اهداف سازمانی ERP

4-1- فرض های اساسی تحقیق

فرضیات تحقیق حاضر به شرح زیر می باشد

  • پشیتبانی مدیران عالی سازمان از بکارگیری طرح های It جهت ساماندهی بهتر امور اجرایی
  • بررسی میزان ظرفیت تعیین پذیری در جوانب مختلف سازمان
  • وجود زیر ساخت های مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در سازمان
  • بهره وری مناسب مهندسان حوزه فن آوری اطلاعات
  • سابقة برگزاری موفق دوره های آموزشی و اثر بخشی در سازمان
  • قدرت برنامه ریزی سازمان در حل و فصل مسائل بوجود آمده در سازمان
  • بکارگیری افراد بصورت گروه و تیم کاری
  • میزان استفاده از گروه مشاوران و همکاری اعضای سازمان با این گروه ها

در صورتی که فرضیات فوق در سازمان وجود داشته باشد، آن سازمان شایستگی های لازم جهت اجرای پروژه ای همچون ERP را خواهد داشت.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.