فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:23
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه 1
امتحان 4
اضطراب 6
اضطراب امتحان 8
علت ترس و اضطراب امتحان 10
رویکرد رفتاری شناختی برای شناسایی و تشخیص اضطراب امتحان 12
پرسش نامه اضطراب امتحان 12
راههای کاهش اضطراب امتحان 16
- روش حساسیت زدایی تدریجی 16
سرمشق با مدل سازی 17
ارزشیابی توصیفی 18
کاستن از ترس دانش آموز 19
عوامل تشدیدکننده اضطراب و نگرانی 19
روش مطالعه برای امتحان 21
نتیجه گیری 22
منابع و ماخذ 23
امتحان
امتحانات آزمایش بزرگی هستند موضوعاتی که در نزد امتحان کنندگان گرامی ترین است تقریبا نزد امتحان شوندگان آن اندازه دوست داشتنی نیستند .
علیه امتحانات مطالب بسیاری گفته شده است . بایستی روش هایی برای ارزیابی اثرات تدریس و نمره دادن به کودکان و خطاهای امتحان وجود داشته باشد لکن به فکر هیچ کس چیزی بهتر از روش موجود نرسیده باشد. همه معتقدند که علاوه بر امتحانات باید نوع و شکل دیگری از ارزیابی پیشرفت تحصیلی را ایجاد کرد ولی این که ارزیابی پیشرفت تحصیلی به تنهایی معتبرتر از امتحانات است خود مورد تردید می باشد. همه ی معلمان در ارزیابی قابلیت های کودکان مهارت ندارند در ضمن همیشه این احتمال هست که یک معلم از کودک یا والدین او خوشش نیاید. مسلماً هیچ نوع ارزیابی نباید تنها توسط یک معلم صورت گیرد بلکه باید حاصل یک کار گروهی باشد و بهتر آن است که با روش های دیگر ارزیابی از جمله مقاله نویسی و آزمون های نهایی نیز ترکیب شود.
امتحان برای ارزیابی کودک از مفاهیمی که به او آموخته شده است و ارزیابی توانایی های او در تعبیر و تفسیر و به کارگیری آن مفاهیم ضروری است . هیچ کس نباید بدون امتحان کردن آموزش دهد زیرا بدست آوردن کیفیت تدریس و آموزش فرد از ضروریات است .
عوامل بسیاری موجب کم ارزشی امتحانات می شود از جمله این که : امتحانات پیشرفت کودک و درک او را از درس هایی که دریافت کرده ارزیابی می کند ، نه دروسی را که به آن ها علاقمند بوده و در آن برترین قریحه و استعداد را داشته است . همچنین امتحان چیزهایی را ارزیابی می کند که قابل سنجش است و نه الزاما مهمترین چیزهای ارزشمند را.
امتحان به ویژه نوع چندین سوالی آن ، توانایی به خاطر سپردن دانش و تصرف حقایق فرد را می آزماید ولی این به معنای آن نیست که قدرت دارد توانایی یا خلاقیت کودک و یا توانایی کاربرد دانش و حقایق او را نیز بسنجد.
ممکن است کودک به علل متعدد در امتحانات خویش ناموفق باشد از جمله : دلهره بیش از حد که احتمالا بر اثر اضطراب و جاه طلبی های والدین فزونی یافته است ، پاداش ها و نویدهای غیر عقلانی برای موفقیت ، فشار خستگی و گرسنگی ، کند فکری و یا کندنویسی ، در پاسخ دادن به سوالات آن گونه که به بخشی از ورقه امتحانی مطلقا جوابی داده نشده باشد ، وجود یک مانع عاطفی ، عصبانیت ، عجله ، ترس از ممتحن ، بیماری و یا بدی حال هنگام امتحان .
اضطراب
در فرهنگ روان شناسی ، اضطراب حالت عاطفی ناخوشایند و مبهمی است که همراه با حالت بیمناکی ، ترس ، فشار و ناراحتی است .
کارن هورنای روانکاو و مشهور آمریکایی که به تعبیری بنیانگذار تئوری اضطراب در تفسیر رشد شخصیت انسان شناخته می شود ، می نویسد : که عامل اضطراب اساسا عبارت است از: هر وضع اجتماعی که فرد را دچار بیم و هراس نماید.
فروید معتقد است که اضطراب پایه و اساس کلیه اختلالهای عصبی می باشد. به نظر فروید اضطراب نوعی احساس نگرانی است که انسان را برای مقابله با یک حادثه یا خطر تجهیز می نماید، وی اضطراب را در سه نوع خلاصه می کند:
1- اضطراب عینی 2- اضطراب نوروتیک 3- اضطراب اخلاقی
در تحقیق دیگری نشان داده شده که اضطراب علاوه بر آثار سویی که بر رفتار فرد می گذارد برروی عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز تاثیر منفی می گذارد.
اضطراب را می توان به چهار نوع طبقه بندی نمود که هر کدام از این ها دارای ویژگی های خاص خود می باشد این موارد عبارتند از :
1) اضطراب مربوط به مفهوم مطلق زمان . شامل این حالت که فرد قبل از اتمام زمان یا تاریخی معین باید کاری را به انجام برساند و همچنین احساس این وضعیت که زمان در حال گذر است و در این گذر زمان اتفاقی رخ خواهد داد.
2) نگرانی یا اضطراب مربوط به حادثه یا واقعه ای که اتفاق خواهد افتاد بدون توجه به وجود پایه و اساس برای آن . این گونه اضطراب پایه و اساس اضطراب موقتی است .
3) اضطراب ناشی از گرفتاریها در موقعیت یا وضعیت خطرناک و خارج از کنترل فرد مثل از دست دادن شغل یا موقعیت اجتماعی و غیره .
4) اضطراب ناشی از برخورد یا مراوده فردی با افراد دیگر که احساس ناخوشایند و نامطلوبی در مورد آنها داشته باشد و یا اینکه بتواند نوع رفتار متقابل را پیش بینی نماید.
اضطراب امتحان
درتحقیقات مشخص شده است که دانش آموزان دارای اضطراب ، می خواهند تکالیف را زودتر انجام دهند و برای همین در امتحان و انجام تکالیفشان دارای اشتباهاتی هستند. این افراد علی رغم میل باطنیشان که انجام تکلیف بدون غلط است به اشتباه های بیشتری دچار می شوند.
در تحقیق دیگری آمده که افراد مضطرب نسبت به محرکهای محیطی پردازش تهدید آمیز و موحشی دارند این گونه افراد نسبت به این چنین محرکهای محیطی به گونه غیر معمول به تفسیر پرداخته و برای همین بر اضطراب آنان افزوده می شود.