یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله بسته‌بندی محصولات و جایگاه آنها در بازار

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله بسته‌بندی محصولات و جایگاه آنها در بازار دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود مقاله بسته‌بندی محصولات و جایگاه آنها در بازار


دانلود مقاله بسته‌بندی محصولات و جایگاه آنها در بازار

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:75

فهرست مطالب :

بخش اول ـ بسته‌بندی محصولات
و جایگاه آن در بازاریابی
فصل اول : مفاهیم و کلیات :
مقدمه :
تعریف بسته‌بندی :
جادوی هنر ، جادوی بسته‌بندی :
لزوم بسته‌بندی و بازیافت مواد اولیه :
کاهش مواد اولیه بسته‌بندی :
خصوصیات مواد اولیة بسته‌بندی :
فصل دوم
انواع بسته‌بندی
الف ـ نوع بسته‌بندی از نظر اندازه :
1ـ بسته‌بندیهای مخصوص حمل و نقل :
2ـ بسته‌بندیهای مصرف‌کننده :
3ـ بسته‌بندیهای حد واسط :
ب ـ انواع بسته‌بندی از نظر مواد اولیه :
الف : شیشه :
ب : آلومینیوم :
ج : ورق حلب :
د : پلیمرها یا مواد پلاستیکی :
ج ـ انواع بسته‌بندی از نظر مظروف :
فصل سوم :
جایگاه بسته‌بندی در بازاریابی
اهمیت بسته‌بندی مصرف‌کننده :
اطلاعات و علائم روی بسته‌بندی :
الف : انواع اطلاعات و هشدارهای مندرج روی بسته‌های حمل و نقل :
ب: انواع اطلاعات و هشدارهای مندرج روی بسته‌بندیهای مصرف‌کننده :
کد میله‌ای ( خط نماد یا BAR CODE )
استفاه از رنگ در بسته‌بندی :
وزن رنگها :
طعم رنگها یا مزه :
تجربة سوپرمارکتها :
تحقیق درمورد واکنش انسانها در برابر بسته‌بندی :
بسته‌بندی کالاهای صادراتی :
استانداردهای بسته‌بندی :
ویژگیهای بسته‌بندی‌های مصرف‌کننده :
مراحل اجرائی در تهیة بسته :
مشکلات کلی اثرگذاری بر بسته‌بندی :
18ـ مشکلات و مسائل ایمنی ، بهداشتی در کارگاههای بسته‌بندی .
بخش دوم
تحقیقات نگارنده در زمینه بازاریابی و بسته‌بندی
در شرکت تولیدی مهرام
بخش دوم ـ تحقیقات نگارنده در زمینة‌
فصل اول : سابقه و تاریخچه تأسیس شرکت تولیدی مهرام
مقدمه :
سابقه تأسیس و تاریخچه تشکیل شرکت تولیدی مهرام ( سهامی عام )
بازاریابی ( مارکتینگ ) در شرکت مهرام :
النّهایه ؛
ـ خط‌مشی‌های ارتباطی و تبلیغات پیشبرد فروش و روابط عمومی
چگونگی نگهداری ، توزیع و فروش تولیدات در شرکت مهرام :
بسته‌بندی محصولات در شرکت مهرام :
بازرگانی خارجی و صادرات محصولات مهرام :
مهرام و رقبا :
بخش سوم‌ : نتیجه‌گیری و پیشنهادا

 

 

 

بخش اول ـ بسته‌بندی محصولات

و جایگاه آن در بازاریابی

فصل اول : مفاهیم و کلیات :

مقدمه :

قدمت بسته‌بندی به چندهزار سال قبل و به دوران باستان باز می‌گردد . چینی‌ها از موفق‌ترین اقوام ـ در بسته‌بندی کالاهای مصرفی مانند شیشه‌ها ، آئینه‌ها ، پودرها و دیگر اقلام با ارزش بودند. بسته‌های چوبی حاوی محصولات چینی گاهی اوقات در اروپا ارزشی بیش از مظروف خود می‌یافته است .

در قرون شانزدهم و هفدهم ، همگام با آغاز تحول در شیوة‌ تولید در اروپا و با وجود ارتباط تجاری بین قاره جدید (‌آمریکا ) و کشورهای موفق آن دوره مانند اسپانیا ، هلند ، انگلیس ، همچنین با کاربرد نیروی ماشین بخار بجای نیروی انسانی ( پس از انقلاب صنعتی و بالاخره بدنبال تقاضاهای مهاجران اروپائی مقیم آمریکا ، تحولات و تغییرات شگرفی در نوع بسته‌بندی کالاها ایجاد شده و بسته‌بندیهای ترانزیت اهمیت یافته‌است .

در قرن بیستم پس از جنگ دوم جهانی و همگام با گسترش فاصله شهرها ، گرانی هزینه‌های حمل و نقل برروی مسافت بین محل کار و محل زندگی و ... سیستم توزیع کالاها تکامل یافت . فروشگاههای کوچک ـ سوپرمارکتها و سلف‌سرویسها بجای فروشگاههای کوچک و منفرد قبلی ایجاد شد و توسعه یافت و مصرف‌کننده در میان دریائی از هزاران قلم کالاهای مصرفی ، مختار و مبهوت رها گردید . مصرف‌کننده‌ مختار بود هر کالائی را که می‌خواست برگزیند و مبهوت بود زیرا فراوانی اقلام متنوع ( از یک نوع کالا ) را نمی‌توانست پیش‌بینی کند.

امروزه در اروپا و آمریکا حدود دویست نوع بسته‌بندی مختلف فقط در صنایع غذائی این کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد ـ در آمریکا در حدود سیصد هزار شرکت تولید کننده و شرکتهای خدماتی ، تکنولوژی نوین بسته‌بندی فعالیت می‌کنند. در این کشور یک میلیون نفر در صنعت بسته‌بندی مشغول بکار هستند. بطور کلی 75% محصولات تولید شده بسته‌بندی می‌شوند. در سالهای اخیر هزینه بسته‌بندی در آمریکا بالغ بر 55 میلیار دلار شده‌است و تخمین زده‌ می‌شود. که طی یکی دوسال آتی به 100 میلیارد دلار افزایش یابد.

هزینه بسته‌بندی برای مواد اولیه بسته‌بندی در آلمان در حدود 60 میلیار مارک می‌باشد . در این کشور 5/4% از کل درآمد خالص سرانه صرف هزینه بسته‌بندی مواد غذائی می‌شود. به عبارتی هزینه سرانه مواد اولیه بسته‌بندی مواد غذائی برای یک آلمانی هر سال در حدود 750 مارک می‌باشد. در این کشور به علت استفاده فراوان از مواد غذائی آماده و کنسرو شده زباله‌ منازل بیش از 15 میلیون تن در سال بوده که در حدود 5/5 میلیون تن آنرا مواد اولیه بسته‌بندی تشکیل می‌دهد . این مواد شامل 4/2 میلیون تن کاغذ و مقوا ، 5/1 میلیون تن شیشه ، 8/0 میلیون تن مواد پلاستیکی و 5/0 میلیون تن قوطی فلزی می‌باشد .

با افزایش تولید مواد غذائی بسته‌بندی شده در کشورهای صنعتی می‌توان بسته‌بندیهای غیراستاندارد را نیز مشاهده نمود که علت اصلی آن افزایش قیمت مواد اولیه بسته‌بندی می‌باشد و از طرفی از بین بردن یا بازیافت مواد اولیه بسته‌بندی مصرف‌شده نیز یکی از مشکلات دیگر در اروپا به‌شمار می‌آید. در اغلب کشورهای درحال توسعه بعلت کثرت تعداد افراد خانواده (‌بیش از چهار نفر ) و آماده نمودن مواد غذائی بصورت تازه از یکطرف احتیاج به بسته‌بندی نمودن مواد غذائی نبوده اما از طرف دیگر برای جلوگیری از ضایعات آنها بسته‌بندی نمودن مواد غذائی و استفاده از مواد اولیه بسته‌بندی و تکنولوژی نوین بسته‌بندی الزامی است.

در کشور ما خصوصاً طی چند سال گذشته جهت نیل به خودکفائی اقتصادی و گرایش به سمت ـ تولید و صادرات محصولات غیر نفتی ، سیاستهائی در جهت حمایت از صنایع کشاورزی و تبدیلی اتخاذ گردیده‌است.

کشاورزی و صنایع وابسته به آن در ایران (‌خصوصاً با مناسب بودن شرایط آب و هوائی ) می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز داخلی در جهت صادرات نیز گامهائی بلند بردارد . با توجه به اینکه حجم تولید محصولات کشاورزی مملکت در حدود 34 میلیون تن در سال می‌باشد و با احتساب 35% ضایعات (‌و گاهی بیشتر ) خساراتی که از این بابت متوجه کشور می‌شود در حدود 52/16 میلیون تن در سال می‌باشد بارزش 812 میلیارد ریال.

یکی از عوامل مهم در ایجاد ضایعات محصولات کشاورزی محدود بودن امکانات بسته‌بندی (‌مواد اولیه بسته‌بندی ، دستگاههای بسته‌بندی و افزایش قیمت مواد اولیه بسته‌بندی و دستگاههای مدرن) می‌باشد که در حدود 5/3ـ2 درصد از کل خسارت بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد. بسته‌بندی نمودن کالاهای صادراتی غیر نفتی چنان جدّی و مسأله‌ساز است که می‌بایست دولت بعنوان گامی در راه توسعه صادرات امکان ورود دستگاههای جدید بسته‌بندی و مواد لازم را فراهم آورده و تسهیلات کافی را در اختیار شرکتهای صادر کننده قرار دهد . رکود صنعت بسته‌بندی در ایران را می‌توان ناشی از کافی نبودن کمبود و گرانی مواد اولیه بسته‌بندی و وسائل ( دستگاههای بسته‌بندی) مورد نیاز و کافی نبودن آگاهی صادرکنندگان در این امر دانست.

 

 

تعریف بسته‌بندی :

بسته‌بندی بمعنی ظرف ، محافظ یا سیسمتی است که سلامت کالای مورد نظر را در فاصلة تولید تا مصرف حفظ نموده و آنرا از ظربات ، صدمات ، لرزش و فشار و ارتعاش مصون نگه دارد .

از طرف دیگر بسته‌بندی سیستمی است که ارتباط بین تولید کننده و توزیع کننده را از یکطرف و تولید کننده و مصرف کننده را از طرف دیگر فراهم می‌سازد . بدین ترتیب بسته‌بندی سیستم ترکیبی است که هم وظیفه حفاظتی (protective ) و هم وظیفه ارتباطی یا اطلاع‌رسانی (Informative ) را بر عهده دارد . بهمین جهت بسته‌بندی بعنوان یکی از رسانه‌ها ، مجله‌ها یا طرق ایجاد ارتباط و اطلاع رسانی نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد .

بسته‌بندی یک سیستم است یعنی مجموعه هماهنگی از مواد ، انرژی و ارزش افزوده است که یک ارزش حفاظتی و یک ساختار اطلاعاتی برای کالا بوجود می‌آورد . اگر پوشش حفاظتی در حد کفایت نباشد ،‌کالا از نظر فیزیکی آسیب می‌بیند و اگر پوشش اطلاعاتی نادرست باشد اعتماد خریدار ازبین می‌رود.

پوشش اطلاعاتی ، دقّت و ظرافت فوق‌العاده‌ای می‌طلبد . تخصّص‌های گوناگونی را بکار می‌گیرد و در روح و روان و فکر و اندیشه مشتری رسوخ می‌کند. این پوشش بطور مستقیم از زمان تکنولوژی و فرهنگ تأثیر می‌پذیرد و مانند محتوای خود تاریخ انقضائی را یدک می‌کشد . بهمیت دلیل است که کالاها هرچند وقت یکبار با تغییر تکنولوژی ساخت یا کشف رنگهای جدید یا کشف مواد جدید بسته‌بندی ، تغییر می‌یابند و دگرگون می‌شوند .

جادوی هنر ، جادوی بسته‌بندی :

بسته‌بندی کالاهای مصرفی به شکل امروزی از زمانی مقبولیت یافت که توانست علاوه بر ایفای نقش حفاظتی ، وظیفه اطلاع‌رسانی را نیز به مدد شکل ، طرح ، رنگ و حتی زیبائی و سهولت در استفاده به انجام رساند. طراحی بسته بعنوان یک رشته تخصّصی مطرح شد .

هنر بکمک توزیع آمد و هنرمند جاذبه‌های جدیدی را برای بسته آفرید . هر بسته‌بندی برای مصرف‌کننده باید جاذبه‌های گوناگون را عرضه و ارائه نماید . جاذبه‌ حفظ و نگهداری بعنوان جاذبه اوّلیه ، جاذبه طراحی و زیبائی و ... ، زیرا انسان ذاتاً طالب زیبائی است و بطور کلی جاذبة بسته‌بندی یعنی ترکیبی از ظرف و مظروف یا نمود و محتوی یا بسته و کالا .

بدین‌سان جادوی هنر به جادوی بسته‌بندی تبدیل می‌شود و می‌توان کالائی را ولو کم ارزش ، بسیار نقیس و مرغوب جلوه داد . می‌توان به کمک رنگ در افراد مختلف ایجاد انگیزه کرد . می‌توان با استفاده از خطوط و اشکال و گرافیک ، ابعاد یک بسته را بزرگتر یا کوچکتر نشان داد.

می‌توان به مدد تلقین ، گفتار و گویش روی افکار و اعمال مصرف‌کننده اثر گذارد .

بعد دیگر بسته بعد آفرینش ، خلاقیت و نوآوری است . هنرمند تمام استعداد خود را در آفرینش یک اثر هنری بکار می‌گیرد . از تکنولوژی بهره می‌گیرد . از ارگونومی استفاده می‌کند ، مقاومت مصالح یا استقامت مواد تشکیل دهنده بسته را محاسبه می‌کند . از جامعه شناسی و مردم‌شناسی و اقتصاد   و ... نیز کمک می‌گیرد تا نهایتاً بسته‌بندی موفّقی پدید آید.

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.