فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:50
فهرست مطالب:
مقدمه :
فصل اول
مروری بر تئوری نورد
فصل دوم
انواع فولادهایی که نورد گرم می شوند
فصل سوم
انواع محصولات تولیدی بروش نورد گرم
فصل چهارم
انواع خطوط نورد مقاطع متوسط
فصل 5
اهمیت و ساختمان کالیبرها
فصل ششم :
مشخصات میله گردهای استاندارد نورد گرم شده مصرفی در بتن
فصل هفتم :
آزمایش تجربی
فصل هشتم
نتیجه گیری
فصل نهم
منابع و مراجع
مقدمه :
مدارکی در دست است که نشان می دهد یک فرانسوی در سال 1553 برای تولید ورق با ضخامت یکنواخت جهت نقش زدن سکه های نقره و طلا از غلطک استفاده نموده است . حتی در آن زمان نیز مشخص نبود که نورد می تواند تولید افزونتری از چکش که مورد استفاده عموم بود بنماید .
پدر نورد مدرن به هر حال شخصی است به نام هنری کورت که در سال 1783 میلادی بعضی از اصول اساسی مربوط به نورد را که هم اکنون نیز مورد استفاده است ، به دنیا شناساند .
فرآیند نورد اصولاً عبارت است از عبور دادن جسمی از بین دو غلطک که با یک سرعت ولی یک در جهت موافق حرکت عقربه های ساعت و دیگری مخالف آن حرکت می نماید . در بین غلطکها ، فاصله ای وجود دارد که از مقدار ضخامت فلزی که وارد می شود ، کمی کمتر می باشد . با این اوضاع قطعه فلز توسط غلطک گرفته شده و از سمت دیگر با مقداری تقلیل ضخامت و همچنین افزایش طولی که با تقلیل ضخامت متناسب است ، خارج می گردد.در مراحل نورد ، شمشها یا محصولات ریخته گری پیوسته تبدیل به محصولات کامل یا نیمه کامل می شوند . محصولات می توانند به صورت صفحه ، نوار ، ورق و مفتول باشند .
فصل اول مروری بر تئوری نورد
1-1-1-نورد کاری (Rolling ): کار بر روی فلز با عبور دادن آنها از بین غلطک هایی که در جهت مخالف یکدیگر در گردش اند و سرعت محیطی آنها یکسان است. فلز بدین ترتیب شکل می گیرد .
2-1-1- دستگاه نورد (mill – Rolling ): معمولاً ماشین سنگینی است که فلز گرم یا سرد از بین غلطکهای محرک آن عبور و شکل و ابعاد آن تغییر پیدا می کند ، ضمناً خواص مکانیکی فلز نیز بهبود می یابد .
3-1-1 دستگاههای نورد کاری (mills Rolling ) : عبارتند از دستگاههای دو غلطکی ، دو غلطکی دو طرفه ، یونیورسال ، سه غلطکی . چهار غلطکی ، خوشه ای ، سیاره ای ، زندرمیرو و …
4-1-1 ترن نورد کاری (train mill Rolling ) : در یک ترن ، دستگاههای نورد در کنار هم و نسبتاً نزدیک بهم قرار گرفته اند ، بطوریکه محور غلطکهای دستگاهها در یک راستا قرار داشته و به یکدیگر متصل هستند . قوه محرکه ترن در یک سر آن واقع و همه غلطکها را با هم به حرکت در می آورد و قطعه مورد نورد از دستگاه اولی خارج و برگشته وارد دستگاه اولی می شود ، الی آخر.
5-1-1 فشار نورد کاری (Rolling pressure ) : فشاری است که هنگام نورد کاری از طرف غلطکها روی قطعه کار ، جهت کاهش مقطع آن وارد می شود .
6-1-1 عرض نورد کاری (with Rolling) : پهنایی است که در نورد کاری توسط غلطک های قائم احراز می شود.
7-1-1 عمر غلطک (Roll life ) : تناژی است که توسط غلطک نورد شده ، قبل از اینکه بصورت قراضه درآید .
7-1-1 آثار غلطک (Roll marks ): نواقصی هستند که ضمن نورد کاری در دوره های متوالی ، براثر ناصافی غلطک ها یا مواد چسبیده به آنها روی محصولات نورد شده بوجود می آیند .
9-1-1 گردنه های غلطک (Roll necks ) : دو انتهای غلطک است که د ر داخل یاتاقانها می چرخد و قطر آنها همیشه از قطر بدنه غلطک کمتر است .
10-1-1 فشار غلطک (Roll pressure ) : 1- فشار معمولی غلطک ، فشار شعاعی که در هر نقطه قوس تماس ، برای وارد آوردن فشار لازم در آن نقطه لازم است . فشار در امتداد قوس تماس از ورود تا خروج تغییر می کند .
2-فشار متوسط غلطک و برابر با حاصل قسمت مجموع نیروی غلطک به سطح تماس بین غلطک و نوار ورق .
11-1-1 ارتجاعیت غلطک (Roll spring ) : مجموع تغییر شکلهایی که براثر عبور فولاد نورد شده از بین غلطک ها نتیجه می شود ، نیروی عظیمی وارد می کند که سعی در جدا شدن غلطک ها می کند . در نتیجه غلطک ها و نیز پیچ های یاتاقان و محفظه خم شده انحنا پیدا می کند .
2-1 تئوری نورد :
یکی از مسائل اساسی که حتی باید در بحث های ابتدایی مربوط به تئوری نورد مطرح نموده ، سطح تماس بین فلز و غلطک ها می باشد . محاسبات ریاضی فراونی در مورد این سطح با اهمیت انجام یافته است .
بهترین نحوی که می توان نورد را توضیح داد استفاده از شکل می باشد .
دو غلطک بدون حرکت را که بدون استفاده از روغن بر روی ورقی و در جهت عمود و برآن فشار وارد کرده اند ، در نظر بگیرید (شکل 1)
طول ورق قبل از اعمال فشار L و بعد از آن است . نیروی مقاومت در مقابل تغییر شکل از جانب ورق و در جهت شعاعهای غلطکها مثل و ( و در تمام نقاط بین و ) ایجاد می گردد .
مجموع تاثیر همه این نیروهای مقاومت را می توان با یک نیروی بزرگ و در جهت خط بیان نمود فقط یک نیروی فشاری در طول این خط و بین و و بصورت عمودی وجود دارد . در سایر نقاط بین و ورق با فشار از غلطکها خارج شده و افزایش طول می یابد .
اگر چیزی بنام اصطکاک موجود نباشد توزیع فشار بصورت شکل (2) خواهد بود . اما از آنجا که حقیقتاً اصطکاک وجود دارد ، برای ایجاد تغییر شکل در فلز نه تنها بایستی نیرو و جهت انجام این کار را فراهم نمود ، بلکه می بایستی بر نیروهای اصطکاک که در جهت مخالف عما نماید نیز فائق آمد . بطور نسبی در نقاط و بین فلز و غلطک حرکت بیشتری وجود دارد تا در نقاط و .