یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله مبانی تربیتی در اسلام

اختصاصی از یارا فایل مقاله مبانی تربیتی در اسلام دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله مبانی تربیتی در اسلام


مقاله مبانی تربیتی در اسلام

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:45

فهرست مطالب:

مبانی تربیتی در اسلام
عنایت
قدرت
استقامت
سرعت
نیرو و چابکی
انعطاف پذیری
سوء تغذیه در ایالات متحده
عامل مینیرو
چرا شما به پروتئین نیاز دارید
پروتئین و رژیم غذایی
عملکرد چربی ها
مصرف پروتئین اضافی بدن را قوی و نیرومند می سازد
ایستادنهای کونگ فو
2-کونگ بو Gong bo
3-چوات-سینگ chuat sing
4-لا او-ما (گردش اسب)
5-تو-ما Tu ma
ستاره های هفت گانه
لطیفه !‌
چیستان ؟؟؟

همراه با عکس

 

 

مبانی تربیتی در اسلام

مکتب اسلام و اندیشه های فلسفی و تربیتی آن چون دریا وسیع است و بیکران که تشنگان معرفت هریک بقدر وسع خویش کفی از آن بر می گیرند و جان تشنه خود را سیراب می کنند و در این رهگذر سعی دارند با تبیین شیرینی و گوارائی آن ساحل نشستگان دیگر را از وجود چنین نعمتی با خبر سازند. اندیشمندان و صاحب نظران از آن جمله اند که سیراب گشته اند.

تدوین کنندگان این کتاب سعی کرده اند با بهره گیری از ره آورد آنان شمائی مختصر و مفید از اهداف تربیتی اسلام را ترسیم نمایند.

  • تربیت اسلامی از منبع وحی سرچشمه گرفته است از این رو تربیتی است الهی و معنوی، رسول اکرم خود مستقیم از سرچشمه تربیت الهی سیراب گشته، ائمه اطهار نیز مستقیم از فیض تربیت الهی تا مرحله کمال برخوردار شده اند.
  • مسلمان با الهام از چنان الگوهای کمال و جمال حق، سیره آنان را چراغ راه هدایت خویش ساخته گام در مسیر الی الله نهاده اند.
  • انسان مسلمان خدا را می پرستد در مسیر توحید گام بر می دارد، در جریانی شرکت می کند که ارکان آن کمال طلبی، تزکیه، حکمت آموزی، خرد دوستی، عدالتخواهی، ایثار و از خود گذشتگی است.
  • مطالعه تاریخ ادیان نشان می دهد که هیچ آیینی به اندازه دین اسلام با طبیعت انسان سازگار نبوده او را به پیشرفت و تکامل زندگی تشویق و ترغیب نکرده است. اسلام افزایش آگاهی و معرفت را برای هرگونه پیشرفت واقعی ضروری میداند. مسلمانان بارها به آموزش و پرورش و تحصیل معرفت تشویق شده اند حتی معرفت را شرط خداشناسی و اطاعت از خدا می دانند.
  • اسلام با طبیعت انسان سازگار است زیرا ویژگیهای طبیعی او را می پذیرد و احکام را بر اساس ویژگیهای طبیعی او بنا می نهد. اسلام از افراط و تفریط در توصیف انسان اجتناب می کند، قدرتها و ضعف های او را آنچنان که هستند می پذیرد و در تعیین تکلیف به این جنبه ها عنایت دارد. چنانکه می فرماید “ خدا هیچ کس را جز به میزان توانائیش مکلف نمی کند.“
  • فلسفه تربیتی اسلام جنبه های انسان و جهان هستی را در یک ارتباط هماهنگ و موزون در مسیر الهی مورد توجه قرار داده بین ماده و روح بین ایمان و عقل، بین دین و دنیا، بین فکر و عمل، بین لذت کار و کوشش و عبادت و بین   جنبه های ایده آلی و واقعی، بین انسان و عالم وجود، بین عالم وجود و خالق آن، ارتباط ایجاد می کند یعنی انسان را بصورت واحدی غیر قابل تجزیه در نطر

می گیرد.

  • در مورد تفکیک انسان به جسم و روح یا تن و روان (بر اساس مکاتیب فلسفی) وقتی به قرآن مراجعه می شود از این دوگانگی خبری نیست و انسان به صورت یک ”واحد کامل” مورد توجه قرار می گیرد. کلمه “ نفس“ که در بیش از چهارصد مورد در قرآن بکار رفته همان “ خود“ یعنی شخصیت هر فرد یا آنچه تحت عنوان و ضمیر “ من” قرار می گیرد، می باشد. روان شناسی علمی جدید نیز انسان را واحدی غیر قابل تجزیه، و تفکیک تن از روان را امری ساختگی و غیر عملی     می داند.
  • قبول “وحدت انسان” که مورد توجه اسلام است سبب می شود که از تقسیم تربیت، به تربیت بدنی و تربیت عقلی یا روانی، خودداری شود و چنین نتیجه گرفته می شود که : ما فرد واحد را تربیت می کنیم یعنی می خواهیم رفتار او را به شکل مطلوب درآوریم نه بدن او و نه روانش را، بعبارتی دیگر تربیت همه جانبه فرد مورد توجه اسلام است.
  • تربیت از نطر اسلام عبارتست از هدایت و اداره جریان ارتقائی و تکاملی فرد یا فراهم آوردن زمینه جهت رشد تکامل همه جانبه او یعنی تربیت همه ابعاد وجودی او.
  • تعلیم و تربیت اسلامی امری است مداوم و تکامل بخش که سیر و جریان “ شدن” انسان را در طول زندگی در بر می گیرد. انسان دارای توانائیها و استعدادهای بالقوه ای است. این توانائیها موضوع تعلیم و تربیت می باشد و کار تعلیم و تربیت بالفعل نمودن این توانائیهای بالقوه است.

از قرآن و احادیث چنین بر می آید که اسلام می خواهد انسانی

بارآورد که :

  • خدا را بشناسد.
  • اوامر خدا را که بوسیله پیغمبر ابلاغ شده است بداند و اجرا کند.
  • به روز رستاخیز معتقد باشد.
  • در راه تحصیل علم و معرفت بکوشد.
  • مهارتهای لازم برای بهتر اختن زندگی انفرادی و اجتماعی را بیاموزد.
  • آزادی و استقلال نسبی فکری و عقلی خود را حفظ کند.
  • به انسان و انسانیت ارزش و احترام قائل شود.
  • مظهر فضائل اخلاقی باشد.
  • کار کند
  • مسئولیت اجتماعی بپذیرد.
  • واقع بین باشد.
  • در حفظ سلامت و بهداشت خود بکوشد.

هدفهای تربیتی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، تربیت انسانهائی است : خداپرست، صدیق، امین، خلاق، کارآمد،


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.