فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:102
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه 2
سیکل ترکیبی چیست؟ 4
الف) واحد گازی : 5
تاریخچه توربین گاز 5
علل نصب توربین گاز 6
توربین گاز 7
اجزاء توربین گاز 7
شرح مسیر گاز در توربین گازی 9
کمپرسور 11
سیستم احتراق 18
توربین 25
بسته بندی فریم اگزوز 31
ژنراتور 32
سیستم های جانبی 36
سیستم روغن کاری 36
مبدل گشتاور 38
سیستم پرژ 39
جعبه دنده 39
واحد بخار سیکل ترکیبی 41
تجهیزات سیکل ترکیبی 41
شرح مسیر کلی آب و بخار در سیکل ترکیبی 44
HRSG 44
توربین بخار 55
سیستم خنک کننده 58
تصفیه خانه آب 63
آلودگی های زیست محیطی نیروگاه 65
پمپ 66
انواع پمپ ها 66
پمپهای جابجایی مثبت 66
پمپهای جابجایی مثبت رفت و برگشتی 67
پمپ های جابجایی مثبت دوار 68
پمپ دنده ای 68
پمپ پره ای 71
پمپ پیچی 72
پمپ های دینامیکی 73
پمپهای دینامیکی چرخشی 73
جت پمپ 77
پمپ تغذیه بویلر 78
معرفی بعضی پمپهای دیگر 79
پمپ برشی 79
پمپ خلاء 79
پمپ چند طبقه فشار قوی 81
پمپ محوری 81
کوپلینگ 83
کوپلینگ خشک 83
کوپلینگ انعطافی 85
کوپلینگ گاردان 86
کوپلینگ دنده ای 86
کوپلینگ دیافراگمی 89
کوپلینگ صفحه فلزی 89
برخی انواع دیگرکوپلینگ انعطافی 89
کوپلینگ الاستیکی 90
کوپلینگ هیدرولیکی 91
الایمنت 92
تعریف 92
دقت در الایمنت 92
روشهای مختلف الایمنت کردن 93
الایمنت به روش ساعت اندازه گیری 94
اندازه گیری میزان انحراف در دو لبه 94
تئوری نحوه کار 95
مقایسه روش عملی و تئوری کار 96
روش عملی 97
اندازه گیری انحراف پیشانی 98
مراحل الایمنت 99
خطا در اندازه گیری 101
منابع
مقدمه:
مجموعه نیروگاهی شهید منتظر قائم(عج) در کیلومتر 7 جاده کرج- ملارد قرار دارد که شامل واحدهای تولید برق ذیل می باشد:
- چهار واحد بخار هر کدام به ظرفیت نامی 25/156 مگا وات.
- شش واحد گازی هر یک به ظرفیت نامی 4/116 مگاوات.
- سه واحد سیکل ترکیبی هر کدام به ظرفیت نامی 100 مگاوات.
عملیات احداث و زمان بهره برداری از واحدها:
قرداد احداث نیروگاه در سال 1346 بین وزارت نیرو و شرکت جنرال الکتریک منعقد گردید. واحدهای یک و دو بخار این نیروگاه به ترتیب در شهریور و بهمن 1350 و واحدهای سه و چهار بخار این نیروگاه در مهر ماه سال 1354 به بهره برداری رسید.
در ادامه بهره برداری با توجه نیاز بیشتر کشور به انرژی، قرداد احداث واحدهای گازی نیروگاه در دیماه سال 1368 بین شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی ایران (توانیر) و شرکت یونیت اینترنشینال (آس آ) منعقد گردید، که دو واحد گازی در سال 1371 و چهار واحد دیگر در سال 1372 به بهره برداری رسیدند. در سیر صعودی افزایش نیاز و ضرورت تولید انرژی بیشتر مقرر گردید که سه واحد سیکل ترکیبی در مجموعه نیروگاهی منتظر قائم احداث گردد. در این زمینه شرکت مپنا متولی امر گردید. واحد یک سیکل ترکیبی در سال 78 و واحدهای دو و سه آن در سال 79 به بهره برداری رسیدند.
در این گزارش قسمتهای مختلف واحد گازی و بخش سیکل ترکیبی را معرفی کرده و در باره اجزا مختلف آن بحث می کنیم. در ابتدا سیکل گازی را بررسی کرده و در بخش دوم واحد بخار سیکل ترکیبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در بخش انتهایی گزارش به معرفی انواع پمپها و کوپلینگها پرداخته و کاربرد آنها را در صنعت بیان خواهیم کرد. این بخش به دلیل به اهمیت فراوانی که در صنعت دارد به گزارش اضافه شده است.
همچنین در مورد مبحث الایمنت، که یکی از مسائل مهم صنعت و البته یکی از مشکلات مهم صنعت ایران مطالبی آورده شده است.
سیکل ترکیبی چیست؟
برای درک بیشتر مفهوم سیکل ترکیبی نخست تعریفی از انواع توربین ها و اصول کلی کار آنها ارائه می دهیم.
توربینها اصولا بر اساس عامل ایجاد کننده کار تقسیم بندی می گردند. اگر عامل فوق گاز باشد آن را گازی، اگر بخار آب باشد بخاری، اگر آب باشد آّبی و اگر باد باشد بادی گویند. توجه داشته باشیم که منظور گاز، گاز ناشی از احتراق است، لذا نوع سوخت دخیل در آن که بر حسب مورد می تواند گازوئیل، مازوت یا گاز طبیعی باشد در این تقسیم بندی ها اهمیت ندارد(اگر چه درکشور ما سوخت غالب این توربینها گاز است).
توربینهای گازی در بهترین شرایط بهره برداری حدود 33% تولید انرژی می کنند. به بیان دیگر 67% دیگر آن به عنوان تلفات حرارتی محسوب شده و فاقد کارایی است. ایده سیکل ترکیبی در واقع بازیافت مجدد از 67% یاد شده می باشد. به این ترتیب که در بخش خروجی هر توربین گاز با نصب دریچه های کنترل شونده گاز داغ را به سمت دیگ بخار هدایت می کنند تا آب موجود در آن به بخار مافوق گرم با درجه حرارت حدود 530 درجه سانتیگراد تبدیل و به همراه بخار خروجی از بویلر جهت استفاده در توربین بخار به کار کرفته می شود.