فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:52
فهرست مطالب:
مقدمه. ۱
فصل اول.. ۲
پیش نوین گرایی.. ۲
عهد قدیم. ۳
سومریها ۳
مصر باستان.. ۴
چین باستان.. ۴
یونان باستان.. ۵
سقراط.. ۵
افلاطون.. ۵
ارسطو. ۶
ایران باستان.. ۶
مدیریت بعد از اسلام. ۶
جمعبندی ویژگیهای دوره پیشنوینگرایی.. ۷
فصل دوم. ۹
نوین گرایی در مدیریت.. ۹
خصوصیات قرون وسطی.. ۱۰
مدرنیسم: ۱۱
دستاوردهای مدرنیسم. ۱۱
تئوری سیستمها ۱۳
ویژگی سیستم: ۱۳
انواع سیستم. ۱۳
ویژگیهای تئوری: ۱۴
فصل سوم. ۱۶
پسانوین گرایی در مدیریت.. ۱۶
مفهوم و فلسفه پسانوینگرایی.. ۱۷
سازمان از دیدگاه پسامدرنیسم: ۱۷
اساس تفکر سازمانهای مدرنیسم عبارت بودند از: ۱۷
پست مدرنیسم در مدیریت.. ۱۸
مقایسه بین مدرنیسم و پست مدرنیسم. ۱۹
فصل چهارم. ۲۰
بصیرت و عمل.. ۲۰
لزوم و اهمیت بینش (چشمانداز). ۲۱
عناصر مؤثر در بصیرت: ۲۲
ویژگیهای بصیرت.. ۲۲
اهمیت بصیرت: ۲۳
رابطه بصیرت و عمل در نظام آموزشی.. ۲۴
ویژگیهای مدیریت آیندهنگر. ۲۴
سطوح بینش… ۲۴
فصل پنجم. ۲۶
سازمان های مجازی.. ۲۶
ویژگیهای سازمان مجازی.. ۲۷
ادارات مجازی و سازمان مجازی و انواع آن.. ۲۸
دانشگاه مجازی.. ۲۹
دانشگاه مجازی در مقابل دانشگاه واقعی.. ۳۰
ساختار دانشگاه مجازی.. ۳۰
فصل ششم. ۳۱
سازمانهای یادگیرنده. ۳۱
سازمانهای یادگیرنده. ۳۲
اهداف سازمان یادگیرنده. ۳۲
سطوح حوزههای معرفتی فراگیری سازمانی.. ۳۴
فعالیتهای سازمان یادگیرنده. ۳۴
مهارتهای لازم برای افراد در سازمان یادگیرنده. ۳۵
راهبردهای گسترش سازمان یادگیرنده. ۳۶
فصل هفتم. ۳۸
تعارض و کشمکش های سازمانی.. ۳۸
تعارض: ۳۹
اجزای تعارض: ۳۹
فلسفههای گوناگون تعارض… ۳۹
سطوح تعارض سازمانی.. ۴۰
انواع تعارض سازمانی.. ۴۱
دستهبندی دیگر از انواع تعارضهای سازمانی: ۴۱
راهبردهای مدیریت تعارض… ۴۲
فصل هشتم. ۴۳
مدیریت کیفیت جامع.. ۴۴
شاخصهای اصلی مدیریت کیفیت جامع.. ۴۴
اصول چهادهگانه مدیریت کیفیت جامع از نظر دمینگ: ۴۵
فناوریهای مدیریت و فناوریهای پشتیبانی در مدیریت کیفیت جامع.. ۴۶
مشکلات پنجگانه مدیریت کیفیت: ۴۶
فهرست منابع: ۴۷
مقدمه
مراحل اولیه زندگی بشر در این کره خاکی حالت طبیعی داشته است. گلههای انسانی از طریق شکار، خوشهچینی یا غارت طبیعت، زندگی میکردند. آنان با ابزارسازی از دوره غارت طبیعت به دوره تولید خوراک رسیدند و بدین ترتیب تمدن بپر آغاز گردید. بشر با اختراع خط به جمعآوری تجربیات و ثبت و ضبط آنها پرداخت. گروههای اولیه به صورت کلان و قبیلهای شکل میگیرند. وضعیت اجتماعی آنان به صورت اشتراکی[۱] بوده است. نهادهای اجتماعی عصر حاضر مثل حکومت، مدرسه، اقتصاد، علم، هنر و جنگ هم با تحول گروههای کوچک یاد شده در طول تاریخ به وجود آمدند. نهادهای اجتماعی هر کدام دارای هدف یا اهدافی هستند که نیازهای انسان را برطرف میکنند. برای نیل به اهداف نهادها، ضرورتاً سازمانهایی شکل میگیرند (گلش فومنی، ۱۳۷۹).
مدیریت پدیدهای نوظهور نیست؟ بلکه عمر آن به درازای عمر تاریخ بشری میرسد. انسان در یک پیوستار تاریخی از زندگی انفرادی به زندگی قومی و از زندگی کشاورزی به حیات مدرن صنعتی و نهایتاً به زندگی پیچیده کنونی که با عناوین عصر اتم، الکترونیک، انفجار اطلاعات و عصر آدمهای مصنوعی از آن یاد شده است، پانهاده است.
فصل اول
پیش نوین گرایی
مدیریت در تاریخ پرفراز و نشیب حیات بشری در اغلب به سه دوره تکامل تقسیم میشود:
۱) عهد قدیم (دوره باستان)
۲) عصر قرون وسطی
۳) دوره انقلاب صنعتی یا مقطع آگاهی اداری
عهد قدیم
مدیریت در عهد قدیم به صورت آزمایش و خطا بوده است و هیچ شگرد خاصی جهت تبادل نظر افکار و تجارب نداشته است؛ بلکه به گونهام خام و پرورش نایافته موجودیت داشته است.
پیشنوینگرایی از زمان حضرت آدم و حوا شروع میشود. تولید مثل، آموزش تغذیه، بهداشت و حفظ آنها و حاکمیت در آن دوره بیشتر سنتی بوده و تغییر در آن بسیار اندک روی میداده است.
سومریها
یکی از قدیمیترین نوشتههای بشری در زمینه مدیریت را میتوان در آثار سومریان یافت.
سومریها در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد از روشهای مدیریت برای اداره و کنترل منابع مالی استفاده میکردند، و به ثبت و ضبط عملکرد مالی خود میپرداختند.
بیشترین تأکید در تمدن سومریها بر اداره امور به وسیله کشیشها و معابد و انجام امور کشاورزی استوار است. در اندیشه رامسس سوم و سلاطین تولمی اشاراتی به مسایل مدیریت شده است.
مصر باستان
مصریان نیز تمدن عظیمی را رقم زدند. ساختمان اهرام، با توجه به ابزار و تکنولوژی زمان خود یکی از بهترین نشانههای توان مدیریت و سازماندهی در ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد است.