فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:43
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
هوش هیجانی : تعاریف 1
مدیران و اهمیت هوش هیجانی 3
دلایل موفقیت مدیران باهوش هیجانی بالا 7
مدیریت موفق وقتی صورت می گیرد که : 11
مدیران و کاربرد هوش هیجانی در مدیریت سازمانها 12
الف) انتقاد 14
ب) گوناگونی و تکثر 18
ج) اثربخشی شبکه کاری 20
مدیران ، مهارتهای اساسی هوش هیجانی و گامهای مؤثر 23
قابلیتهای فردی 23
الف) خودآگاهی : 23
ب) اعتماد به نفس و خودباوری (احساس لیاقت ، ارزشمندی و توانمندی) 23
ج) خودگردانی : 23
د) انگیزش : 24
قابلیتهای اجتماعی 24
الف) همدلی : 24
ب) خدمت مداری : 25
ج) هدایت تنوع : 25
د) آگاهی سیاسی 25
هـ) مهارتهای اجتماعی : 25
پنج گام اساسی جهت توسعه قدرت مدیریت : 26
1- خودآگاهی : 28
2- خودنظم دهی : 28
3- انگیزش : 28
4- همدلی : 29
5- مهارتهای اجتماعی : 29
هوش هیجانی گروهی 31
مدیران و عدم استفاده از هوش هیجانی 36
منابع فارسی 39
Refrence 41
هوش هیجانی : تعاریف
هوش هیجانی عبارتست از توانایی درک و فهم هیجانها و عواطف ، شناخت هیجانها و دانش هیجانی تا نظم دهی و رشد عقلی ، عاطفی و هیجانی فراهم گردد . (گلمن 1998)
از نظر پروفسور چانگ شای هوش هیجانی دارای 5 ویژگی مهم است :
1- خودآگاهی هیجانی
2- خود تنظیمی هیجانی
3- خودانگیزشی
4- کنترل تکانه
5- مهارتهای اجتماعی
4 ویژگی اول ، ویژگیهای درون فردی هوش هیجانی می باشند . انسانها از طریق خودآگاهی هیجانی بر احساساتشان آگاهی می یابند و بهتر می توانند با آنها مواجه شوند . همچنین می توانند تا حد امکان رویدادهای نگران کننده را بشناسند.
از طریق خود تنظیمی هیجانی انسانها قادر می شوند تا بر نگرشها و هیجانهای منفی مانند خشم و افسردگی که مانع رسیدن به اهداف هستند پیروز شوند .
خودانگیزشی هیجانی به ارزیابی پیشرفتها ، ناکامیها ، جستجوی فرصتها ، حل تعارضات و تلاش جهت بازسازی روابط می پردازد .
کنترل تکانه سبب صبر ، تأمل و تأخیر در رضامندی می شود.
کنترل تکانه به افراد کمک می کند به خاطر اهداف بلند مدت ضروری تر از امتیازات کوتاه مدت چشم پوشی نمایند .
ویژگی دیگر هوش هیجانی که بنام هوش بین فردی نامیده می شود ، مهارت اجتماعی است . مهارت اجتماعی توانایی درک دیگران ، اینکه چه چیزی در آنها انگیزه ایجاد می کند ، چگونه با یکدیگر همکاری می کنند است .
هوش هیجانی نشانه برتری احساس بر منطق نیست بلکه نقطه تلاقی احساس و منطق است (کارسو 1997)
هوش هیجانی توانایی کسب نتایج بهینه در رابطه با خود و دیگران است (کارسو 1997)
مدیران و اهمیت هوش هیجانی
هوش هیجانی دربردارنده مهارتهایی است که به مدیران در توسعه سازمانها ، رشد کارکنان ، درک ، شناخت و ارزیابی رفتار و روش مدیریت شان کمک خواهد کرد . همچنین در برنامه ریزی منابع انسانی ، نیم رخ های شغلی ، مصاحبه های استخدامی ، جذب و گزینش و توسعه مدیریت حائز اهمیت فراوان است.
در سال 1983 ، اوریولی مدل کمی نگر هوش هیجانی را مطرح کرد . از نظر او بسیاری از مدیران ارشد اجرایی که دارای مهارت های همدلانه یا روحیه حمایت گری هستند از این مهارتها به خوبی استفاده نمی کنند و اگر رهبران سازمانها بدانند چگونه برخی رفتارها نتایج مثبت به همراه خواهد داشت ارزشهای خود را تغییر خواهند داد . (1983 اوریولی)
اوریولی پیش بینی می کند ارتباطی روشن بین هوش هیجانی و عملکرد فردی و گروهی و بهره وری فردی و گروهی وجود دارد (1983 ، اوریولی)
مهارتها و قابلیتهای هیجانی عامل پیش بین موفقیت ها و پیامدهای مثبت در محیط کار ، خانواده و محیطهای آموزشی است و این چالش واقعی عصر حاضر است . (سالووی 1988)
سالووی و مه یر (1990) طی 2 مقاله علمی در باب هدایت هیجان دیگران و احساسات خود و جهت دهی تفکر و اندیشه در فعالیتهای فردی و گروهی اظهار داشتند که اجزاء هوش هیجانی شامل :
1- شناخت هیجانات خود
2- مدیریت هیجانات
3- برانگیختگی
4- شناخت و درک هیجان دیگران
5- اداره روابط انسانی
به مدیران در کنترل سازمان و حوزه مدیریتی شان کمک شایانی می نماید .
هوش هیجانی برای تضمین موفقیت و عملکرد شغلی (بخصوص مدیران) اهمیت بیشتری نسبت به هوش عادی دارد . مطالعات نشان می دهد مدیران و رهبرانی که عملکردهای عالی دارند نسبت به سایر مدیران از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند و ضعف هوش هیجانی و اجتماعی بعنوان پیش بینی کننده قوی مدیریت می تواند از ناکامی و انحراف از مسیر آینده را خبر دهد .
تفاوت مدیران موفق و ناموفق معمولاً با فقدان مهارتهایی مانند خود کنترلی ، اعتماد، همدلی ، ارتباطات ، تشریک مساعی و ابتکارات مربوط می شود که جزء لاینفک قابلیتهای هوش هیجانی هستند . مدیران با بهره هوشی معمولی ولی واجد مهارتهای حفظ و کنترل احساسات در مقایسه با مدیران دارای بهره هوشی بالا ولی فاقد مهارتهای روابط انسانی دارای عملکرد بهتری هستند . خودآگاهی اجتماعی نیازمند افرادی است تا بتوانند واکنشهای هیجانی و عاطفی دیگران را شناخته و مطابق آن رفتار کنند .