فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:47
فهرست مطالب:
مقدمه
آسفالت
بتن آسفالتی
ویژگیهای آسفالت در قسمتهای مختلف راه
انواع مصالح سنگی آسفالت
مصالح سنگی درشت
مصالح سنگی ریز
مصالح سنگی فیلر (پرکننده)
ویژگیهای مصالح سنگی بتن آسفالتی
کلید واژهها
1ـ مقدمه
2ـ معایب آسفالت قیری
2ـ1ـ آلودگی هوا و محیط زیست
2ـ 2ـ عدم سازگاری با شرایط آب و هوایی
2ـ3ـ عدم دوام در برابر مواد شیمیایی
2ـ4ـ استفاده از قیر نامناسب
3ـ خواص بتن غلطکی
3ـ1ـ کاربرد رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
3ـ2ـ مقاومت رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
3ـ3ـ صلبیت
3ـ4ـ سازگاری با شرایط آب و هوایی
3ـ5ـ اجرا و بهرهبرداری زود هنگام
3ـ6ـ سازگاری با محیط زیست
3ـ7ـ گزارش فنی بتن توانمند زود سخت شونده RCCP
پایگاه اطلاعرسانی شهرسازی و معماری:
تأثیر فناوری نانو بر آسفالت
سیل کت:
تک کت:
تک کت:
لکه گیری :
حریم راه:
گاردریل :
نیوجرسی:
چشم گربه ی:
زهکشی و درواسیون:
آسفالت رودمیکس :
آسفالت گرم:
بیندر:
توپکا:
بیس:
ساب بیس:
ردیلینگ:
پریمکت :
سیل کت:
تک کت:
تک کت:
لکه گیری :
حریم راه:
آسفالت قیری
طبقه بندی : عمران - مقالات
2ـ معایب آسفالت قیری
2ـ1ـ آلودگی هوا و محیط زیست
2ـ 2ـ عدم سازگاری با شرایط آب و هوایی
2ـ3ـ عدم دوام در برابر مواد شیمیایی
2ـ4ـ استفاده از قیر نامناسب
3ـ خواص بتن غلطکی
3ـ1ـ کاربرد رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
3ـ2ـ مقاومت رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
3ـ3ـ صلبیت
3ـ4ـ سازگاری با شرایط آب و هوایی
3ـ5ـ اجرا و بهرهبرداری زود هنگام
3ـ6ـ سازگاری با محیط زیست
3ـ7ـ گزارش فنی بتن توانمند زود سخت شونده RCCP
4ـ نتیجهگیری
منابع
مقدمه
امروزه با توسعه علوم و فنون و دستیابی بشر به دانستنیهای علمی زمینه رشد و آگاهی و استفاده از تکنولوژی برتر در تمامی فعالیت های عمرانی فراهم آمده است. با نگاهی به تکنیک ها، ابزار و ماشین آلات امروزی و مقایسه آنها با ادوار گذشته براحتی می توان به سیر تکاملی این پیشرفت پی برد. بعنوان مثال روشهای طراحی آسفالت، تکنیک های مطالعه، ماشین آلات تولید حمل و پخش آسفالت در طول زمانهای گذشته و پیشرفت های حاصله مؤید این نکته می باشد.
از طرف دیگر افزایش آگاهی مردم و پیشرفت های حاصله در صنعت خودروسازی، ظرافت و سرعت خودروهای جدید، تعداد و میزان تردد آنها در جاده ها باعث افزایش انتظارات عمومی از کیفیت اجرای راهها، علی الخصوص آسفالت های اجرا شده بعنوان آخرین قشر راه شده است.
با بررسی وضعیت پروژه های اجرا شده و در دست احداث و مقایسه آنها با پروژه هایی که در گذشته اجرا شده است چنین بنظر می رسد که تقابل میان پیشرفت های حاصله با کیفیت تعدادی از کارهای در دست اجرا از رابطه منطقی و قابل قبولی برخوردار نمی باشد.
طی ارزیابی بعمل آمده از وضعیت کارخانه های تولید آسفالت سرتاسر استان و نتایج آزمایشگاهی پارامترهای مختلف آسفالت از قبیل استحکام، روانی، فضای خالی مصالح و آسفالت، فضای خالی پر شده با قیر، درصد شکستگی سنگدانه ها، دانه بندی و درصد قیر آسفالت تولید شده، چنین بنظر می رسد که عملکرد نامناسب تعدادی از عوامل اجرایی به دلائل عمدتاً سهوی که از یکطرف ناشی از عدم آگاهی و دانش فنی ایشان و از طرف دیگر عدم کنترل و نظارت بر عملکرد آنها بوده، مانع دستیابی و توفیق کامل در امر تولید و اجرای مناسب آسفالت شده است.
آسفالت
بتن آسفالتی
بتن آسفالتی ، پوسته متراکم و سیاهرنگی است که قسمت عمده و بطور کلی استخوان بندی آن را مصالح سنگی دارای دانه بندی پیوسته (با کمترین فضای خالی) تشکیل میدهد و ذرات آن به توسط قیر به هم چسبیدهاند. بتن آسفالتی جسم همگن و توپری است که خود بار میبرد، مقاومت برشی نسبتا زیاد دارد، در برابر عوامل جوی و چرخ وسایل نقلیه پایداری میکند و نیاز به تعمیر همیشگی ندارد.
به عبارت دیگر بتنی است که در آن ، به جای دوغاب سیمان ، قیر بکار رفته است و برای پر کردن هر چه بیشتر فضاهای خالی آن از گرد سنگ استفاده شده است. بتن آسفالتی را به روش گرم و معمولا در ماشینهای خودکار ساخته و مخلوط میکنند و سپس در سطح راه پخش نموده و میکوبند. آسفالت را تا 4 یا 5 سانتیمتر در یک قشر و کلفت تر از آن را در بیش از یک قشر میسازند.
ویژگیهای آسفالت در قسمتهای مختلف راه
معمولا قشرها از رویه و آستر تشکیل میشود. لایه رویی که تحت تاثیر عوامل جوی و چرخ وسایل نقلیه است، باید از جنس ممتاز ساخته شود. یکی از وظایف اصلی لایه زیرین که در روی پی (زیرسازی) راه قرار میگیرد و ممکن است خود از یک یا چند لایه درست شده باشد، انتقال بار از رویه به زیرسازی راه است. قشر آستر معمولا با دانه بندی درشت تر و قیر کمتر و قشر رویه با دانه بندی ریزتر و قیر بیشتر ساخته میشود.
در زمان تهیه آسفالت ، علاوه بر نوع مصرفی که خواهد داشت به حمل مصرف آن توجه میشود. از آن جمله است: آفتابی یا سایه بودن محل ، روباز بودن یا قرار گرفتن درون تونل ، خشکی و نمناکی محل کار ، تغییرات دمایی که باید تحمل کند، فصل ساختن راه و مانند آن.