فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش) , PDF
تعداد صفحات:125
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده.......................................................................................................................................................7
پیشگفتار....................................................................................................................................................8
فصل اول.........................................................................................................................................................................9
مقدمه........................................................................................................................................................10
فصل دوم..................................................................................................................................................12
تعریف تراکم.....................................................................................................................................................................13
دلایل تراکم................................................................................................................................................14
فصل سوم..................................................................................................................................................19
ضرورت جبران سازی توان راکتیو...............................................................................................................20
جایابی بهینه خازن با نگرش به تجدید ساختار در صنعت برق...................................................................22
فصل چهارم...............................................................................................................................................28
مروری بر پیشینه ی جایابی بهینه خازن در شبکه های توزیع.......................................................29
طبقه بندی انواع روش های بهینه سازی توان راکتیو..................................................................30
بررسی روش های تحلیلی جایابی بهینه ی خازن.......................................................................32
کاربرد الگوریتم شاخه و کرانه در حل مسئله ی خازن گذاری بهینه...............................................38
روش های ابتکاری جایابی بهینه ی خازن ها.............................................................................43
الگوریتم بهینه سازی دسته پرندگان.......................................................................................45
الگوریتم ژنتیک..................................................................................................................51
مراحل الگوریتم ژنتیک................................................................................................................................53
الگوریتم کلونی مورچه ها.....................................................................................................59
معرفی جستجوی ممنوع......................................................................................................62
استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی در کلید زنی بهینه خازن ها................................................72
نتیجه گیری......................................................................................................................75
فصل پنجم.................................................................................................................................................79
مدیریت تراکم..............................................................................................................................................80
فصل ششم.................................................................................................................................................83
مروری بر سیستم ERCOT......................................................................................................................83
بازار دو سویه................................................................................................................................................86
فصل هفتم......................................................................................................................................................89
رویکرد مدیریتی تراکم.....................................................................................................................................89
فصل هشتم....................................................................................................................................................93
تعریف فرآیند منطقه تجاری.............................................................................................................................94
محاسبه عوامل جابجایی ( تغییر ).....................................................................................................................95
دسته بندی عوامل جابجایی.............................................................................................................................100
فصل نهم.........................................................................................................................................................105
تشخیص روشهای جبران و اصلاح تراکم CSC...............................................................................................106
بودجه ی سیستم تراکم....................................................................................................................................107
تخصیص هزینه ی تراکم CSC بعد از دوره ضمنی ........................................................................................111
فصل دهم........................................................................................................................................................114
نتایج.................................................................................................................................................................115
پیوست A.........................................................................................................................................................119
پیوستB...........................................................................................................................................................120
فهرست منابع ................................................................................................................................................125
چکیده
امروزه فشار روز افزون در جهت بهره برداری حداکثر از سیستم های انتقال موجود و تؤسعه انواع جدید جبران کننده های استاتیکی و قابل کنترل توان راکتیو ، لزوم استفاده از خازن های موازی در سیستم توزیع را بیش از پیش آشکار ساخته است .
از این رو جایابی بهینه ی خازن در شبکه های توزیع ، به منظور کاهش تلفات شبکه ، بهبود پروفایل ولتاژ ، کاهش بار راکتیو خط و اصطلاح ضریب توان ، یکی از مهم ترین مسائل طراحی و کنترل سیستم های قدرت می باشد . در این پایان نامه مسئله ی جایابی بهینه ی خازن های موازی در سیستم توزیع فشار متوسط با نگرش به تجدید ساختار در بازار برق مورد بررسی قرار گرفته است .
هدف این پایان نامه انجام تحلیلی عمیق از تراکم شبکه در سیستم های قدرت از کار افتاده می باشد. به دلیل تغییرات بزرگی که سالهای اخیر در صنعت انرژی ایالات متحده ایجادشده است، موضوعات بسیار زیاد و پیچیده ای مطرح شده است. حقیقت آن است که مراحل دسته بندی شده ای که تفاضل نسل ها باعث ایجاد آن شده است و حمل و نقل و توزیع و مقصد نهایی انرژی که ایجاد شده است نیازمند روش ها و متدهای جدید تعامل میان ایفا کنندگان نقش ها ( بازار انرژی، دلالان، برنامه بارگذاری،خازن گذاری .خرده فروشان انرژی و ... ) می باشد.
پیشگفتار
با دسترسی باز و نامحدود، هر گونه تبادل انرژی بین ژنراتور و مصرف کننده باید توسط سیم های انتقال دهنده صورت گیرد. اما این ساختار ظرفیتی محدود و پایان پذیر دارد. وقتی این ظرفیت افزایش یابد، سیستم متراکم شده و برای انتقال جریان ناکامی و نامناسب خواهد بود. اما برای برطرف کردن این مشکل راه حل واحدی وجود ندارد و همه راه حلها تا حدود زیادی به ویژگیهای یک بازار مخصوص بستگی دارد. در این تحلیل، از سیستم ERCOT به عنوان نشان استفاده شده است که از ژانویه سال 2002 تا کنون از کار افتاده است.
در ابتدا تحلیلی تئوریک و مفهومی از سیستم قدرت متراکم ارائه می شود و دلایل آن در فصل 2 خواهیم پرداخت. در فصل 3 روش های مختلف مدیریت تراکم انرژی (CM) و روش های موجود در بازار مورد بحث قرار خواهد گرفت . فصل 4 ،مروری خواهد بود بر سیستم ERCOT ، مسئولیت ها، ایفا کنندگان و رابطه آنها با یکدیگر به هنگام از کار افتادگی سیستم و همچنین مروری بر عملکرد بازار در فصل 5 به تحلیلی منظم از چارچوب کاری روش های منطقهای که در سیستم ERCOT برای مدیریت متراکم مورد استفاده قرار می گیرند، خواهیم پرداخت.
فصل اول
مقدمه
مقدمه
هدف این پایان نامه انجام تحلیلی عمیق از تراکم شبکه در سیستم های قدرت از کار افتاده می باشد. به دلیل تغییرات بزرگی که سالهای اخیر در صنعت انرژی ایالات متحده ایجادشده است، موضوعات بسیار زیاد و پیچیده ای مطرح شده است. حقیقت آن است که مراحل دسته بندی شده ای که تفاضل نسل ها باعث ایجاد آن شده است و حمل و نقل و توزیع و مقصد نهایی انرژی که ایجاد شده است نیازمند روش ها و متدهای جدید تعامل میان ایفا کنندگان نقش ها ( بازار انرژی، دلالان، برنامه بارگذاری، خرده فروشان انرژی و ... ) می باشد.
با دسترسی باز و نامحدود، هر گونه تبادل انرژی بین ژنراتور و مصرف کننده باید توسط سیم های انتقال دهنده صورت گیرد. اما این ساختار ظرفیتی محدود و پایان پذیر دارد. وقتی این ظرفیت افزایش یابد، سیستم متراکم شده و برای انتقال جریان ناکامی و نامناسب خواهد بود. اما برای برطرف کردن این مشکل راه حل واحدی وجود ندارد و همه راه حلها تا حدود زیادی به ویژگیهای یک بازار مخصوص بستگی دارد. در این تحلیل، از سیستم ERCOT به عنوان نشان استفاده شده است که از ژانویه سال 2002 تا کنون از کار افتاده است.
در ابتدا تحلیلی تئوریک و مفهومی از سیستم قدرت متراکم ارائه می شود و دلایل آن در فصل 2 خواهیم پرداخت. در فصل 3 روش های مختلف مدیریت تراکم انرژی (CM) و روش های موجود در بازار مورد بحث قرار خواهد گرفت . فصل 4 ،مروری خواهد بود بر سیستم ERCOT ، مسئولیت ها، ایفا کنندگان و رابطه آنها با یکدیگر به هنگام از کار افتادگی سیستم و همچنین مروری بر عملکرد بازار در فصل 5 به تحلیلی منظم از چارچوب کاری روش های منطقهای که در سیستم ERCOT برای مدیریت متراکم مورد استفاده قرار می گیرند، خواهیم پرداخت.
نکات مهمی که به آنها خواهیم پرداخت :
1-مروری بر روش های منطقه ای در مورد CM
2-فرآیندی برای تعریف مدل تبلیغاتی که چارچوب ها براساس آن خواهند بود.
در فصل های بعد به بحث در مورد یک مثال عینی خواهیم پرداخت و نویسنده نتیجه گیری خود را ارائه خواهد نمود.