فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:40
فهرست مطالب: صفحه
فصل اول 1
تاریخچه تاسیس و نوع فعالیت 2
فصل دوم 3
یاتاقانها 4
انواع یاتاقانها 4
نیروی وارد بر یاتاقانها 5
مزایا و معایب یاتاقاتها 5
بوشها(یاتاقانهای معمولی)مزایا و معایب 6
برینگها 6
بوش(یاتاقانهای معمولی) 7
انواع بوشها 8
نصب و سوار کردن بوشها 9
مواد ساختمانی بوشها 10
روغنکاری یاتاقانهای معمول(بوشها) 13
شیارهای روغن- لقی بوش- ساز گاری سطوح یاتاقانها 15
روشهای روغنکاری 16
تعویض و تعمیر بوشها-تعویض بوشهای یک تکه ساده 17
تعویض بوشهای دو تکه-اندازه گیری لقی یاتاقان 18
اندازه گیری لقی یاتاقان با استفاده از پلاستی گیج-سوار کردن بوشهای دو تکه 19
تشخیص خرابی بوش 21
گرد و غبار 22
در یک راستا نبودن-محورهای مخروطی شده یاتاقان-حرارت بیش ازحد 23
تعمیر بوشها- برینگها- اجزای اصلی برینگها 24
ظرفیت برینگها- اندازه برینگ 25
تعداد عناصر غلطان-انواع قفسه برینگ 26
انواع بلبرینگها 28
انواع رولر برینگها 29
انواع برینگهای سوزنی-سوارکردن برینگها 32
نگهداری برینگها 33
جداسازی برینگها 34
تمیز کردن و بازدید برینگها –بیرون کشیدن برینگها با استفاده از قلم وچکش 35
تشخیص خرابیها-خرابی ناشی از خستگی- خرابی زودرس 39
منابع 40
فصل اول
تاریخچه تاسیس و نوع فعالیت
شرکت سهامی عام کارخانجات ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تاسیس کارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در بیست و هفتم مرداد سال 1341 با سرمایه اولیه یکصد میلیون ریال و تعداد هزار سهم هزار ریالی به ثبت رسید و از مهر ماه 1342 عملاَ فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد بدنبال آن با کارخانه روتس انگلستان موفق به دریافت مجوز مونتاژ اتومبیل هیلمن هانتر و ساخت آن در ایران به نام پیکان شد.پس از آن در سال 1346 خودرو پیکان در مدلهای دولوکس، کارلوکس، وانت و تاکسی، در سالهای 1347 و 1348 پیکان کار، در سال 1349 پیکان اتوماتیک، و در سال 1364 خودرو پیکان با نیروی محرکه پژو و در سال 1368 پژو در دو مدل GLوGLX به تولیدات شرکت اضافه گردید خط تولید خودروهای پیکان 1800 وپژو 405 در آذر ماه سال 1369 توسط رییس جمهور کشور افتتاح گردید و شرکت ایران خودرو در سال 1377 خودروRD و پارس و در سال 1380 خودروهای پژو 206 و سمند را نیز به بازار عرضه نمود .
فصل دوم
یاتاقانها
چرخ دنده ها، چرخها و شافتها بوسیله یاتاقانها در محل استقرار خود نصب شده و در مقابل اصطکاک و فرسایش محافظت میشوند.
یاتاقانها وظایف زیر را انجام میدهند:
1-قطعه متحرک را نگه میدارند.
2-اصطکاک را کاهش میدهند.
3-فرسایش و ساییدگی را کاهش میدهند.
4-یک سطح سایشی قابل تعویض را نشان میدهند.
یاتاقانها با تحمل بارهای شعاعی و محوری قطعات متحرک را در مسیر حرکت خود نگاه میدارند. یاتاقانها اصطکاک را بوسیله تماس لغزشی(یاتاقانهای معمولی) یا تماس غلطشی(برینگها) کاهش میدهند و همچنین با روغنکاری مناسب باعث کاهش اصطکاک میشوند. بنابراین با کاهش اصطکاک سایش و فرسودگی نیز کاهش می یابد. یاتاقانها همچنین یک سطح سایشی قابل تعویض را تشکیل میدهند که از نظر اقتصادی بسیار با صرفهتر از تعویض دندهها،چرخها یا شافت سوار شده بر روی آنها می باشد.
چرخها یا شافت سوار شده بر روی آنها می باشد.
انواع یاتاقانها
دو نوع عمده یاتاقانها عبارتند از: یاتاقانهای معمولی(بوشها) برینگها.یاتاقانهای معمولی یک تماس لغزشی را در بین سطوح درگیر ایجاد می کنند. این یاتاقانها همچنین بوش و یاتاقان ژورنال نیز نامیده میشوند.
برینگها یک سطح غلطشی را میان سطوح درگیر ایجاد می کنند و این امر با استفاده از ساچمه یا رولر امکان پذیر است.
نیروهای وارده بر یاتاقانها
یاتاقانها تحت بارهای محوری، شعاعی و یا ترکیبی از آنها قرار میگیرند بنابر این می بایست آنها را برای کاربرد های مخصوص طراحی نمود. یاتاقانهای شعاعی فقط در جایی نصب می شوند که بارهای شعاعی بر آنها وارد میشود. یاتاقانهای(برینگها) کف گرد نیز درجایی نصب میشوند که فقط بارهای محوری وجود دارند. بعضی از یاتاقانها به گونهای طراحی شدهاند که می توانند هم بارهای محوری و هم بارهای شعاعی را متحمل شوند.
برای تحمل بارهای محوری از رولر برینگهای مخروطی و بعضی از بلبرینگهای غلطکی استفاده می شود. در طراحی آنها یک بار شعاعی به یک بار محوری تبدیل میشود.
مزایا و معایب یاتاقانها
هم بوشها و هم برینگها دارای مزایا و معایبی هستند.
بوشها(یاتاقانهای معمولی)
مزایا:
1-فضای کمی نیاز دارند.
2-ارزان قیمت هستند.
3-بیسرو صدا کار میکنند.
4-ساختمان محکمی دارند.
معایب:
1-عملکرد اصطکاکی زیادی دارند.
2-به روانکاری مدام نیاز دارند زیرا نمیتوانند آب بندی شوند.
برینگها
مزایا:
1-عملکرد اصطکاکی کمی دارند.
2-میتوانند آب بندی شوند بگونهای که روغنکاری مورد نیاز را کاهش میدهند.
3-بدلیل طراحی های زیاد و مختلف، بسیار متنوع هستند.
معایب:
1- نسبت به یاتاقانهای معمولی(بوش ها) فضای بیشتری را اشغال می کنند.
2-با سرو صدا کار میکنند.
3-از بوشها گرانتر هستند
4-از استحکام کمتری برخوردارند.
اکنون که شرحی کلی از یاتاقانها را پشت سر گذاردیم، به بررسی دقیقتری از هر نوع آن میپردازیم:
بوشها(یاتاقانهای معمولی)
یاتاقانهای معمولی اغلب بوش نیز نامیده میشوند. از آنجاییکه یاتاقانها و بوشها شباهتهای زیادی دارند. در این جا ما از هر دو نوع بعنوان بوش نام میبریم.
بوشها فضای مورد نیاز و معمولا قیمت کمتری نسبت به برینگها دارند. اگر سرویس مرتب مورد لزوم بوده و محل نصب یاتاقان در دسترس باشد، ممکن است از بوشها استفاده شود.
اما بــرینگها عموماَ در محلهایی نصب میشوند که فضای کافی در دسترس می باشد، محل آن به راحتی قابل دسترسی نمیباشد، بارها سنگین هستند، سرعتها زیاد میباشند، سرویسهای کمی مورد نیاز است و قیمت فاکتور مهمی نمی باشد.
بارهای وارده بر بوشها
قبل از شرح بوشها اجازه دهید یاتاقانهایی که برای بارهای شعاعی طراحی شدند با یاتاقانهایی که برای بارهای محوری ساخته شدهاند، مقایسه کنیم.
یاتاقانهای شعاعی برای تحمل بارهای توام شعاعی و محوری ممکن است با واشرهای محوری بکار روند.