فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:69
فهرست مطالب:
فصل اول
تشریح روند کار وفرایند آموزش .................................7
سیستم روغن کاری...............................................8
نقش فنرها در سیستم تعلیق.....................................12
سیستم جرقه اتومبیل...........................................18
مشخصات سیستم خنک کاری........................................21
عواملی که سبب جوش آوردن موتور میشود..........................27
عیبهای عمده پژو 405..........................................31
عیبهای عمده پژو روآ..........................................33
عیوب پیکان و پیکان وانت......................................34
انواع تعمیر و نگهداری.........................................34
طریقه باز کردن موتور پژو.....................................43
سوخت رسانی انژکتوری..........................................47
وظایف سیستمهای انژکتوری......................................47
متعلقات سیستم انژکتوری.......................................50
مهمترین وظایفECU .............................................57
نمونه ای از امکانات کارگاه....................................66
فصل دوم
نتیجه گیری....................................................67
منابع........................................................69
مقدمه:
چرا سقف خانه نو ساز چکه می کند ؟ چرا لوله آب ساختمان به سرعت می پوسد و موجب نشتی می شود ؟
چرا سیمکشیهای برق چنان کلاف سردرگمی است که گاهی حتی خود سیم کش هم از آن سر در نمی آورد ؟
چرا اتومبیل تازه تعمیر کار نمی کند و باز نیاز به تعمیر دارد؟ و چرا های بیشماری که در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم . به راستی علت ندانم کاری و ناشیگری بخشی از دست در کاران امور فنی در جامعه ما چیست ؟ آیا ما اصولاً آدمهای سهل انگاری هستیم ؟ چرا دستهایی که مسجد امام اصفهان و تخت جمشید را ساخته اند از عهده انجام درست این گونه کارهای ساده بر نمی آیند؟ به گمان ما فقدان آموزشهای فنی کاربردی عامل اصلی بروز این نابسامانیهاست.
در حال حاضر کمتر کسی پیش از اشتغال به کار یا حرفه ای معین آموزشهای لازم را فرا می گیرد و متأسفانه جامعه هم او را ملزم به این فراگیری و دریافت گواهینامه تأیید صلاحیت فنی نمی کند . نتیجه این وضعیت اتلاف وقت و مصالح است و سرانجام نیز کار به درستی انجام نمی شود.
اینجانب پس از طی حدود٧۰ واحد درس و گذشت چهار ترم درسی در دانشگاه ایذه سرانجام برای گذراندن دوره کارآموزی به سازمان فنی حرفه ای ایذه مراجعه کردم که این سؤالات و مطالب به ذهن من برخورد کرد.
حال که من این دوره ٢۴٠ ساعته را گذراندم آیا می توانم مستحق دریافت گواهینامه پایان دوره باشم یا خیر؟
آیا کسانی که اینجا گواهینامه می گیرند لایق آن هستند یا خیر ؟ در این تحقیق ما هر آنچه که در این ٢۴0 ساعت آموزش دیده و کار کردیم به قلم آورده ایم که به همت خداوند مطالب جدیدی دستگیرمان شده باشد.
سیستم روغنکاری
لازم به ذکر است که تعویض روغن باید براساس ساعت کارکرد موتور انجام گیرد و هرگز نباید براساس رنگ روغن دست به تعویض آن زد و پس از هر دو بار عوض کردن روغن باید فیلتر روغن را عوض کرد.
مشخصات روغن موتور
روغن موتور باید دارای مشخصاتی باشد تا بتواند وظیفه خود را بطور کامل انجام دهد بدین معنی که در مقابل زنگ زدگی تشکیل کربن، خوردگی ، تحمل فشار خیلی زیاد و کف کردن از خود مقاومت نشان دهد. همچنین روغن ها در درجه حرارت های بالاتر و پایین تر محیطی که موتور کار می کند باید دارای غلظت مناسب باشد. روغن ها به تنهایی دارای همچون خصوصیاتی نیستند ، مگر اینکه مواد افزودنی به آنها اضافه شده باشد برای اینکه تعمیر کاران موتور اتومبیل با مشخصات روغن ها آشنـایی پیـدا کرده و اثـر روغن ها را بر روی قسمتهای مختلفه موتور بداند در زیر مشخصات روغن ها بطور خلاصه شرح داده می شود.
1- غلظت روغن: غلظت عبارتست از مقاومت روغن در مقابل جریان آن، بدین معنی که هر روغن با غلظت کم، به آسانی جریان پیدا کرده، در صورتی که جریان روغن با غلظت زیاد به کندی انجام می شود. لذا روغن موتور باید دارای غلظت صحیحی باشد تا بتواند بین قطعات متحرک موتور (مثلاً بین لنگ های میل لنگ و یاتاقان ها) به آسانی جریان پیدا کند.
روغن موتور نباید خیلی رقیق باشد زیرا به آسانی از بین قطعات متحرک موتور بیرون ریختــه می شود. در این صورت سائیدگی قطعات خیلی سریع خواهد بود. در ضمن روغن موتور نباید خیلی غلیظ باشد، زیرا بین قطعات متحرک به سختی جریان پیدا می کند. همچنین در هوای سرد سفت شده و نیروی بیشتری برای راه اندازی و روشن کردن موتور لازم خواهد داشت.
2- شاخص غلظت: غلظت روغن ها با تغییرات درجه حرارت محیط تغییر پیدا می کند. لذا موقعی که هوا گرم است، روغن رقیق شده و به هنگام سرما ، غلیظ می گردد بنابراین روغن ها دارای شاخص غلظت معینی هستند. اگر شاخص غلظت روغنی صفر باشد، در مقابل تغییرات درجه حرارت، تغییرات بیشتری را از خود نشان می دهد یعنی به هنگام سرما غلیظ شده و به هنـگام گــرما رقیــق مــی شود. در صورتی که روغن با شاخص غلظت 100 یا بیشتر باشد، تغییراتی کمتری را در مقابل حرارت قبول خواهد کرد.
3- عدد غلظت: روغن های موتورها، گیربکس (جعبه دنده ) و دیفرانسیل را جامعه ای مهندسین خودرو (SAE) طبقه بندی کرده و با عددی آنرا مشخص نموده است. مانند (SAE 5W) ، SAE 10W) ، (SAE20W که W مشخص کننده روغن مخصوص زمستان است. در صــورتی روغن های SAE 30 ، SAE 40 برای فصل تابستان منظور شده است هر چه عددهای ذکر شده بیشتر باشد روغن غلیظ تر بوده و برعکس عددهای کمتر نشان دهنده روغنهای رقیق تر است.
4- روغن های چند درجه ای (روغن اتوماتیک): بیشتر روغنهای امروزی دارای مواد بهبود دهنده شاخص روغن هستند . این مواد، روغـن را در یک غلظـت معین بـرای درجـه حـرارت گـرم و سـرد نگـاه می دارند( مانند روغن SAE 10W/ 20 و یا SAE 10W / 30 و یا SAE 20 / 40 این روغن ها در موقعی که هوا سرد است غلظت آن پایین بوده و هنگام گرما غلظت آن بیشتـر می شـود بنابراین روغـن های چنـد درجـه ای برای مناطقی که اختلاف درجه حرارت محیط زیاد است روغـــن خوبی بــوده و توصیــه می شود.
5- مقاوم در مقابل تشکیل کربن و زنگ زدگی: روغن ها را پس از تصفیه کردن ، موادی به آنها اضافه می کنند تا در مقابل تشکیل کربن و زنگ زدگی مقاومت نمایند تشکیل کربن، اغلب در درجه حرارت های بالا پیش می آید. بنابراین با اضافه کردن مواد افزودنی از تشکیل کربن و زنگ زدگی جلوگیری می شود.
6- ضد زنگ و زنگ خوردگی: مواد افزودنی مخصوصی به روغن ها اضافه می شود تا از خوردگی و زنگ زدگی فلـزات جلـوگیری گــردد این مــواد آب را از روی فلــزات برداشتـه بر روی آن را با روغن می پــوشانــد. همچنین اسیدها را نیز خنثی کرده و از خوردگی فلزات جلوگیری می کند.
7- مقاوم در مقابل کف کردن: چرخش میل لنگ در داخل کارتل باعث تــولیــد کــف مــی گردد. کف کردن ، عمل روغن کاری را مختل کرده و در ضمن سبب عبور روغن از محل تهـــویه کارتل به مانیفلد هوا می شود. لذا با اضافه کردن مواد افزودنی از تشکیل کف جلوگیری می گردد.
8- مواد شوینده: مواد شوینده موجود در روغن ها شبیه صابون می باشند این مواد ذرات کربن و گــرد و خــاک و براده های فلــزات را از قــطعات موتور جدا کـرده و با جریان روغن به کارتر بر می گرداند در نتیجه از تشکیل کربن و سایر رسوبات بر روی قطعات و مجاری روغن جلــوگیــری می کند. لازم به یادآوری است که در موتورهایی که اغلب روغن های معمولی به کار رفته است و برای اولین بار از روغنهای دارای مواد شوینده استفاده می شود بهتر است به سیستم روغن کاری را ابتدا با روغن های شستشو دهنده که در صفحات قبل بدان اشاره شده، شستشو داده و سپس این نوع روغن را داخل کارتل ریخت. زیرا مواد شوینده رسوبات را شسته و در اثر جریان در کانال ها و مجاری روغن، سبب گرفتگی آنها می گردد.
9- مقاوم در مقابل فشارهای خیلی زیاد: با اضافه کردن مواد افزودنی به روغن ها، مقاومت آن را در مقابل فشارهای زیاد، افزایش می دهند. یاتاقان ها و چرخ دنده ها ، معمولاً در معرض فشارهای زیادی هستند. لذاروغن موجود دراین محل ها باید در مقابل فشار و ضربه ها از خود مقاومت نشان داده و یک لایه روغن بین دو سطح یاتاقان ها و میل لنگ و همچنین بین دنده های چرخ دنده ها تشکیل می دهد.
نقش فنرها در سیستم تعلیق
قبل از بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق و سازو کارهای ان باید به خاطر داشته باشیم که یک خودرو در حال حرکت چیزی بیش از چرخش چرخهاست، به طوری که با چرخش چرخها و حرکت اتومبیل ،سیستم تعلیق در هر لحظه در وضعیت تعادل دینامیکی میباشد. یعنی به طور مداوم اتومبیل را با شرایط متغیر جاده تطبیق میدهد.
اصلی ترین اجزای سیستم تعلیق عبارت است از
فنرها 1-
کمک فنرها 2-
3- ستونهای نگهدارنده
این اجزا ودیگر جزییات تشکیل دهنده سیستم تعلیق به شش نقش زیر طراحی میشوند.
ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو در حال حرکت 1-
2- کاهش اثرات نیروهای حاصل از ضربه
حفظ مسیر صحیح چرخها 3-
4- تحمل وزن خودرو
5- حفظ تماس چرخها با جاده
6- کنترل مسیر حرکت خودرو
فنرها اجزای انعطاف پذیری هستند که وزن بدنه و چارچوب و همچنین بار اضافی انومبیل را تحمل میکند و ارتفاع ان را در حین حرکت ثابت نگه میدارد.همچنین با نوسان کردن از انتقال ارتعاشات شدید حاصل از برخورد با موانع به بدنه و چارچوب به طور نسبی جلوگیری میکند .بهترین فنرها به سرعت ارتعاشات به وجود امده توسط جاده را جذب میکنند و به آرامی به حالت نرمال برمیگردند. فنرهایی که خیلی نرم و انعطاف پذیر هستند نوسانات بیشتری را برای قسمت فوقانی اتومبیل باعث میشوند، در صورتی که فنرهای سخت اجازه ارتعاش زیاد را به اجزای اتومبیل نمیدهند.در واقع فنرها اتصال انعطاف پذیر بین چرخها و بدنه ایجاد میکنند. در ضمن برای درک بهتر سازوکار فنرهادر سیستم تعلیق خودرو اشنایی با درک مفهوم زیر ضروری به نظر میرسد.