فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:116
فهرست مطالب:
فصل اول:
کلیات تحقیق
مقدمه:
ضرورت و اهمیت مسئله:
بیان مسئله:
تعریف نظری و عملی متغیرهای تحقیق:
متغییر های تحقیق:
فصل دوم:
کلیات تحقیق
مقدمه فصل دوم:
کمال معلٌم در آنست که
تعاریف:
ویژگیهای یک معلم خوب در نقش مدیر یادگیری چیست؟
دستورالعملهایی برای اثر بخشی معلمان در فرآیند تدریس
دستورالعملهایی برای اثر بخش معلم:
دستورالعملهایی برای افزایش اثر بخشی معلمان در مشارکت و موفقیت دانش آموزان:
عوامل بنیادی مؤثر بر انگیزه
مدیریت رفتار با دانش آموز درکلاس درس ، معلم مهربان یا خشن؟!
جای دانش آموزان در کلاس:
شروع و پایان خوبی داشته باشید:
سرمایه گذاری کنید تا سود ببرید:
فضایی از رفتار خوب و پسندیده ایجاد کنید:
اصول مدیریت رفتار با دانش آموز
به تفاوت چشمگیر بین این دو جمله توجه کنید:
برنامه انضباطی ده مرحله ای
ملاحظات مربوط به اخراج دانش آموز از کلاس
ده روش برای ایجاد انگیزش در دانش آموزان
علل فشار روانی معلمان
شخصیتهایی که عوامل بیرونی بر آنها کنترل دارند
اطلاعات مورد نیاز کارمندان جدید
نگرانیهای عملکردی کارکنان جدید
افزایش روحیه کارکنان
تبلیغ خوب موجب افزایش روحیه معلمان میشود
استقرار جو حمایتی
فصل سوم:
روش تحقیق
مقدمه:
روش تحقیق:
ابزار و روش گرد آوری داده ها:
جامعه آماری:
نمونه آماری و روش نمونه گیری:
روایی وپایایی:
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات
مقدمه:
فصل پنجم:
نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1 نتیجه گیری تجربی و تئوریک:
آمار توصیفی:
آمار استنباطی:
فرضیههای پژوهشی از دیدگاه دانش آموزان و معلمان:
5-2 ارائه ی پیشنهادات و راهکارها :
منابع:
پرسشنامه
همراه با نمودار و جداول
فصل اول:
کلیات تحقیق
مقدمه:
نقش معلم امروزه در آموزش و پرورش با نقش او در گذشته تفاوت چشمگیری دارد این تفاوت به خاطر آن است که هدف های آموزشی امروزه با گذشته متفاوت است. امروزه هدف آموزش تنها ازبر کردن مطالب و بازگو کردن آنها نیست بلکه تمام جنبه های شخصیت دانش آموز مورد نظر است. در هر نظام آموزشی از میان همه عناصر آن معلمان نقش مهم تری را ایفا می کنند چرا که آنان مهمترین عامل اثر بخشی نظام آموزشی و پرورش هستند. معلمان می توانند با بکار گیری شیوه ها و الگو های مناسب تدریس برخوردهای مناسب و برقراری رابطه صحیح انسان با فراگیران زمینه رشد فکری، اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و خلاقیت آنها را فراهم نمایند. از سوی دیگر در کلاس درس موقعیت ها و مسائلی برای معلمان پیش می آید که اگر معلمان تبحر و مدیریت لازم را نداشته باشند با اتخاذ تصمیمات غلط مواجه شده و مشکلات و نتایج نامطلوبی را بوجود می آورند.
امروزه در آموزش و پرورش به دانش آموزان توجه خاصی مبذول می گردد. معلمان بعنوان بهترین عامل اثر بخشی نظام آموزش و پرورش درصددند تا یادگیری دانش آموزان را بهبود بخشند برای این کار معلمان باید به فنون مدیریت کلاس و مهارتهای معلمی مجهز باشند. آنها باید برای کلاس خود به خوبی برنامه ریزی نمایند و برای رسیدن به تمامی اهداف، کلاس خود را بطور مطلوب اداره کنند. روی تمام مسائل کلاس دقت و نظارت داشته باشند و به تمام جنبه های روانی و اجتماعی فراگیران توجه نموده و به شخصیت آنها احترام بگذارند. معلمان با نوشتن طرح درس مناسب برای تمام ساعات کلاس خود برنامه دارند و در شیوه تدریس خود از الگوهای فعال یا شیوه های تلفیقی بهره می گیرند.
با بهره گیری از وسایل و رسانه های آموزشی به جذابیت تدریس خود می افزایند معلمان موفق به ظرافت های تدریس و اداره کلاس توجه می نمایند و سعی می کنند در هنگام ورود به کلاس درس ارتباط مناسبی با فراگیران برقرار کنند. آنها در مواجه با مشکلات فراگیران علت رفتارهای نامطلوب را شناسایی و آنگاه به درمان آن می پردازند و هیچگاه به وسیله تنبیه در صدد انهدام رفتار ناخواسته دانش آموزان بر نمی آیند البته آنها سیاست انضباطی خود را اعمال می کنند و در این مورد همواره ثابت قدم هستند.
یکی از فنون مدیریت کلاس، سازماندهی محیط کلاس توسط معلم است لذا معلمان باید افراد، مواد آموزشی، وقت، فعالیتها و دروس را سازماندهی و برنامه ریزی کنند.
غنی سازی به محروم سازی توسعه دادن، محروم کردن، تنظیم دوباره و ساده سازی از فنون پیشنهادی «توماس گوردون» هستند. که در سازماندهی کلاس مورد استفاده قرار می گیرند.
نظارت دقیق معلمان بر رفتار و نحوۀ ی فعالیت های دانش آموزان به ایجاد نظم بیشتر در کلاس کمک می کند. استفاده از روش های غیر کلامی مانند: نگاه اجمالی معلم یا ضیره شدن از فنون مؤثر در متوقف کردن رفتار خلاف دانش آموزان به حساب می آید.
ارزشیابی مستمر از فعالیت های دانش آموز در کلاس درس علاوه بر بهبود و اصلاح روش های تدریس معلم و سنجش میزان یادگیری دانش آموزان موجب ایجاد نظم در کلاس درس و تعدیل رفتار دانش آموزان می شود.
معلمان خلاق و توانا برای اداره کلاس خود برنامه مناسبی را طرح ریزی می کنند. به شخصیت دانش آموزان خود احترام می گذارند و با عدالت با آنها رفتار می کنند. با دقت به حرفهای دانش آموزان خود گوش می دهند و به کمک دانش آموزان قوانین مناسبی را برای کلاس تدوین می کنند و ضمن توجه به تفاوتهای فردی فراگیران از تشویق بهره وافر را می برند آنها با استفاده از وسایل آموزشی کمک و آموزشی شیوه استفاده فراگیران از رایانه را آموزش می دهند و با گروه بندی کردن دانش آموزان انگیزه فعالیتهای گروهی و مشارکت را در آنها تقویت می کنند.
ضرورت و اهمیت مسئله:
تحول اساسی و پایدار در هر جامعه در گرو متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است و محور اصلی تحول و توسعه ی نظام تعلیم و تربیت بهبود کیفیت کار معلم، شناخت و ویژگی های آنها می باشد.
معلمان به عنوان پایه گذاران اندیشه های علمی، مبلغان ارزش ها و مسوولیت های اجتماعی به دانش آموزان ما می باشند و حرف اول را در تربیت منابع انسانی می زنند و هیچ حرفه ای همچون شغل معلمی تاثیر موثری در جوامع ندارد. طرفداران و مبلغان تحول و توسعه در جوامع باید بیش از هر کس حامیان واقعی معلمان باشند و سیاست گزاران آموزش و پرورش با در نظر گرفتن حقوق و مزایای شغلی ویژه برای معلمان مدارس و یا دارا بودن مدرک تحصیلی و تخصص و تعهد مورد نظر، دغدغه های زندگی را برای آنان کاهش دهند زیرا معلم یک هدیه الهی است و بسیاری از بزرگان فرهنگ ما و دیگر فرهنگ ها افتخارشان این بوده که سال های پربرکت عمر خود را در مدارس طی کرده اند نظیر پیاژه، اریکسون، مرحوم باغچه بان، استاد نیرزاده، شهید رجایی، باهنر و ... از طرفی معلمان باید بدانند در چه شرایط متحول جهانی زندگی می کنند فکر و عمل و توان خود را محدود به مرزهای جغرافیایی خود نکنند از قدرت ابتکار، خلاقیت و مهارت برخوردار باشند، فعالیت های خود را محدود به چند کتاب یا جزوه که در مراکز تربیت معلم یا در طول کار خود با آن آشنا شده اند نکنند زیرا که دنیای پیچیده و متحول امروز مستلزم یادگیری مداوم و فرزند زمان خود بودن و فعالیت، حساسیت و خلاقیت است و به گفته آلبرت انیشتن افراد انسانی را نباید همچون ابزارهایی بی جان در نظر گرفت و جوانان را به مثابه ی شخصیت های متعادل و موزون باید به جامعه تحویل داد.
حال با توجه به آنچه گفته شد لازم می نمود که نگاهی تازه به جایگاه معلمان آنهم از دیدگاه دانش آموزان گردد تا با مورد توجه قرار دادن آنها بتوان معلمانی متخصص، متعهد و کارآ در نظام آموزشی وارد و از این طریق به رشد و تعالی کمی و کیفی تعلیم و تربیت اقدام نمود پژوهش حاضر نیز در پی تحقق چنین امری است.
بیان مسئله:
کلاس درس واژهای است که ابتدا همه را به یاد آموزش میاندازد، اما فقط یکی از هنرهای معلمان آموزش است. به عقیده بسیاری از کارشناسان شاید آموزش خیلی سخت نباشد، اما آنچه کار معلمی را سخت و پرمشقت میکند ایجاد فضای آموزش و یافتن شیوههای مناسب برای جلب و جذب دانشآموزان است.
معلمان همیشه تمام تلاش خود را به منظور موفقیت هر چه بیشتر دانشآموزان انجام میدهند. با این حال همه دانشآموزان موفق نیستند. باید پذیرفت که استعداد افراد با یکدیگر فرق دارد و راههای یادگیری نیز متفاوت است. برخی دانشآموزان بسیار بااستعدادند و سریع یاد میگیرند و برخی نیاز به کار و تمرین بیشتری دارند.
کار معلمی تنها یک شغل نیست زیرا با فکر و ذهن و روح افراد ارتباط دارد. معلم باید مسائل و مشکلات عاطفی، خانوادگی، مالی و شغلی خود را در لایههای زیرین وجودش گذاشته و وقتی وارد کلاس میشود ظاهر او به گونهای باشد که گویی همه چیز عالی است. بدیهی است که این کار از عهده هر صاحب علم و تجربهای برنمیآید.
اما آنچه میان تمام دانشآموزان در تمام سطوح مشترک است نیاز به انگیزه و علاقه به محیط کلاس است. این مساله بسیار مهم است که معلم چگونه در ذهن دانشآموز جای بگیرد.
تعریف نظری و عملی متغیرهای تحقیق:
الف- تعریف نظری: اخلاق و کردار و تعهد به تدریس و رفتار یک دبیر مجموعه ای از متغیر های نظری آن می باشد
ب- تعریف عملیاتی: روش و توانایی یک دبیر را عملیاتی
متغییر های تحقیق:
1- متغییر وابسته : در این تحقیق توانایی دبیران در حل مشکلات تدریس متغییر وابسته است.
2- متغییر مستقل : تعهد کاری – رفتار و کردار ناپسند دانش آموز متغییر مستقل می باشد.
از جمله مواردی که مورد نقد و بررسی تخصصی در پایان نامه می توان اشاره کرد:
1) تحلیل عملکرد معلم از طریق تدریس
2) عوامل سوء تربیت کدامند؟
3) چه عواملی باعث ایجاد اختلالات در تربیت افراد می شود؟
4) روش هایی برای کاهش استرس در زندگی روزانه
5) کارهایی که یک معلم باید در کلاس از آنها پرهیز نماید
6) افزایش تواناییها و مهارتها
7) عصبانیت و راههای پیشگیری از آن
8) افسردگی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
9) مدیریت و نحوه اداره کردن کلاس
10) آموزش و محبت به دانش آموزان در کلاس درس
11) ، پیشنهادهایی برای تقویت عزت نفس دانش آموزان
12) اصول مدیریت رفتار با دانش آموز
13) علل خستگی معلمان در کلاس درس
14) سنجش مستمر در کلاس درس و ارتباط آن با فعالیت های آموزشی
15) وظیفه آموزش این است که ذهن های خالی را به ذهن های باز تبدیل کند نه ذهن های پر
16) چگونه کلاس درس را اداره و کنترل کند؟
17) الگوی تدریس بارش مغزی
18) ایجاد انگیزه درسی در دانش آموزان