فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:115
عنوان : بررسی و مقایسهی میزان اضطراب بین دانشجویان رشته روانشناسی عمومی و دانشجویان سایر رشتههای علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
فهرست مطالب:
عنوان
چکیده
فصل اول
مقدمه 1
بیان مسئله 3
اهداف پژوهش 4
اهداف موضوع پژوهش 5
فرضیه های پژوهش 6
تعریف نظری و عملیاتی متغییرها 7
فصل دوم
مقدمه 9
تعریف اضطراب 10
اضطراب از دیدگاه دانشمندان 15
اضطراب از دیدگاه پسیکانالیز 22
نوروز اضطراب 25
ریشه های اضطراب 28
تشخیص، نشانه ها 29
سبب شناسی اضطراب 38
منشاء اضطراب 40
عوامل موثر در اضطراب 41
الگوهای افراد در واکنشهای روانی 45
بررسی فیزیولوژیکی اضطراب 46
اختلالات اضطراب 49
انواع اختلالات اضطراب 51
اثرات اضطراب در رفتار 56
مسائل دفاعی برای مقابله با اضطراب 60
انواع وسائل دفاعی 61
تشخیص علائم اضطراب در آزمونهای روانی 66
روشهای درمانی 71
فصل سوم
روش پژوهش، جامعه آماری 75
ابزار پژوهش، اعتبار و روایی، روش اجرا 78
روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده 79
فصل چهارم
مقدمه، یافته های توصیفی 81
یافته های استنباطی 86
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری 93
کاربرد پژوهش 96
پیشنهادات 97
محدودیت های پژوهش 98
منابع 99
ضمائم
پیوست 1 پرسشنامه اضطراب کتل 102
پیوست 2 ریز نمرات آزمودنیها 107
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی میزان اضطراب بین دانشجویان رشته روانشناسی عمومی و رشتههای دیگر علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک انجام گردید.
بدین منظور تعداد 60 نفر دانشجوی دختر و پسر روان شناسی و رشته های دیگر علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک به صورت تصادفی انتخاب شدند و مورد آزمون اضطراب کتل قرار گرفتند. برای بررسی فرضیه های این پژوهش تحلیل های آماری شامل آزمون تی و تحلیل واریانس بر روی اطلاعات جمع آوری شده انجام گرفت یافته ها در مورد فرضیه اول مبنی بر اینکه بین میزان اضطراب دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد نشان داد که رابطه معنی داری بین میزان اضطراب دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد (p<0/01)<br />فرضیه دوم مبنی بر اینکه بین میزان اضطراب دانشجویان روان شناسی و دانشجویان رشته های دیگر علوم انسانی معنی داری وجود دارد، تفاوت معنی داری یافت نشد (p<0/01)<br />در مورد فرضیه سوم مبنی بر اینکه بین میزان اضطراب دانشجویان دختر روان شناسی و دانشجویان دختر سایر رشته های علوم انسانی تفاوت معنی داری وجود دارد که تفاوت معنی داری یافت نشد (p<0/05)<br />در مورد فرضیه چهارم مبنی بر اینکه بین میزان اضطراب دنشجویان پسر روان شناسی و دانشجویان پسر سایر رشته های علوم انسانی تفاوت معنی داری وجود دارد، یافته،ها نشان دادند که رابطه معنی داری بین میزان اضطراب دنشجویان پسر روان شناسی و دانشجویان پسر سایر رشته های علوم انسانی وجود ندارد (P<0/05)<br />در مورد فرضیه پنجم مبنی بر اینکه بین میزان اضطراب دانشجویان دختر روان شناسی و دانشجویان پسر روان شناسی تفاوت معنی داری وجود دارد، یافته ها نشان دادند که رابطه معنی داری بین میزان اضطراب دانشجویان دختر روان شناسی و دانشجویان پسر روان شناسی وجود دارد ( در سطح 0/05)
در مورد فرضیه ششم مبنی بر اینکه بین میزان اضطراب دانشجویان دختر سایر رشته های علوم انسانی و دانشجویان پسر سایر رشته های علوم انسانی تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری وجود ندارد (p<0/05)</p>
مقدمه
هر فردی در عصر حاضر برای تأمین تعادل جسمانی خود نیاز به امکانات و عواملی دارد عواملی نیز هستند که تأمین آنها تعادل روانی او را ایجاد می کنند فقدان آن سبب پریشانی ظاهر او می شود که یکی از مهمترین عوامل، دار بودن نسبی اضطراب و هراس می باشد.
اگر چه اضطراب و دلهره از زمان بسیار گذشته به عنوان یکی از اختلالات عمده روانی شناخته شده بود با این وجود تنها در چند دهه اخیر به طور جدی مورد توجه روان پزشکان و روان شناسان قرار گرفته است.
ویلیام کولن( ) پزشک ارینبورگی و فیزیولوژیست قرن هیجدهم اولین بار اصطلاح نوروز ( ) صفت آن نو روتیک ( ) را در توصیف بیماریهای روانی به کار برده است (احمدی، 1368).
فرد نوروتیک اختلال عاطفی دارد و علت اساسی آن عدم تأمین احتیاجات اساسی اوست فرد مبتلا به نوروز احساس میکند که دیگران نسبت به او بیمحبت هستند او مضطرب ناخشنود، ناراحت از خود و دیگران است در دیدگاه جدید نوروز سه عقیده مورد نظر است:
نخست این که نوروز ناشی از هیچگونه اختلال عضوی مغزی نیست.
دوم اینکه بیماران نوروتیک تماس خود را با واقعیت از دست نمیدهند.
سوم اینکه هر چند نوروز در اغلب موارد با درجاتی از اختلال شخصیت همراه است شخصیت بیمار نوروتیک دچار اختلال عمیقی نیست (لایتهال، 1345).
فروید و نئوفرویدئیها، اضطراب را اساس، یا به عبارت دیگر هسته اصلی نوروزها دانسته و رفتارهای نوروتیک را گونههایی از دفاعهایی روانی مرضی دانستهاند لیبووتیز (1985) به نقل از والتر کانون( ) فیزیولوژیست معروف میگوید:
ترس شدید و اضطراب ناشی از آن موجب مرگ آنی و ناگهانی میشود.
آیودن( ) (1981) عصر حاضر را دوران اضطراب نامید.
بیان مسئله
در جهانی زندگی میکنیم که روز به روز بر پیچیدگی سیستمهای آن افزوده میشود سرعت تغییرات بسیار زیاد میباشد و بی توجهی نسبی به سنتها و ارزشهای خانوادگی برای افراد و اجتماع تعارضها و اضطرابهای تازهای را به وجود آورده است.
امروزه کمتر پزشکی است که با یک بیمار مضطرب روبرو نشده باشد بسیاری از محقیقین اضطراب را به عنوان یک حالت مستقل و همراه با اختلالات روحی دیگر مخصوصاً افسردگی شایعترین بیماری قرن حاضر به حساب آوردهاند. (عظیمی، 1350).
اضطراب هسته مرکزی اکثر بیماریهای روانی خصوصاً روان نژندی را تشکیل میدهد و یک پدیده عالمگیر بشری است طوری که آن را التهاب آینده معنی کردهاند.
از آن جا که میزان اضطراب دانشجویان دختر و پسر متفاوت به نظر میرسد و دانشجویان روانشناسی اطلاعاتی در زمینهی اضطراب و راههای مقابله با آن را در کتب درسی خود مطالعه میکنند پژوهشگر بر آن شده تا مقایسهای در این زمینهها انجام دهد.
هدف از این پژوهش آن است تا بین اضطراب دانشجویان رشته روانشناسی و دانشجویان رشتههای دیگر علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک مقایسهای انجام داده شود. در واقع این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سئوالات زیر است:
1- آیا رشته تحصیلی به عنوان یک متغیر روی اضطراب نقشی دارد؟
2- آیا دانشجویان رشته روانشناسی نسبت به سایر دانشجویان علوم انسانی اضطراب کمتری دارند یا خیر؟
اهداف پژوهشی
هدف اصلی
بررسی مقایسهی میزان اضطراب بین دانشجویان در رشته روانشناسی و دیگر رشتههای علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
اهداف فرعی
1- بررسی میزان بروز اضطراب در دانشجویان دختر رشته روانشناسی
2- بررسی میزان بروز اضطراب در دانشجویان پسر رشته روانشناسی
3- بررسی میزان بروز اضطراب در دانشجویان دختر رشتههای دیگر علوم انسانی
4- بررسی میزان بروز اضطراب در دانشجویان پسر رشتههای دیگر علوم انسانی
5- مقایسه میزان اضطراب بین دانشجویان دختر رشته روانشناسی با رشتههای دیگر علوم انسانی
6- مقایسه میزان اضطراب بین دانشجویان پسر رشته روانشناسی با رشتههای دیگر علوم انسانی
7- مقایسه میزان اضطراب بین دانشجویان دختر و پسر رشته روانشناسی
8- مقایسه میزان اضطراب بین دانشجویان دختر و پسر سایر رشتههای علوم انسانی
9- مقایسه میزان اضطراب بین دانشجویان دختر و پسر روانشناسی و رشتههای دیگر علوم انسانی
اهداف موضوع پژوهش
اضطراب از دیدگاه محققین میتواند سبب بروز ناتواناییهای زیادی در تمامی جنبههای فعالیتهای روزمرهی فرد مبتلا شود.
با توجه به میزان شیوع اختلالات اضطرابی دانشجویان باید اعلام نمود که ناتوانایهای آنها در فعالیتهای اجتماعی سبب ایجاد مشکلات تحصیلی، رفتاری، مالی، شغلی در آنها خواهد شد دانشجویان مضطرب همواره در انجام فعالیتهای خود با ضعف مواجه خواهند شد.
و این عدم موفقیت در انجام فعالیت سبب بروز یک چرخه معیوب روانی خواهد شد و خود به خود سبب تخریب روانی بیشتر آنها خواهد شد و سرانجام با از دست رفتن اعتماد به نفس، قابلیت معاشرت با دیگران، و با کاهش موفقیت در زمینههای تحصیلی، شغلی، اجتماعی، هنری همراه خواهد بود.
تشخیص زود رس این اختلال همراه با ارجاع به موقع دانشجویان به مشاوران و نهایتاً روان پزشکان کمک شایانی را به آنان ارائه خواهند نمود.
آشنایی با موضوع اضطراب و آگاهی در زمینهی علل و عوامل ایجاد کننده و راههای کاهش اضطراب میتواند گامی در جهت کاهش اضطراب دانشجویان باشد و با توجه به این که دانشجویان رشتهی روانشناسی در طی گذراندن واحدهای درسی با این موضوع آشنایی پیدا میکنند.
بنابراین در این پژوهش سعی بر آن شده است تا دربارهی تفاوت بروز اضطراب در دانشجویان رشتههای روانشناسی و رشتههای دیگر علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک مقایسهای انجام شود.
فرضیههای پژوهشی
فرضیه اصلی
بین میزان اضطراب دانشجویان رشتهی روانشناسی و دانشجویان سایر رشتههای علوم انسانی تفاوت معنی داری وجود دارد.
فرضیههای فرعی
1- بین میزان اضطراب دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود دارد.
2- بین میزان اضطراب دانشجویان روانشناسی و دانشجویان رشتههای دیگر علوم انسانی تفاوت معنیداری وجود دارد.
3- بین میزان اضطراب دانشجویان دختر روانشناسی و دانشجویان دختر رشتههای دیگر علوم انسانی تفاوت معنیداری وجود دارد.
4- بین میزان اضطراب دانشجویان پسر روانشناسی و دانشجویان پسررشتههای دیگر علوم انسانی تفاوت معنیداری وجود دارد.
5- بین میزان اضطراب دانشجویان دختر روانشناسی و دانشجویان پسر روانشناسی تفاوت معنیداری وجود دارد.
6- بین میزان اضطراب دانشجویان دختر سایر رشتههای علوم انسانی و دانشجویان پسر سایر رشتههای علوم انسانی تفاوت معنیداری وجود دارد.
تعریف نظری و عملیاتی متغیرها
تعریف نظری
اضطراب: هر نوع نیرویی که ثبات روانی یا جسمی را از میزان خویش به خارج سوق دهد و در فرد ایجاد فشار نماید اضطراب گویند. (نیکخو 1357)
تعریف عملیاتی
اضطراب: در این پژوهش عبارت از نمرهای که دانشجو در آزمون اضطراب کتل بدست میآورد.
رشته تحصیلی: در این پژوهش اشتغال به تحصیل آزمودنی در رشتهی روانشناسی یا سایر رشتههای علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک میباشد.
جنسیت: در این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک میباشد.