یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود گزارش کارآموزی مهندسی معدن - منطقه سوادکوه

اختصاصی از یارا فایل دانلود گزارش کارآموزی مهندسی معدن - منطقه سوادکوه دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود گزارش کارآموزی مهندسی معدن - منطقه سوادکوه


دانلود گزارش کارآموزی مهندسی معدن - منطقه سوادکوه

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:103

فهرست مطالب:
عنوان                                                                                                صفحه

مقدمه     1
کلیات و سوابق معدنی      4
فصل اول: آشنایی با مکان علمی کارآموزی     10
1ـ1ـ موقعیت جغرافیایی و راههای ارتباطی     11
1-1-2-موقعیت جغرافیایی     11
1-1-3-مناطق مسکونی      13
1-1-4-رودخانه ها      13
1-1-5-آب و هوا      13
1-1-6-وضعیت کشاورزی     14
1-1-7-مورفولوژی      14
1ـ2ـ زمین شناسی محدوده مورد مطالعه     15
1ـ3ـ زمین ساخت     15
1ـ4ـ ولکانیسم     20
1ـ5ـ چینه شناسی     27
1-6-تکتونیک     37
1-7-تاریخچه اکتشاف معدن     38
1ـ8ـ کانی شناسی فلورین     39
1-9ـ اکتشافات فلورین     44
1-10ـ انواع فلورین     45
1-11- کاربردهای فلورین     57
1-12ـ تعیین عیار و ذخیره     58
1-13- محاسبه ذخیره      59
1-14-تاسیسات محل کارآموزی      62
فصل دوم: ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموزی     63
2ـ1ـ بهره برداری و استخراج ماده معدنی     64
2-2-1-ایمنی     66
2ـ3ـ حفاری     67
2ـ4ـ خرج گذرای     71
2ـ5ـ آتشباری     73
2ـ6ـ لق گیری     76
2ـ7ـ بارگیری     76
2ـ8ـ باربری     77
2-9-سرندها    80
2-10-سیکل کاری     80
2-11-بررسی اقتصادی     82

فصل سوم: آزمون آموخته ها، نتایج، پیشنهادات     91
3-1-آزمون آموخته ها     92
3-1-1-حفاری     92
3-1-2-خرج گذاری     92
3-1-3-آتشباری     93
3-1-4-لق گیری     93
3-1-5-بارگیری     94
3-1-6-باربری     94
3-2-نتیجه گیری و پیشنهادها     95
3ـ2ـ1 –نتیجه گیری    95
3-2-2-پیشنهادها     97
منابع              103

همراه با جداول


 

مقدمه :
    منطقه سوادکوه یکی از پتانسیلهای با ارزش فلوئورین شمال ایران به شمار
می رود. شهرستان سوادکوه به دلیل موقعیت مناسب راههای ارتباطی اعم از راه آهن و جاده آسفالته و همچنین آب و هوای معتدل با ارزش معدنی ویژه ای دارد. خصوصاً اینکه علاوه بر فلوئورین از نطر ذخایر ذغال سنگ، دولومیت، گچ، شن و ماسه، سرب و باریت نیز غنی است. معدن فعال فلوئورین در غرب زیآب معروف به شش رودبار و معدن سرب و فلوئورین پاچی مینامه در حال حاضر تعطیل است و چند معدن کوچک و مرتوکه سرب و فلوئورین و باریت واقع در شرق دوآب معروف به کمرپشت و چند معدن کوچک و بزرگ گچ، آهک و شن و ماسه از جمله ذخایر شناخته شده منطقه هستند.
    از آنجا که امکان کشف ذخایر دیگر فلوئورین در منطقه دور از ذهن نبوده و معادن قبلی نیز کاملاً اکتشاف نشده و از طرف دیگر به علت گسترش صنایع خصوصاً فولاد در ایران، فلوئورین به عنوان مناسبترین کمک ذوب اهمیت یافته است، لذا بررسی ذخایر موجود و پتانسیلهای بالقوه منطقه ضروری است.
    در راستای این مهم طرح حاضر (پی جویی و اکتشاف مقدماتی فلوئورین سوادکوه) در قالب قراردادی بین اداره کل معادن مازندران و مؤسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران منعقد گردید. پس از گردآوری مطالب لازم و مطالعات انجام شده قبلی، به مدت یک ماه در منطقه سوادکوه به بررسی و جمع آوری نمونه و برداشت اولیه جهت تهیه نقشه زمین شناسی مبادرت شد و در نقاط مختلف و به لحاظ ارتباط نزدیک چینه شناسی وکانی سازی فلوئورین از واحدهای چینه ای موجود در منطقه نمونه برداری به عمل امد که در مجموع 80 نمونه جمع اوری شد.
    از این تعداد 35 نمونه جهت تهیه مقطع نازک و 15 نمونه دیگر جهت تهیه مقطع صیقلی انتخاب شده و 23 نمونه مورد آزمایش آنالیز شیمیایی به روش تر قرار گرفت که نتیج آن در بخش های مربوطه آمده است.  لازم به ذکر است که پس از بررسیهای اولیه و بازدید صحرایی روشن گردید که محدوده تعیین شده در قرارداد فاقد پتانسیل معدنی فلوئورین است، لذا با توجه به موضوع طرح تصمیم به بررسی مجدد و دقیقتر بخشهای حاوی فلوئورین در مناطق سرچلشک و کمرپشت خارج از محدوده تعیین شده در قرارداد گرفته شد هر چند که این محدوده ها نیز قبلاً به طور اجمالی توسط شرکت مهندسین مشاور تهران پادیر بررسی شده بود. بدین ترتیب وسعت محدوده تعیین شده در قرارداد از 70 کیلومتر مربع به 80 کیلومتر مربه افزایش یافته است.
 
کارهای انجام شده در قالب این طرح به شرح زیر می باشد.
ـ تهیه نقشه زمین شناسی با مقیاس 1:20000 بر اساس عکسهای هوایی محدوده با مقیاس 1:50000 به وسعت بیپ از هشتاد کیلومتر مربع و نقشه های توپوگرافی 1:50000 سازمان جغرافیایی ارتش (برگه های سفیدادگله و طالع رود بار به
شماره های IV 6661 و I I I 666 )
ـ پیمایش پروفیلهای زمین شناسی ـ اکتشافی
ـ حفر تعدادی ترانشه و روبرداری از کانسار
ـ برداشت نمونه های واحدهای زمین شناسی
ـ آنالیز و مطالعه نمونه های برداشت شده
ـ تهیه و مطالعه پتروگرافی نمونه ها
ـ برداشت پارامترهای مختلف تکتونیکی
ـ بررسی اندیسهای معدنی موجود
ـ بررسی کانسار از دیدگاه زمین شناسی اقتصادی
ـ بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج مطالعات صحرایی و پردازش داده ها و آزمایشگاهی و نتیجه گیری و پیشنهادها
    لازم به ذکر است این طرح قرارداد شماره 11 مورخ 2/8/73 بین مؤسسه تحقیقات و کاربرد وارد معدنی ایران و اداره کل معاون و فلزات استان مازندران به اجرا درآمده است.
در خاتمه از همکاری جناب آقای مهندس اسماعیل پور مدری کل محترم معادن و فلزات استان مازندران و کلیه کارشناسان محترم آن اداره کل تشکر می شود.
کلیات و سوابق معدنی  
در اجرای سیاست اقتصادی وزارت معادن و فلزات در تاریخ 22/1/71 تأسیس گردید و هم اکنون دارنده مجوز پروانه بهره برداری در واحد معدن فلوئورین میباشد.
    منابع معدنی یکی از ارزشهای نهفته در خدمت اقتصاد ملی میباشد. بهره برداری از معادن موجب رشد درآمد ملی و ازدیاد درآمد سرانه میگردد. علاوه بر آن غالب مواد معدنی بعنوان کالای واسطه و مواد اولیه مورد نیاز صنایع میباشد بدین لحاظ فعالیتهای معدنی در استقلال اقتصادی تأثیر مستقیم دارد. هر چه ذخائر معدنی فراوانتر باشد و فعالیت بهره برداری از این منابع وسیعتر گردد استقلال صنعتی و عدم وابستگی بیشتر و مطئن تر خواهد بود. از طرفی دیگر راه اندازی و بهره برداری معاون موجب اشتغالزائی و همچنین بعضی موارد درآمدهای ارزی ایجاد می نماید.
    لازم به توجه است در سال گذشته میزان فروش و حجم صادراتی فلوئورین متالوژی این رشکت توسط شرکت پالش سنگ سوادکوه و شرکت پودرسازان جمعاً
سه هزار و پانصد تن و حدود چهارصد هزار دلار برآورد میگردد که ویژگی مهم این صادرات و نکته حائز اهمیت ان هزینه پرداختی ریالی ترانسپورت از متقاضیان خرید خارجی فلوئورین به صورت ارز دریافت گردید که به نوبه خود نقش مهمی در سیاست اقتصادی و صادرات خارجی در کشور محسوب میشود.
    شرکت تعاونی معدنی فلوئورین متشکل از کارکنان معدن فلوئورین و با به خدمت گرفتن کادر متخصص معدن و همچنین پرسنل مجرب و کارآمد که سابقه چندین ساله در بهره برداری ذخائر فلوئورین دارند توانسته اند نسبت به آماده سازی و تجهیز معادن فلوئورین اقدام لازم را انجام داده و بخشی از نیاز صنایع ذوب آهن، فولاد و صنایع داخلی کوچک کشور را تأمین نماید. امید است با تلاش بیشتر و کمک و همیاری مسئولین محترم اداره کل تعاون با اخذ تسهیلات بتوان در آینده نسبت به توسعه و تکمیل ماشین آلات، تجهیزات و تأسیسات معدنی بهره برداری اصولی ذخائر معدن فلوئورین خطیر کوه اقدام نموده و در این رهگذر بتواند اهداف سیاست اقتصادی را تحقق بخشد.
مختصری درباره فلورین و کاربرد آن
    فلورین بعنوان کانی صنعتی محسوب که نام تجاری آن فلوراسپار و دارای ترکیب شیمیایی F2ca می باشد.
فلورین در صنایع متالوژی شیمیائی، سرامیک، الکترود سازی، دارای کاربرد مهمی می باشد.
در صنایع متلوژی بعنوان کمک ذوب و سیال نمودن سرباره کوره و همچنین جدا سازی و انتقال فسفر و سوفورها و سایر ترکیبات مضر به سرباره کمک می آید.
کاربرد شیمایی فلورین بعنوان ماده اصلی تهیه اسید فلوئیدریک HF که این ماده در صنایع آلومینیم جهت ساخت کریولیت مصنوعی و همچنین تولید مبردهای فلوئور و کربن، تفلون و تولید بنزین با اکتان بالا و فلوراید در خمیر دندان می توان نام برد.
از دیگر مصارف پودر فلورین میکرونیزه عیار بالا 97% جهت الکترودهای قلیائی و لعاب کاشی و سرامیک می باشد.
 
عنوان فعالیت شرکت:
    ارائه طرح و انجام هرگونه عملیات و اکتشاف و تجهیز و بهره برداری از معادن، ضمناً در امر فرآوری مواد معدنی و امور تجاری و صادرات مربوطه در حد قوانین و مقررات بازرگانی با بازرگانان مربوزه فعالیت می نماید.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.