فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:41
فهرست مطالب:
طراحی قالب
اجزاء مختلف قالب ها
کفشک ها
انواع قالب
قالب کشش
مراحل مختلف طراحی قالب
قالب کششdraw Die
مراحل اولیه طراحی قالب کشش
فاکتورهای تعیین ارتفاع قالب
راهنما
نیروی فرم دهی قالب کشش
نیروی کششش و نیروی ورق گیر :
انواع پرس های مورد استفاده :
روش محاسبه وزن قالب
توضیح واحدها مختلف در تولید قالب
ریخته گری
ماشین کاری
مراحل تولید قالب
همراه با اشکال
طراحی قالب
طراحی قالب فرآیندی است که با جهتی خاص برای بر طرف نمودن نیاز خاصی به کار می رود .
یک طراح به 3 چیز نیاز دارد :
برای اینکه بتوان یک قالب را تولید کرد به نحوی که قالب بتواند با حداکثر کارآیی و حداقل ضعف و نقص قطعه را تولید کند باید مراحل زیادی را پشت سر گذاشت که در پایان به شرح آنان می پردازیم.
و ابتدا توضیحی در مورد اچزاء مختلف در قالب می دهم . که این قطعات در اکثر قالب ها ( کشش ، خمش ، برش ، ... ) به صورت مشترک موجود می باشد . یک طراح باید از همه اجزاء قالب و کارآْیی آنها آگاهی داشته باشد . اکثر این قسمت ها دارای استانداردهایی می باشند که هر شرکت استانداردهای خاصی را برای خود تعریف می کند .
اجزاء مختلف قالب ها
Panel shedder : این قطعه در قسمت جلو و پشت قالب قرار می گیرد و به کفشک پائین پیچ می شود و برای اینکه یک قالب به صورت خودکار Automation و یادستی Manuel کار کند ، مورد استفاده قرار می گیرد . اگر این قطعه در قالب مورد استفاده قرار گیرد قالب به صورت دستی کار می کند و در صورتی که نباشد قالب به صورت خودکار عمل می کند . شکل ( 1 )
کفشک ها
Upper die کفشک بالا و Lower Die کفشک پائین . شکل ( 2 )
کفشک ها صفحات بستر و نشیمنگاه قطعات بالایی و پائینی قالب می باشند و معمولا کفشک بالا کار ماتریس را انجام می دهد و کشفک پائین کار سنبه . کفشک ها دارای خلل و فرج هایی هستند که این ها به شکل شبکه هایی با حفره های متفاوت در کفشک موجود می باشد .
وجود این حفره ها باعث کاسته شدن وزن کفشک و در کل وزن قالب می باشد . و در حالی که مقاومت کفشک ها را حفظ می کند ، طول و عرض کفشک ها بستگی به ابعاد و اندازه متعلقاتی که روی آنها بسته می شود دارد و پس از تعیین اندازه متعلقات آن می توان اندازه کفشک را تعیین کرد . جنس کفشک ها معمولا از چدن و یا فولاد می باشد تا در برابر خمش ، ضربه ، فشار مقاومت داشته باشد .
Safty Area : این قسمت نام محل های خالی بین دو کفشک بالا و پائین می باشد . در صورتی که دو کفشک با یکدیگر درگیر شوند می توان توسط این فضاهای خالی نیروی برای جداکردن کفشک ها ایجاد کرد . شکل ( 3)
Distance Block : این قطعه برروی ورق گیر قراری می گیرد و به همان ورق گیر متصل می شود . وظیفه آن جلوگیری از کله گی ورق در زمانی که سنبه می خواهد آن را مورد کشش قرار دهد است . و در نقشه به صورت D.B نشان داده می شود.
Bottoming Block : این قسمت از قالب در زیر ورق گیر و روی کفشک پائین قرارداد. و در نقشه به صورت B.B نمایش داده می شود . به D.B و B.B بلوک های فضا دهنده می گویند .
Air Pin : در کفشک پائین فضاهایی موجود می باشد . این فضاها Air Pin می باشند . این قسمت از قالب عمل بالا بردن ورق گیر در پرس را انجام می دهد .
Subcushion Pin : این قسمت کار بر گشت ورق گیر را پس از برخورد با Air Pin انجام می دهد . این قسمت جزئی از ورق گیر می باشد و در زیر ورق گیر نیز قرار می گیرد .
Wear Plate : این قطعات را صفحات سایشی می نامند و بین کفشک پائین و ورق گیر، و بین کفشک بالا و پائین قرار می گیرد و در هنگام قرار گرفتن ورق گیر در کفشک و قرار گرفتن دو کفشک در یکدیگر و بسته شدن قالب بسیار مفید می باشد . صفحات سایشی ، نشیمن گاهی به نام Support دارند . جنس Wear Plate از CK45 می باشد . سطح آنها باید صیغلی باشد تا در هنگام عمل ایجاد اصطکاک کمتری کند . شکل ( 4)
Bottoming Marker : کار این قسمت از قالب این است که برروی قطعه نشانه ای می گذارد . به اندازه 2/0 تا 3/0 در قطعه نفوذ می کند این عمل در آخرین لحظه کشش بر روی ورق به وجود می آید . و نشان دهنده این است که پرس کار کورس خود را کامل انجام داده است . این قطعه باید در جایی قرار گیرد که شیب وجود نداشته باشد زیرا شیب باعث به وجود آمدن خطا می شود . این قسمت از قالب مهمترین جزء در تشخیص درست کارکردن قالب می باشد . شکل ( 5 )