یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله کمک فنر دو جداره بی فشار

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله کمک فنر دو جداره بی فشار دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود مقاله کمک فنر دو جداره بی فشار


دانلود مقاله کمک فنر دو جداره بی فشار

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:52

فهرست مطالب:
عنوان     صفحه
کمک فنر دوجداره بی فشار     1
ساختار و شیوه کارکرد    1
هواگیری و موازنه حجم     4
رینگ آب بند میله پیستون با پیستون راهنما    6
محفظه سیلندر مخزن روغن لوله محافظ    9
کمک فنر برای موقعیت کاری دشوار خودروی سواری    10
روشهای تولید     11
کمک فنر دو جداره با فشار     12
کمک فنر یک جداره با فشار     15
ساختار و شیوه کارکرد    16
رینگ آب بند میله پیستون راهنما    18
محاسن و معایب     20
بررسی نیروی میرایی     21
نیروی هیدرولیکی میرا کننده     22
منحنی مشخصه کمک فنر     22
میرایی کاهنده ،افزاینده و خطی     25
نسبت کشش به فشار     27
شیوه انتخاب و نوع فنر بندی     29
محاسبه نسبت میرایی کل خودرو محور چرخها     31
میرایی موثر در نقطه تماس با چرخ     32
مثال عددی     38
میرایی اصطکاک    40
عوامل موثر بر میرایی     43
میرایی تئوری و حقیقی    45
تلرانس میرایی    46
کاهش اثر میرایی     48
روغن کمک فنر     50

 

 

کمک فنر دو جدارة بی فشار

کمک فنر دو جدارة بی فشار ارزانترین و اقتصادی ترین نوع کمک فنر هیدرولیکی برای خودروی سواری است.

اصلاح بی فشار بیانگر آن است که سطح روغن در حالت سکون کمک فنر و در دمای محیط (دمای متعارف) در فشار اتمسفر قراردارد.دراینجا فشاری که هنگام فشرده شدن کامل کمک فنر،افزایش دما یا در کمک فنر بادی کمکی به دلیل پخشش تنش (فشاری)در آب بند به سطح روغن وارد می شوند،در نظر گرفته نمی شوند،زیرا مقادیر آن ناچیز و از این رو قابل اغماض است.

ساختار و شیوة کارکرد

شکل 2-1 ساختار کمک فنر را نشان می دهد.این طبق اصول کارکرد کمک فنر که طبق اصول کارکرد کمک فنر دو جداره عمل می کند،از یک محفظة کار (لوله سیلندر 2 به نام لولة‌فشار)تشکیل شده است.این لوله از پایین به شیرهای زیرین و از بالا به راهنمای میلة پیسون 8 و رینگ آب بند 5 محدود می شود.میلة پیسون 6 بین راهنمای میلة پیسون و آب بند حرکت می کند.میله پیسون از یک سو به پیسون1(واقع در محفظه کار) و از سوی دیگر به مفصل چشمی بالایی و لولة حفاظ متصل است.لوله سیلندر 2 در داخل لولة‌ دیگری قرار دارد که به لولة بیرونی 3 یا لولة نگهدارنده موسوم است.از آنجا که این کمک فنر در لوله دارد،کمک فنر دو جداره نامیده می شود.بین لولة‌سیلندر 2 و لولة بیرونی 3،محفظة تعادل فشار C ایجاد می شود که حدودتاً تا

شکل 2-1: کمک فنر دو جدارة ساخت شرکت بوگه با اتصالات چشمی در هر دو انتها.از آنجا که محفظة تعادل فشار را درپیرامون محفظة‌کار کمک فنر طراحی کرده اند،در شکل،مجموعة شیر پیسون و شیر زیرین 4 را که در انتهای محفظة کار قراردارد،می بینید.شکل 2-3 شیوة کارکرد کمک فنر دو جداره را نشان می دهد.

شکل 2-2:شیوة کارکرد کمک فنر دوجداره

نیمه روغن دارد.اما محفظة کار را از روغن کاملاً پر می کنند.لولة نگهدارنده 3 از طرفی به راهنمای میلة پیسون و از سوی دیگر به کلاهک 1 که شیر زیرین را نگه می دارد،وصل می شود و پیش تنیدگی درونی مجموعه را کاملاً تأمین می کند.در قسمت زیرین کلاهک،اتصال چشمی را جوش می دهند.

البته برای اتصال کمک فنر به شاسی می توان به جای مفصل چشمی از اتصالات پینی استفاده کرد،هنگام جمع شدن چرخ،اتصالات بالا و پایین کمک فنر به یکدیگر نزدیک می شوند و به این ترتیب میلة پیسون 6 و همراه آن پیسون 1 که در انتهای آن قراردارد،به سمت پایین رانده می شود.با پایین آمدن میلة پیسون در محفظة بالایی کار(A1 )، میلة پیسون حجم روغنی برابر با V1 را جابه جا می کند،این حجم برابر است با:

سطح مقطع میلة پیسون ضرب در جابه جایی میلة پیسون= V1

از طرفی دیگر مقداری از روغن به حجم V2 از شیر گلویی II‌ روی پیسون به داخل محفظة کار A1 جریان می یابد.این حجم برابر است با:

جابه جایی میله پیسون ضرب در مقطع رینگی شکل محفظة A1 = V2

از آنجا که مقاومت شیر IV در برابر جریان روغن به مراتب بزرگتر از شیر II‌ است،لذا بخش بزرگ میرایی در مرحلة فشار،در شیر زیرین ایجاد می شود.فشار محفظة A1 و A2 تقریباً یکسان است.هنگام باز شدن چرخ،اتصالات کمک فنر از یکدیگر دور می شوند که به این ترتیب میلة‌پیسون،همراه پیسون به سمت بالا می آید. در این صورت،حجم روغن V2

شکل 2-3: برای جلوگیری از پایین آمدن بیش از حد سوراخ در سطح روغن محفظة تعادل فشار C‌ باید کمک فنر دو جداره به گونه ای نصب کرد که شیب میلة پیسون نسبت به خط قائم از 45 درجه بیشتر نباشد(‌یعنی 450›C).البته کمک فنر دارای بالشتک گاز از این قاعده مستثنی است.

پیسون I ا محفظة کار A1 ‌ به محفظة A2 جریان می یابد و حجم روغن V1 از شیر زیرین III از محفظة تعادل فشار C به محفظة کار A2 مکیده می شود. از آنجا که مقاومت شیر I در برابر جریان روغن به مراتب بزرگتر از شیر III‌ است،بخش بزرگ میرایی در مرحلة کشش،در شیر پیسون به وجود می آید.

در کنار عبور روغن از شیرهای تنظیم پذیر I تا IV روغن از محلهایی نیز نشت می کند که جلوگیری از آن ممکن نیست.این نشت از شکاف موجود بین پیسون و لولة فشار و نیز شکاف بین راهنمای میلة پیسون و میلة پیسون رخ می دهد که هنگام اعمال فشار به محفظة کار،مانند مقطع های گلویی کمکی برای جریان روغن کار می کنند.باید هنگام طراحی و تنظیم میرایی این جریان های اضافی را در نظرگرفت.

سطح روغن در محفظة تعادل فشار باید به گونه ای باشد که از مکش هوا از شیر زیرین به داخل محفظة کار،حتی در شرایط کاری دشوار جلوگیری می شود این حالت می تواند هنگامی که میلة پیسون در دمای خیلی کم کارکرد(40- درجه سانتیگراد)کاملاً به بالا می آید،پدید آید.در ضمن،شیب نصب کمک فنر در خودرو را نیز باید در نظر گرفت.بر اثر شیب کمک فنر نسبت به خط قائم،سطح روغن در محفظة تعادل فشار پایین می آید،(شکل 2-3 را ببینید).از این رو برای این زاویه حد معینی وجود دارد.زاویة تا جای ممکن نباید از 45 درجه فراتر رود.البته در اینجا باید افزایش زاویة هنگلم جمع شدن کمک فنر را نیز در نظر گرفت.این پدیده،به ویژه در محورهای صلب شدیدتر بروز می کند،(شکل 1-5 و 4-12 را ببیند).

هواگیری و موازنة حجم

از آنجا که در کمک فنر دوجداره،هنگام کارکرد،ناگزیز در داخل محفظة کار حباب هوا تولید می شود.حتماً نیاز به هواگیری است.نفوذ هوا در محفظة کار می تواند به یکی از روشهای زیر رخ دهد:

  • qحمل و نگهداری کمک فنر به صورت افقی قبل از نصب در خودرو.به این ترتیب هوا از محفظة تعادل فشار از شیر زیرین به محفظة کار راه می یابد و در نهایت هوای راه یافته در پایین راهنمای میلة پیسون جمع شود.
  • qپایین رفتن سطح روغن در محفظة کار پس از ایست طولانی مدت خودرو‌(مثلاً در مدت شب).اگر تدابیر ویژه ای در شیر زیرین نیاندیشیم،(مثلاً دیسک غوطه ور یا شیر قطع ارتباط)روغن در محفظة کار به محفظة تعادل فشار راه می یابد،(این پدیده را پدیدة لوله U‌ شکل می نامند).به این ترتیب هوا از شکاف رینگ بین راهنمای میلة پیسون و میلة پیسون به محفظة کار جریان می یابد.
  • qخنک شدن کمک فنر پس از پایان کار،هنگامی که روغن در محفظة کار منقبض می شود،هوا از شکاف رینگ راهنمای میلة پیسون به محفظة کار نفوذ می کند.

اگر تدابیری برای جلوگیری از راه یافتن و انباشتن هوا به محفظة کار کمک فنر نیاندیشیم،در آنجا بالشتک هوا به وجود می آید و در نتیجه بویژه در دمای کم کارکرد،سروصدای ناهنجاری بروز می کند.این پدیده را نقص بیکاری می نامند.

از این رو باید با طراحی مناسب از افراد هوا پس از چند کورس پیسون اطمینان یافت.فرار هوا معمولاً از شکاف رینگ بین میلة پیسون و راهنمای میلة پیسون انجام می گیرد.با به کارگیری روشهایی در شیرزیرین برای هواگیری مانند شیر قطع ارتباط،از پایین آمدن سطح روغن براثر فشار ایستایی جلوگیری می کنند.در استفاده از این روش باید برای جبران حجم روغنی که به خاطر خنک شدن منقبض شده است،معادل آن حجم را به محفظة کار اضافه کرد،(شکل 3=11 راببینید).

شرکت بوگه، رینگ مخروطی 11 و چندین راهگاه را، در قسمت بیرونی راهنمای میله پیسون طراحی کرده است که نسبت به یکدیگر به صورت قائم قرار گرفته اند(مجرای E و

شکل 2-4:مجموعة آب بندی میلة پیسون کمک فنر دو جدارة ساخت شرکت بوگه در تولید انبوه.کمک فنر به کمک لبه دار کردن جدارة بیرونی 3 بر لبة U‌متعلق به راهنمای میلة پیسون 8 بسته می شود.

G)و یا این طرح مشکل یاد شده را حل کرده است،(شکل 2-4 را ببینید).رینگ 11،مخزن روغن R2 را می سازد که در هنگام خنک شدن کمک فنر،روغن از داخل آن به راهگاه های G و E راه می یابد.مزیت دیگر این طرح آن است که هوایی که بر اثر قرارگیری نادرست با آزمایش دستی کارکرد کمک فنر به داخ محفظة کار راه یافته است،به بیرون راه پیدا می کند.

راهگاههای E و G‌ در این موارد به عمل هواگیری کمک فنر کمک می کند.رینگ مخروطی 11 از کف آلود شدن روغنی که از راهگاه E‌ با فشارجریان می یابد و به لولة بیرونی 3 برخورد می کند،جلوگیر می کند.

در هنگام کشش،فشار زیاد دربالای پیسون،روغن را از شکاف S1 (بین میلة پیسون و راهنما)و راهگاههای کناری E و G‌ به محفظة بالا می مکد.مقدار اندکی روغن میلة پیسون را روان می کند و در مخزن رزرو روغن R2 جمع می شود.سپس،از شکاف S2 (که بین رینگ مخروطی 11 و وللة بیرونی 3 ایجاد می شود)به محفظة تعادل فشار C باز می گردد.لولة بیرونی 3 در هنگام حرکت با جریان هوای بیرون خنک می شود.شکاف رینگ S1 و تعداد و اندازة راهگاه های عرضی G‌ مانند روزنة ثابت جریان روغن است.بنابراین،سطح مقطع این راهگاه ها را باید هنگام تنظیم میرایی در نظر گرفت.

هنگامی که میلة پیسون زیر فشار به پایین رانده می شود،محفظة کار پرفشار می شود.به این ترتیب،حتی در مرحلة فشار،روغن از طریق رینگ S1 و راهگاههای EوG بافشار جریان می یابد.این روغن پس از بازگشت به لولةبیرونی 3،خنک می شود.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.