فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:108
پروژه تحقیقاتی رشته علوم تربیتی
(مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی)
جهت اخذ درجه کارشناسی
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه م
فصل اول / طرح تحقیق 3
بیان مسئله 4
ضرورت و اهمیت تحقیق 7
اهداف تحقیق 7
سؤالات تحقیق 8
تعاریف نظری و عملیاتی 9
فصل دوم / پیشینه و ادبیات تحقیق 10
پیشینه نظری 11
پیشینه عملی 14
اسطوره ها 15
دوره بلوغ 16
نشانه هاى بلوغ 20
بالیدگی جنسی 22
انواع تعریف بلوغ 23
ویژگیهای عمومی رشد در دوران بلوغ 25
بلوغ و بحران بیولوژیکى 27
خصوصیات رشد در دورهی بلوغ 27
بلوغ دختران 31
بلوغ زودرس چیست؟ 39
چرا بلوغ زودرس مهم است؟ 39
عوامل ایجاد بلوغ زودرس کدامند؟ 39
آیا درمان بلوغ زودرس لازم است؟ 40
علل و عوامل پیشرسی بلوغ در کودکان 41
راهکار های بلوغ زودرس کودکان 42
تغییرات جسمی دخترها در دوران بلوغ 44
در دوران بلوغ چه اتفاقی میافتد؟ 45
چرا بهداشت این دوران اهمیت دارد؟ 46
در دوران بلوغ دختران چه اتفاقی میافتد؟ 47
ترتیب تغییرات جسمی دخترها در دوران بلوغ 47
رشد شناختی 48
رشد عاطفی 48
بلوغ و بحران عاطفی 49
رشد اخلاقی و مذهبی 52
بلوغ و احساسات مذهبى 53
بلوغ و ارتباط با همسالان 54
بلوغ و ناسازگاری با والدین 55
توصیه های تربیتی در مورد بلوغ 56
آثار و پیامدهای بی اطلاعی نوجوان از مسایل بلوغ 60
محیط اخلاقی و تربیت جنسی 63
چرا آموزش جنسی لازم است؟ 66
موقعیت نوجوان و اهمیت خانواده 66
ویژگیهای خانواده متعادل 69
خانواده های معیوب 70
تصویری از مشکلات خانوادگی نوجوان 71
واکنش دختران نسبت به بدرفتاری والدین 73
تدابیر پیشنهادی برای حل مشکلات خانوادگی نوجوان 73
نظریه های دانشمندان 75
فرضیه ها 77
فصل سوم / روش اجرای تحقیق 78
روش تحقیق 79
جامعهی آماری 79
نمونه آماری 80
روش نمونهگیری 80
ابزار اندازه گیری (تحقیق) 81
فصل چهارم / تجزیه و تحلیل داده ها 82
مقدمه 83
آمار توصیفی 84
فصل پنجم / نتیجه گیری 99
نتیجه گیری تجربی و تئوریک: 100
آمار توصیفی 100
آمار استنباطی 101
فرضیههای پژوهشی 102
منابع و مآخذ 105
ضمائم 108
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول توصیف فراوانی میزان اطلاعات دختران از بلوغ 84
جدول توزیع پراکندگی میزان اهمیت سلامت و بهداشت در دوران بلوغ 85
جدول توصیف فراوانی میزان تاثیر تحصیلات والدین دختران در سن بلوغ 86
جدول توصیف فراوانی میزان موثر بودن اجرای کلاسهای مربوط به بلوغ 87
جدول توصیف فراوانی میزان نقش دوستان 88
جدول توصیف فراوانی میزان طرح راهنمایی های مهم قبل از بروز مشکل 89
جدول توصیف فراوانی میزان چگونگی رفتار والدین با برگزاری طرح کلاسهای مربوط به بلوغ با حضور والدین دختران در مدرسه 90
جدول توصیف فراوانی میزان احساس ناگهانی ترس یا خطر مبهم را در فرزندشان مشاهده می کنند 91
جدول توصیف فراوانی میزان آزمودنیها شخصیت دخترشان را به آسانی درک می کنند. 92
جدول توصیف فراوانی حساسیت والدین نسبت به دخترشان در سن بلوغ 93
جدول توصیف فراوانی میزان حفظ خونسردی والدین هنگام روبرو شدن با اولین قاعدگی دخترشان 94
جدول توصیف فراوانی میزان نقش خانواده ها در بالغ شدن دخترشان از لحاظ جنسی 95
جدول توصیف فراوانی میزان شناخت والدین با بلوغ دخترشان 96
جدول توصیف فراوانی میزان رابطه پرورش شخصیت اجتماعی و تربیت جنسی 97
جدول توصیف فراوانی میزان پیامد های آشنایی یا عدم آشنایی والدین با دوران بلوغ 98
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره(1):توزیع درصدی میزان اطلاعات دخران از بلوغ 84
نمودار شماره (2):توزیع پراکندگی میزان سلامت و بهداشت در دوران بلوغ 85
نمودار شماره(3):توزیع درصدی میزان تحصیلات والدین دختران در سن بلوغ 86
نمودار شماره(4):توزیع درصدی میزان موثر بودن اجرای کلاسهای مربوط به بلوغ 87
نمودار شماره(5):توزیع درصدی میزان نقش دوستان 88
نمودار شماره(6):توزیع درصدی میزان طرح راهنمایی های مهم قبل از بروز مشکل 89
نمودار شماره(7):توزیع درصدی میزان چگونگی رفتار والدین با برگزاری طرح کلاسهای مربوط به بلوغ با حظور والدین دختران در مدرسه 90
نمودار شماره(8):توزیع درصدی میزان احساس ناگهانی ترس یا خطر مبهم را 91
در فرزندشان مشاهده می کنند 91
نمودار شماره(9):توزیع درصدی میزان آزمودنیها شخصیت دخترشان را به آسانی درک می کنند 92
نمودار شماره(10):توزیع درصدی حساسیت والدین نسبت به دختران در سن بلوغ 93
نمودار شماره(11):توزیع درصدی میزان حفظ خونسردی والدین هنگام روبرو شدن با اولین قاعدگی دخترشان 94
نمودار شماره(12):توزیع درصدی میزان نقش خانواده ها در بالغ شدن دخترشان از لحاظ جنسی 95
نمودار شماره(13):توزیع درصدی میزان شناخت والدین با بلوغ دخترشان 96
نمودار شماره(14):توزیع درصدی میزانرابطه شخصیت اجتماعی و تربیت جنسی 97
نمودار شماره(15):توزیع درصدی میزان پیامد های آشنایی یا عدم آشنایی والدین با دوران بلوغ 98
مقدمه
دوران بلوغ از آغاز مدنیت همواره توجه دانشمندان و به ویژه مربیان اخلاق را به خود جلب کرده است. حتی ارسطو مطالعات پردامنه¬ی فلسفی و اخلاقی را کنار گذاشته و قسمت اعظم اوقات خود را صرف بررسی و تحقیق دوران بخصوص بلوغ کرده است. وی با حقیقت بینی فراوان صدای نوبالغ را به صدای «بز» تشبیه می کرد و معتقد بود که دوره جوانی دوره رؤیاها و آرمان پرستی است. لکن با نظر انتقاد آمیزی این توجه خارج از حد به عالم تخیلات را ناشی از نقصان تجربه ی جوان می دانست. افلاطون نیز به نوبه ی خود مدت زیادی از وقت خود را صرف مطالعه ی این مسئله مهم کرد که بهترین وسائل تربیت یک بالغ و تبدیل او به یک فرد مفید برای جامعه کدام است؟
بلوغ در حقیقت یعنی «رشد». هرگاه این اصطلاح را به معنی محدود بگیریم شامل کلیه ی زمان زندگی جوان یعنی از آغاز تولد تا مرحله ی بلوغ خواهد گردید. اما باید دید چرا ما دوران بلوغ را مخصوصاً به مرحله¬ی «از 12 سالگی تا 20سالگی» اطلاق می کنیم؟ برای آنکه در این مرحله ی بخصوص نوبالغ از حال «کودک وابسته و تحت حمایت» خارج می شود و قدرت آن را حاصل می کند که به تنهایی گلیم خود را سالم از آب بدر آورد.
در گذشته به زبان انگلیسی دختران این سن را «فلاپرز» می خواندند و معنی «توفلاپ» که مصدر «فلاپر» است عبارت از «بال زدن» است که از بال گرفتن پرنده گرفته شده است. اکثر اوقات دختران در این سن نیاز به اوج گرفتن مختصری دارند ولی برعکس معمولاً بیش از حد اوج می گیرند و به زمین می افتند و در نتیجه خود را زخمی می کنند. از آنجا که امروز تشخیص راه درست پیشرفت در جهان بالغان مستلزم داشتن اطلاعات وسیعتری است، طبیعی است که مرحله ی رشد نسبت به جوامع اولیه به مراتب طولانی تر است و مسئولیت تعلیم و تربیت که سابقاً تنها در صلاحیت والدین بود باید به کارشناسان آموزش و پرورش واگذار گردد. ولی این تحول بنا به یک اصل اساسی را از نظر ما دور دارد و آن این است که هر بالغی قبل از مبادرت به تحصیلات نظری میل و نیاز به عهده دار شدن مسئولیت های صریح دارد و باید قبل از آنکه دیگران مأمورش کنند خودش در پرتو این مسئولیت ها اطلاعات فراوان و مفیدی کسب کند. (ج آر. هاوفیلد (ترجمه مشفق همدانی) چاپ 64)
فصل اول / طرح تحقیق
فصل اول
طرح تحقیق
• بیان مسئله
• ضرورت و اهمیت تحقیق
• اهداف تحقیق
• سوالات تحقیق
• تعریف نظری
• تعریف عملیاتی
بیان مسئله
نوجوانی یک دوره ی بحرانی است که در آن بلوغ اتفاق می افتد. از نظر لغوی بلوغ در فرهنگ فارسی به معنی «رسیدن» ، «رسیدن به رشد» ، «زن شدن»، «رسیدگی و پختگی و به حد کمال رسیدن» آمده است. سازمان جهانی بهداشت نوجوانی را به سنین 10 تا 19 سالگی اطلاق می کند. این دوره منشأ تغییرات زیادی در وجود شخص است و موجب می شود که شخص به گونه ای متفاوت رفتار و احساس می کند.
دوران بلوغ به طور کلی به منزله ی دوره ای از زندگی انسان تلقی گردیده است که طی آن وقوع اغتشاشات و انقلابات عدیده¬ی احتراز ناپذیر است و حتی کار به جائی رسانیده اند که «جوانی» و «جنون» را مترادف دانسته «جنون جوانی» را امری طبیعی دانسته اند چنانچه گوئی اصولاً دوران بلوغ «دوران بی قراری و اغتشاش» است. اما این نظر کاملاً افراطی و نادرست است زیرا جوانانی که از بدو تولد در یک محیط سالم پرورش یافته باشند این مرحله را با راحتی و نشاط پشت سر گذاشته و اگر هم اندک بی نظمی و اختلالی ابراز دارند اشکالشان درست مانند اشکالات ناچیزی است که کودک به هنگام دندان درآوردن ابراز می دارد. با این همه بعید نیست که اشکالات بالغ به مراتب از اختلالات کودک شدیدتر باشد.
طبق سرشماری سال 1375، 25/0 جمعیت کشور ایران را افراد 19-10 سال تشکیل می دهد این تعداد افزون بر 16 میلیون نفر جمعیت می باشد. تأثیر دوره ی جوانی بر بقیه سالهای زندگی حیاتی است. نوجوانی زمان گذر از کودکی به بزرگسالی و زندگی برای بزرگسالی است. نوجوانی زمان اکتساب باروری، اکتساب خصوصیات عاطفی، هیجانی، بزرگسالی زمان کسب هویت فردی و اجتماعی و ... می باشد. بلوغ فیزیکی، روانی و عاطفی در نوجوانی متحول شده و ادامه می یابد بسیاری از مشکلات جسمانی، روانی، اجتماعی و رفتارهای ناسالم ریشه در زمان نوجوانی دارند ازدواج های ناموفق، حاملگی های پرخطر– مرگ و میرهای عادات و رفتارهای ناسالم از این زمان شدت می گیرند اینکه نوجوانی در فرهنگ ها اغلب با جشن و شادی همراه است و این نوجوانان برداشت خوبی از بلوغ و بزرگ شدن ندارند یک نظرسنجی از دختران نتایجی نشان داد که اکثر دختران نگرش منفی و احساس ترس و نگرانی از بلوغ دارند و اکثراً رفتارهای ناسالم بهداشتی درباره ی قاعدگی از خود نشان می دهند یافته های مطالعه دیگری نشان می داد که حدود 19 – 16/0 دختران بلوغ را حادثه ای خوشحال کننده و امیدوار کننده می دانند در نوجوانی تغییراتی در جسم و روح خود احساس می کند. سؤالاتی برای او مطرح می شود و دچار اضطراب می گردد به خود می گوید این علائم چیست که در من روی می دهد؟ آیا این تغییرات طبیعی است؟ آیا در همه اتفاق می افتد؟ چه تغییراتی طبیعی هستند؟ من کی ام؟ و غیره و نیاز به تطابق با این تغییرات دارد.
به صورت خلاصه می توان نتیجه گرفت که توجه به مقوله بهداشت در این سنین و بخصوص بهداشت بلوغ و باروری، هم اولویت بهداشتی و هم دارای طولانی مدت برای سرمایه های آینده سازان جوامع است توجه داشته باشیم که نوجوان در سنین بلوغ نیاز مبرمی به اطلاعات صحیح در زمینه بدن و سلامت خود دارد بدیهی است اگر نوجوان اطلاعات صحیح را از منابع سالم دریافت نکند اطلاعات خود را از منابع ناسالم کسب خواهد کرد و در این صورت صدمات طولانی مدت خواهد دید.
- ایجاد اعتماد در نوجوان به ترتیبی که او، والدین و افراد ذیصلاح را مورد اعتمادترین و بهترین افراد بداند.
- راهنمایی و هدایت نوجوان در انتخاب دوستان مناسب.
- رابطه هم دلانه و صمیمانه به جای تمسخر او.
- در دسترس بودن برای مشاوره و یاری رساندن به او.
- ایجاد سرگرمی سازنده در منزل و خارج از منزل.
- تشویق برای فعالیت در گروه های هم سال از قبیل فعالیتهای ورزشی هنری درسی تحصیلی تفریحی، آموزشی
- نظارت بر نیازمندیهای بهداشت و سلامتی از قبیل تغذیه و روش رفتارهای سالم
- دادن اطلاعات مورد لزوم درباره ی تصمیمات مهم زندگی از قبیل ازدواج، بارداری، دوست یابی و دانش جنسی و جنسیتی جایگاه ها حقوق و احترام.
جلوگیری از خشونت و رفتارهای مخرب، کنترل انگیزه های رفتارهای ناسالم، کمک به ایجاد اعتماد به نفس و تحت تأثیر دیگران نبودن، به نحوی که نوجوان توان تجزیه و تحلیل شرایط و شهامت گفتن «نه» را داشته باشند.
ضرورت و اهمیت تحقیق
این تحقیق برآنست که ویژگیهای دوران بلوغ دختران و پیامدهای آن را بررسی کند و مورد استفاده برای والدین – دانش آموزان – برنامه ریزان و مسئولان باشد.
اهداف تحقیق
هدف کلی:
بررسی میزان شناخت والدین از ویژگی های دوران بلوغ دختران و پیامدهای آن
هدف جزئی:
1.بررسی میزان شناخت والدین از ویژگی های دوران بلوغ دختران
2.بررسی میزان شناخت والدین از پیامدهای آن
سؤالات تحقیق
1) آیا دختران از مراحل بلوغ اطلاعی دارند؟
2) جامعه به سنن بلوغ دختران چقدر اهمیت می گذارد؟
3) تاثیر نقش دوستان دختران در سن بلوغ چقدر می تواند باشد؟
4) آیا رابطه ای میان اجرای طرح کلاسهای موضوعی و تقویت اطلاعات عمومی وجود دارد؟
5) آیا والدین احساس ناگهانی ترس یا خطر مبهم را در فرزندشان مشاهده می کنند؟
6) میزان شناخت والدین با دوران بلوغ دختران چقدر است؟
7) پیامدهای آشنایی یا عدم آشنایی والدین با دوران بلوغ کدام است؟
8) چه رابطه ای بین پرورش شخصیت اجتماعی و موضوعاتی که تربیت جنسی را تشکیل می¬دهند وجود دارد؟
تعاریف نظری و عملیاتی
تعریف نظری:
بلوغ زمان تغییرات سریع است. بلوغ با تغییرات مشخص و رشد سریع در همه ی اندام های بدن همراه است. تغییرات ناگهانی و سریعی که هنگام بلوغ اتفاق می افتد موجب سراسیمه شدن، دستپاچگی و نگرانی نوجوان می شود و در خیلی از موارد منجر به بروز رفتارهای ناهنجار و غیرمطلوبی در آنان می گردد.
تعریف عملیاتی:
در این پژوهش از پرسشنامه¬ی محقق ساخته استفاده می شود.