فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:185
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه 2
بیان مسأله 3
اهمیت و ضرورت تحقیق 5
اهداف تحقیق 6
سوالات اصلی تحقیق 7
فرضیات تحقیق 7
تعریف واژه ها و متغیرهای اصلی تحقیق 8
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه 11
تاریخچه اضطراب 12
نشانه هایی از اضطراب 14
اضطراب 16
منشاء اضطراب 17
ترس و هراس در قرآن 18
ترس از نظر علماء و شعراء و نویسندگان 21
اضطراب 28
شخصیت و اضطراب 29
معنای ترس 31
اثرات اضطراب در رفتار 32
اضطراب و موفقیت تحصیلی 34
وسایل دفاعی برای مقابله با اضطراب 35
مبارزه با اضطراب 36
نگرانی و اضطراب 37
تشخیص کنش ها و جداسازی مفاهیم 38
حالات عاطفی متعارف 39
از اضطراب روان نژدانه گاهگاهی تا اضطراب روان نژادانه مزمن 43
اضطراب های روان نژادانه تثبیت شده در ترس موهوم 45
اضطراب روحی (اضطراب نا هشیار) 46
امتحان اضطراب 48
عوامل اضطراب آفرینی 49
ترس از امتحان 53
اضطراب و حالت های خاص آن 53
علت های اضطراب 54
کشف محرکهای سرکوب شده 55
مطالب سرکوب شده نوعی 55
دلایل اضطراب دانش آموزان 58
تعریف اضطراب 60
علایم روان شناختی وشناختی اضطراب 61
علایم و نشانه های بالینی 62
علایم جسمی 63
تعریف اضطراب امتحان 65
استرس و اضطراب 65
عوامل مؤثر در اضطراب امتحان 69
تحریفات شناختی و آمادگی برای امتحان 73
مکانیزمهای دفاعی 76
خطاهای شناختی 79
آمادگی جسمی 86
آمادگی روحی 87
مرور آمادگی برای امتحان 88
در طول امتحان 89
شیوه های درمان اضطراب امتحان 91
تهیه فهرست سلسله مراتب اضطراب 92
جدول نمونه از سلسله مراتب ترکیبی برای اضطراب آزمون 94
دستیابی به آرامش عمیق عضلانی 96
جدول دستورالعمل مربوط به تمرین آرمیدگی عضلانی 97
حساسیت زدایی 100
خود حساسیت زدایی 101
روش های شناختی – رفتاری 102
فهرست بازبینی حل مسأله 106
جدول تعمیم در مورد یک راهبرد (با راهبردها) 107
روش بازسازی شناختی(بازسازی عقلانی) 110
روش الگو سازی 112
مراقبه و آرامش ذهنی (10-5 دقیقه) مک کراتی 114
آرامش بخشهای مختلف بدن (20 دقیقه) 115
شماره معکوس (10-3) دقیقه 116
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه 119
روش تحقیق 120
جامعه آماری 120
نمونه آماری و روش نمونه گیری 121
روش های آماری و تجزیه و تحلیل اطلاعات 123
روش جمع آوری اطلاعات 124
روائی و اعتبار ابزار جمع آوری اطلاعات 125
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 127
خلاصه اطلاعات عددی محاسبه شده پاسخ دانش آموزان به کل سؤالات پرسشنامه 131
شاخص های آماری امتحان و اضطراب در بین پسران و دختران 133
بررسی و اثبات فرضیه 1 135
بررسی و اثبات فرضیه 2 138
بررسی و اثبات فرضیه 3 141
طبقه بندی و ادغام گویه های پاسخ 142
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
مقدمه 166
خلاصه و نتیجه گیری 167
نتایج حاصل از پژوهش 168
محدودیت ها و موانع تحقیق 171
پیشنهادات 172
فهرست منابع و مآخذ
منابع و مآخذ: پایانامه ها
پرسشنامه
تست اضطراب
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اضطراب بر نتایج امتحان دانش آموزان در مدارس متوسط (دختر و پسر) پایه سوم نظری کار خود را شروع نموده است.
جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر و دختر پایه متوسط نظری شهرستان شاهین دژ می باشد که برابر با 1521 نفر در 10 دبیرستان است و نمونه آماری معادل با 154 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. روش این تحقیق با توجه به ماهیت موضوع و اهداف کلی تحقیق ، پیمایشی از نوع همبستگی است و برای بررسی دیدگاه دانش آموزان در مورد برخورد مدیران ( در فرضیه شماره 2 ) از پرسشنامه 21 سئوالی با طیف پنج گزینه ای لیکرت با گزینه های : بسیار زیاد ، زیاد ، تا حدودی ، کم و خیلی کم استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ( جداول ، فراوانی ، درصد و نمودار ) و برای ازمون فرضیه ها از ( آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تی تست ) استفاده گردیده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد که بین اضطراب و نتایج امتحان رابطه معکوس وجود دارد. و نیز با توجه به پاسخ بدست آمده از پرسشنامه دانش آموزان این نتایج حاصل شد که بین برخورد مدیران و میزان اضطراب دانش آموزان رابطه وجود دارد. همچنین نتایج حاصل نشان می دهد که بین میزان اضطراب دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد ( دختران بیشتر از پسران مضطرب بودند ). چنانکه در مدارسی که مدیران آنها مقرراتی بوده و نظم خشک و بی روح و غیر قابل حاکم بود میزان اضطراب دانش آموزان نیز بالا بوده است و از دیدگاه دانش آموزان مدیرانی که دارای برخورد انسانی بوده اند و با دانش آموزان صمیمی هستند اضطراب آنها کم بوده و بیشتر نسبت به نتایج امتحانی خود امیدوار بوده اند و برعکس.
فصل اول
طرح تحقیق
مقدمه
بیان مساله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
سئوالات اصلی تحقیق
فرضیات تحقیق
تعریف واژه ها و متغیرهای اصلی تحقیق
مقدمه
یکی از اساسی ترین عواملی که در بهبود و رفع حالت اضطراب زا و ترس از امتحان را که می توان در دانش آموزان تا اندازه هایی تعدیل نمود با ایجاد عواملی چون خودپنداری، اعتماد به نفس و تسلط به خود می باشد که اگر با روشهای علمی و مشاوره صحیح انجام پذیرد مسلماً بسیاری از ناهنجارها و ناآرامی ها کاسته خواهد شد.
اهمیت و نقش اضطراب امر تازه ای در فرهنگ لغات روانشناسی و آسیب های روانی نیست بلکه با توجه به منابع موجود از ادوار باستان همواره مورد مطالعه و تحقیق روان شناسان بوده و هست. نگرانی و اضطراب تجربه عمومی و مشترک انسان هاست و لازمه ادامه حیات و پیشرفت آنهاست. شاید بتوان گفت که گرفتن نگرانی ها از انسانها به منزله گرفتن امکان سعی، تلاش و فعالیت از آنهاست. آدمی نگرانی و اضطراب را از همان ماههای اولیه زندگی و سپس در طول عمر خود تجربه می کند.
از تجربه اضطراب، جدایی و غریبی کردن (اضطراب بیگانه) است که از ماههای اولیه زندگی گرفته تا نگرانی تامین معاش، تربیت فرزند و ... که در سنین بزرگسالی رخ می دهد.
در سال (1975) اضطراب امتحان را اینگونه تعریف کرده است »اضطراب امتحان اشتغال فکری است که بوسیله خودآگاهی، شک به خود و کم ارزش شمردن خود مشخص می شود. این اعمال شناختی هم بر روی رفتار آشکار و هم بر روی واکنش های فیزیولوژیک اثر می گذارد [1]« (سارسون)
این اشتغال فکری به گونه ای است که بر عملکرد فرد تاثیر گذاشته و به آن زیان می رساند و از جمله شامل افکار و ارزیابی های منفی از توانایی های خود است.
در سال 1979 پژوهش های هلندروت و دیگران نشان داده است که افراد با اضطراب امتحان در سطح بالا بیشتر افکاری را به کار می گیرندکه کاهش دهنده و مداخله کننده در عملکرد است نه تسهیل کننده آن با توجه به دیدگاه صاحبنظران اثرات اضطراب معمولاً به صورت پریشانی شدید در بسیاری مشاهده می شود افزایش فعالیت سیستم اتونوم از ویژگی های و نشانه های بارز اضطراب می باشد که به صورت عرق کردن، تپش قلب، تهوع، غش، انقباض عضلانی، احساس فاجعه و مصیبت قریب الوقوع ظاهر می شود.
می بینیم که اضطراب ناشی از موقعیت های اجتماعی که درآن مشخص از موشکافی اجتماعی دیگران می ترسد می باشد و مضطرب آن است که مبادا کاری کند که اسباب خجلت یا تحقیر او شود.
در این فصل سعی شده که به طور صحیح به بیان مساله، ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، سوالات اصلی، فرضیه های تحقیق و تعریف واژه ها و متغیرهای اصلی تحقیق و نیز محدودیت ها و موانع تحقیق پرداخته شود.
بیان مساله
هدف از بیان کردن مساله پژوهش این است که بدانند میزان اضطراب تا چه اندازه ایجاد ترس
می کند یا بر میزان یادگیری و حافظه شخص در موقعیت های که به آن مواجه می شود تاثیر می گذارد اضطراب مزمن احساس هیجانی ناخوشایند است که شخص مضطرب روشهای گوناگون را برای مقابله با آن بکار می گیرد در این راستا ممکن است تلاش منطقی برای کم کردن و یا از بین بردن محرک های که موجب بروز اضطراب می گردد صورت پذیرد بر این اساس برای از بین بردن و فرونشاندن اضطراب باید کنترلی بر افکار و عقاید داشت تا از نفوذ موارد اضطراب زا و نگران کننده به ضمیر خودآگاه جلوگیری
گردد این کار می تواند از طریق فراموشی و بی توجهی صورت گیرد سازمان بهداشت جهانی (WHO) اضطراب را چنین تعریف می کند مجموعه ای از تظاهرات عضوی و روانی که نتوان به خط مشخصی نسبت داد و علائم آن بصورت حمله و یا حالت مداومی ادامه یابند. ساراسون (1975) اضطراب امتحان را این گونه تعریف کرده است اضطراب امتحان نوعی اشتغال فکری است که به و سیله خودآگاهی، شک به خود و کم ارزش شمردن خود مشخص می شود.
و فن بیکر (1980) اضطراب امتحان را مرکب از دو جز نگرانی و هیجان پذیری دانسته و جز نگرانی را مسئول کاهش عملکرد و اشتغالات فکری فرد می داند.
در تعریف اضطراب فرق میان اضطراب و ترس مشخص گردید و گفته شد منبع ترس مشخص است و لی اضطراب ترس مبهم است اما در اضطراب امتحان فرد علی رغم آنکه درس خود را مطالعه کرده است یا توانایی مطالعه آن را دارد باز هم موقعیت امتحان او را درچار نگرانی و اضطراب می کند به عقیده فروید بعضی از تعارضات ناخودآگاه میان نهاد فرد و فشارهای تحمیل شده از خود و فراخود بوجود می آید در این حالت تهدید از درون فرد ناشی می شود و اضطراب واقعی ممکن است که بعنوان ترس توصیف شود که این ترس همان عکس العمل فرد در مقابل خطرات قابل تشخیص می باشد.
»اهمیت و ضرورت تحقیق«
امتحان در نظام تعلیم و تربیت مرکز ثقل اندازه گیری و ارزیابی آموزشی است برای ارتقاء و اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان بهترین شیوه تا کنون امتحان می باشد از دیرباز علمای تعلیم و تربیت برای ایجاد شرایط بهتر برای یادگیرندگان در هنگام امتحان تلاش بسیار نموده و راهکارهای زیادی ارایه نموده اند از آنجائیکه شرایط مختلف روانی، جسمانی و عاطفی دانش آموزان بر نتایج امتحان آنان تأثیر دارد و یکی از این شرایط روانی مسئله اضطراب دانش آموزان هنگام امتحان می باشد که تاثیرات مخرب آن از جهات گوناگون برای امتحان روشن است و بررسی و تحلیل این پدیده یکی از ضروریات نظام آموزشی کشور، برای جلوگیری از اُفت تحصیلی است و این پژوهش در پی بررسی اثرات اضطراب بر نتایج امتحان است ضرورت این تحقیق را در دو نکته اساسی می توان یافت.
اهداف تحقیق
اهداف اصلی این پژوهش آگاه ساختن از میزان همبستگی بین اضطراب و نتایج امتحان است و بررسی رابطه بین اضطراب و تاثیر آن بر نتایج امتحان در دانش آموزان سال سوم نظری و نیز از اهداف پژوهش می توان بررسی دیدگاههای دانش آموزان در مورد اثرات اضطراب بر نتایج امتحانات آنها را نام برد و نیز بررسی تاثیر مقررات خشک و دست و پاگیر مدرسه بر میزان اضطراب دانش آموزان را اشاره کرد که این امر باعث بالا بردن راندمان تحصیلی دانش آموزان می شود.
پرسشهای پژوهش
تعریف اصطلاحات
آزمون: وسیله ای است عینی و محاسبه شده که برای اندازه گیری نمونه ای از حالات و رفتار معین فرد یا افراد خاص به کار می رود (نادری و سیف نراقی 1370 ص 35)
اضطراب: یک حالت عاطفی بسیار نامطلوب است که نسبت به موقعیت های خاص بروز می کند و با توانایی انسان برای پیش بینی آینده و ارزشی که برای خود قائل است ارتباط دارد
(پورمقدس 1367 ص 96)
امتحان: عبارت است از یک وسیله یا روشی که در آن آزمودنی ها با تعداد سوالهای همخوان و هماهنگ با یکدیگر مواجه می گردند یا به انجام فعالیت های علمی وادار می شوند که در نتیجه این شرایط و در خاتمه موقعیت امتحان می توان از توانایی های افراد شرکت کننده در امتحان مقایسه ای کمی بدست آورد (نادری و سیف نراقی 1370 ص 30)
ارزشیابی: عبارت است از سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدف های آموزش از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری در این باره که آیا فعالیت های آموزش معلم و کوششهای یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان به بازده مطلوب انجامیده است یا نه (سیف 1370 ص 606)
یادگیری: عبارت است از تغییرات نسبتاً دائمی در رفتار که بر اثر تجربه حاصل می شود (دیویس و همکاران 1363، ص 189)
ترس: به آن حالت ناراحتی اطلاق می شود که طی آن انگیزه ای برای فرار کردن و یا کناره گرفتن در شخص ایجاد می گردد (پورمقدس 1367 ص 93)
برخوردمدیر : رفتار یا عکس العملی که مدیر در مقابل اعمال دانش آموزان ( کارکنان یا زیر دستان ) در موقعیتهای مختلف برای کنترل و ادارة مدرسه از خود نشان می دهد.
هدفهای آموزشی و رفتاری: هدفهایی هستند که مقاصد آموزشی معلم را بر حسب عملکرد یا رفتار قابل مشاهده یادگیرندگان بیان می کنند (سیف 1370 ص 76)
جنسیت: در این پژوهش منظور دختر و پسر بودن است که در مقطع سوم متوسطه مورد مطالعه قرار
می گیرند.
رشته تحصیلی: در این پژوهش منظور رشته های تحصیلی دوره متوسطه انسانی، ریاضی و تجربی است.