یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله راههای آموزش تربیت دینی در دوره پیش دبستانی

اختصاصی از یارا فایل مقاله راههای آموزش تربیت دینی در دوره پیش دبستانی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله راههای آموزش تربیت دینی در دوره پیش دبستانی


مقاله راههای آموزش تربیت دینی در دوره پیش دبستانی

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:16

فهرست مطالب:
1-    مقدمه
2-    مراحل رشد ذهنی در نظر پیاژه
3-    مراحل رشد تفکر دینی بر پایه نظریه رونالد گلدمن
4-    اهداف آموزش تربیت دینی
5-    اصول کلی در آموزش تربیت دینی
6-    راههای آموزش مفاهیم در تربیت دینی
7-    نتیجه گیری
8-    منابع و مشخصات



1-راههای آموزش تربیت دینی در دوره پیش دبستانی
مقدمه :
به یقین تعلیم و تربیت با ارزش ترین و مهمترین وظیفة انسانی است. والاترین و ارجمندترین انسانها که همان پیامبران و جانشینان آنها هستند ، در این طریق مبعوث گشته اند و سر چشمة سعادت و رستگاری بشر را همواره در این عرصه جستجو کرده اند.
از آنجا که پروردگار ، خود خالق آدمی است و با تمامی ویژگی ها و صفات گوناگون درونی و برونی او آشنایی دارد و از سیر رشد و تکامل او بی کم و کاست آگاه است ، بهترین و کاملترین برنامه های تربیتی از سوی او نازل گردیده و در اختیار ما قرار داده شده است.
در این وادی ’’ تربیت عبارت است از فراهم آوردن زمینه های لازم برای رشد همه جانبه شخصیت انسان ، در جهت وصول به اهداف مطلوب ’’.
وقتی بخواهیم چنین تعریف عامی از تربیت را با تأکید بر قید دینی ، مورد توجه قرار دهیم ، ناگزیر از تبیین دقیق تر مفهوم دین خواهیم بود.
دین در اصل بر ایمان استوار است و ایمان نوعی باور عمیق روانی است که نه تنها دنیای روان شناختی انسان را متأثر می سازد ، بلکه رفتارهای آدمی را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهد. اگر بخواهیم به یک تربیت صحیح دینی دست بزنیم ، در درجه اول باید شکل گیری و گسترش ایمان را در مرکز توجه خویش قرار دهیم ، پس از آن در انتقال باورهای صحیح دینی یا آن چه موضوع علم کمال است ، قدم هایی برداریم و به دنبال آن رفتارها و آدابی برای زیستن ( آن گونه که دین از انسان انتظار دارد ) را به متربی خود منتقل کنیم.
البته با توجه به اینکه دوره کودکی در مرحله پیش دبستانی ، مرحله ای ویژه و حساس در حیات آدمی و مرحله شکل گیری و پایه و اساس و زمینه یادگیری تمام آموزشهاست ، متأسفانه از جمله بزرگترین غفلتهایی که در زمینه آموزش دینی در جامعه ما صورت گرفته و به این آموزش لطمه های زیادی وارد آورده ، عدم توجه به روانشناسی دینی دوره های مختلف سنی و مخصوصاً این دوره می باشد. حال آنکه در روایات اسلامی شواهد گوناگونی وجود دارد که بزرگان دین ما از دیر باز به این مسئله مهم عنایت داشته و اهمیت آن را به دیگران گوشزد می کرده اند. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند : اگر (( در سنین کودکی )) آموخت ، صالح و رستگار می گردد و گر نه خیری در او نیست. و بیت معروف
        
            خشت اول چون نهد معمار کج                    تا ثریا می رود دیوار کج

مصداق همین مسئله است. پس باید آموزش دینی بر اساس مبانی روان شناختی و مراحل رشد و تکامل و درک کودکان صورت پذیرد.
این مقاله به خصوصیات رشد ذهنی کودکان پیش دبستانی و ویژگی های این دوره پرداخته و با توجه به اهداف آموزشی تربیت دینی در این دوره ، اصول کلی در آموزش این کودکان را بررسی کرده و چگونگی و راههای آموزش مفاهیم دینی مربوط به این دوره را بیان می دارد.

2-مراحل رشد ذهنی در نظر پیاژه
آموزش مفاهیم دینی نیز باید مانند سایر آموزشها متناسب با ظرفیتهای روانی و جسمانی کودکان دوره پیش دبستانی بوده و نیازهای حال و آینده آنها را در نظر بگیرد.
مراحل رشد ذهنی در نظریه پیاژه از تولد تا بزرگسالی به چهار مرحله اصلی :
1-    حسی حرکتی ( از تولد تا 2 سالگی )
2-    پیش عملیاتی ( 2 تا 7 سالگی )
3-    عملیات عینی ( 7 تا 11 سالگی )
4-    عملیات صوری ( 11 تا 15 سالگی )
تقسیم شده اند .
مرحله دوم از مراحل رشد ذهنی در نظریه پیاژه مورد نظر ما بوده و علت این نامگذاری به پیش عملیاتی این است که کودکان در این سنین هنوز قادر به تفکر عملیاتی یا منطقی نیستند.
اندیشه های کودکان پیش از هفت سالگی ، در قیاس با تفکر بزرگسالان ، مملو از موارد تناقض و اشتباههای منطقی است. این مرحله خود به دو دوره پیش مفهومی ( 2 تا 4 سالگی ) و تفکر شهودی ( 4 تا 7 سالگی ) تقسیم می شود.
تفکر کودک در این مرحله بیشتر جنبه ادراکی داشته و بر جنبه های ظاهری امور مبتنی است. به عنوان مثال اگر در دو ظرف متفاوت به طور مساوی و همزمان آب بریزیم و یکی از دو ظرف که کوچکتر است ، زودتر پر شود ، او می پندارد که در این ظرف آب بیشتری ریخته شده است. زیرا ادراک ظاهری او مبنای این قضاوت است.
از ویژگی های مهم تفکر کودکان در این دوره ، تک کانونی بودن آن است که یک جنبه از حادثه را جدا نموده و تعمیم می دهند و مرتکب اشتباه می شوند. این مسئله به جهت این است که کودک تنها بخشی محدود از یک حادثه را می نگرد و در تفکر خویش مجذوب ابعاد غیر مهم قضیه می شود. به طور کلی در دوره پیش عملیاتی هر چند کودک از دنیای حسی ـ حرکتی خارج شده است و بر بسیاری از مفاهیم و اموری که قبلاً برای او قابل درک نبوده اند ، تسلط یافته است ، اما هنوز قارد به طبقه بندی اشیاء و امور بر حسب قوانین منطقی نیست. همچنین او در این مرحله هنوز خود محور است.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.