فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:27
فهرست مطالب:
مقدمه
معنی اکراه:
مفهوم اکراه:
مبحث دوم:
علل و عواملی که باعث از بین رفتن مسوولیت جزایی می شود
عناصر موجود در تعریف اکراه:
مقایسه اضطرار و اکراه و اجبار
اقسام اکراه
بند دوم: اکراه ناقص یا اکراه غیر ملجی:
عناصر اکراه
شرایط تحقق خطر
مبحث
اکراه
دلایل معتقدین به قصاص مکره
دلایل مطروحه بر عدم قصاص مکره
نتیجه
مقدمه
در این تحقیق سعی می شود راجع به اکراه و مورد تحقق اکراه که آیا مکره قابل اعدام است یا مکره آیا اکراه در همه موارد از عوامل رافع مسوولیت است و شخص می تواند به استناد اکراه از مجازات معاف شود و اصولاً با چه عواملی محقق می شود و همچنین تعریف اکراه پرداخته شود آیا اکراه بر روی صغیر و مجنون اتفاق می افتد و شخص می تواند استناد کند که کودک یا شخص مجنون وی را به این کار اکراه نموده است و نظریات حقوقدانان و آرای فقها و مواد قانونی و دلایل موافقان و مخالفان قصاص مکره در حد توان پرداخته شود امید است که مثمر ثمر واقع شود.
معنی اکراه:
اکراه یعنی وادار کردن دیگری است به انجام یا ترک فعلی که از آن کراهت دارد تعریف دیگر اینکه اکراه عبارت است از الزام قهری دیگری به ترک یا انجام امری
تعریف اکراه در اصطلاح فقها: اکراه از آن دسته کلماتی است که معنی لغوی آنها با مفهوم اصطلاحی آنان چندان تفاوتی ندارد معنی اصطلاحات این کلمه از فقها همان معنی و مفهوم اهل لغت است که اکراه عبارتست از واداشتن دیگری که به آن مایل نیست در صورتی که همراه یا تهدید باشد امام شافعی در کتاب الام اکراه را چنین تعریف می کرد اکراه آن است که شخصی اسیر دیگری گردد به نحوی که قادر بر مخالفت بر او نباشد خواه سلطان، سارق یا هر غلبه کننده ای باشد و شخص مکره هراس داشته باشد اگر مخالف ورزد مورد ضرب شدید یا بالاتر از آن قرار گرفته یا کشته می شود.
صاحب کتاب المسبوط: اکراه نام کاری است که شخص نسبت به کار غیر خود روا می دارد تا رضایت او را منتفی ساخته یا اختیارش را سلب کند بدون اینکه اهمیت کار یا خطاب را از او بگیرد.
استاد عبدالقادر عوده در کتاب خود التشریع الجنائی الاسلامی اکراه را چنین تعریف کرده است ((اکراه فعلی است که به کسی تحمیل شود بنحوی که سبب زوال رشا و فساد اختیار وی گردد یا اینکه اکراه فعلی است که کسی با انجام آن در دیگری حالتی پدید آورد که خود به خود او را به سوی انجام عمل مورد نظر سوق دهد یا اکراه تهدید دیگری است به تحمیل امری ناخوشایند به منظور انجام عملی خاص به گونه ای که رضای شخص تهدید شده از بین رفته باشد))
شیخ محمد خضری ((اختیار ترجیح انجام عملی است بر ترک آن یا بالعکس و رضا شوق کسس درونی است بر انجام یک عمل.))
مفهوم اکراه:
هنگامی که صدمه یا ضرر و زیان به کسی وارد می شود سوالی که مطرح می شود این است که شخص که باعث ورود ضرر شده چگونه و بر چه مبنایی مسوول شناخته می شود آیا شخصاً ملزم به جبران آثار شوم عمل خود می باشد یا اینکه مسوولیت او قابل تسری به دیگران است در ابتدا پیدا کردن اینکه چه کسی ضرر را وارد کرده کفایت می کرد چون همه آن فرد را مسوول می دانستند ولی بعدها اصول اخلاقی دیگری حاکم شد و آن اینکه فردی را باید اخلاقاً مسوول شناخت که از نظر اخلاقی عمل او قابل ملامت و سرزنش باشد در این مرحله در واقع مسوولیت با اخلاق آمیخته شده و مجرم بر اساس یک وظیفه اخلاقی مسوول جبران خسارت ناشی از فعل ارتکابی خویش شناخته شد. در ابتدا نظریه خطر مطرح بود یعنی کسی که خطر را ایجاد کرده و سود برده است ولی امروزه مسوولیت بر مبنای دوگانه نظریه تقصیر و تئوری خطر استوار است در فقه ما نیز مسوولیت جزایی ناشی از خطر عمدتاً مطرح شده است و از دیدگاه حقوق کیفری مرتکب جرم شخصاً باید پاسخگوی آثار و نتایج شوم فعل خود باشد ولی در بعضی مواقع علی رغم وجود عناصر متشکله جرم مسوولیت جزایی از بین می رود هر چند عمل انجام یافته بر اساس قانون جرم باشد.