فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:37
فهرست مطالب:
مقدمه:
بیان مسئله وضرورت اهمیت تحقیق :
اهداف تحقیق :
سوالات تحقیق:
تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
تفاوتهای فردی: تفاوتهای فردی بر دو گونه است :
محدودیت های تحقیق:
اما محدودیت های این تحقیق عبارتنداز :
تاریخچه تفاوتهای فردی
استعداد و تفاوتهای فردی
شخصیت و رفتارها وگفتارها و تفاوتهای فردی
پرخاشگری و تفاوتهای فردی
رشد وتفاوتهای فردی
رفتارهای ناهنجار و تفاوتهای فردی
اختلالات رفتاری و تفاوتهای فردی
ارزشیابی و تفاوتهای فردی
عقاید دانشمندان و تفاوتهای فردی
پیشینه تحقیق
محقق اول:
اهداف تحقیق:
فرضیات تحقیق:
محدودیتهای تحقیق:
نتایج و پیشنهادات:
اهداف تحقیق :
فرضیات تحقیق:
محدودیت های تحقیق:
نتایج و پیشنهادات:
جامعه آماری
حجم نمونه و روش نمونه گیری
ابزار و روش جمع آوری اطلاعات
روشهای آماری
روش تحقیق
بررسی فرضیات:
پیشنهادات:
منابع ومآخذ:
فصل اول
طرح تحقیق
مقدمه:
همه انسانها پیر می شوند اما همه آنها با آهنگ یکسان و با شیویه یکسان پیر نمی شوند . بسیاری از سالمندان می توان بافت که از نطر سلامتی برخی از جوانها بهترند . پیری علایم جسمی و روانی تقریباً مشخصی دارد ، مثلأ خشک شدن و چین و چروک برداشتن پوست سفید شدن موها ، افتادن دندانها ، نزیک بینی ، دور بینی ،کندی حرکات ، ناهماهنگی اعمال ، حافظه کاری ، فراموشی وغیره اما همه انسانها در یک سن معینی این علایم را نمی بینند و با روند یکسان پیر
نمی شوند . تفاوتهای فردی قابل ملاحظه ای بین انسانها وجود دارد و توسل به این تفاوتها آثار روحی و روانی بسیار خوبی را به همراه می آورد . شاید نتوان دو نفر پیدا کرد که از هر لحاظ شبیه هم باشند . از بدو خلقت تا حالا، افراد درشت و ریز ، قوی و ضعیف ، باهوش و کم هوش با ذوق و
بی ذوق ،جسور و ترسو و… وجود داشته اند و باز هم وجود خواهند داشت ، برخی ورزش را دوست دارند ،برخی به کوهنوردی علاقه مندند ، بعضی اهل سیاست ،بعضی عاشق ریاست برخی اهل رزم و برخی اهل بزند ، عداه ای از شنیدن حتی یک بیت شعر به وجد می آیند ، عده ای دیگر واکنشی نشان نمی دهند . یکی سفر را دوست دارد و دیگری حضر را به قول بابا طاهر عریان .
یکی درد و یکی درمـان پسنـد یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان ودرد و وصل هجران پسندم آنچه را جــانـان پسنـدد
ما می توانیم تفاوتهای فردی را در همه زمینه های که به انسان مربوط می شود مورد مطالعه قرار دهیم مثلاً می توانیم تفاوتهای فردی را از نظر حافظه ، سرعت واکنش ، تیز بینی ، هیجانی بودن ، هوش ، استعدارد و سایر جنبه های رفتاری بررسی کنیم لذا به دلیل گستردگی موضوعات به مطالعه تفاوتهای فردی در چند زمینه محدود اکتفا می کنیم.
بیان مسئله وضرورت اهمیت تحقیق :
در اهمیت تفاوتهای فردی همین بس که مولوی ، عارف نامی قرن هفتم هجری ، با بیانی بسیار ساده و روان وجود تفاوتهای فردی را طوری عنوان می کند که برای خواننده کوچکترین شک وتردیدی را باقی نمی گذارد در انجا که می گوید : هر دو اگر یک نام دارد در سخن لیک فرق است این حسن تا آن حسن. در تحقیق حاضر بدنبال بررسی این اهمیت هستم که شناخت تفاوتهای فردی درون گروهی و بین گروهی تا چه حد در پیش رفت تحصیلی مؤثر است ، آیا به تفاوتهای فردی دانش آموزان (درون فردی و بین گروهی ) در نظام آموزشی توجه می شود . یافته های حاصل از تحقیق در صورت تاثیر آزمایشی آنها آنهم در داخل کشورمان راهبردهای مناسبی برای مراکز خدماتی و حمایتی ، فرهنگی ، بهداشتی و مشاوره ای و مخصوصأ برای مراکز تعلیم وتربیت در جهت حل پاره ای از مشکلات آموزشگاهی به همراه خواهد داشت با توجه به مطالب فوق الذکر لزوم و اهمیت تحقیق حاضر آشکار می شود و همچنین با آنجام این تحقیق دست اند کاران مسائل آموزش پی می برند که در تهیه وتدون مطالب محتوی کتابهای درسی به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه کنند تا موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کنند .
اهداف تحقیق :
1_ تعین میزان رابطه شناخت تفاوتهای فردی دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آنان.
2_ تعین میزان رابطه شناخت تفاوتهای فردی دانش آموزان با متغیرهای جنسیت و مقاطع تحصیلی.
3_ ارائه پیشنهادها و راهنمائیهای کلی برای به دست آوردن نتایج مفید و همچنین برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت به منضور بهبود نظام آموزشی.
سوالات تحقیق:
1_ آیا بین شناخته تفاوتهای دانش آموزان وپیشرفت تحصیل آنان رابطه مثبت وجود دارد.
2_ آیا بین شناخته تفاوتهای فردی دانش آموزان و تهیه و تدوین مطالب و محتوای کتابهای درسی رابطه معنی داری وجود دارد .
3_ آیا بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوتهای فردی معنی داری وجود دارد .
تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
تاثیر : اثر و نفوذی که افراد بریکدیگر و یا بر روی اشیاء دارند تاثیر نام دارد .
شناخت: دانش و معرفتی که افراد از امور مختلف به دست می آورند شناخت نامیده می شود.
دانش آموز : دانش آموز یعنی فردی که در نظام آموزش رسمی تحت تعلیم تربیت قرار گیرد.
پیشرفت تحصیلی : پیشرفت تحصیلی یعنی موفقیت در گذراندن دوره های آموزشی و گذر از یک دوره آموزشی به دوره آموزشی دیگر .
شهرستان: یکی از مناطق موجود در استان آذربایجان غربی که از طرف شرق به شهرستان ملکان و از طرف شمال به دریاچه ارمیه و از طرف غرب به شهرستان مهاباد و از طرف جنوب به شهرستان بوکان مشرف می شود.
مناطق ابتدایی: آموزش و پرورش دوره نخستین بعد از دوره پیش دبستانی به اسامی گوناگون در ادبیات آموزشی ثبت شده است آن را تعلیمات ابتدای تعلیمات اجباری و آموزشی همگانی ، أموزشی عمومی خوانده اند . هدف آن دوره این است که به فرا گیرندگان با استفاده از موضوعات درسی گوناگون شیوه زندگی را بیاموزند .
دیدگاه: در این تحقیق به معنی نظر و عقیده است .
معلمان: معلم کسی است که بر وفق و توان ویژه ای به استخدام در می آید تا مقاصد هدایت و راهنمای به تجربه های یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان را در یک موسسه آموزشی دولتی یاغیر انتفاعی به عهده گیرد.
تفاوتهای فردی: تفاوتهای فردی بر دو گونه است :
الف) تفاوتها ی بین فردی : یعنی هر فرد با افراد دیگر تفاوت دارند .
ب) تفاوتهای درون فردی : تواناییها و مهارتهای توان فرد را تفاوتهای درون فردی می نامد .
محدودیت های تحقیق:
درتحقیقات برخی متغیرهای ناخواسته رابا برنامه ریزی صحیح کنترل می کنند . اما متغیرهای ناخوسته ومزاحم دیگری وجود دارد که نوعی از محدودیت های پژوهشی است .
اما محدودیت های این تحقیق عبارتنداز :
1_ کمبود وقت : با توجه به این که طول ترم تحصیلی کوتاه سر ماه می باشد و عملیات پژوهش مستلزم داشتن وقت زیادی است و با توجه به اینکه در این مدت کوتاه در کنار کار علمی باید به درسهای نظری هم رسیدگی کنیم بنابر این نداشتن وقت کافی یکی از محدودیت های تحقیق می باشد .
2_ عدم همکاری صادقانه نظام آموزش و پرورش با محققان و عدم أنان به همکاران جود که مشکلات فراوانی را برای محققان دانشجو و همکاران فراهم می کند .
3_ به علت کمبود امکانات کامپیوتری وتایپی در نتیجه هزینه تایپ بالا می باشد .