یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه آثار اعتقاد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه آثار اعتقاد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه آثار اعتقاد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی


پایان نامه آثار اعتقاد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:101

فهرست مطالب:

فهرست مطالب

عنوان     صفحه
چکیده    
مقدمه    
فصل اول: کلیات موضوع    
(1 – 1) بیان مسأله    
(2 – 1) ضرورت تحقیق     
(3 – 1) اهداف تحقیق     
(4 – 1) پیشینة تحقیق     
(5 – 1) فرضیات تحقیق     
(6 – 1) روش تحقیق     
فصل دوم: مبانی تئوری اعتقاد به خدا    
(1 – 2) الله     
(2 – 2) یگانگی خداوند    
(3 – 2) ابطال فرضیة چند خدایی    
(4 – 2) مراتب یگانگی خداوند    
(5 – 2) الگو و قهرمان توحید     
(6 – 2) معنای ایمان    
(7 – 2) مراتب ایمان     
(8 – 2) ارزشمندترین نوع ایمان    
(9 – 2) اعتقاد به خدا پیوندی میان انسان و خدا    
(10 – 2) پیوستگی کامل میان اعتقاد به خدا و عمل انسانها    
(11 – 2) خدایی که اسلام معرفی می کند    
(12 – 2) خدایی که تورات معرفی می کند    
(13 – 2) خدایی که انجیل معرفی می کند    
(14 – 2) خدا از دیدگاه انشتاین (دانشمند توحید)     
    
فصل سوم: آثار اعتقاد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی    
(1 – 3) ایمان یا تنها کمبود عصر ما    
(2 – 3) فلسفة عقیده به خدا    
(3 – 3) اعتقاد به خدا روشندلی و خوشبینی نسبت به جهان    
(4 – 3) اعتقاد به خدا و آرامش روانی     
(5 – 3) اعتقاد به خدا و کاهش ناراحتیها     
(6 – 3) اعتقاد به خدا و خودیابی     
(7 – 3) اعتقاد به خدا و دوری از گناه    
(8 – 3) اعتقاد به خدا و وارستگی از لذات مادی     
(9 – 3) اعتقاد به خدا و احساس مسئولیت     
(10 – 3) اعتقاد به خدا و رهایی از ناامیدی     
(11 – 3) اعتقاد به خدا و نگرش مثبت نسبت به زندگی     
(12 – 3) اعتقاد به خدا و انضباط در کارها    
(13 – 3) اعتقاد به خدا و همبستگی انسان و جهان    
(14 – 3) اعتقاد به خدا و انسان ماده و معنی     
(15 – 3) اعتقاد به خدا و از بین بردن سلطه ها    
(16 – 3) اعتقاد به خدا و پیشرفت علوم     
(17 – 3) اعتقاد به خدا و پرورش عواطف انسانی     
(18 – 3) اعتقاد به خدا زمینه ساز عدالت اجتماعی    
(19 – 3) اعتقاد به خدا و نوع دوستی     
(20 – 3) اعتقاد به خدا و وحدت جامعة اعتقادی     
(21 – 3) اعتقاد به خدا و همکاری تکاملی فرد و اجتماع     
(22 – 3) اعتقاد به خدا و بهبود روابط اجتماعی     
(23 – 3) اعتقاد به خدا و موجودیت اجتماعی مؤمن    
(24 – 3) اعتقاد به خدا و رهایی از احساس پوچی     
(25 – 3) اعتقاد به خدا و آزادی فکری و اجتماعی     
(26 – 3) اعتقاد به خدا و پرورش اجتماعی     
(27 – 3) نقش متقابل اعتقاد به خدا و عمل    
(28 – 3) اعتقاد به خدا، نیرومندی، عزت، پایداری    
(29 – 3) اعتقاد به خدا منشأ الهی حقوق     

فصل چهارم: شرک و مادیگری    
(1 – 4) فلسفه انکار خدا    
(2 – 4) شرک و انواع آن     
(3 – 4) آثار شرک         
(1 – 3 – 4) شرک و نابودی اعمال     
(2 – 3 – 4) شرک و برتری جویی    
(3 – 3 – 4) شرک و طغیان و سرکشی    
(4 – 3 – 4) شرک و هوا پرستی و گمراهی     
(5 – 3 – 4) شرک و هرج و مرج در جامعه    
(4 – 4) علل انحراف به مادیگری     
(1 – 4 – 4) علل روانی     
(2 – 4 – 4) علل اجتماعی     
(3 – 4 – 4) علل فکری     
(4 – 4 – 4) علل فکری    
(5 – 4) اشکالات مادیگران و پاسخ به اشکال آنها     
(1 – 5 – 4) روابط اجتماعی و اقتصادی عامل اعتقاد به خدا    
(2 – 5 – 4) اعتقاد به خدا و عامل روانی     
(3 – 5 – 4) سنتی بودن اعتقاد به خدا    
(4 – 5 – 4) بی اعتباری مسایل فکری     
(5 – 5 – 4) جهل انگیزه اعتقاد به خدا    
(6 – 5 – 4) ترس عامل اعتقاد به خدا    
(7 – 5 – 4) عدم اعتقاد به موجود نامحسوس     
(8 – 5 – 4) شرور و نابسامانیها دلیل نبودن خداست    
(9 – 5 – 4) ناسازگاری دستاوردهای علوم و اعتقاد به خدا    
(6 – 4) قرآن و انگیزة اعتقاد به خدا     
(7 – 4) راههای رهایی از شرک    

فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری، پیشنهادات    
(1 – 5) خلاصة فصل اول    
(2 – 5) خلاصة فصل دوم     
(3 – 5) خلاصة فصل سوم    
(4 – 5) خلاصة فصل چهارم    
(5 – 5) نتیجه گیری     
(6 – 5) پیشنهادها    
(7 – 5) منابع    

 

 

 

چکیده:

اله به معنی پرستیدنی و شایسته است اما کلمه الله اسم خاص است که تنها برای خداوند متعال به کار می رود خدایی که یگانه، عزیز، کریم، حی، ابدی و ازلی، غفور و … است یگانگی خداوند دارای مراتب زیر است.

 

1- توحید صفاتی   2- توحید افعالی    3- توحید ذاتی   4- توحید در عبادت

و شرک نیز در نقطه مقابل توحید است و دارای مراتب زیر است.

1- شرک ذاتی     2- شرک صفاتی   3- شرک افعالی     4- شرک در عبادت

 

ایمان در اصطلاح عبارت است از قرار گرفتن باور در قلب و اینکه مؤمن موضوعهایی را که به آنها اعتقاد دارد از شک و تردید امنیت بخشیده باشد و ایمان از اقرار به زبان شروع و عمل به ارکان ختم می شود.

اعتقاد به خدا پیوندی است میان انسان و خدا، یک امر فطری است و انسان به طور فطری به خداشناسی و خداجویی گرایش دارد. و خدایی که اسلام معرفی شده با خدایی که در کتابهای تحریف شده مثل تورات و انجیل معرفی کرده متفاوت است.

اعتقاد به خدا تمام زندگی فردی و اجتماعی را فرا می گیرد و محدود به یک یا چند مورد نمی شود که به برخی از آنها در این پایان نامه اشاره شده است از جمله به روشندلی و خوشبینی به جهان، آرامش درونی، کاهش ناراحتیها، خودیابی، پرهیز از گناهان، عدم پایبند بودن به لذات مادی، رهایی از یأس و ناامیدی، نگرش مثبت نسبت به جهان، نوع دوستی، بلندی همت، هدفمندی انسان، احساس نیرومندی و عزت و پایداری، رهایی از طاغوت، پیشرفت علوم، پرورش عواطف انسانی و غیره اشاره کرده ایم.

مادیگرایان برای گرایش خود به مادیگری توجیهات بی اساسی را ارائه داده اند که در این پایان نامه به آنها اشاره شده است از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

الف: جهل را انگیزه اعتقاد به خدا می دانند.

ب: ترس را انگیزه اعتقاد به خدا می دانند.

پ: نمی توان به موجود نامحسوس اعتقاد داشت.

ت: اعتقاد به خدا با دستاوردهای علوم تجربی ناسازگار است.

ث: اعتقاد به خدا معلول روابط اجتماعی و اقتصادی است.

ج: شرور و نابسامانی ها دلیل نبودن خداست.

د: عدم بلوغ روانی عامل اعتقاد به خدا است.

م: اعتقاد به خدا امری سنتی است.

 

مادیگری عوامل مختلفی دارد که می توان به علل فکری، روانی، اجتماعی، اشاره کرد. و آثاری مخالف با آثار اعتقاد به خدا در زندگی دارد از جمله می توان به طغیان و سرکشی، هواپرستی و گمراهی برتری جویی، مبارزه با قدرت، هرج و مرج در جامعه و رسوایی در آخرت و دوزخ اشاره کرد و برای رهایی از شرک و وابستگی راههای متفاوتی وجود دارد که عبارتند از

الف: بیان ماهیت آن چیزی را که می پرستیم.

ب: نشان دادن نمونه های خارجی به مردم.

ج: مقایسه میان خدای واقعی و غیر واقعی.

د: رواج برنامه هایی مانند نیایش و دعا و ذکر خداوند.

 

 

مقدمه:

خداشناسی پایة اسلام، بلکه همة ادیان آسمانی است. در مرحله اول این سوال پیش می آید که چرا به مسئله خداشناسی تا آن اندازه اهمیت داده شده است، به طوریکه اولین دعوت پیامبران آن بود و تا آخر هم همه جا دستورها و قوانین دینی آمیخته و مبتنی بر آن است تا آنجا که اگر شخصی اعتقاد به خدا نداشته باشد اساساً نمی توان او را دیندار و مسلمان دانست.

توحید اگر به معنای اصیل اسلامی آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد، به صورت مسئله ای ریشه دار و وسیع جلوه می کند که نه تنها در سر لوحة امور اعتقادی قرار گرفته است، بلکه تا اعماق کوچکترین مسائل اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی هم ریشه دوانیده و به هر یک از این اعتقادات و خویها و رفتارهای دینی رنگ و قیافه ای تازه می دهد.

توحید اسلامی آن اندازه مهم است که رهبر عالیقدر اسلام، پایة رستگاری همه جانبه را بر آن استوار کرده و دعوت جهانی خود را با آن شروع کرده است.

اگر هدف همه افراد در هر پست و مقامی که هستند خدا باشد، و فقط به خاطر تقرب به ذات خداوند زندگی کنند، چه در کارهای فردی و چه در کارهای اجتماعی، آن وقت است که می توانیم بگوییم که انسان به کمال حیاتی خود رسیده است و به نتیجه بشریت نایل آمده است، شعله های فساد خاموش می شود و ناگواری ها برطرف می شود، تمام دردهای فردی و اجتماعی، بزرگ و کوچک درمان می پذیرد.

چنانچه در قرآن آمده است ((قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا الله مثنی و فرادی)) ((ای پیامبر ما به مردم بگو فقط شما را یک پند بدهم؛ قیام اجتماعی و فردی شما فقط برای خدا باشد))

مفاسد روز افزون و خانمان براندازی که لحظه به لحظه آمار آن رو به افزایش است و بشریت را در پرتگاه سقوط و نابودی و نابسامانی قرار داده، همه و همه مولود توجه نداشتن به خداوند متعال است.

اگر انسانها در کارهای خود، اغراص شخصی و مادی دارند و در فعالیتهای اجتماعی و فردی همه چیز جز خدا مد نظر آنان است، در این صورت باید در انتظار عواقب وخیم و خطرناکی به سر برد قیام و فعالیتهایی که در دنیا برای خدا نبود، پس از چند روز خاموش شد. اما قیامهای مردان خدا مانند پیامبران و رهبران دینی روز به روز متجلی گردید. پس هر گاه کسی در اعمال خود خدای متعال را در نظر بگیرد و عملش فقط برای خداوند متعال باشد می تواند به کمال برسد ولی اگر شخص خدا را فراموش کرده و در اعمال خود اغراص شخصی و مادی را در نظر بگیرد در لجنزار گناه غرق می شود.

ممکن است انسان در اثر نداشتن تعلیم و تربیت صحیح در تشخیص مصداق کمال گرفتار اشتباه شود و به جای اینکه راه کمالی را که به سوی خدا است بپیماید راه انحطاط و نقصان را طی می کند. بنابراین، این پایان نامه که از پنج فصل تشکیل شده است در فصل اول به کلیات موضوع اشاره شده است و در فصل دوم به مبانی تئوریک اعتقاد به خدا اشاره شده است و در فصل سوم به آثار اعتقاد به خدا در زندگی فردی اجتماعی اشاره شده است و در فصل چهارم به شرک و آثار آن اشاره شده است و در فصل پنجم به خلاصه و پیشنهادات پایان نامه اشاره شده است.

 

به امید اینکه این تحقیق بتواند ما را با هدف زندگی خود آشنا کند و ما را در پیمودن راه کمال که عبارت است از رسیدن به سعادت در جوار قرب الهی است راهنمایی کند.

 

(1 1) بیان مسأله:

موضوع مورد تحقیق یعنی آثار اعتقاد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی در جامعه کنونی بسیار مهم و ضروری می باشد چرا که در دنیای کنونی که به عصر ارتباطات مشهور گردیده پیشرفت های چشمگیر انسانها از یک طرف و تهاجم فرهنگی دشمنان از طرف دیگر باعث شده که انسانهای سطحی نگر از خدا دور بمانند و به سوی مادیات و مادی نگری روی بیاورند. اما باید گفت که انسان بدون داشتن اعتقاد به خدا نمی تواند زندگی سالمی داشته باشد.

اگر انسان اعتقادی به خدای تبارک و تعالی نداشته باشد. یا به صورت انسانی که غرق در خود خواهی شده در می آید و یا اینکه به صورت انسانی مردد که تکلیف خود را در برابر مسائل اخلاقی و اجتماعی نمی داند در می آید. و در صورت ادامة این مشکل باعث می شود، هم شخص در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی و برقراری ارتباط با همنوعان خود دچار مشکل شود و جامعه دچار هرج و مرج بشود.

بنابراین در این تحقیق سعی شده است پاره ای از آثاری که اعتقاد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی دارد ذکر شود. اما باید گفت که آثار به خدا محدود به دو یا چند مورد نمی شود چرا که اگر کسی اعتقاد به خدا داشته باشد در این صورت فرد اعتقاد به کسی دارد که آفرینندة تمام جهان می باشد. و تمام زندگی بشر را تحت تأثیر قرار می دهد و راه مشخصی پیش پای او می گذارد.

 

(2 1) ضرورت تحقیق:

روزگار سخت و دشواری که انسانها برای ادامة حیات خویش در هر قدم با مشکلات عدیده ای مواجه بودند برطرف شده است و انسانها از رفاه و آسایش خوبی برخوردار هستند. پس از دورة رنسانس پیشرفتهای انسان بسیار سریع و جهشی رخ داده است و هر روزه ابزار تکنولوژی پیشرفته و جدیدی در اختیار انسانها قرار می گیرد، اما با این وصف و با پیشرفتهای علمی حیرت آور، انسانها با بحرانهای زیادی رو به رو می باشند، اشاعه آلودگی و فساد از یک طرف، تجاوزها و بی عدالتی ها از طرف دیگر آن چنان افقهای قرن ما را تیره ساخته که علاجی جز توجه بیشتر به مبدأ و خالق هستی و توسل جستن به احکام نورانی قرآن و ایمان به خدا وجود ندارد. اگر پیشرفتهای مادی همراه با ایمان به خدا و رعایت حدود الهی توأم باشد، جامعه ای خواهیم داشت که در آن فساد گسترش نمی یابد و ملل مستضعف مورد چپاول ستمگران قرار نمی گیرند.

اعتقاد به خدا در زندگی انسانها از حریم خانوادگی آنان تا بطن جامعه مؤثر بوده است. بنابراین با اعتقاد به خدا انسانها نه تنها در زندگی فردی همیشه مراقب اعمال و رفتار خود هستند و خود را ملزم به رعایت هنجارها و قوانین می داند، بلکه انسان معتقد به خدا در زندگی اجتماعی خود نیز احکام و حدود الهی را رعایت می کند نسبت به تغییر و تحول های جامعه   بی طرف نمی باشد و در برابر پیش آمدهای جامعه خود را مؤظف به ایفای نقش در حدود قرانین می داند.

 

(3 1) اهداف تحقیق:

از اهداف این تحقیق می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • لزوم شناخت مبانی توحیدی
  • تبیین راهکارهای شناخت این مبانی
  • بررسی آثار و نتایج مبانی توحیدی در زندگی فردی و اجتماعی
  • بررسی و شرح تحریفات مسایل توحید در ادیان مختلف قائلین به توحید در حالیکه مرتکب شرکند.
  • روشهایی برای نهادینه کردن توحید در میان مردم به خصوص جوانان امروزی
  • چگونگی وجود آثار توحید در ائمه معصومین با دیگر مردم و تفاوت آنها

 

(4 1) پیشینه تحقیق:

بررسی آثار اعتقاد به خدا در زندگی فردی و اجتماعی از زمانهای گذشته ذهن هر انسان کنجکاوی را به خود مشغول کرده است. و در این مورد عالمان بر جسته مطالعات زیادی را انجام داده اند از جمله می توان به شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد که توانسته اند به عده ای از سوالات انسانها جواب دهند و به برخی از آثار اعتقاد به خدا، اشاره کرده اند و در این مورد مقاله های زیادی هم نوشته شده است.

 

 

(5 1) فرضیات تحقیق:

  • رابطه معناداری بین اعتقاد به خدا و عمل انسانها وجود دارد.
  • ترس و جهل و بهره کشی ظالمان از مظلومان انگیزة اعتقاد به خدا نمی باشند.
  • رابطه معنا داری بین ظلم و فساد و کم رنگی اعتقاد به خدا وجود دارد.
  • خداشناسی و خداگرایی در وجود انسانها یک امر فطری است.
  • علل گرایش به مادیگری هوی و هوس می باشد.

 

(6 1) روش تحقیق:

برای بررسی آثار به خدا در زندگی فردی و اجتماعی از مقداری کتاب و مقاله ها که در کتابخانه ها و در دانشگاهها موجود بود استفاده کردیم و بعد از جمع آوری اطلاعات مربوط به بحث مورد تحقیق و جمع بندی آنها به بحث و بررسی هر یک از موارد پرداختیم. چون در این تحقیق از اطلاعات قبلی ثبت شده استفاده کردیم و از طریق مطالعه مأخذ و منابع مختلف، این تحقیق انجام شده است پس مناسب است روش تحقیق ما روش کتابخانه ای یا روش مطالعه ای باشد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.