فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:32
مقدمه:
روان شناسی تجربی یعنی کاربرد آزمایش در روان شناسی. بنابراین بهتر بود که عنوان روانشناسی آزمایشی را برای این کتاب و آزمایشها انتخاب می کردیدم.
روش آزمایشی روشی است که در چهار مرحله انجام می شود.
1- مشاهدة کم و بیش منظم که هدفش توصیف پدیده ها و شناسایی متغییرهای مهم است اصولاً همة علوم با مشاهده آغاز می شوند. مشاهدة بعضی درک وقایع و روابط آنها به کمک حواس یا به کمک ابزارهایی که بر دقت و توانایی حواس می افزایند.
2- ارائه فرضیه. فرضیه عبارت از رابطه ای است که بین متغییرها فرض می شود. فرضیه ممکن است از روی مشاهدات بدست آید یا از یک نظریة موجود استخراج شود. می توان گفت فرضیه یک پاسخ موقتی است که محقق به مسأله خود می دهد و بعداً باید آن را مورد آزمایش قرارداد.
3- آزمایش: محقق موقعیتی را ترتیب نی دهد که به او اجازه می دهد تا نتایج دستکاری یک یا چند متغییر مستقل بر روی یک یا چند متغییر وابسته را، در حالی که بقیة موارد برابر است مورد بررسی قرار دهد. مرز بین علم و غیر علم همین آزمایش است. اگر فرضیه به کمک آزمایش تأیید شود اعتبار دارد.
4- تنظیم و طبقه بندی نتایج آزمایش، که معمولاً بر اساس فنون آماری انجام می گیرد. یعنی نتایج بدست آمده را به کمک روشهای آماری تنظیم و طبقه بندی می کند و آخر الامر به تغییر آنها می پردازد. نتیجة بدست آمده از یک آزمایش تنها در شرایطی که آزمایش انجام گرفته است معنا و مفهوم پیدا می کند. آزمایشهای این تحقیق در شرایط عادی اجرا برگزار شده آزمودنی ها فقط در آزمایش یادگیری فشرده و توزیعی و آزمون خط زنی تولوز – پیرون – و آزمایشهای مانند اینها در ابتدا چون آزمودنی احساس استرس می کرد یا احساس ناشی گری در مورد آزمون داشت کارائی نسبتاً ضعیف داشته. در بعضی از آزمونها نیز خستگی به علت بلند بودن مدت آزمایش یا خستگی از کار کارائی باز نسبتاً ضعیف نشان داده است.
می توان گفت که دو جریان فکری گشتالتی و رفتار گرایی بیش از هر رویداد و دیگر روانشناس تجربی را تحت تأثیر قرار دادند. روانشناسی گشتالت ساختهای از پیش تعیین شده برای انسان فرض می کند و معتقد است که نمی توان آنها را به اجزاء کوچکتر تقسیم کرد و هر یک را به طور جداگانه مورد مطالعه قرار داد. در عوض، روانشناسی رفتارگرایی معتقد است که انسان رفتارهای قابل مشاهده امکان پذیر خواهد بود. در اثر برخورد این دو جریان فکری ناکافی، جریان فکری دیگری به وجود آمده است که بیشتر بر پایة عملکرد ساختهای عصبی، در برخورد با محیط، استوار است. بنابراین می توان گفت که این جریان فکری هم اطلاعات فیزیولوژی عصبی را در نظر می گیرد و هم اطلاعات روانشناسی اجتماعی را. مشهورترین افرادی که در این زمینه کار کرده اند عبارتند از هانری والون فرانسوی و ژان پیاژة سویسی.
موضوع آزمایش: اثر آگاهی از نتایج عملکرد
سوال تحقیق: آیا آگاهی از نتیجه آزمایش بر عملکرد آزمودنی تأثیر می گذارد؟
فرضیه
بین آگاهی از نتیجة کار و عملکرد رابطة معنی دار وجود دارد.
هدف: نشان دادن این واقعیت که آگاهی از نتایج عملکرد ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
نمونه: یک نفر
روش نمونه گیری: بطور منظم
ابزار آزمایش:
سه برگ کاغذ میل متری. دو عدد خط کش سی سانتی متری – یک مداد با خودکار – چشم بند
مراحل آزمایش:
این آزمایش در سه مرحله انجام می گیرد. در مرحله اول از آزمودنی می خواهیم که با چشمهای بسته بیست خط ده سانتی متری رسم کند، در این مرحله آزمودنی هیچ اطلاعی از طول خطوط به دست نمی آورد.
در مرحله دوم آزمودنی باز هم با چشمهای بسته بیست خط ده سانتی متری رسم می کند، اما در این مرحله پس از ترسیم هر خط از طول آن مطلع می شود.
در مرحله سوم عیناً مرحلة اول تکرار می شود یعنی آزمودنی با چشمهای بسته بیست خط رسم می کند و از طول آنها مطلع نمی شود.
روش آزمایش:
آزمودنی در پشت یک میز و در مقابل آزماینده می نشیند. آزماینده عینک سیاه را به چشمهای او می زند یا چشمهای او را با یک چشم بند پارچه ای می بندد. یکی از سه برگ کاغذ میلی متری را، که روی آن دو خط به فاصلة ده سانتی متر از یکدیگر کشیده شده است، روی میز و جلو آزمودنی می گذارد. یکی از خط کشها را در طرف آزمودنی و منطبق بر یکی از خطوط می گذارد، آزمودنی با دست چپ خط کش را نگه می دارد و خط کش هم کاغذ میلی متری را نگه می دارد خط کش دوم در طرف آزماینده، به فاصلة ده سانتی متری خط کش اول قرار می گیرد. آزماینده با دست چپ خط کش دوم را نگه می دارد. یک مداد هم در دست آزمودنی است.
متغیر ها: عملکرد متغیر وابسته
آگاهی از نتایج متغیر مستقل