یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

اقدام پژوهی درس علوم پایه پنجم ابتدایی

اختصاصی از یارا فایل اقدام پژوهی درس علوم پایه پنجم ابتدایی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

اقدام پژوهی درس علوم پایه پنجم ابتدایی


اقدام پژوهی درس علوم پایه پنجم ابتدایی

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:15

فهرست مطالب:
موضوع                                                                                   شماره‌ صفحه
بخش 1 توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله    
بخش 2 گردآوری اطلاعات (شواهد) 1    
بخش 3 تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها       
بخش 4 انتخاب راه جدید به صورت موقت    
بخش 5 اجرای طرح جدید و نظارت بر آن    
بخش 6 گردآوری اطلاعات شواهد 2     
بخش 7 اجرای طرح جدید و نظارت بر آن    
بخش 8 تجدید نظر و دادن تصمیم نهایی    
منابع

 

 

 

مقدمه
موضوع: اقدام پژوهی
    یکی از علومی که امروزه وزارت آموزش و پرورش را به ترقیات علمی و تحقیقاتی و پژوهش در عرصه‌های مختلف علمی و کاربردی با موفقیت چشم‌گیر آموزشی و پرورشی نایل آورده است نظر خواهی تحقیقاتی و پژوهشی از دست اندر‌کاران نظام آموزشی در گروههای مختلف و دانش‌آموزان و اولیاء در ابعاد روز به روز بر ارتباط علمی و یادگیری و کارایی آن و کاربرد علوم با تجربه موفقیت در نظام آموزشی ما مضاعف ساخته است پس با نگرشی عمیق می‌توان دستاورد محققین و صاحب نظران را در گسترش هر چه بیشتر علوم و کاربرد آن در مدارس با عنایت به گروههای سنی می‌توان رمز موفقیت را در توجه مسئولین امر و عنایت مجریان در عرصه‌های مختلف علمی و کاربردی نظام آموزش علمی فهم درست و عمیق علوم در میان دانش‌ پژوهان مادر المپیاد‌های جهانی گواه این امر است لازم است برای درست فهمیدن و درست آموزش دادن در تمام گروههای سنی آموزشی قبل از اقدام به آموزش نوین و قابل قیاس در عرصة جهانی ابتدا در پیرامون آن علم. پژوهشی صادقانه و عالمانه و کار آمد در همان علم از سوی صاحبنظران و آگاهان به عمل آید تا بتوانیم به قله‌های رفیع آموزشی دست یابیم. در این پژوهش که در مورد درس علوم پایة پنجم ابتدائی اقدام خواهیم کرد ابتدا موضوعات زیرا بررسی نموده و با عنایت به شواهد و کار‌کردهای علمی مبتنی بر آموزش علمی و استفاده از تجربیات چند ساله آموزش و بررسی آموزش و شواهد علمی این درس مطالب زیرا مورد توجه قرار داده و در پایان هر بحث نتیجه‌گیری آن را برای خوانندگان عزیز مورد توجه قرار داده تا بتوانیم با همکاران گامی در جهت ترقی علم و دانش به ویژه در پرورش فکر و اندیشه سرمایه‌های انسانی این کشور برداشته باشیم.
1.    توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
2.    گرد‌آوری اطلاعات (شواهد 1)
3.    تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها
4.    انتخاب راه جدید موقتی
5.    اجرای طرح جدید و نظارت بر آن
6.    گرد‌آوری اطلاعات (شواهد 2)
7.    ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
8.    تجدید نظر و دادن تصمیم نهایی
 
بخش اول
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
    از جمله دروس پایه که در دوره‌های مختلف نظام آموزشی ما در پایه‌های مختلف در گرایش‌ها و شاخه‌های علمی گوناگون از جمله فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی ارتباط پایه‌ای با درس علوم داردلذا بنیان علمی آگاهانه و مبتنی بر تحقیق  و پژوهش طبیعتاً ما را به موفقیت و کارایی این علم نزدیک خواهد کرد با توجه به سابقة این جانب در مدت 11 سال تدریس درس علوم پایه ابتدایی به این مسئله پی بردم که چون درس علوم با آموزش عملی بهتر در ذهن دانش‌آموزان جای می‌گیرد و این مسئله با توجه به مشکلات آن هنوز در کشور ما در درس علوم اجرا نشده یعنی نشان دادن عملی بسیاری از مطالب این درس در مدارس ما شکل محسوسی به خود نگرفته است در میان دانش‌آموزان با توجه به فرّار بودن مطالب این درس و با توجه به ذهنیات دانش‌آموزان در عدم قبول برخی از واقعیت‌های علمی گاهی با توجه به این که هیچ گونه شکل عملی آن به دانش‌آموز عرضه نمی‌شود و فقط دانش‌آموزان آن را می‌خوانند و پس از مدتی آن را فراموش می‌کنند امروزه علم ثابت نموده آنچه که عملاً و با دیدن بویژه در دوران کودکی به دست می‌آید در هیچ دوره و با هیچ امکاناتی حاصل نخواهد شد لذا بنده به این مسئله پی بردم که با توجه به این که در درس علوم هیچگونه تفریح و بازدید علمی و عملی برای دانش‌آموز نیست و دانش‌آموز رعد و برق، جویبار، رودخانه، الکتریسیته، اعضای بدن آب و هوا، انواع سنگ، نوع خاک، و همه این بحث‌ها را فقط در کلاس می‌خواند و هیچ دانش‌آموزی بویژه در دوران ابتدایی عملاً این درسها را خارج از کلاس و یا به صورت عملی در کلاس یاد‌ نمی‌گیرد و این مسئله راندمان علمی و فراگیری عملی را کاهش می‌دهد. لذا لازم است برای تحقیق اهداف این درس به موارد زیر توجه کرد.
1)    بنده با توجه به تدریس چندین ساله به این نکته پی برده‌ام تا زمانی که ما آنچه را که شفاهاً به دانش‌آموز می‌گوییم تا حدودی عملاً آن را از او نخواهیم فراگیری کاهش خواهد یافت و با عنایت به زیاد بودن مطالب که بحث‌های مختلفی در یک درس به دانش‌آموز ارائه می‌شود و گاهی هیچ ارتباطی با هم ندارند و در ذهن دانش‌آموز به لحاظ عدم همخوانی علمی و جایگیری در ذهن دانش‌آموز مشکل می‌باشد مثلاً ما در فارسی از ادبیات و سایر علوم مربوط به آن صحبت می‌کنیم و ارتباط موضوعی در آن وجود دارد ولی در ذهن یک دانش‌آموز دورة ابتدائی مطالب مربوط به آب و هوا و زیست‌شناسی که مربوط به جانوران و انسان است نمی‌توان آنچنان که باید و شاید در ذهن او جای دهیم زیرا منشأ‌موضوع و یادگیری موضوعات بسیار از هم فاصله دارد.
2)    برای آموزش بهتر با عنایت به سن، پذیرش ذهنی و توجه به علایق دوره‌های مختلف لازم است آنچه را که بیشتر در هر دوره دانش‌آموز را به فراگیری بهتر تشویق و ترغیب می‌کند به او یاد دهیم شاید بستن یک سیم به لامپ و آوردن یک جانور کوچک مثل پرنده و نشان دادن اعضای بدن آن توسط معلم هرگز از ذهن دانش‌آموز پاک نشود و مطالب فرار علمی از ذهن او در همان کلاس از بین رود در نتیجه عنایت به استاندارد‌های آموزش جهانی فراگیری شیوه‌های علمی و عاطفی بالا ارتباط نزدیک معلمان با دانش‌آموز یاد دادن علوم با موضوعات واحد و ایجاد کلاسی پر نشاط و کار‌آمد بتوان در جهت رسیدن به اهداف علمی قدم برداشت که در بخش دوم به صورت گسترده و شواهدی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.