فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:86
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
- پیشگفتار 10
- تشکر و قدردانی 11
- خلاصه مطالب 8
- فهرست جداول 6
- فهرست نمودارها 7
- فصل اول: مقدمه بیان مسأله 12
- مقدمه 13
- بیان مسأله 14
- ضرورت و اهمیت تحقیق 15
- اهداف تحقیق 16
- بیان فرضیات 18
- ضرورت تعلیم و تربیت برای فرد و جامعه 20
- اصول تعلیم و تربیت 21
- تعاریف متغیرها 23
- متغیرهای تعلیم و تربیت 26
- فصل دوم (بیشینة تحقیق) 30
- مقدمه 31
- ادبیات تحقیق (پیشینة نظری) 33
- تاریخچه تعلیم و تربیت 34
- تحقیقات داخلی و خارجی 36
- عوامل موثر در روابط والدین 40
- انواع نگرشهای والدین 42
- عوامل موثر بر یادگیری از دیدگاه والدین 45
- مفاهیم، نظریهها و کارکردها 47
- ویژگیخانوادههای سالم و بیمار 47
- نظریههای روانشناختی درباب نگرش والدین سنتی و مدرن 49
- فصل سوم: روش انجام تحقیق 51
- مقدمه 52
- جامعه آماری Statisticalpopulation 52
- نمونهگیری Sampling Design 55
- ابزار اندازهگیری 56
- روش تحقیق 53
- بیان فرضیات پژوهش 59
- تعاریف عملیاتی واژهها 60
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات 63
- مقدمه 64
- شاخصهای مورد استفاده 65
- فرضیات 67
- تحلیل آماری فرضیه شماره 1 75
- تحلیل آماری فرضیه شماره 2 75
- تحلیل آماری فرضیه شماره 3 75
- فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 76
- بحث و بررسی پیرامون فرضیه شماره 1 77
- بحث و بررسی پیرامون فرضیه شماره 2 78
- بحث و بررسی پیرامون فرضیه شماره 3 79
- محدودیتها 81
- پیشنهادات 80
- واژهنامه 82
- ضمائم 83
- منابع 86
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 1: وضعیت 5 سؤال پرسشنامه در ارتباط با فرضیه اول 69
جدول شماره 2: وضعیت 5 سؤال پرسشنامه در ارتباط با فرضیه دوم 70
جدول شماره 3: وضعیت 5 سؤال پرسشنامه در ارتباط با فرضیه سوم 71
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار ستونی فرضیه شماره 1 72
نمودار ستونی فرضیه شماره 2 73
نمودار ستونی فرضیه شماره 3 74
بیان مسأله:
تعلیم و تربیت لازمه طبیعی جوامع بشری است جامعه در تمام مراحل بشریت و باروری آن سهیم بوده و خود نیز همواره گسترش یافته همچنین حامل و ناقل شریفترین آرمانهای بشری بوده هدف آموزش و پرورش در گذشته به صورت مهارت آموزی ساده بود ولی امروز آموزش و پرورش در داخل یک نظام گسترده بنام مدرسه صورت میگیرد والدین سهم بیشتری در تعلیم و تربیت و یادگیری دانشآموزان دارند.
فرضیات تحقیق:
جامعه آماری و حجم نمونه:
جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق شهرستان شاهیندژ میباشند که به دلیل گستردگی جامعه آماری از روش نمونهگیری استفاده کرده و حدود 50 خانواده به صورت تصادفی انتخاب نمودم.
پیشگفتار:
امروز آموزش و پرورش در تمام کشورها از اهمیت و ارزش قابل ملاحظهای برخوردار بوده نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی غیر قابل انکار میباشد از جمله مهمترین و بنیادیترین تحولاتی که در نخستین دهة انقلاب اسلامی در تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران رخ داد دگرگونی در بینشها و هدف و مبانی فلسفه تعلیم و تربیت بوده است دگرگونیهای بزرگ که در چند دهة اخیر در کیفیت تعلیم و تربیت جهانی روی داده ایت بازتابی از نیازهای روزافزون و متغیر جوامع امروزی است به علت گسترش سریع تکنولوژی صاحب نظران تعلیم و تربیت اعتقاد دارند والدین دانشآموز و کارکنان آموزش از جمله مدیران و معلمان برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده از شایستگیها و آمادگیهای خاصی برخوردار باشند.
تحقیق و پروژه حاضر بر اساس سر فصلهایی است از توسط استاد محترم جناب آقای رسولی برگذاردن واحد درسی پروژه تحقیقاتی در رشته علوم تربیتی شاخه مدیریت و برنامهریزی تدوین شده است.
در تهیه و تدوین مطالب این تحقیق از تألیفات مولفان اندیشمند استفاده شده است نام کتاب و نام مولف در فصل منابع و مأخذ فصل پنجم آمده است.
فصل اول: مقدمه بیان مسأله
مقدمه:
خانواده تنها نهادی است که محصول آن فرزندان میباشند فرزند پس از رشد در محیط خانواده وارد جامعه میشود پس جا دارد به لزوم روابط بین والدین اشاره شود اصطلاح روابط انسانی در محیط خانواده برای توصیف شیوة رفتار و کنش متقابل اشاره میکند ارتباط مثبت بین والدین و افراد خانواده باعث میشود آنها به فعالیت بهتر و موثرتر برانگیخته شوند برای ایجاد روابط مناسب باید از عوامل اجتماعی روانی موثر بر رفتار آگاهی داشته باشند رفتار والدین در محیط خانه باید مبلغ این اندیشه باشد که حرمت و شأن هر یک از فرزندان در محیط خانواده احیاء شود و در مدیریت و تصمیمگیری امور خانواده از مشارکت گروهی آنها استفاده شوند و به آنها امکان آزادی عمل و ابتکار داده شود و انتظارات خود را از میزان توان و استعداد فرزندان منطبق کنند آنچه برای همة ما واضح است این است والدین فرزندان خود را دوست دارند و برای رشد و پیشرفت آنها برنامهریزی و سرمایهگذاری میکنند اما سوای که اینجا مطرح است این که چه کمکی برای فراهم آمدن زمینة رشد و شکوفائی استعداد تحصیلی فرزندانشان از دست آنها ساخته است؟
بیان مسأله:
خانواده کوچکترین اما اساسیترین واحد اجتماعی اثر بخش عامل تربیت است نظامهای آموزشی و فعالیاتهای حاکم بر آن با توجه به پیشرفت جوامع همواره دستخوش تغیر و تحول بوده است و تحول آموزشی خود معول تحول علوم و تکنولوژی است زیرا در یک خانواده ساده و روش ارضای آنها نیز سادهتر است و ارزشهای حاکم بر آنها بیشتر به صورت سنتی ایفاء میشود و نوع تربیتی که به دانشآموز میدهند بر یادگیری و تعیین رفتار بعدی و خط مشیشان تأثیر بسزائی دارد والدین در جوامع ساده بیشتر به صورت سنتی در خانواده و جامعه ایفای نقش میکنند با پیشرفت علوم و تکنولوژی و پیچیده شدن جوامع نیازهای فردی و اجتماعی نیز بالطبع پیچیدهتر خواهد شد پس مسولیت والدین امروزی نسبت به گذشته سنگین تر است نوع تربیتی که هر کدام از والدین سنتی و مدرن در خانواده پیاده میکنند نگرش دانشآموز را نسبت به یادگیری تحت تأثیر قرار خواهد داد در هر جامعهای نظام آموزشی نسبت به فعالیتهای دیگر ارجعیت دارد آموزش و پرورش از گذشته تا حال در حال تغییر و تحول بوده است هدف آموزش و پرورش در گذشته به صورت مهارت آموزی ساده بود ولی امروز آموزش و پرورش در داخل یک نظام بنام مدرسه صورت میگیرد و والدین سهم بیشتری در تعلیم و تربیت و یادگیری دانشآموزان دارند.
اهمیت و ضرورت تحقیق:
اصولاً تحقیق به منظور ارائه اطلاعات جدید که فراتر از دانش جدید در زمینة موضوع مورد تحقیق است انجام میگیرد بنابراین برای دستیابی به این هدف باید با گسترة دانش موجود آشنا شد نیل به این هدف با مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق امکانپذیر است در نظام آموزش و پرورش کشور در طول سال تحصیلی برنامههای آموزشی با عنوان آموزش خانواده برای والدین دانشآموزان اجرا میشود هدف اصلی این برنامهها اصلاح، بهبود، یا تغییر نگرش و باورهای والدین نسبت به مسائل و شیوههای تربیتی فرزندان و در نتیجه ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتری بین خانه و مدرسهات نتایج تحقیقات نشان میدهد که آگاهیها و دانسته های تربیتی والدین بهبود راهنمایی تحصیلی و هدایت دینی و اخلاقی فرزندان و شیوههای مناسب روابط خانوادگی رابطه معناداری وجود دارد به عبارت دیگر تأثیر آموزش خانواده بر تغییر رفتار والدین نسبت به فرزندان خود در بین والدین آموزش دیده بیشتر از والدین آموزشی ندیده است تفاوت در بین دانشآموزان دورة راهنمائی کمتر و در بین دانشآموزان متوسط بیشتر است تحقیقات نشان میدهد که آموزش خانواده به مراتب بیش از تنظیم و تصویب قوانین در ایجاد و نگرش مثبت و تغییر و طرز تلقی افراد و رفتار آنها موثر خواهد بود بر این اساس آموزش خانواده حتی از حقوق خانوادهها در نظر گرفته میشود که برای دستیابی به آن و تحقیق هر چه بیشتر فرهنگ هر ملت لازم است.
اهداف تحقیق
آنچه واضح است این است که والدین مایلند برای رشد و پیشرفت فرزندان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند هر کدام از والدین (سنتی و مدرن) به شیوه های متفاوت زمینه های رشد و یادگیری را فراهم می آورند اما سوالی که اینجا مطرح است این است که چه کمکی برای فراهم آوردن زمینه رشد و شکوفائی استعدادهای تحصیلی و یادگیری سطح بالا از دست آنها ساخته است همانطور که می دانیم تحصیلات در هر کدام از دوره ها از حساسیت خاصی برخوردار است بنابراین آشنائی والدین با نقش خویش در کمک به فرزندان بسیار با اهمیت است.
تعریف دقیق و سوال اصلی تحقیق
ارزشهای سنتی و مدرن والدین چه تأثیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموز دارد
هر چیزی که برای انسان مطلوبیت داشته باشد ارزش نامیده می شود[1]
آموزش و پرورش از گذشته تا حال همواره در حال متغیر است هدف آن در گذشته به صورت مهارت آموزی ساده بود و امروز آموزش و پرورش در داخل یک نظام منسجم بنام مدرسه صورت می گیرد و والدین سهم بیشتری در تعلیم و تربیت و یادگیری دانش آموز دارند پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که دارای والدین آگاه و آموزش دیده اند بیشتر است. فقدان نظارت یا نظارت نا هماهنگ و معیوب والدین چه در جامعه سنتی و چه در جامعه مدرن می تواند مانع پیشرفت دانش آموز در امر تحصیل و بر فرایند یادگیری اثر منفی می گذارد.
فرضیات تحقیق