یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

اقدام پژوهی راه های بهسازی روش تدریس و فعال سازی دانش آموزان در درس جغرافیا

اختصاصی از یارا فایل اقدام پژوهی راه های بهسازی روش تدریس و فعال سازی دانش آموزان در درس جغرافیا دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

اقدام پژوهی راه های بهسازی روش تدریس و فعال سازی دانش آموزان در درس جغرافیا


اقدام پژوهی راه های بهسازی روش تدریس و فعال سازی دانش آموزان در درس جغرافیا

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:13


فهرست مطالب:
عنوان                                                                        شماره صفحه
مقدمه و تشکر و قدر دانی    1
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله    
گردآوری اطلاعات (شواهد 1)    
تجزیه و تحلیل اطلاعات    
خلاصه یافته های اولیه    
اصول و مبانی تدریس در کلاس    
راه های پیشنهادی    
چگونگی اجرای راه جدید    
گردآوری اطلاعات (شواهد 2)    
تجدید نظر در روشهای انجام گرفته و اعتبار بخشی به آن    
نتایج    
منابع       

 

 

 

((مقدمه))
15 سال است که در کلاسهای دوره راهنمایی دخترانه به تدریس جغرافیا مشغول هستم در این مدت کلاس درس جغرافیای من نیز مثل اکثر کلاسهای جغرافیا چندان با نشاط و فعال نبوده است دانش آموزان انگیزه ای برای یادگیری جغرافیا از خود نشان نمی دهند لذا برای رفع این مسئله در کلاسهای جغرافیای خودم بر آن  شدم تا این وضعیت را تغییر دهم پس از مطالعه و بررسی علتها و تغییر روش تدریس و استفاده از نظریات و پیشنهادهای همکاران و استادان محترم در این رشته توانستم جغرافیا را از صورت خشک و بی روح بیرون بیاورم و دانش آموزان را به آن      علاقه ‌مندتر سازم دانش آموزان را وا داشتم تا با استفاده از راه ها و روشها و مشاهده مستقیم طبیعت و محیط های خارج از کلاس و مدرسه به عنوان یک محقق به علم جغرافیا نگرش داشته باشند و بدنبال علتها بگردند و به سؤالات خود پاسخ بدهند.
بدین ترتیب کلاس جغرافیا فعال شد و دانش آموزان با انگیزه بیشتر به یادگیری درس جغرافیا پرداختند.
پس اگر در مدارس به جای تأکید صرف بر حقظ کردن مطالب درس به نگرش و شیوة فهم امو علمی در دانش آموزان بیشتر توجه و تأکید گردد آن ها به تدریج قادر می شوند در دیگر مراحل تحصیل، کار و زندگی، هم چنان از این روش در مواجهه با مسائل و انجام وظایف به شکل مؤثرتری استفاده کنند.




توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله:
مدت 15 سال است که در رشته علوم اجتماعی مشغول تدریس می باشم در این مدت به کم علاقه بودن دانش آموزان به درس جغرافیا پی بردم به طوری که با تنبیه یا تشویق چند سئوال را حفظ کرده و تنها به سئوالات کتاب اکتفا می کردند و فعالیتهای عملی از جمله کشیدن نقشه ساختمان وسایل آموزشی در رابطه با پدیده های طبیعی برای آنها معنی نداشت و این کارها را دور از وظایف خود تلقی          می کردند و به آن اهمیت نمی دادند.
دانش آموزان با توجه به این که باید مطالب را همراه و هم زمان با کارهای عملی در کلاس یاد بگیرند بیشتر دوست دارند مطالب گفته شده را حفظ کرده و به صورت پرسش و پاسخ یا امتحان ارزشیابی شوند.
به عنوان نمونه طی ارزشیابی از یک کلاس نتایج زیر بدست آمده است:
«نمونه جدول وضعیت موجود قبل از پژوهش»
تعداد دانش آموزان    میانگین نمرات    درصد
30 نفر    43/10    66%

در این کلاس از 30 نفر دانش آموز 20 نفر نمره بالاتر از 10 کسب کردند. میانگین نمرات آنها 43/10 و درصد قبولی 66% می باشد و این نشانگر آن است که دانش آموزان این کلاس در حد متوسط و بیشتر آن ها در درس ضعیف می باشند و طی آماری که از کارهای عملی گرفتم از 30 دانش آموز فقط 15 نفر نقشه کشیده و مدل ساخته بودند و بقیه علاقه ای به این کار نشان ندادند.
به همین دلیل به این فکر افتادم که علت فعال نبودن دانش آموزان را پی گیری کنم و وضع موجود را تغییر داده و بهبود بخشم. با ایجاد وضع مطلوب و فعال کردن و ایجاد انگیزه در دانش آموزان شور و شوق خاصی در کلاس جغرافیا ایجاد کرده، علاوه بر دانش افزایی خود و همکاران در مدرسه در صورت مفید بودن در اختیار همکاران هم رشته خود نیز قرار دهم از تحقیق تحت عنوان پژوهش در عمل استفاده کردم.
از نظریات دانش آموزان، همکاران در مدرسه و استادان این رشته استفاده شد  و مورد استفاده قرار گرفت و با اجرای آن در کلاس وضعیت موجود از بین رفت و موجب ایجاد وضع مطلوب و شور و شوق یادگیری دانش آموزان شد اینک مراحل پژوهش شرح داده می شود.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.