فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:12
فهرست مطالب:
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
گردآوری اطلاعات شواهد یک
تجزیه و تحلیل داده ها
انگیزه
یادگیری مشارکتی چیست
راههای پیشنهادی و انتخاب راه جدید
چگونگی اجراء راه جدید
گردآوری اطلاعات شواهد دو
تجدید نظر در روش انجام گرفته و اعتبار بخشی آن
نتایج
چکیده
منابع
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مرحله
دوازده سال است که در مدارس راهنمایی دخترانه شهرستان میاندوآب مشغول تدریس درس ریاضی پایه سوم هستم و طبق معمول کلاسهای ریاضی، هر روز در کلاس باز می شود معلم وارد می شود، بچه ها بر پا و برجایی می کنند و سرجایشان می نشینند چشم ها به معلم دوخته شده که چه کار خواهد کرد؟
سلام و احوال پرسی ای و حضور غیاب، دل بچه ها تاپ تاپ می زند که که چه کسی برای جواب دادن درس گذشته به پای تخته سایه خواهد رفت پس از پرسش و اخم و دعوا که چرا تمرین ننوشتی و چرا درس نخواندی و گذاشتن یک نمره تک برای بچه های تنبل و نمره ی خوب برای بچه های درس خوان، درس جدید شروع می شود. همه ساکت! حواس ها جمع، به من توجه کنید، دفت کنید و صدای کسی درنیاید، نگاه کنید تا یاد بگیرید. … ؟؟!! خصوصاً جلساتی که درس مربوط به هندسه است دیگر هیچ شور و علاقه ای برای یاد گرفتن درس بین دانش آموزان دیده نمی شود همه با اخم و بی حالی به درس گوش می دهند و با زبان بی زبانی اظهار دارند که باز هم هندسه.
و این وضعیت نامطلوب علاوه بر دانش آموزان مورد رضایت من نیز نبود سعی کردم در این روش نامطلوب و ناکار آمد تغییراتی دهم خواستم ببینم چرا دانش آموزان به درس ریاضی خصوصاً بخش هندسة آن بی علاقه اند و چگونه می توانم علاقه دانش آموزان را به ریاضی و حل تمرینات هندسه افزایش دهم.
فکر کردم بهتر است نخست از خود دانش آموزان بپرسم، در یکی از جلسات درس قبل از شروع درس از دانش آموزان خواستم در مورد سئوالی که می پرسم اول خوب فکر کنند بعد نظر خود را در این جلسه و یا جلسات بعد بیان کنند همینطور می توانند در خانه نظر والدین خود را نیز جویا شده و در کلاس بیاورند بعد سئوال خود را به این صورت پرسیدم: چرا به درس ریاضی خصوصاً بخش هندسه علاقه و توجه کافی نشان نمی دهید؟
برخی از دانش آموزان فوراً دست بلند کردند و خواستند سریع نظرشان را اعلام کنند و بعضی دیگر با دوستانشان به گفتگو پرداختند و نظرهائی دادند، خلاصة آن چه گفته شد و یا اولیاء دانش آموزان اغلب بصورت کتبی بوسیله دانش آموزان در جلسات بعد فرستاده بودند بدین صورت بود:
• گردآوری اطلاعات
1- از اول تاکنون به دانش آموزان القاء شده درس ریاضی سخت است.
2- بنیه بیشتر دانش آموزان در درس ریاضی از پایه ضعیف است.
3- بعضی از درسها ذهنی و خارج از توان دانش آموزان است.
4- با تغییر مقطع از ابتدائی به راهنمایی دانش آموزان افت درسی پیدا می کنند.
5- عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان موجب دلسرد شدن دانش آموزان برای حل مسائل ریاضی می شود.
6- کمبود ساعات هفتگی درس ریاضی با توجه به حجم کتاب و تمرینات ارائه شده.
7- کم روئی بعضی از دانش آموزان.
8- کمبود وسایل کمک آموزشی.
9- رعایت نشدن حد نصاب پذیرش دانش آموز در کلاس.
10- شرکت و ثبت نام در کلاسهای خصوصی باعث ایجاد عدم تحرک فکری دانش آموز می گردد.
11-نامناسب بودن شیوه های تدریس.