یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

اقدام پژوهی چگونه می توانم به دانش آموزان ضعیف در درس املاء برطرف نمایم ؟

اختصاصی از یارا فایل اقدام پژوهی چگونه می توانم به دانش آموزان ضعیف در درس املاء برطرف نمایم ؟ دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

اقدام پژوهی چگونه می توانم به دانش آموزان ضعیف در درس املاء برطرف نمایم ؟


اقدام پژوهی چگونه می توانم به دانش آموزان ضعیف در درس املاء برطرف نمایم ؟

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:19

فهرست مطالب:
مقدمه: توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله     6
گردآوری اطلاعات شواهد (1)    9
تجزیه و تحلیل اطلاعات     10
انتخاب راه جدید موقتی     13
چگونگی اجرای طرح جدید و نظارت بر آن     14
گردآوری اطلاعات شواهد (2)    16
ارزشیابی تذثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن     17
تجدید نظر و تصمیم نهایی    18
منابع     19

 

 

 

چکیده :
موضوع پژوهش بنده درباره ی این است که چگونه می توانم به دانش آموزان ضعیف در درس املاء کمک کنم تا آنها نیز بتوانند نمرات بیشتری بگیرند چرا که مشاهده می کردم که 6 نفر از دانش آموزانم نمره های پایین تر از 10 یعنی (1 – 1 – 4 – 4 – 6 و 8) می گرفتند و من برای رفع این مشکل دست به روشهای مختلفی زدم. مانند استفاده از تشویق، بکارگیری مشارکت دانش آموزان در تصحیح املائ و تمرین و تکرار در مورد کلمه های هم خانواده از آن جمله بود و بعد از بکارگیری این روشها تغییرات بسیار محسوسی در نمرات دانش آموزان بوجود آمد که می توانم بگویم که نمرات آنان در حال حاضر به بالاتر از 15 یعنی                          (15 – 15 – 16 – 17 – 18 و حتی به 20 هم رسیده است و من از این وضعیت بوجود آمده بسیار خرسندم که توانستم وضعیت مطلوبی در املاء بچه ها بوجود آورم.
مقدمه: توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله
بنده آموزگار دوره ی ابتدائی با مدرک کارشناسی ابتدائی و مدت 15 سال سابقه ی خدمت دارم و در حال حاضر در مدرسه ی ابوذر غفاری 2 دخترانه در پایه چهارم با تعداد 32 نفر دانش آموز مشغول به تدریس می باشم. بنده در طول خدمت در پایه های مختلف تدریس نموده ام ولی به مدت 5 سال می باشد که در پایه ی چهارم کار می کنم.
موضوعی که چند سال پیش فکر مرا به خود مشغول کرده بود. این بود که می دیدم در زنگ املاء بعد از گفتن املاء در دفتر و تصحیح آنها در حدود 6 نفر از دانش آموزانم نمره ی کمتر از 10 می آوردند و این مسئله مرا خیلی رنج می‌داد. چرا که فکر می‌کردم این دانش‌آموزان در پایه‌ی چهارم هستند و باید حروف را قبلاً در کلاس اول بخوبی یادگرفته باشند و نباید مشکلی داشته باشند و البته خود بچه‌هایی هم که کم می‌گرفتند از این موضوع خیلی ناراحت می‌شدند. و دلشان می‌خواست که آنها هم مانند دیگران نمرات بالاتری را بگیرند.
و این چنین وضعیتی برای من و دانش‌آموزانی که کم می‌گرفتند رضایت بخش نبود بنابراین تصمیم گرفتم تا آن جایی که می‌توانم در این وضعیت نامطلوب درس املاء تغییر و تحولی ایجاد کنم برای همین منظور بهتر دانستم که ابتدا این موضوع را با خود دانش‌آموزانی که کم می‌گرفتند و بقیه‌ی دانش‌آموزان در میان بگذارم که چرا در درس املا تعدادی از بچه‌ها نمرات کمتر از 10 می‌آوردند و چگونه می‌توانم در پیشرفت املاء به آنها کمک کنم تا آنها نیز مانند بقیه نمرات بالاتری بیاورند. به همین خاطر روزی که زنگ املاء داشتم طبق معمول املاء را گفتم و بچه‌ها را دفتر نوشتند و بعد هم آنها را تصحیح کردم و باز هم دیدم که طبق معمول 6 نفر از بچه‌ها نمرات پایین‌تر از 10 گرفتند.
بعد نمره‌های بچه‌ها را یکی یکی پرسیده و در دفتر نمرات آنها را ثبت کردم. بعد از لحظه‌ای سکوت رو به بچه‌ها کردم و گفتم بچه‌ها همانطور که همه‌ی شما هم دیدید باز هم مثل دفعات گذشته تعدادی از دوستان شما در املاء نمره‌ی تک گرفتند و من از این موضوع بسیار ناراحت هستم و دلم می‌خواهد که همه‌ی شما نه‌تنها در املاء بلکه در تمام دروس نمرات عالی بیاورید. بنابراین من فکر کردم بهتر است این موضوع را اول با شما در میان بگذارم و از شما کمک بگیرم و بپرسم که چرا بعضی از دوستان شما در املاء کم می‌گیرند و علت آن چیست؟ بعد از این پرسش از چهره همه‌ی بچه‌ها خوشحالی موج می‌زد شور و حالی در آنها پیدا شد و همه می‌خواستند نظر خودشان را بگویند و هر دانش‌آموزی یک نظر می‌داد. بنابراین از آنها خواستم تا یکی یکی نظراتشان را بگویند. خلاصه‌ی نظرات آنها بدین شرح بود:
1.    بچه‌ها در خانه تمرین و تکرار نمی‌کنند.
2.    پدر و مادرشان حتماً به آنها املاء نمی‌گویند.
3.    پدر و مادرشان بیسواد هستند و به آنها در درس املا کمک نمی‌کنند.
4.    خودشان در کلاس بی‌دقت هستند.
5.    حتماً موقع نوشتن می‌ترسند و نمی‌توانند به خوبی آنرا بنویسند.
6.    حتماً یواش یواش می‌نویسند و عقب می‌مانند.
7.    موقع املا گفتن شما، آنها خوب گوش نمی‌دهند.
8.    حتماً در خانه بیشتر وقتشان را به بازی می‌گذرانند.
9.    خانم در سالهای قبل هم آنها نمره کم می‌گرفتند.

اکثر مطالب گفته شده را عیناً یادداشت کردم و از آنها خواستم که اگر مطلب دیگری هم بعداً به ذهنشان رسید بعداً بگویند. تا در بهبود وضعیت نامطلوب املاء چند نفر از دانش‌آموزان به نتیجه‌ای برسیم. بنده نیز سعی کردم تا از منابع اطلاعاتی دیگری نیز در این مورد مطالعه داشته باشم تا بتوانم به راه حل‌های مناسبی دست پیدا کنم.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.