فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:51
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه
چکیده
فصل اول
کلیات 1
تاریخچه 2
امکانات دارایی 2
مکان اداره 3
چارت سازمانی اداره 4
وظایف کارشناس مالیاتی 5
وظایف حسابدار 5
وظایف منشی نویس 5
وظایف رئیس گروه مالیاتی 6
وظایف کارشناس ارشد مالیاتی 6
فصل دوم
هدف از تأسیس شرکت 7
هدف های اداره اقتصاد و دارایی 8
مبانی تئوری اصول حسابداری 10
انواع سازمان 12
سیستم حقوق و دستمزد 13
تعریف مالیات 18
طبقه بندی مالیات ها 18
پایه و نرخ مالیات 19
انواع نرخ های مالیاتی 19
منابع مالیاتی 21
فصل سوم
تشریح روند کار 23
معافیت ها 24
قرائن و ضراب مالیاتی 25
تعریف استهلاک 27
طرز محاسبة استهلاک 28
جداول استهلاک 30
روند کاری واحدهای مالیاتی اداره 35
نحوة وصول مالیات بر درآمد 37
نحوة صدور برگ تشخیص و برگ قطعی 41
عملیات حسابداری در اداره امور مالیاتی 42
دریافت ها 42
پرداخت ها 43
پرداخت حقوق و مزایای کارکنان 43
پاداش 43
خرید ملزومات اداره 43
پرداخت وام 43
استرداد 44
قبض انبار 44
فرم اطلاعات خدمات مالیاتی 44
فصل چهارم
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات 46
نتیجه گیری 47
انتقادات 48
پیشنهادات 49
منابع و مآخذ 50
ضمائم 51
چکیـده :
اداره امور اقتصاد و دارایی در سال 1314 شمسی در شهرستان ایذه مستقر گردید . این سازمان که در واقع یک سازمان خدماتی می باشد و برای هدفی تشکیل شده و برای رسیدن به آن هدف دارای خصوصیات و ویژگی هایی می باشد در واقع هدف آن وصول مالیات از مردم و واریز نمودن آن به خزانه ی دولت است این مالیات وصول شده برای توسعه ی کشور و رفاه مردم هزینه می شود .
امروزه مالیات نقش مهمی در توسعه ی اقتصادی کشورها داشته و اساس توسعه ی اقتصادی کشورهای پیشرفته بر آن استوار است ، یکی از مهمترین راه های تامین مخارج دولتی مالیات ها هستند که از انواع مختلفی تشکیل شده و از منابع متفاوتی تامین می شوند مانند مالیات بر درآمدها .
حسابداری اداره به صورت دولتی بوده و اسناد و مدارک مالی جهت انجام ثبت ها و عملیات حسابداری به مرکز استان فرستاده می شود ، در شهرستان تمامی پرداخت ها به وسیله ی یک حساب بانکی به نام اداره ی امور اقتصاد و دارایی با حق امضای ریاست اداره انجام می شود و پرینت برداشت ها همراه اسناد و مدارک مجاز برای پرداخت به مرکز استان فرستاده می شود .
مقدمه :
توسعه همه جانبه کشور استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها ی موجود در آن علاوه بر مدیریت و برنامه ریزی صحیح عملی و کارشناسی نیازمند برخورداری کشور از منابع مالی پایدار است که به اتکاء آنها را به توان هزینه های مالی بخشهای مختلف را تأمین نمود طبیعی است این منابع باید به گونه ای باشند که بر اثر چالش های جهانی و ناملایمات اقتصادی دست خوش تغییرات عمده نگردند . تجربه جهانی ثابت کرده که بهترین و پایدارترین منابع ، منابعی می باشند که متکی بر مردم و درآمدهای که از منابع دیگر تأمین می شوند که تابع شرایط جهانی هستند و در اکثر اوقات دست خوش تغییرات و تعاملات گوناگون جهانی می شوند . این تغییرات و تحولات در برنامه های توسعه و اقتصاد کشور مستقیماً تأثیر می گذارند و هدف های برنامه کشور در زمان های تعیین شده محقق نمی شوند در این راستا در بیشتر کشورهای توسعه یافته بودجه عمومی کشور بیشتر مبنای مالیاتی دارد و از محل مالیات های وصولی از مردم تأمین می گردد . در چنین کشورهایی بیشتر برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت ، بلند مدت دولت در زمانهای مشخص شده به دلایل وجود منابع مالی پایدار به هدفهای خود دست می یابند در این کشورها مردم به عنوان تأمین کننده بودجه عمومی کشور خود را ناظر بر عملکرد دولت می دانند و دولت ها نیز به دلیل نیاز به مردم خود را موظف می دانند در برابر مردم پاسخگو باشند و بالعکس در کشورهایی که کمتر به این منبع توجه شده و منابع تأمین بودجه عمومی کشور را از محل فروش ذخائر و معادن کشورها قرار داده اند در مرحله اول دیرتر به اهداف و برنامه های خود در زمان های مشخص دست یافته اند .
فصل اول
کلیات
تـاریخچه :
شهرستان ایذه در دورانهای گذشته مانند بسیاری از مناطق دیگر بوسیله فئودالها دریافت می شد و مردم به دنبال حکومت این خانها موظف به پرداخت دو نوع مالیات سری و گاوی بودند .
مالیات سری مالیاتی بود که به هر شخص بطور معمول متعلق می گرفت و مالیات گاوی مالیاتی بود که هر کس دارای زراعت بود می بایست این مالیات را می پرداخت بعد از حکومت خان ها در سال 1314 شمسی اداره مالیه که امروزه اداره امور اقتصاد و دارائی نامیده شده که بوسیله نماینده خود بنام مأمور مالیه در شهرستان ایذه مستقر گردید که چندان کارائی نداشت زیرا این شهرستان به علت بافت عشایری بصورت متمرکز با پرداخت و فرهنگ مالیاتی آشنایی نداشتند. تا سال 1345 جز مالیات بر در آمد حقوق آن چنان مالیات چشم گیری وصول نمی شد . بنابراین در قانون مالیاتی مصوب اسفند ماه 1345 شمسی که تا اسفند ماه 1366 قابل اجراء بود اصلاحاتی بوجود آمد که شامل مالیات بر در آمد سالانه املاک ، مالیات بر ارث ، مالیات بردرآمد حقوق ، مالیات بـردرآمد اشخاص حقوقـی و مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف می باشد .
امکانات دارائـی :
اداره دارائی تا سال 1361 در یک ساختمان اجاری فعالیت داشته ولی در سال 1362 زمینی به مساحت 2000 متر از سازمان زمین شهری توسط رئیس موقت اداره گرفته شد . و در آن ساختمان فعلی دارائی ساخته شد .
دارائی سابق شامل 2 قسمت بود :
1- ذی حساب دارائی
2- سر ممیز مالیاتی
سازمان مالیاتی فعلی متشکل از 4 رئیس گروه مالیاتی ( سر ممیز سابق ) 8 نفره کار شناس مالیاتی ( ممیزمالیاتی سابق) 8 نفر کاردان مالیاتی ( کمک ممیز ) و حسابداری و رئیس امور دارائی و رئیس سازمان مالیاتی و یک نفر راننده و یک نفر منشی می باشد و تمام عملیات انجام شده در این سازمان بصورت دستی و فاقد تجهیزات پیشرفته می باشد .
اداره ی دارایی شهرستان ایذه فعالیت خود را در ادارات دولتی انجام می دهد و کلیه ی عملکردهای این اداره زیر نظر اداره ی امور اقتصاد و دارایی اهواز انجام می گیرد و هدف کلی آن وصول مالیات و واریز آن به خزانه ی دولت و تامین بودجه ی کشور برای اجرای برنامه های دولت جهت توسعه و پیشرفت کشور می باشد .
مکان اداره :
اداره امور مالی در مرکز شهر واقع شده تابتواند به راحتی بر کار کسبه و بازار و رسیدگی و نظارت نماید .
چارت سازمانی رئیس اداره امور مالیاتی 162700
162711 حاصل محمودی شرکت ها
رئیس گروه مالیاتی 162710 سالار کیانی 162712 نصرت کیانپور ( سر پرستی ) حقوق – ( کارشناس )
162713 نصرت کیانپور ( واحد خاص )
162721 امرالله خواجوی( سرپرستی ) مشاغل ( کاردان ) عین الله کریمی
162722 امرالله خواجوی مشاغل
رئیس گروه مالیاتی 162720 ابراهیم علیپور
162723 فرهنگ کیانی مشاغل
162724 فرهنگ کیانی سرپرستی مشاغل
162731 تقی عل پور مستغلات
رئیس گروه مالیاتی 162730 حسن مرادی
نبی الله داوودی مستغلات
162741 فریدون علی پور ارث
رئیس گروه مالیاتی 162740 احمد بندانی 162742 فریدون علی پور ( سر پرستی ) ماشین ها
162743 فریدون علی پور ( سر پرستی ) پیمانکاران
واحد اجراء افراسیاب مرادی
حسابداری بیژن نوذری
امور اداری حسن نوروزی نیا
وظایف کارشناس مالیاتـی :
1- کشف وشناسایی و واحدیابی منابع جدید مالیاتی در محدوده واحد مالیاتی و تشکیل پرونده و کلاسه نمودن آنها و تنظیم دفاتر واحدیابی اسمی
2- ابلاغ اوراق مالیاتی
3- مشارکت و همکاری در رسیدگی به پرونده های مالیاتی .
4- دعوت کمیسیون – مفاصا حساب مالیاتی و فیش های مالیاتی با نظارت کارشناس ارشد مالیاتی بطور دستی یا از طریق رایانه
5- تهیه خلاصه پرونده و تعیین و ریز بدهی مالیات معوقه و اخطار قبل از اجراء به مؤدی با نظارت کارکناش ارشد مالیاتی
6- همکاری و مشارکت در رسیدگی به لیستهای حقوق مزایا و تنظیم خلاصه لیست سالانه واحد مالیاتی .
وظایف حسابـدار :
1- پرداخت حقوق کارکنان اداره
2- خرید فلزومات اداره
3- بررسی و ارسال چکهای مالیاتی همراه فیش ها به بانک ها
4- ثبت فیش های مالیاتی به تربیت شماره در دفتر در آمد .
5- گرفتن صورتحساب به منظور مطابقت دادن با فیش های پرداختی مؤریان مالیاتی .
وظایف منشی نـویس :
تایپ کردن نامه های اداری ، ابلاغ های داخلی ، مأموریتها برای کارکنان و ارجاع دادن به رئیس اداره برای تأیید و شمار گذاری و تحویل دادن آنها به مؤدیان مالیاتی _ راهنمایی کردن مؤدیان به اتاق ها _ پاسخ دادن به تلفن ها _ نوبت دهی برای کمیسیون حل اختلاف به مؤدیان
وظایف رئیس گروه مالیاتـی :
1- شناسایی تشخیص ، مطالبه و وصول مالیات
2- نظارت بر کار کارشناسان ارشد و کارشناسان مالیاتی و راهنمایی آنها به منظور حسن انجام امور محوله
3- پاسخگوی و انجام مکابتاب هم سطح با واحدهای مالیاتی تابعه
4- همکاری در ارزشیابی کارشناسان ارشد و کارشناسان و کاردانان مالیاتی تحت نظر در پایان سال امضاء مضاصا حساب مالیاتی و تسلیم آن به مودی در موعد مقرر .
5- رسیدگی به گذارش کارشناس ارشد مالیاتی در مورد اضافه پرداختی مودیان در صورت تأیید یه ارسال آن نزد رئیس امور مالیاتی
وظایف کارشناس ارشد مالیاتـی :
تعدادی از وظایف آنها عبارتند از :
1- شناسایی ، تشخیص و مطالبه و وصول مالیات
2- واحدیابی منابع مختلف مالیاتی با همکاری کارشناسان و کاردانان مالیاتی
3- نظارت بر تشکیل پرونده های مالیاتی و کلاسه نمودن آنها با همکاری کارشناسان و کاردانان مالیاتی
4- طبقه بندی اطلاعات و تهیه جداول مورد نیاز با هماهنگی رئیس گروه مالیاتی
5- صدور برگ تشخیص بر اساس گزارش تایید شده رئیس مالیاتی
6- ارسال پرونده های مالیاتی به هیات حل اختلاف مالیاتی در مهلت قانونی
7- صدور فرم ها و دعوتنامه های مالیاتی جهت ابلاغ در موعد مقرر .