فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:75
فهرست مطالب:
چکیده تحقیق:
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه :
بیان مسئله
اهمیت بنیادی پژوهش
هدف کلی پژوهش
تعاریف نظری کلید واژها
تعاریف عملیاتی
فصل دوم
ادبیات تحقیق
ماهیت عزت نفس
نیاز به عزت نفس
پیشینه ی نظری
عزت نفس و غرور
نقش خانواده در شکل گیری عزت نفس:
ویژگی های نوجوانی که عزت نفس بالا دارد.
ویژگی نوجوانی که عزت نفس پایین دارند.
چهار شرط عزت نفس
روبه رو شدن با منتقددرونی و تفکر منفی
کنترل
توهم کنترل
تفاوتهای فردی در درک کنترل
مفهوم منبع کنترل
تاریخچه منبع کنترل
نظریه راتر
عوامل مؤثردر منبع کنترل
طبقه بندی سه بعدی راینر
نوجوانی
پژوهشهای داخلی
فصل سوم
روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه آماری
روش نمونه گیری
ابزار تحقیق
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل آماری
تجزیه و تحلیل آماری
تحلیل توصیفی داده ها
محاسبه ضریب همبستگی
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
محدودیتهای پژوهش
پیشنهادها:
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل که با هدف یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع
کنترل نوجوانان دختر کتابخانه مرکزی استان اصفهان می باشد.
قبل از اینکه به چکیده ای از بیان فرضیات بپردازیم به یک خلاصه تعریف از عزت نفس و منبع کنترل می پردازیم:
منبع کنترل دارای دو بعد درونی و بیرونی است. بنابر فرضیات راتر، افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند معتقدند که اعمالشان نقش عمده ای در به حداکثر رساندن برون دادهای خوب و بد دارد و افرادی دارای منبع کنترل بیرونی، فکر می کنندبرون دادهای بد یا خوب ارتباطی با رفتار آنها ندارد.
عزت نفس به مقدار ارزشی گفته می شود که فرد به خود نسبت می دهد و فکر می کند دیگران برای او به عنوان یک شخص قائل هستند
برای این منظور جامعه آماری تحقیق کتابخانه مرکزی استان اصفهان بود که نمونه انتخاب شده 50 نفر از نوجوانان سنین 20-15 سال بود که به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از اعلام آمادگی و توجیه آزمودنیها به دو پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و آزمون منبع کنترل تجدد نظر شده، پاسخ دادند. نمرات یا اطلاعات خام بدست آمده توسط این پرسشنامه از طریق همبستگی پیرسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین عزت نفس و منبع کنترل رابطه معنادار وجود دارد.
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه :
در طول هزاران سال گذشته ، این مطلب ثابت شده است که انسان نیاز دارد که خودش را خوب بداند و تمام کارکردهایش را اخلاقی و منطقی جلوه دهد.عزت نفس از جمله مفاهیمی است که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد.
بسیاری از روانشناسان این نظریه را پذیرفته اند که انسان دارای نیاز به عزت نفس است. از میان این افراد کارن هورنای روشی را که توسط آن افراد تلاش می کنند خودپنداره ای خوب و مطلوب از خویش بدست آورده و از آن دفاع نمایند، را مورد بحث قرار داده است. برخورداری از اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیم گیری و ابتکار، خلاقیت و نوآوری، سلامت فکری و بهداشت روانی، از جمله مفاهیمی است که در رابطه ی مستقیمی با میزان عزت نفس یا احساس خود ارزشمندی فرد دارد. برای اینکه فرد بتواند از حداکثر ذهنی و توانمندی های بالقوه خود استفاده کند باید از نگرش مثبت نسبت به خود و محیط اطراف و انگیزه ای غنی برای تلاش برخوردار باشد. از برجسته ترین ویژگی های صاحبان تفکر واگرا ، داشتن عزت نفس یا احساس ارزشمندی بالاست. (زارعی، پایان نامه)
نیاز جامعه انسانی به شناخت عزت نفس و رشد و ارتقا عزت نفس خود در این زمان از هر زمان بیشتر شده است. تغییر تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی این دوره به شکلی است که برای براورده شدن نیازها و کنار آمدن با دنیای پیچیده رو به تحول کنونی احتیاج به اتکای درونی محکم و عزت نفس قوی داریم.(ماتیو مک کی، 1387، ص2 )
عزت نفس و منبع کنترل از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته اند. در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اندکه انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر 1930، آلپورت 1937، راجرز 1959، سالیوان 1953، طارن هورنی 1937، جیمز 1890 ، مازلو ، 1970).
افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن تمایل به داشتن سلامتی بهتر، لذت بردن از روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است.
جورج کلی 1995 در کتاب روانشناسی ساخت های شخص این نظریه را مطرح کرده است، انسان درپی آن است که محیط خود را پیش بینی و کنترل کند. کلی پیشنهاد کرده است که هر فرد بشر ساخت هایی برای خود تدوین کرده که از طریق آنها رویدادهای جهان را ملاحظه و تفسیر می کند و از این طریق می تواند رویدادها را پیش بینی و کنترل کند.
وی خاطر نشان کرد ((ساختها تجاربی هستند که پویش ذهنی در آن جریان دارند. این ساختها انتظار توأم با پیش بینی تغییر در رویدادها را ممکن می سازد)). کلی خاطر نشان می سازد که وقتی ساختهای شخص در ایفای نقش شکست می خورند، فرد احساس تهدید، گناه، خصومت و پرخاشگری می نماید ( جورج کلی،1995، ص2،3).
در بین نظریه پردازان یادگیری اجتماعی جولیان راتر 1954 پایه فرضیات و منطق علمی خود را تحت تأثیر نظریات طانتور قرار داد و کاربرد نظریات وی در زمینه یادگیری اجتماعی متأثر از آدلر است.
در نظریه یادگیری راتر نیروی بالقوه رفتاری که در یک موقعیت خاص روی می دهند تابعی است از انتظاری که فرد از خود در مقابل پاداش مناسب دارد و همچنین ارزش آن پاداش برای فرد.
ویژگی عمده نظریه راتر در مقایسه با سایر نظریه ای یادگیری اجتماعی این است که از انقلاب شناختی دهة 60 و70 میلادی تأثیر پذیرفته است. عقیده راتر و بعضی از محققان دیگر یکی از وجوه قابل مطالعه و مهم شخصیت، بررسی منبع کنترل در اعداد است .به عقیه این محققان، افراد از نظر منبع کنترل، درونی یا بیرونی هستند. مفهوم منبع کنترل توسط راتر گسترش یافت.
بنابر فرضیات راتر، افرادی که دارای کنترل بیرونی هستند، دارای ادراک مثبت یا منفی از حوادث و رویدادهایی هستند که ارتباطی با رفتار فرد ندارد و قوای کنترل فردی است، راتر این افراد را معتقد به شانس یا برونی فرض می کند. بعد دیگر، کنترل درونی قرار دارد، این کنترل فردی است . راتر این افراد را معتقد به مهارت یا درونی فرض می کند.
افرادی که عزت نفس پایین و متوسط دارند هر دو به طور معنی داری دارای منبع کنترل بیرونی و آنهایی که دارای عزت نفس بالا هستند دارای منبع کنترل درونی هستند.( راتر، 1972، ص 28).
بدین ترتیب در تحقیق حاضر به برسی ارتباط بین عزت نفس ومنبع کنترل نوجوانان کتابخانه مرکزی اصفهان پرداخته می شود.
موضوع تحقیق
بررسی رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل در نوجوانان دختر 15تا 20 سال
بیان مسئله
عزت نفس یک شاخص بسیار مهمی در شخصیت افراد است که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند، گفته می شود. همراه با زیستن در شرایط اجتماعی نیاز به احساس ارزش به نحو سالم و متعادل آن در انسان به وجود می آید و برای حفظ سلامت و تعادل روانی و حتمی تکامل وجودی او بسیار ضروری است. معمولاً اگر بر این نیاز خللی وارد شود احساس حقارت و خود بزرگ بینی در افراد ایجاد می شود.
منبع کنترل نیز دارای دو بعد درونی و بیرونی است. کنترل درونی که بر سرنوشت خود کنترل داریم و دلیل شکست و موفقیت هایمان خود ما هستیم.
افرادی که از نظر منبع کنترل بیرونی هستند دارای تصویر ناتوانی کنترل بر سرنوشت خود بوده و معتقدند آنچه بر آنان می گذرد، حاصل عوامل بیرونی چون شانس و تصادف و سرنوشت، افراد دیگر و نظایر آن است، خود در جریان زندگی خویش نقش فعالی ندارند. (زهرا زارعی، 1387)
اولین فعالیت در هر پژوهش انتخاب مسئله است، در اصل پژوهش با مسئله آغاز می شود. به گفته جان دیوی اولین مرحله هر پژوهش را احساس مشکل می داند و مسئله از جایی آغاز می شود که عامل یا حادثه ای ذهن پژوهشگر را اشغال نموده و در او عدم تعادل ایجاد کرده است . انتخاب مسئله و بیان آن یکی از جنبه های مهم پژوهش علمی است. برای بیان مسئله اول باید آن را به طور دقیق شناخت و سپس اقدام به بیان آن کرد. در این مسئله باید دید چه رابطه ای بین دو یا چند متغییر وجود دارد و باید تا آنجا که ممکن است مسئله را محدود کرد و برای بررسی دقیق باید ببینیم امکان دستابی به راه حل مسئله وجود دارد یا نه. چگونه مسئله پژوهشی را تعریف و تعیین کنیم و در کجا پیدا کنیم. ما نیز بر آنیم که با برگرفتن توشه از علم روانشناسی به بررسی و چگونگی تبیین رفتار اجتماعی بپردازیم که انگیزه ای بس قوی برای انجام پژوهش حاضر است. ( دلاور، 1387، ص61،62 ).
مسئله پژوهش ما بررسی رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل در نوجوانان دختر کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان می باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که شیوه تبیین افراد از وقایع زندگی و رفتار دیگران می تواند بر سلامت جسمانی و روانی آنها تأثیر بگذارد. یعنی کسب اطلاعات دقیق درباره احساسات و خلقیات دیگران می تواند به اتخاذ مفید واقع شود. منبع کنترل به عنوان یکی از دیدگاههای شناختی به توجیه رفتار بر اساس تبیین انگیزش ما می پردازد.
اهمیت بنیادی پژوهش
با توجه به اینکه ورود به دانشگاه مقطعی بسیار حساس در زندگی نیروهای کارآمد و فعال جوان در هر کشور است، غالباً با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و انسانی آنها همراه می باشد. قرار گرفتن در چنین شرایطی اغلب با فشار روانی و نگرانی توأم است و عملکرد و پیشرفت دانش آموزان را تحت تأثیر قرار میدهد.
اگر منبع کنترل و عزت نفس افراد نسبت به حوادث و رویدادهای زندگی را به عنوان یک ویژگی شخصیتی در نظر بگیریم، توجه و مطالعه علمی این مفهوم ما را در شناخت و متمایز کردن افراد از یکدیگر یاری می دهد.
توجه به اینکه منبع کنترل و عزت نفس تعیین کننده نگرش فرد نسبت به دنیای پیرامون و خود فرد است و همچنین تمام کارکردها و جوانب زندگی خود را تحت الشعاع قرار می دهد به همین منظور در این تحقیق به دنبال بررسی و یافتن ارتباط بین دو مقوله عزت نفس و منبع کنترل با هم هستیم.(رتک، 1990
هدف کلی پژوهش
تعیین رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل
اهداف جزیی پزوهش
بررسی و تعیین رابطه بین عزت نفس عمومی و منبع کنترل
بررسی و تعیین رابطه بین عزت نفس خانوادگی و منبع کنترل
بررسی و تعیین رابطه بین عزت نفس اجتماعی و منبع کنترل
بررسی و تعیین رابطه بین عزت نفس عمومی و منبع کنترل
فرضیه پژوهش
با توجه به نوع موضوع ومتغییرهای تشکیل دهنده آن و روش انجام پژوهش، فرضیه های تحقیق با توجه به دستیابی به تحقیقات زیاد پیرامون موضوع و تئوری علمی برجسته در این زمینه، بدین صورت تدوین شده اندکه:
بین عزت نفس عمومی و منبع کنترل رابطه معنادار وجود دارد.
بین عزت نفس خانواده گی و منبع کنترل رابطه معنادار وجود دارد.
بین عزت نفس اجتماعی و منبع کنترل رابطه معنادار وجو دارد.
بین عزت نفس تحصیلی شغلی و منبع کنترل رابطه معنادار وجود دارد..
منغییر های مورد بررسی
متغییر مستقل: عزت نفس
متغییر وابسته: منبع کنترل
تعاریف نظری کلید واژها
منبع کنترل:
منبع کنترل که محور اصلی نظریه راتر است، به مفهوم انتظار یا باور کلی افراد در خصوص عوامل مؤثر بر پاداش یا تنبیه اشاره دارد. در واقع افرادی که از منبع کنترل درونی برخوردارند، رویدادهای زندگی خویش را ناشی از عوامل درونی می دانند یا به عبارت دیگر این افراد باور دارند که عملکردشان به میزان توانایی و کوشش خاصی بستگی دارد که درجهت انجام امور به کار می گیرد. افرادی که از منبع کنترل بیرونی برخوردارند فکر می کنند تقویت کننده ها توسط نیروی بیرونی کنترل می شود ( شولتز، 1998، ص 497 ).
عزت نفس:
مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم عزت نفس می نامند. به عبارت دقیق تر عزت نفس مقدار ارزشی است که ما فکر می کنیم دیگران برای ما به عنوان یک شاخص قائل هستند. ( دکتر هریس کلمز،1386).
تعاریف عملیاتی
منبع کنترل: منظور از منبع کنترل، نمره ای است که آزمودنی از پاسخ به پرسشنامه منبع کنترل کسب کرده است.
عزت نفس: منظور از عزت نفس در این تحقیق نمره ای است که از طریق اجرای پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بدست آمده است.