یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق بررسی روش‌های تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی و نگرش و رفتار دینی دانش‌آموزان دبیرستان‏های دخترانه

اختصاصی از یارا فایل تحقیق بررسی روش‌های تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی و نگرش و رفتار دینی دانش‌آموزان دبیرستان‏های دخترانه دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق بررسی روش‌های تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی و نگرش و رفتار دینی دانش‌آموزان دبیرستان‏های دخترانه


تحقیق بررسی روش‌های تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی و نگرش و رفتار دینی دانش‌آموزان دبیرستان‏های دخترانه

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:49

فهرست مطالب:

چکیده
مقدمه
نگرش دینی
سنجش نگرش مذهبی
سنجش دین‏داری جوانان
مروری بر پژوهش‏های مشابه
نتایج یافته‏ها نشان می‏دهد که:
نتایج
توزیع فراوانی نگرش دینی دانش‏آموزان
نتیجه‌‏گیری
منابع

 

چکیده

این تحقیق به منظور تبیین وضعیت روش‌های تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی دبیرستان‏های ناحیة2 شهر کرمان و نگرش و رفتار دینی دانش‏آموزان دبیرستان‏های مذکور انجام گردیده است. ابزار جمع‏آوری اطلاعات، پرسش‌نامه بوده است که 34 سؤل آن مرتبط با سنجش روش‌های تدریس، 26 سؤل مرتبط با سنجش روش‌های ارزشیابی معلمان، 32 سؤل مرتبط با سنجش نگرشی دینی و 7 سؤل مرتبط با سنجش رفتار دینی دانش‏آموزان طراحی وتنظیم گردید. جامعة آماری تحقیق، کلیه معلمان دروس دینی و دانش‏آموزان مقطع متوسطه ناحیة 2 شهر کرمان و حجم نمونه شامل کلیه معلمان دروس دینی و 307 دانش‏آموز بوده است که به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای انتخاب گردیدند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که نمرة روش تدریس و ارزشیابی معلمان خوب (یا مطابق با ضوابط و موازین روش‌های تدریس و ارزشیابی یعنی 4 از 5) می‏باشد. همچنین میانة متغیر نگرش دینی دانش‏آموزان دبیرستان‏ها بین 4 و 5 (خوب و عالی) قرار دارد. در حالی‌که، میانه متغیر رفتار دینی برابر3 (متوسط) می‏باشد.

کلید واژه‌ها: روش تدریس، روش ارزشیابی، نگرش دینی، رفتار دینی، معلم، دانش‏آموز، دبیرستان

مقدمه
معلم و شاگرد، دو عنصر اساسی نظام تعلیم و تربیت به شمار می‏روند، روش‌های تدریس و ارزیابی معلمان از شاگردان نیز اصلی‏ترین وظیفة آموزگاران است.

این موضوع، آن‌گاه اهمیت دوچندان می‏یابد که آموزگاران دروس دینی، رسالت‏شان را در قبال شاگردانی که مقطع بسیار حساس و بحرانی نوجوانی را سپری می‏کنند، مد نظر داشته باشد. چنین رسالتی، در قالب ظهور نگرش‏ها و رفتارهای دینی خاص در نوجوانان و جوانان دانش‏آموز، تجلی می‏یابد.

آگاهی از وضعیت موجود روش‌های تدریس و ارزشیابی آموزگاران دروس دینی و نگرش و رفتار دینی دانش‏آموزان ـ که آرمان اصلی این پژوهش نیز هست ـ می‏تواند به نوعی بیانگر فاصله وضعیت موجود با وضعیت مطلوب بوده و راه را برای برنامه‏ریزی سنجیده‏تر و دقیق‏تر در جهت سوق دادن به وضعیت مطلوب، هموار سازد. نگاهی گذرا به وضعیت موجود در جامعه اسلامی معاصر و فقدان پژوهش‏های دقیق، لزوم و ضرورت انجام این‏گونه پژوهش‏ها را افزون‏تر جلوه می‏دهد. در این نوشتار برآنیم تا به بررسی و تحلیل موارد ذیل بپردازیم و در واقع، مسیر را برای برنامه‏ریزی دقیق‏تر، هموار سازیم:

1. نگرش دینی دانش‏آموزان دبیرستان‏ها؛

2. رفتار دینی دانش‏آموزان دبیرستان‏ها؛

3. روش‌های تدریس و ارزشیابی آموزگاران دبیرستان‏ها؛

4. آیا میان روش‌های تدریس و ارزشیابی آموزگاران زن و مرد دبیرستان‏ها تفاوت وجود دارد؟

5. آیا میان روش‌های تدریس و ارزشیابی آموزگاران دبیرستان‏ها در پایه‏های تحصیلی گوناگون تفاوت وجود دارد؟

6. آیا میان نگرش و رفتار دینی دانش‏آموزان پسر و دختر دبیرستان‏ها تفاوت وجود دارد؟

7. آیا میان نگرش و رفتار دینی دانش‏آموزان در پایه‏های گوناگون تحصیلی تفاوت وجود دارد؟

روش‏های تدریس و ارزشیابی
هر کس که به نوعی با مقوله تدریس در هر سطحی سر و کار داشته باشد می‏داند که کسب آگاهی‏های افزون‏تر نسبت به روش‌های تدریس، می‏تواند در بهبود اثربخشی تدریس، نقش چشمگیر داشته باشد.[81]

آشنایی با روش‏ها و فنون تدریس و به‏کارگیری آنها موجب می‏شود که هدف‌های آموزش و پرورش به آسانی و در مدت زمانی کوتاه‏تر تحقق یابند.[82] شناخت نسبت به «روش‏های کلی تدریس»، «روش‏های اختصاصی در هر درس»، «روان‏شناسی تربیتی»، «روان‏شناسی رشد»، «شیوه‏های نوین ارزشیابی»، «کاربرد مواد آموزشی» و «فنون کلاس‏داری»، بر هر آموزگاری لازم، بلکه واجب است تا بتواند وظیفه خطیری را که بر عهده گرفته است، به شایستگی انجام دهد. ناآشنایی با این علوم و فنون سبب می‏شود [آموزگار] بی‏آنکه بداند، صدمات و لطمات جبران‏ناپذیر به روح و روان فراگیران خود وارد آورد، به‏ویژه اگر توجه کنیم که هر [آموزگاری] در عین حال، مربی کودکان و نوجوانانی است که در بهترین سال‏ها و در مناسب‏ترین شرایط فکری و روانی، در اختیار او قرار گرفته‏اند و بر اوست که به تربیت و پرورش آنها بپردازد و آنها را برای زندگی سعادتمندانه و بنای جامعه‏ای مترقی آماده سازد.[83]

با توجه به تحولات جامعه، نقش تعلیم و تربیت در جهان امروز، پرورش هر فرد و آماده ساختن او برای مشارکت مؤثر در فعالیت‏های زندگی می‏باشد. به دیگر سخن، آموزش و پرورش، باید امکانات پرورش استعدادها و توانایی‏های کلی دانش‏آموزان را تا حداکثر ظرفیتی که دارند فراهم سازند تا بتوانند نقش خود را در جامعه متحول و پیچیده، به نحو مطلوب ایفا کنند. پیداست در چنین شرایطی، نقش آموزش و پرورش و بالطبع نقش امتحان یا ارزشیابی و نیز شیوه‏های تدریس مطالب به شاگردان تغییر می‏کند.[84]

نگرش دینی
برخی از دانشمندان علوم اجتماعی، دین‏داری یا وابستگی به مذهب را دارای حداقل دو بعد «اجرای فرایض مذهبی» و «اعتقادات مذهبی» دانسته‏اند، که اجرای فرایض مذهبی مثل نماز، روزه و...، به وسیله مشاهدات علمی آشکار خواهد شد و اعتقادات مذهبی، از راه پاسخ به پرسش‏های عقیدتی، مکشوف خواهد شد.[85]

از دیدگاه آلپورت[86] جهت‏گیری مذهبی، به دو صورت «درونی» و «بیرونی» می‏باشد. وی قابل قبول‏ترین روش متمایز کردن این دو قطب مذهب را این می‏داند که بگوییم شخصی با «مذهب بیرونی» مذهبش را به کار می‏گیرد. در صورتی که، شخص دارای «مذهب درونی» با مذهبش زندگی می‏کند. بر اساس نظر «آلپورت» مذهب درونی، مذهبی فراگیر، دارای اصول سازمان‏یافته و درونی شده است که خود، غایت و هدف است، نه وسیله‏ای برای رسیدن به هدف شخصی. ولی فردی که جهت‏گیری مذهبی درونی دارد، با مذهبش زندگی می‏کند و مذهبش با شخصیتش یکی می‏شود. در حالی که، شخصی که جهت‏گیری مذهبی بیرونی دارد، مذهبش با شخصیت و زندگی‏اش تلفیق نشده است و برای او، مذهب وسیله‏ای است که برای ارضای نیازهای فردی از قبیل امنیت، مورد استفاده قرار می‏گیرد.

سنجش نگرش مذهبی
از طریق ابزارهای گوناگونی می‏توان نگرش مذهبی و دین‏داری افراد را اندازه‏گیری کرد که این ابزارها به نام سازنده‏های آنها ساخته شده است و مهم‏ترین آنها عبارتند از:

1. پرسش‌نامه درون‏سویی و برون‏سویی: آلپورت و راس این مقیاس را تعبیه کردند. آلپورت، روان‏شناس برجسته آمریکایی در گستره‏های شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی است. وی عمیقاً دین‏دار بود، به‏ویژه در مورد نقش دین در زندگی، مطالعه کرد و از پژوهش‏گرانی است که تلاش می‏کند در مورد دین‏داری، نظریه‏پردازی کند. وی به کمک «راس» موفق به ساخت پرسش‌نامه‏ای برای سنجش جهت‏گیری دینی شد که این مقیاس، دارای20 ماده است و دارای دو زیر مقیاس 1 ـ 9 سؤالی (جهت‏گیری درونی) و 2 ـ 11 سؤالی (جهت‏گیری بیرونی) می‏باشد.[87]

2. مقیاس نگرش مسیحیت (1976): این مقیاس، توسط «فرانسیس» ساخته شد. این پرسش‌نامه بر مبنای مقیاس لیکرت پنج درجه‏ای ساخته شده و نگرش افراد مسیحی را نسبت به مسیحیت می‏سنجد.

3. مقیاس شفارد: این پرسش‌نامه، توسط «باست» و همکاران در سال (1981) ساخته شد.[88] این مقیاس بر مبنای شیوه نمره‏گذاری لیکرت و به منظور تمایزگذاری بین مسیحیان و غیر مسیحیان تهیه شده است. هر ماده از این مقیاس، با توجه به نقش کتاب مقدس تدوین شده است. این مقیاس تنها در دین مسیحیت کاربرد دارد.

4. پرسش‌نامه فرافکن احمدی علوان آبادی (1352): این پرسش‌نامه بر مبنای اصول فرافکن تهیه شده که شامل 20 سؤال کامل‏کردنی و 5 سؤال حکایت به منظور مقایسه طرز فکر مذهبی دانش‏آموزان دبیرستان‏های اسلامی و غیر اسلامی تهران تهیه شده است.

5. پرسش‌نامه نگرش مذهبی گلریز (1353): این پرسش‌نامه دارای 25 سؤال و دو پاسخ است، هر کدام از پاسخ‏ها بار خاصی دارد که بعد از نمره‏گذاری، نگرش مذهبی فرد اندازه‏گیری می‏شود. پایایی این آزمون از طریق همبستگی با آزمون آلپورت به دست آمده و برابر با 80% گزارش شده است. از آن زمان تا کنون، بیشتر مطالعاتی که در زمینه نگرش مذهبی در ایران صورت گرفته، از این پرسش‌نامه بهره گرفته‏اند.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.