یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق تأثیر میزان کودک آزاری بر سلامت روانی پسر و دختر در مقطع دبیرستان و ابتدائی

اختصاصی از یارا فایل تحقیق تأثیر میزان کودک آزاری بر سلامت روانی پسر و دختر در مقطع دبیرستان و ابتدائی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق تأثیر میزان کودک آزاری بر سلامت روانی پسر و دختر در مقطع دبیرستان و ابتدائی


تحقیق تأثیر میزان کودک آزاری بر سلامت روانی پسر و دختر در مقطع دبیرستان و ابتدائی

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:83

فهرست مطالب:

«چکیده تحقیق»
موضوع پروژه تحقیقاتی
مقدمه:
بیان مسئله:
ضرورت و اهمیت تحقیق:
اهداف تحقیق:
ادبیات و پیشینة تحقیق
مقدمه:
تعریف عملیاتی مفاهیم:
ادبیات تحقیق
سلامت روانی
اصول بهداشت روانی:
اصول اساسی بهداشت روانی عبارتند از:
مکانیسم های دفاعی و رابطة آن با آسیب شناسی روانی:
تأثیر کودک آزاری بر سلامت روانی و جسمی کودکان:
مهمترین این تأثیرات به شرح زیر است.
تحقیقات در ایران:
تحقیقات در جهان:
«فرضیه ها»
«جمع آوری اطلاعات»
فصل سوم
نمونه آماری و روش نمونه گیری:
((روش بررسی و ابزار سنجش ها))
ابزار تحقیق (GHQ)
روایی ابزارهای تحقیق (سلامت روانی)
اعتبار درونی:
اعتبار و روائی پرسشنامه کودک آزاری:
روش آماری
«تجزیه و تحلیل»
«خلاصه و نتیجه گیری»
«پیشنهادات»
فهرست منابع و مأخذ
«پیوست ها»
پرسشنامه کودک آزاری

 

 

 

«چکیده تحقیق»
در تحقیق حاضر تأثیر میزان کودک آزاری بر سلامت روانی پسر و دختر در مقطع دبیرستان و ابتدائی در شهرستان شبستر 83 – 82 مورد مطالعه قرار گرفته. هدف کلی تحقیق پرداختن به این موضوع می باشد که: ایا کودک آزاری بر سلامت روانی کودکان دختر و پسر تأثیر می گذارد؟
برای این منظور از پرسشنامة دست ساز محقق کودک آزاری و سلامت عمومی توسط 100 نفر از کودکان پس و 100 نفر کودکان دختر بصورت تصادفی انتخابی شده بودند تکمیل گردید.
فرض بر این بود که کودک آزاری بر سلامت روانی کودکان تأثیر زیادی می گذارد.
به این منظور تجزیه و تحلیل آماری داده های حاصل از اجرای پرسشنامه ها، میانگین، واریانس، نمرات دو گروه بعد از محاسبه با استفاده از آزمون   t استودنت و ضریب همبستگی پیرستون (r) با هم مقایسه شد. نتایج حاصل مؤید این مطلب است که کودک آزاری بر سلامت روانی کودکان پسر و دختر تأثیر زیادی ندارد.
اما نکتة جالب توجه اینجاست که بر خلاف تحقیقات انجام گرفتة قبلی و برخلاف انتظار از نظر تأثیر کودک آزاری بر سلامت روانی دختر و پسر تفاوت معنی داری مشاهده نشده به این معنی که کودک آزاری تأثیری بر سلامت عمومی و روانی آنها ندارد. و این امر تا حدود زیادی می تواند به محدودیت های تحقیق مربوط می باشد.
موضوع پروژه تحقیقاتی

بررسی تأثیر میزان کودک آزاری بر سلامت روانی پسر و دختر در مقطع دبیرستان و ابتدائی شهرستان شبستر در سال 83 – 82


مقدمه:
امروزه یکی از مهمترین مسائلی که مورد توجه پزشک قانونی، روانشناسان و روانپزشکان قرار گرفته مسئله آزار جسمانی، عاطفی و جنسی کودکان توسط والدین و یا سایر افرادی است که مراقبت از کودک را بر عهده دارند. سوء رفتار و مسامحه در ابعاد وسیع روی می دهد و با طیف گسترده ای از مسائل هیجانی و علائم روانی همراه است.
البته همه می دانند که آسیب رساندن به کودک، ضرب و جرح یا کشتن آنها از مسائلی است که با قانون سر و کار دارد و از دید قانون گذاران پنهان نبوده است، لیکن به علت بی تفاوتی مسئولان به چند مورد توجه قرار نگرفته است اگر چه در ایران به دست آوردن آمار و اطلاعاتی کافی و دقیق دربارة میزان شیوع بدرفتاری با کودکان غیر ممکن است، اما در این پروژه سعی شده مسئله کودک آزاری و انواع آن مورد بازنگری قرار گیرد و مفهوم کودک آزاری برای بزرگسالان (والدین، مربیان، سرپرستان) روش گردد تا توجه اولیای امر، مشاوران، روانشاسان و سایر همکاران به آن جلب شود و اقدامات مقتضی جهت کاهش و پیشگیری از آن صورت گیرد.
پیامبر اکرم (ص) می فرماید:
اکرموا اولادکم و احسنوا اداتکم.
به فرزندان خود احترام کنید و با آداب و روش پسندیده با آنها معاشرت نمایید.
هر چند که مشاهدات روزانه و شواهد تجربی نشان داده اند که تنبیه در کاهش دادن رفتار مطلوب به طور موقت مؤثر است اما باید توجه داشت که تنبیه باعث از بین رفتن رفتار تنبیه شده نمی شود تنها تأثیری که دارد این است که رفتار نامطلوب را موقتاً واپس می زند تنبیه عکس تقویت مثبت عمل نمی کند. رفتار تنبیه شده، پس از تنبیه همچنان در خزانة رفتار باقی می ماند و تا زمانی که عامل تنبیه کننده حاضر و ناظر است به صورت پنهانی حفظ می شود. ولی به محض اینکه عامل تنبیه کننده حاضر و ناظر است به صورت پنهانی حفظ می شود. ولی محض اینکه عامل تنبیه کننده تضعیف شد یا از میان رفت آن رفتار مجدداً ظاهر می گردد مثلاً کودکی که به علت حرف زشت زدن از پدر کتک می خورد می آموزد که در حضور او حرف زشت نزند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در غیاب پدر، مثلاً در حضور مادر یا فراد دیگر این کار را انجام ندهد.
بی شک این ثابت شده است که هر رفتار نامطلوبی که از بچه ها سر می زند از طرف خانواده و معلمان و سرپرستان مورد آزار آذیت قرار می‌گیرند. این آزار و اذیت ها به جز مشکل حقارت، عقده و سرکوب کردن نیازهای فرد یا کودک چیز دیگر را بر جای نمی گذارد.
بنابراین معلمی که در خانه یا مدرسه در حضور جمع دانش آموزان و بچه ها کودک یا دانش آموز را تنبیه می کند به آنها آموزش پرخاشگری می‌دهد بارها دیده شده کودکانی که مرتباً از پدر و مادر خود کتک می خورند در غیاب آنها به کتک زدن فرزندان کوچکتر خانواده یا بچه ها می پردازند. (بندروا 1965)
متخصصان، روان شناسان، مشاوران، به این نتیجه رسیدند که نتبیه و کودک آزاری برای تغییر رفتار اگر این روشها ادامه یابد خود و کودک آزار دیده ممکن است بالاخره سرانجام در برابر او بایستد یا به آن فرد آزار دهنده حمله ور شود. یا دانش آموزانی که تحت روشهای مداوم آزار دهنده قرار می‌گیرند ممکن است روزی تلافی این کار را دریابند با توجه به مسائل فوق الذکر مشاورة والدین آزار دهنده از اهمیت خاصی برخودار است. و راهنمائی والدین آزار دهنده را باید عامل بسیار مهمی در بهداشت روانی تلقی کرد. (ملک پور 1369)
کودکان معمولاً از حمایت های خانواده محروم اند ونیز به علت شرایط خاص زندگی با مشکلات فراوانی روبرو هستند. گاه حرارت های لازم را در تشخیص خوب و بد، درست و نادرست، تصمیم گیری و انتخاب صحیح، توانایی حل مشکل، برقراری ارتباط مناسب با دیگران و ... دارا نیستند در جامعه و توسط افراد بیگانه بیشتر مورد آزار قرار می گیرند. این آزارها بیشتر عاطفی و بخصوص سوء استفاده در تمام اشکال آن است.
برخی از کودکان که بی سرپرست یا بد سرپرست هستند از داشتن خانواده محرم اند و اگر چه مورد آزار قرار نمی گیرند، اما همین محرومیت و خلاء عاطفی ناشی از آن موجب آزار و رنج آنرا می شود.
طبق اعلام شورای ملی پیشگیری از سوء رفتار با کودکان در سال 1992 سه میلیون کودک که مورد سوء رفتار و مسامحه قرار گرفته بودند به نهادهای خدماتی اجتماعی عمومی گزارش شده که حدود یک میلیون مورد آن تأیید شده است. در ایلات متحده هر سال بین 2 تا 4 هزار کودک بر اثر سوء رفتار و مسامحه در دام مرگ می افتند و هر سال بین 150 تا 200 هزار سوء رفتار جنسی گزارش می شود. میزان وقوع واقعی احتمالاً بالاتر از این ارقام است چون بسیاری از کودکان آزار دیده ناشناخته باقی می مانند و بسیاری در گزارش سوء رفتار مردد هستند 32 درصد کودکانی که مورد آزار جسمی قرار می گیرند زیر 5 سال 27 درصد بین 5 تا 9 سال 27 درصد بین 10 تا 14 سال و 14 درصد بین 15 تا 18 سال هستند بیش از 50 درصد کودکانی که مورد سوء رفتار و مسامحه قرار می گیرند، نارس هستند و وزن آنها هنگام تولد پایین است.
بیش از 75 درصد کودک آزاریها در خانواده و برای فرزندان پنج تا چهارده ساله اتفاق می افتد و بیشترین موارد کودک آزاری توسط پدران صورت می گیرد. عبدالعلی الصاق، مدیر کل بهزیستی تهران در نیمه اول فروردین 83 اعلام کرد در چهار هزار و 260 تماس با خط تلفن کودک طی سال 82  و 71 کودک بخصوص از سوی پدران خود با فراوانی 37 مورد تحت آزار و اذیت جسمی، جنسی و روانی قرار گرفته اند او اشاره به این مورد که پدران بیشترین آزار دهندگان کودکان هستند گفته است علاوه بر این کودکان در 11 مورد تحت آزار مادر، 8 مورد نامادری، 3 مورد والدین و در 12 مورد تحت آزار سایرین قرار گرفته اند. لیلا ارشد، رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک می گوید آمارهای ما هم این مسأله را تأیید می‌کند که بیشترین کودک آزاری ها در خانواده توسط پدر صورت می گیرد.
 
بیان مسئله:
والدین بر تربیت کودکان خود از روشهای مختلف مانند تنبیه و تقویت استفاده می کنند و این تربیت در حالیست که با مشکلات فراوانی همراه است و موجب ناراحتی یا خوشحالی هر دو طرف یا اطرافیان می شود والدین برای رفتارهای مثل کتک زدن بچه دیگر و شریک کردن کودکان دیگر در اسباب بازی تقویت و پاداش تعیین می کنند. کودکان نیز مشاهدة دیگران و از نوع تقویتها و تنبیه هایی می آموزند. والدین برای کودکان نقش سرمشق و مربی نگرشها و اعتقادات و معیارهای اخلاقی داده اند کودکان چنین اعتقاداتی را نه تنها از طریق آموزش مستقیم و تقلید بلکه از طریق همانند سازی با والدینشان و درونی کردن نگرشها و اعتقادات آنان می آموزند.
کودکان می آموزند که از رفتار والدین به هنگام تنبیه آنان تقلید کنند کودکی که سیلی خورده یا به پشت او زده اند به هنگام که می کوشد تا در حدود دیگران اعمال قدرت کند می آموزد که پرخاشگری را به همین نحو ابراز کند در یک بررسی از تضادهای بین کودک و بزرگسال به کودکان پیش دبستانی نوار ویدئویی نشان دادند و از آنان سؤال شد که اگر به جای والدین می بودند چه احساسی می داشتند. روشهایی که پیشنهاد کردند شبیه همان روشهایی بود که والدین خودشان در همان موقعیت به کار می بردند. (و ولف، کاتل و در انجمن 1928)
بعضی از محققان معتقدند که به همین طریق بد رفتاری با کودکان از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود بسیاری از والدین که فرزندان خود را کتک می رنند خودشان در کودکی اذیت و آزار دیده اند (پارک و کولمر 1975)
به نظر می رسد که بعضی از خصوصیات کودک و رفتار گذشته او در سطح و نوع تنبیهی که والدین به کار می برند مؤثر است برای مثال کودکانی که غالباً در کلاس پیش از مدرسه پرخاشگرانه پیش از کودکان دیگر به دلیل رفتار پرخاشگرانه تنبیه می شوند حتی اگر همان رفتار از کودکان دیگر نیز سر زده باشد بزرگسالان تا حدودی به دلیل قالبهای جنسیتی بزرگسالان از پسرها بیشتر انتظار رفتار پرخاشگرانه دارند تا از دخترها                      (مک کوبی و جکلین 1974)
مشاهده شده پسرها به دلیل شکست بیش از دخترها تنبیه شدند حتی زمانی که الگوهای موفقیت و شکست آنان مثل هم بود                            (مول هرن و پاسمن 1981)
بطور کلی کودک آزاری در تمام نقاط و موقعیت ها و سلامت روانی، اضطراب، افسردگی، نارسا کنش وری اجتماعی یا نشانه های بدنی و آثار تخریبی آن مشاهده می شود که این مورد چند سوال مشخص می شود.

-    آیا میزان کودک آزاری تأثیری در سلامت روانی کودک می گذارد؟
-    آیا نوع کودک آزاری در خانواده ها تفاوت دارد؟
-    آیا کودک آزاری موجب اضطراب و افسردگی کودک می شود؟
-    آیا کودک آزاری باعث نارسا کنش وری اجتماعی کودک می شود؟
-    آیا کودک آزاری به خواب کودک تأثیر می گذارد؟

بر این اساس کودک آزاری یک نوع رفتاری است که می تواند جسمی و روانی باشد. و این امر باعث می شود که در بدن آزار دیده یک نوع علامتهای روحی و جسمانی باقی بماند در مدت طولانی یا در مدت کوتاه این نوع به میزان شدت آن رفتار بستگی دارد. و این رفتار در قسمت روحی بسیار آسیب پذیرتر خواهد بود که موجب اضطراب و افسردگی و اختلال خواب و نارسا کنش وری اجتماعی منجر خواهد شد. سلامت روانی آن را به خطر خواهند انداخت. در اجتماع باعث اختلالهای ارتباطی خواهند شد.

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.