فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:16
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
1. چکیده
2. توصیف وضعیت موجود
3. گردآوری اطلاعات (شواهد1)
4. تجزیه و تحلیل اطلاعات
5. انتخاب راه جدید موقتی
6. اجرای طرح جدید و نظارت بر آن
7. گردآوری اطلاعات (شواهد 2)
8. ارزشیابی تأثیر اقدام جدید
9. تجدید نظر و دادن گزارش نهایی
10. نتایج
11. منابع
چکیده:
هدفی که در خصوص این تحقیق مورد نظر است رشد و شکوفایی استعداد دانشآموزان در جهت استقلال فکری، یافتن شیوههای مناسب و مطمئن برای یادگیری، خصوصا در زمینة مسائلی تاریخی و تحقیق و پژوهش درباره آنها میباشد.
که دربارة چگونگی ایجاد انگیزه در دانشآموزان برای درک بهتر مسائل تاریخی و چگونگی ایجاد راهکارهای مناسب با همکاری دانشآموزان، اولیاء، همکاران و مسئولین مدرسه اقدامات مثمر ثمری بعمل آمد.
1. توصیف وضعیت موجود:
پنج سال است که در دبیرستان پسرانه احمد خمینی(ره) شهرستان میاندوآب به تدریس درس تاریخ معاصر کلاسهای سوم ریاضی و تجربی - که تعداد آنها هفتاد و پنج نفری میباشد – مشغول هستم. اینجانب چندین سال است با بیعلاقگی عدهای از دانشآموزان به درس تاریخ مواجه بوده و به هنگام پرسش در کلاس به بیعلاقگی آنها بیشتر پی میبرم.
دانشآموزان بیشتر به حرف زدن با یکدیگر میپردازند و در کل آنها فعال نیستند و دادن نمرات کم یا زیاد برای نتایج کارشان زیاد اهمیت ندارد.
این وضعیت برای من خوشایند نبوده و این سؤال برایم پیش آمد که چرا دانشآموزان به درس تاریخ معاصر علاقهمند نیستند؟ و چگونه میتوان دانشآموزان را برای این درس علاقهمند کرد؟
نخست از خود دانشآموزان علت بیعلاقگی آنها به درس تاریخ را جویا شدم. در یکی از روزهایی که درس تاریخ داشتیم موضوع را با دانشآموزان در میان گذاشتم و در مورد اهمیت نظر آنها در بهبود وضعیت آموزشی مطالبی را بیان کردم و دانشآموزان آمادة پاسخگویی و ارائه نظریات خود بودند که از آنها پرسیدم: چرا به درس تاریخ معاصر علاقمند نیستند؟ و بعد از آنها فرصت چند دقیقهای به آنها دادم تا بعد از تفکر و تأمل جواب درست خود را ارائه فرمایند. خیلی از دانشآموزان علاقمند پاسخ دادن به سؤال مورد نظر بودند. نظرات آنها متفاوت بود.