فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:34
فهرست مطالب:
مرور مختصری بر روشهای ریخته گری مقاطع نازک در قالبهای فلزی
روشهای ریخته گری تزریقی (تحت فشار ) در قالبهای فلزی :
ریخته گری تحت فشار بالا تزریق افقی :
قطعات تولید شده از این روش دارای محدودیت های زیر هستند :
روش تزریق عمودی :
ریخته گری تزریقی در قالبهای فلزی با فشار متوسط :
ریخته گری تزریقی در قالبهای فلزی با فشار پایین :
روش ریخته گری ثقلی Grauity Casting :
مروری بر مباحث و مبانی تئوریک
مشکلات ریخته گری مقاطع نازک :
عیوب موجود در ریخته گری گریز از مرکز :
پارامترهای مؤثر در ریخته گری مقاطع نازک چدن خاکستری در قالب فلزی
پارامترهای ترکیب شیمیایی ، عناصر جزئی و عناصر ناچیز در ریخته گری مقاطع نازک چدن خاکستری در قالب فلزی :
1ـ ترکیب شیمیایی :
عناصر اصلی :
عناصر جزئی :
عناصر ناچیز :
تأثیر جوانه زا در ریخته گری مقاطع نازک :
خصوصیات جوانه زاهای مطلوب :
جوانه زاهای متداول در ریخته گری چدن خاکستری
خصوصیات یک جوانه زایی موفق :
انتخاب مقدار مادة جوانه زا :
دانه بندی مناسب مادة جوانه زا :
تاثیر عناصر جزئی در جوانه زائی :
تئوری تأثیر درجه حرارت بارریزی :
اهداف جوانه زنی :
نیاز صنعت به افزایش سرعت تولید و ساخت قطعات نازک با کیفیت سطحی مناسب و وزن کم باعث شد تا در جنگ جهانی دوم روشهای ریخته گری وزنی
Gravity Casting جای خود را به روشهای ریخته گری تزریقی در قالبهای فلزیInjection Casting بدهند .
از ویژگیهای سیستمهای تزریقی آنست که می توان قالب را در مراحل مشخصی پر کرد که هر یک می تواند بطور جداگانه تنظیم و کنترل شوند . جدیدترین پیشرفتهای انجام شده در این زمینه ،ابداع روشهای ریخته گری از کف ویا به عبارتی پرکردن روبه بالای قالب Uphill Filling بوسیلة یک لولة عمودی با اتصال مستقیم به کوره است .
بزرگترین مزیت این روش حذف شرایطی است که باعث ریخته شدن مذاب از بالا به پایین می شد .(مثل ریختن مذاب از کوره به پاتیل ، پاتیل به حوضچة بارریز و سقوط مذاب در راهگاه بارریز ) بنابراین امکان تلاطم و آشفتگی سطحی و ورود اکسیدها به داخل مذاب بطور چشمگیری کاهش یافته و امکان تولید قطعه ای با کیفیت بالا افزایش می یابد .
روشهای ریخته گری مقاطع نازک را می توان به شرح زیر تقسیم بندی کرد :
روشهای ریخته گری تزریقی (تحت فشار ) در قالبهای فلزی :
ریخته گری تحت فشار بالا تزریق افقی :
در این روش مذاب بوسیلة نیروی زیاد اعمالی از طرف یک پیستون افقی به داخل قالب تزریق می شود . در زمینة نحوة پر شدن قالب نظریات بسیاری وجود دارد که بر اساس آن جریان مذاب بصورت فواره ای یا اسپرئی به سمت انتهای قالب حرکت می کند و سپس بصورت پله ای و کمانی به سمت عقب و دیواره ها بر میگردد .
با توجه به تئوری سرعت بحرانی ، بزرگترین اشکال این روش تجاوز سرعت مذاب از حد بحرانی و ایجاد تلاطم و آشفتگی در جریان آنست . همچنین هوای باقیمانده در قطعه محبوس می شود در نتیجة آن قطعه با کیفیت ظاهری عالی پراز تخلخل و حبابهای هوا در زیر سطح ایجاد می شود .
گوهرنیکGohering و کاسترKoster در سال 1941 در آزمایشی بوسیلة قالبهای شفاف wood’s metal نشان دادند که پخش شدن مذاب در اطراف محفظة قالب باعث میشود که هواکش های آن بسته شوند ،بنابراین فشار بالایی لازم است تا گازهای حبس شده را فشرده کند .
مهمترین ویژگی های قطعات تولید شده با این روش دقت ابعادی بالا، حذف فاصلة هوایی air gap و ریز دانگی به لحاظ سرعت انجماد بالاست
قطعات تولید شده از این روش دارای محدودیت های زیر هستند :