فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:50
فهرست مطالب:
مقدمه 6
فصل اول
اطلاعات Information 7
1-1-مفهوم اطلاعات 7
1-2- تفاوت اطلاعات و داده 8
1-3- ویژگی های اطلاعات 8
1-4- منابع اطلاعاتی 9
1-5- ارزش اطلاعات 9
1-6- گزارش اطلاعات در سازمان ها 10
1-7- سیستم های اطلاعاتی و مدیریت بر اطلاعات 10
1-8- مدیریت دانش (KM) و تکنولوژی اطلاعات 11
1-9- افزونگی و آلودگی اطلاعات 12
1-10- پایگاه داده 12
11-1- نتیجه گیری فصل 13
فصل دوم
سیستم مدیریت اطلاعات MIS 14
2-1- سیر تاریخی سیستم های مدیریت (MIS) 14
2-2- سیستم های اطلاعات مدیریت Manager Information Systems 15
2-3- اهمیت و ضرورت ایجاد سیستم اطلاعات مدیریت 17
2-4- تأثیر تغییرات سیستم اطلاعات مدیریت 17
2-5- MIS و علوم کامپیوتری 18
2-6- متخصص MIS 18
2-6-1- وظایف و ویژگی های متخصص MIS 19
2-7- مدیران واحد MIS سازمان ها 20
2-8- زیر مجموعه های سیستم های اطلاعات مدیریت 20
2-9- طراحی سیستم مدیریت اطلاعات 22
2-10- موانع و مشکلات پیاده سازی MIS 24
2-11- مزایای پیاده سازی MIS 25
2-12- ضعف سیستم های اطلاعات مدیریت 25
2-13- ویژگی های MIS 26
2-14- محدودیت های MIS 26
2-15- قابلیت های فنی MIS 26
2-16 - سطوح امنیت در MIS 27
2-17-1 . بررسی روش های برنامه ریزی راهبردی سیستم های اطلاعات مدیریت 27
2-17-2- مدل ورودی- خروجی برنامه ریزی راهبردی سیستم های اطلاعات مدیریت 28
2-17-3- بررسی روش های موجود برنامه ریزی 28
2-17-4- روش جدید برنامه ریزی راهبردی سیستم های اطلاعات مدیریت 29
2-17-5- مراحل اجرایی روش برنامه ریزی راهبردی سیستم های اطلاعات مدیریت 30
2-17-6- معیارها و ضوابط انتخاب روش برنامه ریزی 31
2-18- سیستم مدیریت اطلاعات کاربرپسند 32
2-18-1- معرفی سیستم مدیریت اطلاعات کاربرپسند 32
2-18-2- دیدگاه سیستماتیک در اجرای MIS کاربر پسند 33
2-18-3- توسعه ی سازمانی (OD ) Organizational Development 34
2-18-4- وجوه مشترک OD و MIS 34
2-18-5 - نتیجه ی اجرای MIS کاربر پسند 35
2-19- MIS و فرآیند کسب و کار 35
2-19-1- سیستم های اطلاعات مدیریت در نقش پشتیبان عملکرد 35
2-19-2- سیستم های اطلاعات مدیریت در نقش پشتیبان تصمیم گیری 36
2-19-3- سیستم های اطلاعات مدیریت در نقش پشتیبان استراتژیک 36
2-20- علت های مورد نیاز به MIS 37
2-21- فواید MIS 37
2-22- فواید MIS 37
2-22- وظایف MIS 38
2-23- ارزش های بنیادی MIS 39
2-25- نتیجه گیری فصل 39
فصل سوم
دشواری های توسعه ی سیستم های اطلاعاتی در ایران 40
3-1- توسعه ی سیستم های اطلاعاتی در ایران 41
3-2- پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی یکپارچه در ایران 41
3-3- اهداف مدیران کشور از به کار بستن سیستم های اطلاعاتی یکپارچه 42
3-4- سیر تاریخی سیستم های اطلاعاتی یکپارچه در ایران 43
3-5- نارسایی ها و دشواری های سیستم های اطلاعاتی در ایران 43
3-5-1- طراح و عرضه کنندگان سیستم 44
3-5-2- مشتری ( کاربران و مدیران ) 46
3-5-3- دولت و نهادهای حرفه ای 48
3-6- نتیجه گیری فصل 49
کتابنامه 50
منابع 50
مقدمه
امروزه تجارت ثانیه به ثانیه دگرگون می شود و ساختاری پیچیده تر به خود می گیرد . در این شرایط ، مدیران با انبوهی از اطلاعات مواجه هستند که این اطلاعات باید تحلیل ، قابل فهم ، نگهداری و بازیابی گردد .
وقتی مدیر یک سازمان می خواهد تصمیم بگیرد ، داده های فراوانی که اغلب مفید نیستند در اختیارش قرار می گیرد . این داده ها باید پالایش و معنی دار شوند و به اطلاعات مفید تبدیل شوند . اینجا است که نیاز به سیستم های اطلاعات مدیریت احساس می شود .
دانش سیستم های اطلاعات مدیریت اطلاعات مربوط به زمان گذشته و حال را گردآوری می کند ، امکان پیش بینی آینده را فراهم می آورد و اطلاعات مورد نیاز مدیران را در اختیار آنها قرار می دهد تا بتوانند تصمیمات مقتضی را اتخاذ کنند .
فصل اول
اطلاعات Information
اطلاعات مبنای هر تصمیم گیری است.امروزه در رقابت های صنعتی، اطلاعات دقیق تر و مفیدتر ، برگ برنده،محسوب می شود.
فکر می کنید بزرگترین تولیدکننده ی تلفن همراه در دنیا(Nokia) چرا به یکباره در چند سال اخیر دیگر حرف اول را نزد؟
تولید و کسب اطلاعات صحیح، باعث شناخت سریع و بهتر عوامل و موقعیت های موفقیت زای یک سازمان می شود و سبب تصمیم گیری صحیح در رابطه با آن ها می گردد.
سیستم های اطلاعات مدیریت نیز بر پایه ی اطلاعات استوارند.
در این فصل:
- اطلاعات را از لحاظ مفهوم و کاربرد بررسی خواهیم کرد.
- به شرح پدیده های اطلاعاتی،همچون آلودگی و افزونگی اطلاعات خواهیم پرداخت.
- به لزوم مدیریت بر اطلاعات پی خواهیم برد.
- اهمیت سیستم های اطلاعاتی را درک خواهیم کرد.
-
1-1-مفهوم اطلاعات
اطلاعات در مفهوم عبارت است از جریان هایی که مجموعه ی دانایی ها را تغییر می دهد.این تغییر زمانی رخ می دهد که مطلبی به مجموعه ی دانایی ها افزوده شود،یا تجدید ساختاری در دانایی ها به وجود آید.اطلاعات از مهمترین منابع هر سازمان است.مدیران موظفند منابع سازمان؋ یعنی نیروی انسانی، مواد اولیه، سرمایه، تجهیزات و اطلاعات را به گونه ای با هم ترکیب کنند که بهترین استفاده ی ممکن از آن ها به عمل آیدو اگر نیروی انسانی، مواد، سرمایه و تجهیزات را منابع فیزیکی بدانیم، اطلاعات در زمره ی منابع مفهومی یک سازمان است.
منابع فیزیکی به وسیله ی منابع مفهومی اداره می شود.اطلاعات نیز منوط به منابع فیزیکی، از طریق سیستم مفهومی انعکاس می یابد و برای تلفیق منابع فیزیکی و منابع مفهومی، می توان از تکنولوژی اطلاعات بهره گرفت.
1-2- تفاوت اطلاعات و داده
بر خلاف باور عامیانه،واژه ی اطلاعات(information) با داده (Data) بسیار متفاوت است.برای فهم منعای حقیقی اطلاعات و عدم اختلاط آن با داده ها،در آغاز تعریفی از این دو را ارائه می نماییم.
- داده(Data) هر چیزی است که بتواند یک پدیده را تعریف کند یا به ما بشناسد. داده ویژگی های یک پدیده یا رخداد را تعریف می کند و بعدی از آن پدیده را نمایان می سازد.داده به خودی خود کاربردی ندارد ولی دارای مفهوم است.
- اطلاعات ( information) بر اساس یک ساختار به وجود می آید به این صورت که از جمع آوری و پردازش داده ها حاصل می شود.در واقع می توان گفت اطلاعات تابعی از داده ها می باشد.
در کل می توان گفت داده ها شامل واقعیت ها و اشکالی هستند که برای کاربر بی معنی است. وقتی که این داده ها پردازش شدند تبدیل به اطلاعات می شوند.در حقیقت اطلاعات، داده های پردازش شده یا داده های با معنی می باشند.
تبدیل داده ها به اطلاعات، توسط یک پردازنده ی اطلاعات انجام می شود.پردازنده ی اطلاعات یکی از عناصر کلیدی سیستم ادراکی است.پردازنده ی اطلاعات می تواند شامل عناصر رایانه ای، عناصر غیر رایانه ای یا ترکیبی از آن دو باشد.پردازش اطلاعات دارای مراحلی چون ثبت، مرتب سازی، محاسبه، جمع بندی، ذخیره سازی، بازیافت و تولید مجدد می باشد.
1-3- ویژگی های اطلاعات
اطلاعات در هر شرایطی دارای ویژگی های خاصی است که به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:
- صحت اطلاعات : اطلاعات می تواند صحیح یا غلط باشد که در صورت غلط بودن، تولید کننده ی اطلاعات ضرر آور است.
- شکل اطلاعات: اطلاعات می تواند به صورت های مختلف اطلاعات عددی، متنی و مانند این ها باشد.
- تناوب یا تکرار: اطلاعات معمولاً هر چند وقت یکبار تکرار می شود، همچون ترازنامه های سالیانه، حقوق و دستمزد ماهیانه و مانند این ها.
- مربوط بودن اطلاعات: اطلاعات وقتی مربوط محسوب می شود که برای وضعیت خاصی مورد نیاز باشد.
- کامل بودن اطلاعات: اطلاعات وقتی کامل است که تمام نیازهای مصرف کننده را برطرف کند.
- به هنگام بودن اطلاعات: اطلاعات باید به اقتضای زمانش باشد.
- وسعت اطلاعات: اطلاعات ممکن است حدود وسیع یا مقدار کمی از حوزه ی یک فهالیت را پوشش دهد.
- مبدأ اطلاعات: اطلاعات میتواند از منابع داخلی یا خارجی سازمان باشد.
- افق زمانی اطلاعات: اطلاعات ممکن است مربوط به حال، آینده یا گذشته باشد.
1-4- منابع اطلاعاتی
منبع اطلاعاتی در حالت کلی می تواند به دو دسته ی زیر تقسیم شود:
اولیه، شامل:
- مشاهده
- تجربه
- بررسی های پیمایشی
- برآوردهای ذهنی
ثانویه، شامل:
- اطلاعاتی که از منابع خارجی خریداری می شوند.
- تهیه ی اطلاعات از انتشارات، رسانه های مکتوب، ارگان ها و سازمان های دولتی.
شایان ذکر است، اطلاعات در سیستم های سازمانی مختلط انسان و ماشین از سه منبع زیر تغذیه می شود:
1- محیط عملکرد مدیریت
2- ذخیره ی اطلاعات، توسط عملکرد سیستم های عامل
3- روش های اخذ اطلاعات از نحوه ی ایجاد ارتباط ها ، ذخیره سازی و بازیابی
1-5- ارزش اطلاعات
اطلاعات دارای ارزش مخصوص به خود هستند، حال آنکه ارزش اطلاعات بستگی به میزان کمکی است که در تصمیم گیری می کند و باعث ایجاد بهبود در رفتار مدیدیرت می شود. در کل ارزش اطلاعات به عوامل زیر بستگی دارد:
1- منابع اطلاعات: منابع اطلاعاتی که در دسترس ماست.
2- مکان اطلاعات: بهتر است اطلاعات، در مکانی باشد که بتوان به طور مناسب واکنش نشان داد.
3- زمان اطلاعات: در زمان مناسب اطلاعات بدست بیاید و فرصت کافی برای نشان دادن واکنش مناسب وجود داشته باشد.