یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله مبانی فناوری اطلاعات

اختصاصی از یارا فایل مقاله مبانی فناوری اطلاعات دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله مبانی فناوری اطلاعات


مقاله مبانی فناوری اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:26

فهرست مطالب:
مقدمه:    2
● تغییر نقش IT    8
● تکامل صنعت IT    10
عناصر کاملا اصلی    11
زمینه‌های فناوری اطلاعات    12
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات    12
ابزارهای نرم افزاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات    13
تعاریف متفاوت اطلاعات ( Information ) از زوایای مختلف :    13
دانش و توسعه    15
مبانی فناوری اطلاعات    17
سیستم های اطلاعاتی    19
طرح جامع فناوری اطلاعات    20
دولت الکترونیک    20
شهر الکترونیک    21
پارک تکنولوژی    22
کارکردهای فناوری اطلاعات    22
واژگان فارسی معادل    25
منابع    26



مبانی فناوری اطلاعات
 
مقدمه:
در بیش از پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمده ای را در عرصه های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است. انسان همواره از فناوری استفاده نموده و کارنامه حیات بشری مملو از ابداع فناوری های اطلاعات و ارتباطات که از آنان به عنوان فناوری های جدید و یا عالی، یاد می شود بیشترین تاثیر را در حیات بشری داشته اند.
در بیش از پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمده ای را در عرصه های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است. انسان همواره از فناوری استفاده نموده و کارنامه حیات بشری مملو از ابداع فناوری های اطلاعات و ارتباطات که از آنان به عنوان فناوریهای جدید و یا عالی، یاد می شود بیشترین تاثیر را در حیات بشری داشته اند.
دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده و ما امروزه شاهد همگرایی آنان بیش از گذشته با یکدیگر بوده، بگونه‌ای که داده‌ها و اطلاعات بسرعت و در زمانی غیرقابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.
فناوری‌‌اطلاعات‌وارتباطات (ICT) ، بدون شک تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بشریت به دنبال داشته و تاثیر آن بر جوامع بشری بگونه‌ای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است. جامعه ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش، دارای نقشی محوری و تعیین کننده است. گستره کاربرد و تاثیرات آن در ابعاد مختلف زندگی امروزی و آینده جوامع بشری به یکی از مهمترین مباحث روز جهان مبدل شده و توجه بسیاری از کشورهای جهان را به خود معطوف کرده است.
انسان همواره از فن آوری استفاده نموده و کارنامه حیات بشریت مملو از ابداع فن آوری های متعددی است که جملگی در جهت تسهیل زندگی انسان مطرح شده اند. در سالیان اخیر ، فن آوری های اطلاعات و ارتباطات که از آنان به عنوان فن آوری های جدید و یا عالی ، یاد می شود ، بیشترین تاثیر را در حیات بشریت داشته اند . دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده و ما امروزه شاهد همگرائی آنان بیش از گذشته با یکدیگر بوده ، بگونه ای که داده و اطلاعات به سرعت و در زمانی غیرقابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده کنندگان قرار می گیرد . بدون شک مهمترین و در عین حال بزرگترین پیشرفت در زمینه فن آوری اطلاعات و ارتباطات به ابداع "وب" توسط " تیم . برنرزلی " در اواخر سال 1980 در CERN ، برمی گردد . به منظور آشنائی با جایگاه واقعی "وب " ، کافی است به ضریب نفوذ آن پس از ابداع توجه گردد. پس از ابداع هر فن آوری ، مدت زمانی بطول می انجامد تا فن آوری مورد نظر در مقیاس عمومی مورد استفاده قرار گیرد( ضریب نفوذ) . مثلا" تلفن پس از 74 سال ، رادیو پس از 38 سال ، کامپیوترهای شخصی پس از 16 سال ، تلویزیون پس از 13 سال و "وب " پس از 4 سال ، موفق به جذب پنجاه میلیون استفاده کننده شده اند .
فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، بدون شک تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه های اجتماعی و اقتصادی بشریت به دنبال داشته و تاثیر آن بر جوامع بشری بگونه ای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل به یک جامعه اطلاعاتی است . جامعه ای که در آن دانائی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش ، دارای نقشی محوری و تعیین کننده است .
اما در تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان گفت؛ فناوری عبارت است از گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر، متن یا عدد که با استفاده از ابزار رایانه‌ای و مخابرات صورت پذیرد. صرفنظر از تعاریف متنوع و دامنه وسیع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخشهای مختلف زندگی بشری، دسترسی سریع به اطلاعات و انجام امور بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافیایی و فارغ از محدودیتهای زمانی محوری ترین دستاورد این فناوری است.
می‌توان از ارتباطات مطمئن و در دسترس بصورت کارآمد، به عنوان بخشی از ابزار مطرح سازی مشکلات جهانی بهره‌گرفت. ممکن است فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی به تنهایی گرسنه‌ها را سیر نکند، گرسنگی را ریشه کن نکند، یا مرگ و میر کودکان را نکاهد، اما عواملی بیش از پیش و با اهمیت هستند که رشد اقتصادی و برابری اجتماعی را به حرکت درمی‌آورند.
فناوری اطلاعاتی و ارتباطی؛ تولید، تنوع و توزیع کارآمد محصولات کشاورزی را مقدور می‌سازد و امکان عرضه خدمات اولیه بهداشتی به افراد بسیار نیازمند مناطق محروم از تسهیلات بهداشتی را فراهم‌تر می‌سازد. همچنین به آموزگاران این امکان را می‌دهد که دانش خود را به دورافتاده‌ترین نقاط این سیاره برسانند. دسترسی به فناوری اطلاعات می‌تواند ایجاد شرکتهای کوچک و گروه بندی فقیرترین و دورافتاده‌ترین مناطق جهان را تقویت کند و به آنها کمک کند و بخش عمده بازارهای داخلی و جهانی را به هم پیوند دهد.
فناوری اطلاعات امکان جهش زیر ساختهای فقیر را طوری فراهم ساخته که دوری از بازارها دیگر عامل زیان نیست و کانالهای توزیع ناکارآمد، دیگر از میان رفته و به گذشته‌ها متعلق می‌شوند. فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود حکومت گردانی برجای گذارد، می‌تواند به مردمی که دورافتاده، زبان بسته و غیر قابل بروز بوده‌اند صدایی بدهد که بتوانند صرف نظر از جنسیت و مکان زندگی خود سخن بگویند. با این اوصاف با پذیرش قدرت فراوان فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در بهبود و اعتلای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم، باید آن را محور تمام راهبردهای توسعه قرار دهیم. بر همین اساس نظریه‌هایی مانند ایجاد دولتهای الکترونیکی، شهرهای الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، و تجارت الکترونیکی مطرح گردید و ظرف چند سال اخیر در برخی از کشورها پیشرفتهای قابل توجهی نموده است. مزایای عملی شدن این نظریه‌ها استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را به یک بحث جهانی و قابل توجه جوامعمختلف مبدل کرده که یکی از آنها، بحث ایجاد دولتهای الکترونیکی است.
به نظر من در یک جمعبندی کل میتوان گقت : دانشی که به دسته بندی و تقسیم بندی موضوع و الگوریتمی و استفاده ابزاری از داده‌ها میپردازد. در کل این دانش به گرایش اصلی مهندسی و مدیریتی تقسیم می‌شود که بخش مهندسی به چگونگی سازماندهی و ساماندهی داده‌ها میپردازد و بخش مدیریت به چگونگی تدوین سیستم و استفاده از داده‌ها میپردازد.
در تعاریف متعددی که برای فناوری اطلاعات ارائه شده است، یک نکته مشترک است:
سیستم‌ها (اعم از انسانی، ماشینی و یا کامپیوتری سخت‌افزار و نرم‌افزار)، و هر آنچه شامل داده اطلاعاتی،شبکه (نشریات - تلویزیون - رادیو - اینترنت) و مخابرات شامل این حوزه هستند. سعی این دانش در مکانیزه کردن داده‌ها و استفاده و طبقه بندی استاندارد از انها است. فناوری اطلاعات تقریباً تمام مفاهیم زیر را در برمی‌گیرد:
سیستم مدیریت یکپارچه
سیاست گذاری کلان
بررسی فرا آماری اطلاعات
ایجاد شاخص رقمی کیفیت ها
فرآیند سازی
مدیریت اطلاعات
کنترل سیستم‌های اطلاعاتی (نشریات - تلویزیون - رادیو - اینترنت)
مدیریت شبکه‌ای از کامپیوترها
تولید و ایجاد صفحاتوب
تولیدفایلهای ویدئویی دیجیتال و یا صوتی مانند
طراحی سیستم‌های کامپیوتری خاص
فروش محصولات بر روی اینترنت
طراحی سه بعدی تصاویر
راهبری بانک‌های اطلاعاتی شرکت‌ها
کدنویسینرم‌افزارها
پشتیانی فنی
مدیریت پروژه و بودجه
تولید مطالب فنی
ابزاری که این فناوری به کار می‌گیرد عبارت‌اند از برنامه‌های کامپیوتر، بانک‌های اطلاعاتی، برنامه‌های کاربردی، شبکه‌های ارتباطی، تحلیل وطراحی روش‌ها، برنامه‌نویسی زبان‌ها و پایگاه‌های دانش. فناوری اطلاعاتی با طراحی و استفاده از کامپیوترها و ارتباطات برای حل یک گستره متنوع از مسائل به کار می‌آید. این نشان می‌دهد که کامپیوترها که بیش‌تر از 50 سال از عمر مفیدشان نمی‌گذرد، امروزه توانسته‌اند بخش عظیمی از سازماندهی را در تشکیلات متعدد از آن خود کنند. تقریباً تمام صورت‌حساب‌ها و پرداخت‌ها و معاملات و رد و بدل مسائل مالی دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ، بسیاری از خدمات اجتماعی مانند خدمات درمانی توسط کامپیوتر صورت پذیرد و این مسأله تنها به علت استفاده از کامپیوتر و فناوری مربوط به آن است که امکان‌پذیر است.
با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توان راندمان محیط کاری را افزایش داد، مراقبت‌های بهداشتی را توسعه بخشید و دولت‌ها را برای رفاه شهروندان در دسترس آن‌ها قرار داد. پیش از این، معمولاً علم کامپیوتر، علمی در رده علوم نظری و با تاکید بر جنبه‌های آموزشی محاسبات در نظر گرفته می‌شد تا زمانی که بحث نظام اطلاع‌رسانی (Information Systems) یا خدمات اطلاع‌رسانی بیش‌تر در خدمت فعالیت‌های غیرکامپیوتری از قبیل مدیریت دانش و اطلاعات قرار گرفت و این حوزه‌ها فصول مشترک زیادی با هم پیدا کردند.
امروز، تعریف فناوری اطلاعاتی خیلی گسترده‌تر و شامل تقریباً هر نوع کار است. تولیدکننده‌ها، خرده‌فروش‌ها، بانک‌ها، ناشرین، محققین، تأسیسات پزشکی، نمایندگان و وکلا حتی کارخانجات به فناوری اطلاعات اعتماد می‌کنند تا کارهای روزمره‌شان را به واسطه این فناوری انجام دهند.مطابق منشوری که هشت کشور صنعتی جهان در اوکیناوا به امضا رساندند، فناوری اطلاعات به عنوان محور حیاتی توسعه و رشد در جوامع بشری قرار گرفته و مطابق گزارش صندوق توسعه سازمان ملل متحد تنها راه کاهش فقر در جهان است.
طلاعات (Information) نماینده داده ها (Data) یا واقعیات خام برای دریافت کننده آن می باشد. در واقع اطلاعات یک منبع اصلی از سازمانهای جدید است. اطلاعات همان فرم قابل استفاده از داده ها است که از راه های خاصی بدست می آید. به عبارت دیگر اطلاعات دیتاییست که دارای توضیح و تفسیر می باشد.تکنولوژی (Technology) ترکیبی از مهارت ها و دانش ها و توانایی ها و مواد و ماشین ها و ابزارها است که انسان از آن برای تبدیل کردن و یا تغییر دادن مواد خام به اجناس با ارزش و خدمات استفاده می کند.تکنولوژی اطلاعات یا IT تکنولوژی است که برای ذخیره کردن و ارتباط برقرار کردن و دستکاری کردن اطلاعات استفاده می شود.سازمانها و موسسات از تکنولوژی در موارد عمومی تر و از تکنولوژی اطلاعات در موارد خاص تر استفاده می کنند تا مفیدتر و تأثیرگذارتر باشند.
تغییر نقش IT
در اوایل پیدایش IT یعنی زمانی که کامپیوترهای "main framo" مرکز جهان بودند سازمانی به نام "EDP" بوجود آمد. "EDP" مخفف کلمه "Electronic Data Processing" است و در واقع این نام تمام کاری بود که این سازمان انجام می داد. یعنی انجام عملیات بر روی داده ها با استفاده از یک وسیله الکترونیکی که نام آن کامپیوتر است.در اوایل سال ۱۹۸۰ یک انقلاب بی سر و صدا اتفاق افتاد. شرکت "IBM" اولین کامپیوتر شخصی اش را موسوم به "PC" معرفی کرد و نکات فنی آن را با جزئیات به عموم آگاهی داد. بنابراین این امکان را برای سایر شرکتها نیز فراهم آورد تا خود را با کامپیوترهای این شرکت سازگار سازند.این وسیله در ابتدا تنها در منزل استفاده می شد اما به سرعت در سازمانها و ادارجات و حتی در زمینه های ساخت و ساز نیز نفوذ کرد.در ابتدا متخصصان "EDP" نمی دانستند چگونه با این پدیده مقابله کنند: بعضی ها فکر می کردند این دستگاه به همان سرعتی که بوجود آمده از بین خواهد رفت. برخی دیگر آن را به طور کلی نادیده گرفتند و عده ای دیگر نیز جنگی را بر علیه این باصطلاح مزاحمها آغاز کردند.بعد از مدتی این مطلب به وضوح روشن شد که کامپیوترهای خانگی باقی خواهند ماند و این ماشین جایگاه خود را مجدداً در سازمانها بدست آورد.چند سال بعد دو تکامل دیگر اتفاق افتاد: معرفی سیستم رشته ای و دیگری شبکه های مناطق محلی یا "LAN" این دستاوردها به مردم اجازه داد تا اطلاعاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و با هم در گروه های کاری کوچک یا بزرگ همکاری کنند.این تکاملها از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت بود و آن مقابله شرکت تازه تأسیس IT با همان شرکت EDP بود.در حالی که شرکت قدیمی EDP در تمام سازمان خود تنها یک کارمند داشت شرکت تازه تأسیس IT مجبور بود با تمام سازمان مواجه شود تقریباً تمام کارمندان در هر رده ای یک کامپیوتر اختصاصی متصل به شبکه در اختیار داشتند کارمندان جدیدالورود اطلاعات بسیار اندکی راجع به کامپیوتر داشتند و این در حالی بود که کاربران سیستمهای قدیمی EDP هرکدام در شاخه مربوط به خود متخصص بوده و در استفاده از این سیستمها بسیار کارآزموده بودند.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.