یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله بررسی علل گرایش زنان به اسلام

اختصاصی از یارا فایل مقاله بررسی علل گرایش زنان به اسلام دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله بررسی علل گرایش زنان به اسلام


مقاله بررسی علل گرایش زنان به اسلام

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:26

فهرست مطالب:

مقدمه
حسن صدر برای  تاریخ حقوقی زن سه دوره ی متمایز :
- زن درعرصه ی مذهب :
دستور شرکت تمام زنان در نماز عیدین:
 اشتغال زنان معاصر رسول گرامی اسلام    
دستور به مردان مبنی بر رفتار نیک با زنان:
حق طلاق:
حق انتخاب همسر:
بررسی علل گرایش زنان به اسلام»
الف: موقعیت و جایگاه زن در قبل از اسلام
نظام خانوادگی و حقوق زن در ایران
زنان و نظام خانواده در جزیره العرب
 زن در قرآن و سنت
رحامت عامل فطری روابط اجتماعی
مقام والای مادر در قرآن
اسلام و حیثیت زن
اهتمام قرآن به شخصیت زن
عظمت حقوقی و اجتماعی زن در قرآن
ظرافت گرایش قلبی زن
زنان پیشتاز در دین
پی نوشت :
منابع و مآخذ

 

 

 

مقدمه

برای تاریخ حقوقی زن سه دوره را می توان متمایزکرد :

1- دوره ی وحشی گری و بربریت

2- دوره ی تمدنهای یونان و مصر و ایران و روم

3- دورانی که با ظهور اسلام آغاز شد ،به گونه ای که تحولات حقوق زنان در غرب را نیز
می توان تالی تحولاتی شمرد که اسلام آغاز کرد.

   در عصر پیامبر اسلام افق تازه ای در زندگی زنان باز شد .ایشان کرامات خود را باز یافته ، در راه تحصیل علم وکسب کمالات انسانی به حرکت در آمدند ود رنتیجه ، صدها زن متبحر در علوم و معارف اسلامی وفعال در اموراجتماعی تربیت شدند وبه عنوان اعضائی از اجتماع با فضائل انسانی در ظرفیتهای اجتماعی ، مانند: بیعت سیاسی و شرکت در امور اجتماعی ، اقتصادی و عرصه ی علم و فرهنگ ودین و مهاجرت و حتی جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام و شهادت در راه خدا حضور یافتند.

   متاسفانه پس از ارتحال پیامبر و با به وجود آمدن انحرافی در اسلام نسبت به مسیری که حضرت به امر خداوند معین کرده بود و با کنار زدن اهل بیت عصمت از مسند حکومت و سیاست ، به موازات به وجود آمدن انحرافات دیگر ، راه حضور فعال زنان در عرصه های فوق به روی آنان بسته شد.

   به این معنی که متاسفانه رکود فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جوامع مسلمان باعث کج فهمی آموزه های اسلام شده و به ارزش های آن آسیب جدی وارد کرده است.

   این مقاله در صدد است با ذکر جایگاه زن مسلمان معاصر پیامبر و زنان در منظر اهل بیت ، یادآور این مطلب باشد که بداندیشی ها و ستمهایی که گاه به نام مذهب بر زنان اعمال شده و می شود ، ارتباطی به آموزه های والای پیامبر عظیم الشان اسلام و اهل بیت (س)نداشته و بازگشتی به افکار عصر جاهلی است که آغاز این بازگشت در عصر خلفا بوده و به دنبال آن امویان و عباسیان وبسیاری ازسردمداران جوامع اسلامی دنباله رو آن بوده اند.

 

   محمد نصیری می نویسد:« هر چند زن در طول تاریخ ، به شکلهای متفاوت و متناسب با موقعیتهای فرهنگی – اجتماعی گوناگون ، با جاهلیتی پایدار رو به رو بوده است ، اندیشه ی شیء انگارانه ی زن مبین اوج جاهلیت فرهنگی جزیره العرب بود.سرنوشت زن مقهور اراده ی مرد بود ، به گونه ای که مرد حق فروش ، کشتن و آزار زن را داشت و زن در بسیاری موارد در پذیرش یا عدم پذیرش همسر اختیاری نداشت. »

   چند همسری بی قید و شرط بود و انواع ازدواجها – که بسیاری از آنها تنها روابطی غیر شرعی به همراه رفتارهایی غیر انسانی بودند- و نیز انواع طلاقها - بدون اینکه زن حتی حق اظهار نظری داشته باشد- بر زنان تحمیل می شد.

 

حسن صدر برای تاریخ حقوقی زن سه دوره ی متمایز :

1- دوره ی وحشی گری و بربریت که در آن به زن حتی عنوان انسان نیز اطلاق نمی شد.

2- دوره ی تمدنهای یونان و مصر و ایران و روم که تفاوت آن با دوران قبل در این بود که زن عنوان انسان را دارا شد و تنها از این جهت شریک زندگی مرد بود و نه جهات دیگر.

3- از ظهور اسلام به بعد دوره ی سوم آغاز شد .اسلام نه تنها زن را از وضع رقت بارش خارج کرد ، بلکه برای او شخصیتی حقوقی قائل شد »

 

- زن درعرصه ی مذهب :

   برخی از زنان اهل بیت و جز ایشان در عصر پیامبر و ائمه (ع)شخصیتهایی مذهبی شمرده می شدند،مانند حضرت زهرا و حضرت معصومه .این بزرگواران برای پاسخگویی به سئوالات دینی مرجع دیگران و بخصوص زنان جامعه محسوب می شدند.

   برخی بانوان صدر اسلام جزو اولین کسانی بودند که سبقت در اسلام داشتند و حتی پیش از مردان خانواده ی خود اسلام آوردند.

از زنان مبلغ و مجاهد صدر اسلام به نمونه هایی اشاره می کنیم:

 

   ام شریک اسدی ، کارش ارشاد و تبلیغ مردم برای مسلمان شدن و آگاهی بخشیدن به ایشان بود.وی در این راه شکنجه های بسیاری متحمل شد.

   امه الفارسیه زنی ایرانی و از اهالی اصفهان بود که پیش از سلمان مسلمان شده بود . وی همان فردی بود که سلمان را به پیشگاه پیامبر (ص) معرفی کرد.

   زمانی که رقیه دختر پیامبر(بنا به نقلی بر اثر ضربات همسرش) از دنیا رفت ،حضرت فاطمه(س)با گروهی از زنان بر جنازه اش نماز خواندند.(جواز امامت زن برای نماز میت زنان)

   ام ورقه ی انصاری دختر عبدالله ابن حارث ، زنی پارسا بود که پیامبر به گاه دیدار وی می رفت.پیامبر (ص)به او فرمود: پیشوای نماز ساکنان خانه اش باشد و همه ی زنان در نماز به وی اقتداء می کردند. پیامبر به او وعده ی شهادت داد و فرمود:

«ان الله عزو جل مهد لک الشهاده » که پس از این قول وی به «شهیده» معروف شد.در زمان عمر به دست غلام و کنیز خود که مدبر بودند به شهادت رسید

   ام کلثوم زنی خود ساخته بود که پدر و برادرانش از مشرکین بودند وی دختر عقبه ابن ابی معیط و خواهر ولید و عمار بود(ولید برادر مادری عثمان که در حکومت عثمان فرماندار کوفه شد و رسوایی وی باعث برکناریش شد ) ام کلثوم در آغاز بعثت مسلمان شد در حالی که هنوز سن و سالی نداشت و ازدواج نکرده بود ، به سبب شرایط خانواده اش توان مهاجرت نداشت اما در سال هفتم فرصتی یافت و با پای پیاده به مدینه گریخت و به مسلمانان پیوست.

   عده ای از زنان نیز راوی حدیث پیامبر بودند . به عنوان مثال : امیمه دختر قیس ابن ابی الصلت راوی حدیث بود و گروهی از تابعین شاگرد وی بودند و احادیث نبوی را به واسطه ی او نقل می کردند.

 

 

 

 

دستور شرکت تمام زنان در نماز عیدین:

   از ام عطیه نقل شده است که پیامبر در روز های عید می فرمود: زنان و دوشیزگان همه برای شرکت در نماز از شهر بیرون آیند ، حتی اگر کسی برخواندن نماز عذر دارد در کناری به دعوت مسلمین و خطبه ی عید گوش دهد ، تا جایی که اگر زنی حتی پوشش مناسب برای خروج از خانه ندارد ، آن را از دیگران عاریه کند .

 

اشتغال زنان معاصر رسول گرامی اسلام  

   شریعت اسلام وظیفه ی سرپرستی خانواده را بر دوش مرد و تربیت فرزند ان و حفظ آرامش کانون خانواده را بردوش زنان و مادران نهاده است . با وجودی که زنان از جهت قانونی مسئولیتی در خانواده ندارند ، می بینیم که زنانی که اوقات فراغت بیشتری دارند و یا زنانی که همسریا پدرشان از عهده ی تامین مخارج خانواده بر نمی آیند، خود اقدام به تامین هزینه های زندگی می کنند که به نمونه هایی ازفعالیتهای اقتصادی زنان وزنان سرپرست خانواردر صدر اسلام اشاره می کنیم:

   قیله زنی بود که تجارت می کرد و احکام معامله را از پیامبر اسلام پرسید و رسول گرامی اسلام او را در جهت صحت معاملات راهنمایی فرمود.

   ریطه از زنان ثقیف و همسر عبد الله ابن مسعود بود . وی صنتعتگری می کرد و خرج شوهر (نابینا)و فرزندانش را می داد و اداره اشان می کرد.

   سلامه گوسفند می چرانید و زندگی خود را اداره می کرد.

   زینب دختر جحش (همسر پیامبر که قبلا همسر زید بود) زنی کارگر و صناعت پیشه بود که پیامبر در میان همسرانش با عبارت (اطولکن یدا = بخشنده ترین و با سخاوت ترین شما ) او را ستود . پس از وفات پیامبر از بیت المال چیزی نگرفت و ار دسترنج خود ارتزاق می کرد وی به عنوان زنی پارسا و اهل عبادت شناخته می شد.

 

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.