یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه بررسی ضرورت شناخت نیازهای معلمان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه بررسی ضرورت شناخت نیازهای معلمان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه بررسی ضرورت شناخت نیازهای معلمان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان


پایان نامه بررسی ضرورت شناخت نیازهای معلمان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:50

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم تربیتی

فهرست مطالب:
عنوان    صفحه
پیش‌گفتار    الف
تشکر و قدردانی    ب
چکیده / خلاصه مطالب    پ
فهرست مطالب    ت
فهرست جداول    ج
فهرست نمودارها    
فصل اول / کلیات    
مقدمه    
بیان موضوع    
اهمیت و ضرورت تحقیق    
اهداف کلی تحقیق    
فرضیه‌ها و سؤالات مربوط به آنها    
تعاریف عملیاتی    
فصل دوم / پیشینة تحقیق    
مقدمه    
ادبیات تحقیق    
امور رفاهی و درمانی کارکنان آموزش و پرورش و قوانین مربوط    
قانون تأمین مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش    
نیاز مهم به مرخصی و انواع مرخصیها    
ویژگی‌های شخصی معلم    
ویژگی‌های حرفه‌ای و فنی معلم    
فصل سوم / روش انجام پژوهش    
مقدمه    
جامعه آماری    
نمونه و روش‌های نمونه‌گیری    
روش تحقیق    
روش جمع‌بندب اطلاعات (روش‌آماری)    
فصل چهارم / تجزیه و تحلیل اطلاعات    
مقدمه    
شاخصهای مورد استفاده    
تجزیه و تحلیل فرضیات    
فصل پنجم / نتایج و پیشنهادات    
نتیجه‌گیری از یافته‌های فصل 4    
پیشنهادات    
محدودیت‌های تحقیق    
منابع ‌و مآخذ    
 

 

فهرست جداول
عنوان                                                                                          صفحه
جدول شماره 1: وضعیت 5 سؤال پرسشنامه در ارتباط با فرضیه اول    
جدول شماره 2: وضعیت 5 سؤال پرسشنامه در ارتباط با فرضیه دوم    
جدول شماره 3: وضعیت 5 سؤال پرسشنامه در ارتباط با فرضیه سوم    


فهرست نمودار
عنوان                                                                                          صفحه
نمودار ستونی فرضیه شماره 1    
نمودار ستونی فرضیه شماره 2    
نمودار ستونی فرضیه شماره 3    

 

 

پیشگفتار:

معلمان دانش‌آموزان قشر عظیمی از جمعیت کشور‌ها و به ویژه کشور ما را تشکیل می‌دهند که در پویایی و تداوم حیات اجتماعی یک ملت و رشد و پیشرفت همه جانبه آن نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. از این رو، توجه به ایشان و شناخت و رفع مسائل و مشکلات آنان سرلوحه بسیاری از برنامه‌ها، اقدامات و فعالیتهای مسئولین کشور، بویژه مسئولین آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهد.

اگر نیاز‌های معلمان به خوبی شناخته شوند و از ظرفیت‌های ذهنی آنان به درستی بهره‌برداری گردد و مسائل و مشکلات ایشان در زمینه‌های مختلف به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و طرق مناسب هوشمندانه‌ای برای حل مسائل و مشکلات آنان ارائه گردد. آنگاه قادر خواهیم بود که زمینه ارتقای کیفیت آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را به نحو مطلوبی فراهم ساخته و از روی آوردن معلمان به مشاغل دیگر جلوگیری نماییم.

امید است با کارهای ریشه‌ای اقدامات اساسی و تلاشهای چشمگیری که امروزه در راستای شناخت هر چه بیشتر و بهتر نیازمندیهای معلمان انجام می‌گیرد. کیفیت آموزشی در کشور و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بهتر صورت گیرد.

فصل اول

کلیات

 

مقدمه.

بیان موضوع.

اهمیت و ضرورت تحقیق.

اهداف کلی تحقیق.

فرضیه‌ها و سؤالات مربوط به آنها.

تعاریف و واژه‌ها و اصطلاحات.


مقدمه:

معلم، که با بصیرت و عطوفت، منطق و استواری محبوب دل کودکان و نوجوانان و برترین الگوی فکری و رفتاری آنهاست.

معلم، که امید آفرین است و تقویت‌گر اندیشه‌های برتر و انگیزه‌های تلاش.

معلم، که کلام و نگاهش، باور و رفتارش پایدارترین درس زندگی است.

معلم، که شخصیت او آمیزه‌ای از مهر و صفا، بصیرت و تعهد، منطق و استواری صبوری و گذشت و ایثار است.

                      (نشریة ماهانة آموزشی- تربیتی) آذرماه 1381

توفیق یا شکست برنامه‌ها و فعالیتهای آموزش و پرورش هر نظام و کشوری به معلمان آن بستگی دارد. به عبارت دیگر، مهمترین وسیله رسیدن جامعه به غایات و هدفهای آموزش و پرورش معلم دانا و تواناست. با توجه به این امر است که اهمیت کار و مقام معلم، و تأثیر عمیق آن در عزت و ذلت و پیشرفت و انحطاط جامعه روشن می‌شود. در حقیقت رهبری فعال آینده هر جامعه به دست معلمان و آموزگاران آن جامعه است. روی این اصل است که حتی در جوامع ابتدایی معلم دارای ارزش و مقام قابل احترام بوده است.

در جهان مترقی و پیشرفته امروزه هم تمام ملتهای پیشرفته به آموزش و پرورش و تربیت معلم و رفاه حال او توجه کامل دارند. چه به نقش معلم، که بعد از دانش‌آموز رکن اساسی آموزش و پرورش است، در چگونگی پیشرفت و نحوة تفکر ملت کاملا آگاهی دارند.

        

(اصول و مبانی آموزش و پرورش –تقی‌پور ظهیری –ص200و201)

 

در کشور ما نیز به منظور رسیدگی به رفاه و نیازهای معلمان اقدامات اساسی و ضروری در وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است این مسئولیت در تشکیلات آموزش و پرورش بر عهدة ادارة کل تعاون، و رفاه کارکنان گذارده شده است.

اهمیت و ضرورت شناخت نیاز‌های معلمان و تأثیر نیاز‌های معلمان بر روی دانش‌آموزان هر مقطع برای هیچ کس پوشیده نیست بطوریکه می‌توان گفت که یادگیری زمانی خوب صورت خواهد گرفت که معلم با انگیزة بهتر ودانش زیاد در کلاس تدریس کند و این نیز مستلزم این است که معلم هیچ مشکلی نداشته باشد. و در صورت وجود مشکل برای معلمان، از طرفی مسؤولین باید نیاز‌ها و مشکلات آنان بر طرف شود تا معلمان با انگیزه بالا و با رضایت کامل وارد کلاس درس بشوند. امید است که معلمان و آموزگاران بیشتر مورد لطف مسؤولین قرار گیرند تا به مشکلات و مسائل و نیاز‌های آنان بیشتر رسیدگی شود.


بیان موضوع مورد تحقیق:

ضرورت شناخت نیاز‌های معلمان و تأثیر آن در یادگیری دانش‌آموزان می‌باشد.

همان‌طور که در تمامی گفته‌ها به مقام والای معلم به عنوان جانشین انبیاء اشاره شده است، پس معلم نباید در اثر فقرهایی که جامعه بر آن تحمیل می‌کند شکسته شود، معلم همچنان می‌بایستی صدرنشین ارزشهای جامعه گردد.

باید دانست معلم کیست: معلم کسی است که نظرات، اعتقادات و دانسته‌های خود را به فرزندان جامعه القا می‌کند پس اینکه فرزندان چگونه تربیت یابند باید توجه کرد که در زیر دست چه کسانی تربیت می‌یابند، دانش‌آموزان نصف روز خود را در مدارس و همراه با دبیران خود می‌گذارنند پس رفته رفته گرایشی نسبت به نظر، اعتقاد و شخصیت معلم در آنها شکل پیدا می‌کند.

حال اگر این شخصیتها در اثر فقر‌های تحصیلی شکسته و نامطلوب برای دانش‌آموزان باشند، پس رفته رفته نوجوانان ما از معلمان خود روی بر‌می‌گردانند و شغل معلمی ارزش واقعی و حقیقی خود (تربیت آینده‌سازان یک کشور) از دست خواهد داد و این برای یک جامعه معضل بزرگی می‌باشد که معلمان در فقر دست‌و‌پا زنند و برای ارضای نیاز‌های مادی خود، علاوه بر کلاس درس، ول مشغولیهای دیگری داشته باشند (چند شغلی بودن معلمان) باعث خواهد گردید، احترامی که می‌بایستی دو‌طرفه باشد، یک طرفه گردد (از طرف دبیر) و در نتیجه کلاسهای درس به جای بحث و علم‌آموزی به مکانی برای عذاب معلمان گردد، معلم سعی خواهد کرد کلاس درس را بزودی خاتمه داده و به شغل یا هر کار دیگری که اصلا مطابقتی با شخصیت معلمی نداشته باشد روی آورد.

(درست است که هیچ‌کاری برای شخص درصورتی که مشروع باشد عار نیست ولی همانطور که می‌دانیم شغل در ساخت شخصیت فرد در اذهان جامعه نقش دارد). پس شایسته است معلم از لحاظ مادی ارضا باشد تا به دنبال آن نیاز‌های معنوی او نیز تأمین شود تا با دلگرمی در کلاس درس حضور یابد و در تربیت فرزندان این جامعه از هیچ خدمتی دریغ نکند باشد که در سایة این عمل جامعه‌ای نمونه توسط این آینده‌سازان پایه‌گذاری گردد.


اهمیت و ضرورت تحقیق:

هیچ مشکلی در جامعه شناخته نمی‌گردد جز در سایة توجه به آن، پس معلم نیز مانند اقشار مختلف جامعه در زندگیت با وجود این کمبود‌ها، این زندگی را هر چند سخت باشد ادامه خواهد داد. بنابراین اگر طریقی برای بازتاب این نیازها وجود نداشته باشد و آنها در دل جامعه ناشناخته باقی بمانند نه ‌تنها نیازها تأمین نمی‌گردد بلکه همچنان جامعه سیر نزولی از لحاظ ارزشها، اعتقادات و پیشرفتهایی که بدنبال تربیت این معلمان بدست می‌آید، خواهد داشت، بنابراین محقق می‌بایستی در جامعه سیری ژرف داشته باشد و قشر‌ها را در تنگنای مشکلات و نیازها حس کند تا بتواند آنها را انعکاس دهد پس نیاز معلم نه‌ تنها به عنوان عضوی از جامعه بلکه بعنوان سازندة نسل آتی، نیازی سطحی نیست که بتواند آن را با صبوری پشت‌سر گذاشت نیاز‌ها در جامعة فعلی بیداد می‌کنند و این برای نسل‌های آینده پیشامد ناگواری است. معلم، علم‌آموز را هدایت می‌کند و به او آموزش می‌دهد. وقتی شخصی وارد مرحلة تحصیل می‌شود این معلم است که به او خواندن و نوشتن می‌آموزد، ما علمها را تنها از طریق حواس خود حس نمی‌کنیم بلکه نیاز به مطالعه، تمرین و ممارست داریم، تا بتوانیم یاد بگیریم و این یاد گرفته‌ها پیش زمینه‌ای باشد در جهت پیشرفت علمی یک جامعه، دورة دبیرستان برای یک دانش‌آموز، دوره‌ای است که دانش‌آموز در آن با علوم مختلف آشنایی نزدیک می‌یابد و تا حدودی ذهن او برای درک این مسایل آمادگی کافی دارد پس این معلم است که او را آشنا می‌سازد و با دلگرمی دانسته‌های خود را به او القا می‌کند، پس اگر معلمی در اثر مسائلی خارج از کلاس درس، در کلاس حضور یابد قادر نخواهد بود با دانش‌آموز با توجه به شوری که در یک نوجوان وجود دارد شروع به تدریس نماید. در نتیجه دانش‌آموزها، مطالبی را که باید بیاموزند حتی در حد متوسط نیز نمی‌آموزند، پس با ورود این افراد به جامعه پایین‌تر از سطح نرمال بوده و این وابستگیهایی برای یک جامعه بدنبال خواهد داشت.

و این تحقیق درصدد آن است که با ارایه پرسش نامه‌ای که بر اساس فرضیه‌های مرتبط استوار می‌باشد به بررسی موارد راهبردهایی بپردازد که از طریق آن به آزمایش فرضیه‌های ارائه شده پرداخته شود و از سویی به جمع‌آوری و تدوین ره‌آورد‌هائیکه بتواند مسیر‌های علمی و کاربردی را در جهت اصلاح و بهبود نیاز‌های معلمان که با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه دارد و تأثیر گذرا است، بپردازد.

 

بطور کلی این تحقیق دارای دو هدف کلی به ترتیب زیر می‌باشد.

  1. ضرورت شناخت نیاز‌های معلمان و مشکلاتی که در نتیجه عدم توجه به نیاز‌های آنان برای معلمان و دانش‌آموزان پیش می‌آید را بررسی می‌کند.
  2. تأثیر شناخت نیاز‌های معلمان را بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان را بسنجد.

دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.