فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:20
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول :درآمدی بر پژوهش 1
مقدمه 2
اهداف 3
ضرورت 4
فرضیه 5
تعاریف 6
فصل دوم :ادبیات وپیشینه ی پژوهش 7
ادبیات پیشینه ی پژوهش 8
مبانی نظری 9
روشهای آموزش تفکر انتقادی 11
فصل سوم:روش پژوهش 16
روش پژوهش 17
جامعه 17
نمونه و روش نمونه گیری 17
ابزارجمع آوری اطلاعات 17
روایی واعتبار پژوهش 17
روش جمع آوری آمار 17
روش تحلیل داده ها 17
منابع وماخذ 18
فصل یکم
درآمدی بر پژوهش
مقدمه
در سالهای اخیر متخصصان علوم تربیتی در مورد نارسایی توانایی شاگردان در امر تفکر انتقادی ابراز نگرانی کرده اند . رشد و پرورش مهارت های فکری شاگردان همیشه مساله ای پیچیده در آموزش بوده،ولی امروزه از اهمیت بیشتری برخوردار است،زیرا برونداد اطلاعاتی فرهنگ ما از قدرت تفکر انتقادی ما درباره آن اطلاعات فراتر رفته است.امروزه دانش آموزان با حجم وسیعی از اطلاعات روبرو هستندکه به درستس نمی دانند چگونه آنها را تجزیه تحلیل کرد و از آنان استفاده کنند. دبیران برای بهبود تفکر شاگردان خود ،پیشنهادهایی ارائه داده اند. بیشتر این مطالب بسیار نظری است و با موارد عملی که معلمان و شاگردان همواره با آن مواجهند فاصله زیادی دارد. امروزه دانش آموزان نیاز به گرفتن اطلاعات در حجم وسیع ندارند ، زیرا اطلاعات به صورت های گوناگون در دسترس آنان قرار دارد ،چیزی که دانش آموزان به آن نیاز دارند چگونگی بهره بردن از این اطلاعات و استفاده صحیح از آنان در پیشبرد اهدافشان می باشد.
اهداف
این پژوهش بر آن است که تلاش کند تا فاصله و شکاف بین نظریه و عمل در آموزش تفکر انتقادی را از میان بردارد، و به معلمان آموزش دهد که با استفاده از چه روش هایی می توانند به دانش آموزان خود تفکر انتقادی را آموزش داده و آنها را افرادی ریزبین با آورند. دراین پژوهش به جنبه های عملی آموزش پرداخته شده و تاکید شده که شاگردان باید پشت سر گذاشتن فرایندهای فکری مشکل،تفکر انتقادی را تمرین کنند. مهارتهای تفکر انتقادی در یک محیط بحث و تبادل فکری و حل مساله به بهترین وضعی توسعه می یابد . شاگردان صرفاً از طریق گوش دادن به سخنرانی معلم خود در باره تفکر انتقادی مطلب چندانی یاد نمی گیرند، آنان باید بیاموزند که چگونه بیاندیشند.