یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق ایمنی صنعتی در محیط کار

اختصاصی از یارا فایل تحقیق ایمنی صنعتی در محیط کار دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق ایمنی صنعتی در محیط کار


تحقیق ایمنی صنعتی در محیط کار

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:65

 فهرست مطالب:
ایمنی صنعتی در محیط کار 1
نقش بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری در مدیریت ایمنی فرآیند: 2
نقش رهبری: 3
نقش مشارکتی: 3
نقش مشاوره‌ای: 3
تعامل جزئی (بسیار کم): 4
٢-٢ـ دانش فرآیند و مستندسازی 5
٣-٢- بازنگری پروژه‌ی سرمایه‌ای و طراحی روش‌های اجرایی 6
۴-۲ مدیریت ریسک فرایند 7
٥-٢ سلامتی تجهیزات و فرایند 8
٦-٢فاکتورهای انسانی 15
٧-٢آموزش و عملکرد 16
۸-۲ تحقیقات بروز حادثه 20
٩-٢استانداردها، کدها و مقررات 21
١٠-٢ممیزی‌ها و اقدامات اصلاح شده 21
١١-٢ارتقاء دانش ایمنی فرآیند 23
١۲-٢مدیریت تغییر 23
۱-۱۲-۲اهمیت تغییرات 25
٢-۱٢-٢نمونه‌هایی از آموزه‌های ناشی از نقص مدیریت تغییر 25
٣-۱٢-٢چه چیزی یک تغییر را تشکیل می‌دهد؟ 28
4ـ12ـ2ـ قدرت تغییر فرایند 31
13ـ2ـ خلاصه: 36
4ـ فاز ساخت واحد صنعتی: 37
1ـ4ـ نقش بخشهای عملیات و تعمیر و نگهداری 38
1ـ1ـ4ـ ارتباط و هماهنگی با تیم پروژه 39
3ـ1ـ4ـ بازرسی از نصب تجهیزات 50
2ـ4ـ مواد سازنده 51
3ـ4ـ ساخت و بازرسی تجهیزات (سفارشی) مشتری 52
4ـ4ـ نصب اجزا 53
1ـ4ـ4ـ نصب سیستم لوله‌کشی 54
2ـ4ـ4ـ مجموعه‌ی فشارشکن (تخلیه فشار) / هواکش (تهویه) 59
3ـ4ـ4ـ دیگر سیستم‌های ایمنی 61
5ـ4ـ نگهداری سوابق تجهیزات 62

 

 

 

نقش بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری در مدیریت ایمنی فرآیند:

در هر تأسیساتی، بخش‌های‌ عملیات و تعمیر و نگهداری، در هسته‌ی مرکزی برنامه‌ی مدیریت ایمنی فرایند قرار دارند. این بخش‌ها برای اجرای همه‌ی اجزاء برنامه‌ی مذکور، ضروری می‌باشند؛ اگرچه نوع و وسعت (میزان) تعامل آنها با هر جزء متفاوت است. فصل‌های باقی مانده از این کتاب به نقش های ایمنی فرایندِ سرپرستان خطوط اول و دوم بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری در هر فاز بخصوص از چرخه‌ی عمر واحد صنعتی، اختصاص داده شده می شوند.در مقابل، این فصل نقش بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری را در اجرای هر جزء از برنامه‌ی ایمنی فرایند (که در جدول ۲-۱ لیست شده‌اند)، به هنگام فازهای مختلف از چرخه‌ی عمر واحد صنعتی توصیف می‌کند.

مدیریت تغییر، یک جزء اصلی از برنامه‌ی ایمنی فرایند می‌باشد، و سرپرستان عملیات و تعمیر و نگهداری تنها کسانی هستند که می‌توانند تضمین کنند که، اصول و روش های اجرایی مدیریت تغییر به درستی اجرا می‌شوند.

بنابراین، قسمت عمده این فصل، به نقش این سرپرستان در اجرای فعالیتهای مدیریت تغییر تخصیص داده می شود. میزان تعامل آنها، همان طور که در زیر نشان داده شده است، به ماهیت فعالیت بستگی دارد. این تعاریف نقش‌ها فقط به عنوان مثال ذکر شده‌اند و ممکن است از یک شرکت به شرکت دیگر بسته به ساختار سازمانی مدیریت ایمنی فرایندشان، متفاوت باشد.

نقش رهبری: این نقش بالاترین میزان (سطح) تعامل و کنترل را دارد. فردی در این جایگاه، معمولاً فعالیت موردنیاز را راه‌اندازی (آغاز) کرده و همچنین ممکن است آن را پشتیبانی، کنترل و هدایت نماید.

یک مثال در این مورد، نقش رهبری سرپرستان خطوط اول و دوم در اندازه‌گیری "عملکرد ایمنی در کار" یک کارمند بخش عملیات و تعمیر و نگهداری است.

نقش مشارکتی: در این حالت، میزان تعامل زیاد اما میزان کنترل بسته به ماهیت فعالیت ممکن است از کم تا زیاد متفاوت باشد. یک فعالیت ممکن است توسط فردی دارای این نقش راه‌اندازی (آغاز) شود، اما این شخص ممکن است فعالیت مذکور را کنترل یا هدایت نکند. برای مثال، اگرچه پرسنل عملیات و تعمیر و نگهداری ممکن است درخواستی مبنی بر اجرای یک تجزیه و تحلیل چه می‌شود اگر؟ اعمال کنند و آنها همچنین ممکن است در این مطالعه شرکت کنند، اما آنها به طور خاص این مطالعه را کنترل یا هدایت نمی‌کنند. در این حالت نقش بخش های عملیات و تعمیر و نگهداری به عنوان نقش مشارکتی تعریف می‌شود.

نقش مشاوره‌ای: این نقش برای مواقعی تعریف می‌شود که، پرسنل عملیات و تعمیر و نگهداری به عنوان یک مرجع (مأخذ) برای دیگران عمل می‌کنند و زمانی که از آنها درخواست می‌شود در فعالیت مشارکت می‌کنند.برای مثال، مدیریت واحد صنعتی ممکن است نیاز به اجرای یک تجزیه و تحلیل درخت خطا را، به منظور تعیین احتمال وقوع یک واقعه‌ی خاص تشخیص دهد. در این صورت پرسنل عملیات و تعمیر و نگهداری ممکن است همه‌ی داده‌های موردنیاز تیم تجزیه و تحلیل را فراهم کنند؛ هرچند، این پرسنل در تجزیه و تحلیل واقعی نقشی ایفا نمی‌کنند. بنابراین، آنها فقط نقش مساعدت و حمایت از فعالیت را ایفا می‌کنند.

تعامل جزئی (بسیار کم): این نقش برای مواقعی تعریف می‌شود که، ستاد عملیات و تعمیر و نگهداری به میزان کمی (جزئی) در راه‌اندازی، کنترل یا هدایت یک فعالیت دخیل می شوند. برای مثال، پرسنل عملیات و تعمیر و نگهداری در ارزشیابی ریسک‌های مالی بالقوه، در طی بازنگری پروژه های سرمایه‌ای نقش جزئی خواهند داشت.

۱-۲.جوابگویی: جوابگویی تعهد کارمند برای توضیح و پاسخ به اعمالی است که به انتظارات، اهداف و آرمانهای کارخانه مربوط می‌شود [2 و 1]. ستاد عملیات و تعمیر و نگهداری باید مدیریت را در ایجاد و توسعه روشهای اجرایی، برای تضمین جوابگویی در طی فازهای مختلف چرخه عمر واحد صنعتی، کمک کنند.برای مثال، یک کارخانه ممکن است خطوط راهنمای مشخصی برای بهره گیری در ایجاد روشهای اجرایی متوقف کردن سیستم داشته باشد. مشارکت ستاد عملیات و تعمیر و نگهداری در این فرایند دارای سه مرحله می‌باشد. ابتدا، آنها باید خطوط راهنمایی را که توسط مدیریت اتخاذ شده بازنگری و موافقت خود را با آن اعلام نمایند. اگر این خطوط راهنما مشخص نیستند، آنها باید پیش از ایجاد روشهای اجرایی اصلاح گردند. دوم، هنگامی که روشهای اجرایی بکار گذاشته شدند، سرپرستان عملیات و تعمیر و نگهداری مسئولند تا ببینند که آنها همان گونه که بیان شده، اجرا می‌شوند یا خیر. اگر روش‌های اجرایی نیاز به تغییر دارند، اختیارات مناسب (صحیح) باید احراز شود. سوم، تجاربی که از اجرای روشهای اجرایی بدست می‌آید، همچنین ناشی از هرگونه انحرافات، باید پایه پیشنهادات به مدیریت برای تغییر رسمی خطوط راهنما یا روشهای اجرایی را شکل دهد.

مدیریت، مسئول اداره‌ی طرح مدیریت ایمنی فرایند می‌باشد که به طور شفاف مسئولیت و جوابگویی همه‌ی کارکردها را مشخص می‌کند. ستاد عملیات و تعمیر و نگهداری باید ورودی‌های لازم در تمام طول فرایند را فراهم کنند. طرح مدیریت ایمنی فرایند ساکن نمی‌باشد، بلکه آن در سراسر عمر واحد صنعتی تغییر پیدا کرده و به روزآوری می‌شود. سرپرستان عملیات و تعمیر و نگهداری ممکن است در زمانی که طرح مذکور نوشته و تجدیدنظر می‌شود، برای ارائه توصیه و اطلاعات فراخوانده شوند.آنها باید برای فراهم کردن اطلاعات هم در مورد خطوط مشی و شیوه‌های موفق و هم در مورد شیوه‌ها و خطوط مشی غیرکاربردی، آماده شوند. آگاهی آنها از فعالیتهای روزانه ی بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری واحد صنعتی، برای ایجاد طرحی مؤثر و کارآمد تعیین کننده می‌باشد.

 

٢-٢ـ دانش فرآیند و مستندسازی

جمع‌آوری (بدست آوردن) و نگهداری دانش فرایند یک جزء مهم از برنامه‌ی مدیریت ایمنی فرایند می‌باشد. همچنین، آژانس های نظم دهنده مستندسازی روشهای اجرایی و اطلاعات فرایند را لازم می دانند [3]. ستاد عملیات و تعمیر و نگهداری می‌توانند در این کار مشارکت کنند و همچنین از مستندات دقیق، کامل و به روز شده‌ی فرایند، سود ببرند.

تعامل ستاد عملیات و تعمیر و نگهداری در ایجاد، پشتیبانی و استفاده از دانش فرایند مستند شده در طی هرکدام از فازهای چرخه‌ی عمر واحد صنعتی، ادامه پیدا می‌کند. در طی فاز طراحی، پرسنل عملیات و تعمیر و نگهداری ورودی‌های لازم را برای تیم پروژه درباره‌ی معیارهای خاص طراحی و دیگر ملاحظاتی که باید مستند شوند، فراهم می‌کنند. به این ترتیب، تجربه و دانش آنها از فرایند در طراحی واحد صنعتی به کار گرفته می‌شود. در مرحله‌ی ساخت، آنها باید جزئی از تیم تضمین کیفیت باشند. نظرات فنی و دانش آنها باید استفاده شود، برای تضمین: الف) اینکه تجهیزات فرایند مطابق با معیارهای طراحی ساخته و این تجهیزات به درستی مونتاژ و نصب می شوند. ب) اینکه مستندسازی هر بخش از تجهیزات یا فرایند به عنوان مرجعی برای آینده حفظ می‌گردد.

در طی طراحی و ساخت، ستاد تعمیر و نگهداری اطلاعاتی برای ایجاد برنامه‌های تعمیر و نگهداری موردنیاز، جمع‌آوری می‌کنند. به هنگام عملیاتی کردن و راه‌اندازی دستگاه در زمین سازنده، راه‌اندازی دستگاه در زمین مالک، عملیات، وغیر عملیاتی کردن/ demolitionکردن دستگاه، بخش عملیات یک نقش رهبری در پشتیبانی از دانش فرایند و مستندسازی دارد، و بخش تعمیر و نگهداری آنها را حمایت می‌کند. این نقش‌ها در طی فاز تعمیر و نگهداری برعکس می‌شود، به طوری که ستاد تعمیر و نگهداری نقش رهبری و ستاد عملیات نقش مشارکتی دارا می‌باشند. بخش عملیات نقش رهبری خود، در مورد دانش درباره‌ی خطرات مواد شیمیایی و سلامت شغلی را حتی به هنگام فاز تعمیر و نگهداری از چرخه‌ی عمر تأسیسات نیز حفظ می‌کند.

 

٣-٢- بازنگری پروژه‌ی سرمایه‌ای و طراحی روش‌های اجرایی

برای این جزء از مدیریت ایمنی فرایند، نمایندگان بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری در بازنگری مطالعات خطر، انتخاب مسیر طرح‌ها، بازنگری طراحی‌های فرایند، و ایجاد روشهای اجرایی هم نقش مشاوره‌ای و هم مشارکتی دارند. در مرحله طراحی، ورودی‌ها‌شان هم حمایتی و هم مشارکتی می‌باشد. شاید لازم شود، تا آنها تجربه و دانش خود را در اختیار تیم پروژه قرار دهند یا به سوالات مشخصی درباره‌ی جنبه‌های عملیات و تعمیر و نگهداری واحد صنعتی، پاسخ دهند. آنها همچنین باید در بازنگری‌های خطر، که در طی فاز طراحی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

بازنگری پروژه‌ی سرمایه‌ای ممکن است شامل یک پروژه‌ی جدید، افزودنی‌هایی به ظرفیت اصلی، و همچنین تولید محصولات جدید باشد. پروژه‌های سرمایه‌ای همچنین ممکن است شامل اصلاحات اساسی تأسیسات باشد. چنین پروژه‌هایی ممکن است شامل انواع زیادی از تغییرات، مانند معرفی تجهیزات جدید، فرایندهای شیمیایی، کنترل‌ها، روش‌های عملیاتی، یا موجودی‌های شیمیایی باشند. نوع و میزان مشارکت بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری بسته به ماهیت پروژه و نوع تجزیه و تحلیل‌های موردنیاز، متفاوت است. جدول ۱-۲ نمونه‌هایی از فعالیت‌ها، و تعامل مربوط به بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری را نشان می‌دهد.

۴-۲ مدیریت ریسک فرایند

شناسایی و ارزشیابی مقدماتی از ریسک‌های فرایند ناشی از آتش سوزی، انفجار، انتشار گازهای سمی، از دست رفتن واکنش (افزایش دما و فشار به بیش از حد مجاز در Reactor) یا بلایای طبیعی در طی طراحی مقدماتی فرایند اجرا می‌شود. بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری در این بازنگری‌های ریسک، به عنوان عضوی از تیم بازنگری، مانند یک تیم HAZOP، شرکت می‌کنند. این تجزیه و تحلیل‌ها شامل شناسایی خطرات، ارزشیابی ریسک‌های عملیات های موجود، کاهش ریسک، و مدیریت ریسک باقیمانده می‌باشد. به هنگام عملیاتی کردن و راه‌اندازی دستگاه در زمین سازنده، راه‌اندازی دستگاه در زمین مالک، عملیات، توقف و غیر عملیاتی کردن/ demolitionکردن سیستم، بخش عملیات یک نقش رهبری در اجرای تجزیه و تحلیل‌های ریسک فرایند دارد؛ و بخش تعمیر و نگهداری یک نقش مشاوره‌ای ایفا می‌کند. اما در طی فاز تعمیر و نگهداری از چرخه‌ی عمر واحد صنعتی، تجزیه و تحلیل‌های ریسک تحت رهبری بخش تعمیر و نگهداری اجرا می‌شود. جدول ۲-۲ فازهای مختلف از چرخه‌ی عمر واحد صنعتی، انواع مختلف تکنیکهای مدیریت ریسکِ فرایندِ بکار گرفته شده، در هر کدام از فازهای چرخه‌ی عمر و میزان تعامل (مشارکت) بخش‌های عملیات و تعمیر و نگهداری را نشان می‌دهد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.