فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:73
فهرست مطالب:
چکیده.....................................................................................................................................................................................یک
فصل اول: مقدمه...................................................................................................................................................................1
مقدمه عمومی..................................................................................................................................................................2
مقدمه حوزه پژوهشی مورد بحث................................................................................................................................3
شرح موضوع پژوهش و منطق پشتوانه آن................................................................................................................3
قلمرو پژوهش..................................................................................................................................................................4
سازمندی گزارش............................................................................................................................................................5
فصل دوم: پیش زمینه و مرور ادبیات...............................................................................................................................6
مفاهیم پایه و قاب کاری مفهومی...............................................................................................................................7
تعریف داده کاوی.....................................................................................................................................................7
کاربردهای داده کاوی..............................................................................................................................................13
فرایند داده کاوی......................................................................................................................................................13
آماده سازی داده ها..................................................................................................................................................15
نرمال سازی........................................................................................................................................................17
داده های مجهول..............................................................................................................................................18
مدل فرایندی Crisp-DM.....................................................................................................................................19
انواع داده ها در داده کاوی......................................................................................................................................22
ساختار بانک اطلاعاتی رابطه ای......................................................................................................................22
انبار داده.................................................................................................................................................................26
OLAP چیست؟...................................................................................................................................................32
تکنیک های داده کاوی.............................................................................................................................................44
تکنولوژی های داده کاوی...................................................................................................................................45
طبقه بندی.............................................................................................................................................................45
وابستگی..................................................................................................................................................................47
پیش بینی..............................................................................................................................................................47
تحلیل خوشه ای...................................................................................................................................................48
الگوریتم K-mediod ....................................................................................................................................51
الگوریتم K-means........................................................................................................................................51
شبکه SOM....................................................................................................................................................52
الگوریتم BIRCH..........................................................................................................................................53
الگوریتم CURE............................................................................................................................................58
معتبرسازی مدل های خوشه بندی.................................................................................................................60
مرور ادبیات.......................................................................................................................................................................63
جمع بندی و نتیجه گیری.............................................................................................................................................66
فصل سوم: پژوهش مقدماتی...............................................................................................................................................67
وضعیت فعلی پژوهش در حوزه مورد بحث................................................................................................................68
فصل چهارم: پژوهش پیشنهادی.........................................................................................................................................69
محدودیت های انجام پژوهش........................................................................................................................................70
پرسش های پژوهش.........................................................................................................................................................70
اهداف پژوهش....................................................................................................................................................................70
متدولوژی انجام پژوهش...................................................................................................................................................71
نتایج و دستاوردهای مورد انتظار....................................................................................................................................71
جمع بندی و نتیجه گیری...............................................................................................................................................72
مراجع.........................................................................................................................................................................................73
چکیده
صنعت گردشگری یکی از بخش های رو به رشد اقتصاد جهانی است که تأثیر بسیاری بر اقتصاد منطقه ای و ملی کشورها دارد. با توجه به تنوع محصولات و خدمات گردشگری، گردشگران و نیازهای آنها نیز تنوع زیادی دارد. مطالعه و شناسایی رفتار گروه های مختلف گردشگران و ترجیحات و علایق آنها مهم است. زیرا که با داشتن شناخت عمیق تر از گروه های مختلف گردشگران، بهتر می توان روی آنها هدف گذاری کرد و فعالیت های جذب و حفظ را صورت داد. شناخت بهتر گردشگران، مستلزم بهره گیری و تحلیل داده ها و اطلاعات بدست آمده از آنهاست. داده کاوی از جمله تکنیک های پیچیده در تحلیل مشتریان است که به کشف الگوها و قواعد و دانش مفید موجود در پایگاه های داده مشتریان می پردازد و از این طریق شناخت عمیق تری از مشتریان بدست می دهد.
در صنعت گردشگری درک رفتار و خصوصیات گروه های مختلف گردشگران و شناخت عواملی که هر کدام از این گروه ها را تشویق به خرید یک محصول خاص گردشگری می کند، اهمیت زیادی دارد. با شناخت گروه های مختلف گردشگران و نیازها و خصوصیات هر گروه، می توان در طراحی محصول گردشگری، تعیین استراتژی های توسعه و قیمت گذاری برای هر گروه گردشگران، به مزیت رقابتی دست یافت. در این تحقیق به بخش بندی گردشگران بین المللی در ایران می پردازیم. با استفاده از اطلاعات و دانش بدست آمده از گردشگران خارجی و شناسایی بخش های مختلف آنها، می توان به مدیران و تصمیم گیران گردشگری در توسعه محصولات و خدمات مناسب گردشگری کمک کرد. همین طور می توان به راهکارهایی در جهت بازاریابی و جذب بیشتر گردشگران و در نتیجه رونق گردشگری در ایران دست یافت.