یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه تاثیر میزان آموزش روش راهبرد فراشناختی پس ختام (SQ4R) بر سرعت و پایداری یادگیری دانش آموزان

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه تاثیر میزان آموزش روش راهبرد فراشناختی پس ختام (SQ4R) بر سرعت و پایداری یادگیری دانش آموزان دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه تاثیر میزان آموزش روش راهبرد فراشناختی پس ختام (SQ4R) بر سرعت و پایداری یادگیری دانش آموزان


پایان نامه تاثیر میزان آموزش روش راهبرد فراشناختی پس ختام (SQ4R) بر سرعت و پایداری  یادگیری دانش آموزان

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:105

عنوان : تاثیر میزان آموزش روش راهبرد فراشناختی پس ختام (SQ4R) بر سرعت و پایداری  یادگیری دانش آموزان پایه اول هنرستان مدارس غیرانتفاعی شهر شهریار در سال تحصیلی 87-86
پایان نامه:
جهت اخذ درجه کارشناسی در رشته راهنمایی و مشاوره

فهرست مطالب:
عنوان                                        صفحه

1- فصل اول: مقدمه
     1-1- مقدمه    1
     1-2- بیان مسئله     3
          1-2-1- سولات پژوهشی    4
     1-3- اهداف پژوهشی    4
          1-3-1- هدف کلی    4
          1-3-2- اهداف جزئی     4
     1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش    5
     1-5- فرضیه های پژوهش    6
     1-6- متغیر ها    7
          1-6-1- نام گذاری متغیر ها    7
          1-6-2- تعریف نظری واژه ها و اصطلاحات در این پژوهش    7
          1-6-3- تعریف عملیاتی متغیر ها    9
2- فصل دوم: ادبیات پژوهش
     2-1- مقدمه    15
     2-2- مواضع نظریه پردازان در رابطه با موضوع مورد پژوهش    16
          2-2-1- در حوزة یاددهی – یادگیری    16
          2-2-2- در حوزة فرا شناخت    36
          2-2-3- ارتباط شناخت و فرا شناخت    55
          2-2-4-مراحل اجرای فراشناخت    57
          2-2-5- راهبردهای فراشناختی    62
          2-2-6- راهبرد فرا شناختی پس ختام    64
     2-3- پیشینه مطالعاتی    67
          2-3-1- تحقیقات انجام شده در ایران    67
          2-3-2- برسی تحقیقات انجام شده در خارج از ایران    72
3- فصل سوم: روش شناسی
     3-1- مقدمه    76
     3-2- جامعه مورد مطالعه    76
     3-3- تعیین حجم نمونه    76
     3-4- روش نمونه گیری    76
     3-5- ابزار اندازه گیری داده ها    77
          3-5-1- تعیین روایی    81
          3-5-2- تعیین پایایی    82
4- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل کمی داده ها
     4-1- مقدمه    85
     4-2- تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها    85
     4-3- تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها    86
5- فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
     5-1- مقدمه     91
     5-2- بحث پیرامون سوال های پژوهشی     91
     5-3- پیشنهادیی در خصوص یافته های پژوهش    104
     5-4- محدودیتها    105
فهرست منابع

 

فهرست جدول
ضریب اعتماد ابراز اندازه گیری
ضریب همبستگی ابزار اندازه گیری
دیاگرام طرح تحقیق
مقایسه میانگین نمرات آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون پس آزمون اول و دوم درس علوم تجربی
مقایسه میانگین نمرات آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون اول و دوم درس علوم اجتماعی
آزمون t در رابطه با فرضیه اول پژوهش (درس علوم اجتماعی)
آزمون t در رابطه با فرضیه اول پژوهش (درس علوم اجتماعی)

 

1-1 مقدمه
یکی از اهداف مشترک و عمده نظامهای آموزش و پرورش که محور تقریبا تمام فعالیتهای آنهاست فرآیند یاددهی – یادگیری  است. دراین فرآیند، یادگیری مهمتر از یاددهی است. زیرا یادگیری، هدف و یاد دادن راه رسیدن به هدف است. با توجه به اینکه بازده هرنظام آموزشی و پرورشی بر اساس میزان یادگیری فراگیران مورد ارزشیابی قرار می گیرد لذا در فرآیند آموزش باید به روش یادگیری توجه شده و به آن اهمیت ویژه ای قائل شد. تا دانش آموزان بتوانند با دانستن روشهای یادگیری با مسائل برخورد و مشکلات را حل کنند. هسته اصلی فرآیند توریس. ترتیب دادن محیطی است که در آن شاگردان بتوانند تعامل کنند ونحوه یادگیری را مورد بررسی قرار دهند (بهرنگی، 1376).
درزمینه یادگیری و فراهم نمودن شرایط مطلوب آن، درمکتب روان شناسی رفتارگرا و شناخت گرا بیش از هر مکاتب دیگر روانشناسی به بحث پرداخته اند که مکتب رفتارگرایی به علت تاکیدات شدید بر رفتارفراگیران بدون درنظر گرفتن فضایل و توانمندیهای درونی آنها، دردهه های اخیر با عدم استقبال روبرو شده و روانشناسی شناختی که برای روشن سازی توانمندیهای شناختی و استدلالی موجود زنده توسط پیشگامانی چون پیازه و برونر جدیت لازم را بعمل آورده بود، مورد توجه خاص قرار گرفت زیرا آنها معتقد بودند که در درون انسان ابزارها و یا کار افزارهایی برای استدلال و یا اندیشیدن وجود دارد. لذا تلاشهای زیادی برای روش مهارتهای شناختی و بویژه برای بهینه سازی و اثربخش کردن آن صورت گرفت. که مجموعه تلاشها، چشم اندازی را گشود تا نظریه فراشناخت مورد توجه قرار گیرد.
آرتور، ال کوستا  می نویسد اگربتوانید از وجود یک گفتگوی درونی درذهن خود آگاه شوید و اگربتوانید فرایندهای تصمیم گیری و حل مساله را بشناسید فراشناخت را تجربه کرده اید.
لذا روش یادگیری همان روش فکرکردن و اندیشیدن است که هدف اصلی درفرایند یادگیری و یاددهی می باشد. سرکار آرانی (1279) می گوید اندیشیدن دانش آموزان در جریان آموزش برجسته ترین ویژگیهای فعالیتهای آموزش درژاپن است. بنابراین فعالیتهای کلاس، مواد آموزشی روشهای تدریس و .. همگی باید تفکر را تحریک کنند، راهبردهای روشهای تدریس و ... همگی باید تفکر را تحریک کنند، راهبردهای روشهای یادگیری و تفکر متفاوتند یکی از راهبردها در بهبود به فراگیران فراشناخت پس ختام (SQ4R) است. و هدف پژوهش حاضر این است که با آموزش راهبرد فراشناختی پس ختام به دانش آموزان به نتایج حاصل از آموزش این راهبرد را مورد بررسی قرار داده و نقش آنرا برسرعت و پایداری یادگیری آنها مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
1-2- بیان مسئله
با نظر به اینکه در نظام آموزشی، محتوای تدریس بر اساس مندرجات کتب درسی به دانش آموزان عرضه می شود لذا ارائه روشهای مناسب مطالعه و یادگیری به آنها امکان موفقیت و کیفیت یادگیری را افزایش می دهد. در سنوات اخیر در خصوص راهبردهای یادگیری مطالعات و بررسی های فراوانی به عمل آمده است که در بین آنها به راهبردهای فراشناختی که عامل مهمی برای فعال ساختن ذهن دانش آموزان در خواندن و افزایش توانمندیهای آنان است، بیشتر اشاره شده است. از جمله روشهایی که در بهبود مطالعه و یادگیری موثر هستند و به خواننده هنگام مطالعه مدد می رساند راهبرد فراشناختی پس ختام است. این روش توسط (توماس ورایینسون به نقل از سیف، 1376) معرفی گردیده است.
راهبرد فراشناختی پس ختام (SQ4R) دارای شش مرحله است.
پیش خوانی (خواندن اجمالی) سوال کردن، خواندن، تفکر، از حفظ کردن، مرور کردن که نام این روش به نام (SQ4R) ازحروف اول این کلمات به صورت لاتین گرفته شده است.
پژوهشها تاکید بر این دارند که درک مطلب خواندن به توانایی دانش آموزان در استفاده ازراهبرد فراشناختی متکی است (لیدر، 1997) همچنین درتحقیقات دیگری اثربخشی آموزش راهبردها برعملکردهای تحصیلی دانش آموزان استثنایی بررسی شده است. ازجمله (عزت، 1376) در پژوهش به این نتیجه دست یافت که آموزش راهبردهای یادگیری موجب افزایش میزان یادگیری و حفظ و استمرار آموخته ها در کودکان عقب مانده ذهنی خفیف می شود. لذا به جهت دستیابی به نقش راهبرد فراشناختی پس ختام درسرعت و پایداری یادگیری، انگیزه اصلی این تحقیق دربررسی اثر راهبرد فراشناختی پس ختام (SQ4R) بر سرعت و پایداری یادگیری و تعمیم اثر آموزش، این راهبرد برموضوعهای درسی دیگر است.
1-2-1 سوالهای پژوهش:
1- آیا بین سرعت یادگیری دانش آموزانی که راهبرد فراشناختی پس ختام را آموزش دیده اند با آنانی که این آموزش ندیده اند تفاوت وجود دارد؟
2- آیا بین میزان پایداری یادگیری دانش آموزانی که راهبرد فراشناختی پس ختام را آموزش دیده اند با آنانی که این آموزش را ندیده اند تفاوت وجود دارد؟
3-1 اهداف پژوهش:
1-3-1 هدف کلی پژوهش: بررسی میزان تاثیر آموزش راهبرد فراشناختی پس ختام (SQ4R)ن برسرعت و پایداری یادگیری دانش آموزان کلاس اول هنرستان مدارس غیرانتفاعی شهر شهریار
1-3-2 اهداف جزئی- بررسی میزان تاثیر راهبرد فراشناختی پس ختام برسرعت یادگیری دانش آموزان کلاس اول هنرستان مدارس غیرانتفاعی شهر شهریار
- بررسی میزان تاثیر راهبرد فراشناختی پس ختام بر پایداری یادگیری دانش آموزان کلاس اول هنرستان مدارس غیرانتفاعی شهرشهریار


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.