با فرمت word
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه ..............................................................................................................................2
بیان مسئله .........................................................................................................................3
اهمیت و ضرورت تحقیق ......................................................................................................5
هدف تحقیق..................................................................................................................... 7
فرضیه های تحقیق ..............................................................................................................7
تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها .........................................................................................8
قلمرو تحقیق .....................................................................................................................9
فصل دوم : پیشینه تحقیق
مقدمه ..........................................................................................................................11
بخش اول : مبانی نظری تحقیق ............................................................................................11
الف- اخلاق سازمانی .......................................................................................................11
معانی اخلاق ..................................................................................................................11
در زبان فارسی ................................................................................................................11
در زبان انگلیسی .............................................................................................................12
معانی اصطلاحی اخلاق .....................................................................................................12
موضوع اخلاق ............................................................................................................... 13
قلمرو علم اخلاق .............................................................................................................15
نقش اخلاق ...................................................................................................................16
ترویج اخلاق ..................................................................................................................17
فواید اخلاق ...................................................................................................................17
تاثیر اخلاق بر کسب و کار .................................................................................................18
اخلاق در بین ملل جهان ..................................................................................................18
روش اخلاقی در هند باستان .............................................................................................19
اخلاق دوران باستانی مصر ..............................................................................................20
روش اخلاقی در چین باستان ...........................................................................................20
روش اخلاقی در ایران باستان ..........................................................................................21
روش های اخلاقی در یونان باستان ...................................................................................22
جایگاه اخلاق در اسلام .................................................................................................23
ارتباط اخلاق با اسلام ...................................................................................................24
مفاهیم مشابه ..............................................................................................................26
اخلاق حرفه ای ..........................................................................................................27
اخلاق بازرگانی ..........................................................................................................27
اخلاق کار ................................................................................................................27
علوم مربوط به اخلاق. .................................................................................................28
علم اخلاق ................................................................................................................28
فلسفه علم اخلاق ........................................................................................................28
تعلیم و تربیت .............................................................................................................28
مدیریت اخلاق ..........................................................................................................29
فرا اخلاق .................................................................................................................29
اخلاق هنجاری ..........................................................................................................29
اخلاق توصیفی ..........................................................................................................30
دیدگاه ها و نظریات مطرح شده درباره اخلاق ....................................................................30
استیل ول .................................................................................................................30
رویکرد رفتار گرایی ...................................................................................................31
نظام اخلاقی پیاژه ......................................................................................................33
رویکرد پردازش اطلاعات ............................................................................................38
نظام اخلاقی کلبرگ ...................................................................................................39
اخلاق ، قرارداد ، احتیاط ( رویکرد زمینه ویژه ) ..................................................................48
اخلاق سازمانی ..........................................................................................................50
مشکل اخلاق سازمانی ................................................................................................51
ماهیت اخلاق سازمانی ................................................................................................51
سازمان ...................................................................................................................52
نظریه های مطرح شده در اخلاق سازمانی ........................................................................54
نظریه فرجام گرایی ...................................................................................................54
نظریه آغاز گرایی .....................................................................................................56
نظریه عدالت توزیعی .................................................................................................56
نظریه آزادی فردی ...................................................................................................57
نظریه زیبایی و خیر مطلق ...........................................................................................58
هدف از بررسی نظام های اخلاقی .................................................................................58
اهداف اخلاق سازمانی ..............................................................................................59
آثار مسئولیت پذیری اخلاقی سازمان ها .........................................................................61
ب- اثربخشی سازمانی ..............................................................................................62
اثربخشی ...............................................................................................................62
تعاریف اثربخشی ....................................................................................................62
تاریخچه اثربخشی سازمانی .........................................................................................64
معیارها و مقیاس های اثربخشی ....................................................................................67
رویکرد های سنتی برای سنجش اثربخشی سازمانی ............................................................71
رویکرد های نوین برای سنجش اثربخشی سازمانی ............................................................72
مقایسه رویکرد های اثربخشی سازمانی ...........................................................................76
معیار های هفت گانه برای ارزیابی اثربخشی سازمانی .........................................................77
بخش دوم : مطالعه تحقیقات تجربی گذشته ....................................................................82
تحقیقات خارجی انجام شده در زمینه اخلاق سازمانی ........................................................82
تحقیقات داخلی انجام شده در زمینه اخلاق سازمانی ..........................................................86
تحقیقات خارجی انجام شده در زمینه اثربخشی سازمانی .....................................................92
تحقیقات داخلی انجام شده در زمینه اثربخشی سازمانی .......................................................94
جمع بندی مطالب ....................................................................................................97
بخش سوم : چارچوب نظری تحقیق ..............................................................................98
فصل سوم : روش پژوهش
مقدمه ......................................................................................................................101
تعریف جامعه .............................................................................................................102
نمونه .......................................................................................................................102
ابزار تحقیق ...............................................................................................................103
بررسی متغیر ها و مقیاس مورد استفاده ..............................................................................104
روایی و پایایی تحقیق ...................................................................................................104
فنون و روش های آماری ..........................................................................................105
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه ......................................................................................................................108
آمار توصیفی و متغیر های جمعیت شناختی .......................................................................108
ویژگی های جمعیت شناختی مدیران مورد مطالعه ...............................................................109
جنسیت ...................................................................................................................109
تحصیلات ............................................................................................................... 110
سابقه خدمت ............................................................................................................111
سن ........................................................................................................................112
ویژگی های جمعیت شناختی معلمان مورد مطالعه ...............................................................113
جنسیت ....................................................................................................................113
تحصیلات ................................................................................................................114
سابقه خدمت .............................................................................................................115
سن .........................................................................................................................116
تحلیل توصیفی از یافته های تحقیق ................................................................................. 117
تحلیل توصیفی سوالات اخلاق سازمانی ............................................................................118
سوال اول : اهمیت پیشبرد و افزایش منافع برای مدرسه ..........................................................118
سوال دوم : توجه به کارکنان ..........................................................................................118
سوال سوم : اطاعت پذیری از مقررات مدرسه .....................................................................119
سوال چهارم : انتظار از کارکنان که نگران منافع و مصالح مدرسه نباشند .....................................119
سوال پنجم : تاکید بر رفاه کارکنان از سوی مدرسه ..............................................................120
سوال ششم : انتظار از کارکنانی که در قید خط مشی های مدرسه باشند.................................. 120
سوال هفتم : تصمیم گیری ها و اقدامات در مدرسه در جهت منافع و مصالح مدرسه است ............121
سوال هشتم : تصمیم گیری ها و اقدامات در مدرسه در جهت منافع و مصالح همگان است ...........121
سوال نهم : اهمیت مقررات ، رویه ها و خط مشی ها در مدرسه ............................................122
سوال دهم : کاری که به منافع مدرسه آسیب می رساند ممکن است مجاز باشد ........................122
سوال یازدهم : عدم توجه به رفاه کارکنان از سوی مدرسه ..................................................123
سوال دوازدهم : مواخذه در صورت رفتار غیر اخلاقی حتی اگر به نفع سازمان باشد ..................123
سوال سیزدهم : مواخذه در صورت رفتار غیر اخلاقی به نفع شخصی نه به نفع سازمان ................124
سوال چهاردهم : فدا کردن اخلاقیات شخصی .................................................................124
سوال پانزدهم : روشن بودن این مساله که در برابر رفتار غیر اخلاقی مدرسه صبور نیست .............125
سوال شانزدهم : سپر قرار دادن دیگران در مواقع شکست ....................................................125
سوال هفدهم : بالا بردن استاندارد های اخلاقی ................................................................126
سوال هجدهم : نظر نا مساعد مدرسه به افرادی که به مقررات بی اعتنا هستند ...........................126
تحلیل توصیفی سوالات اثربخشی سازمانی .....................................................................127
سوال اول : مدرسه ما اهداف آموزشی روشنی دارد ...........................................................127
سوال دوم : مشارکت معلمان در اهداف آموزشی .............................................................127
سوال سوم : منابع کافی به منظور اثربخشی معلمان برای تدریس وجود دارد .............................128
سوال چهارم : موفقیت دانش آموزان در راهیابی به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی..............128
سوال پنجم : توجه به رشد حرفه ای کارکنان ...................................................................129
سوال ششم : انضباط در مدرسه حکمفرماست ..................................................................129
سوال هفتم : مشارکت اولیا در فعالیت های آموزشی ..........................................................130
سوال هشتم : مشارکت معلملن در تصمیم گیری های مدرسه ................................................130
سوال نهم : مدرسه دارای معلمین با انگیزه است ................................................................131
سوال دهم : آمار ترک تحصیل یا انتقال در مدرسه زیاد است ...............................................131
سوال یازدهم : مدیر ، پاسخگو و حمایت کننده نیاز معلمین است .................... .....................132
سوال دوازدهم : روحیه بالای دانش آموزان در مدرسه ..................................... .................132
سوال سیزدهم : فرصت یادگیری مهارت های لازم از سوی دانش آموزان ................................133
سوال چهاردهم : مشارکت اولیای دانش آموزان در تصمیم گیری های مدرسه ............... ..........133
سوال پانزدهم : نمرات دانش آموزان منعکس کننده موفقیت تحصیلی آنهاست ..........................134
سوال شانزدهم : سبک مدیریتی انعطاف پذیر ...................................................................134
سوال هفدهم :محیط مدرسه ........................................................................................135
سوال هجدهم : داشتن برنامه متعادل و سازمان دهی شده برای رفع نیاز های دانش آموزان ............135
سوال نوزدهم : ریسک پذیری .....................................................................................136
سوال بیستم : ارزش های مهم در مدرسه .........................................................................136
سوال بیست ویکم : برنامه های آموزشی ضمن خدمت .......................................................137
سوال بیست و دوم : غیبت معلمین .................................................................................137
سوال بیست و سوم : رابطه مدیریت با ناحیه آموزشی ، معلمین و اولیای دانش آموزان .................138
سوال بیست و چهارم : احساس تعهد به اهداف و ارزش های مدرسه .....................................138
سوال بیست و پنجم : غیبت دانش آموزان ......................................................................139
سوال بیست و ششم : تعهد به یادگیری دانش آموزان ........................................................139
تحلیل آماری فرضیه ها .............................................................................................140
آزمون کالمو گراف – اسمیرنف تک نمونه ای ...............................................................141
آزمون فرضیه اصلی .................................................................................................141
آزمون فرضیه فرعی اول ............................................................................................143
آزمون فرضیه فرعی دوم ...........................................................................................144
آزمون فرضیه فرعی سوم . ........................................................................................145
یافته های جانبی تحقیق .............................................................................................146
یافته های جانبی اول..................................................................................................146
یافته های جانبی دوم .................................................................................................147
یافته های جانبی سوم ................................................................................................148
یافته های جانبی چهارم ..............................................................................................149
فصل پنجم : بحث تفسیر و نتیجه گیری
مقدمه ...................................................................................................................152
خلاصه یافته های پژوهش ...........................................................................................152
خلاصه نتایج حاصل از پژوهش ....................................................................................153
توصیف آماری ویژگی های جمعیت شناختی ..................................................................153
فرضیه اصلی .............................................................................................................154
خلاصه یافته های حاصل از فرضیه اصلی ...........................................................................154
پیوند یافته های تحقیق با مبانی نظری و تجربی تحقیق ...........................................................155
فرضیه فرعی اول .......................................................................................................155
خلاصه یافته های حاصل از فرضیه فرعی اول ....................................................................155
پیوند یافته های تحقیق با مبانی نظری و تجربی تحقیق...........................................................155
فرضیه فرعی دوم ......................................................................................................156
خلاصه یافته های حاصل از فرضیه فرعی دوم ....................................................................156
پیوند یافته های تحقیق با مبانی نظری و تجربی تحقیق ..........................................................156
فرضیه فرعی سوم ......................................................................................................157
خلاصه یافته های حاصل از فرضیه فرعی سوم ...................................................................157
پیوند یافته های تحقیق با مبانی نظری و تجربی تحقیق...........................................................159
خلاصه نتایج حاصل از یافته های جانبی اول .....................................................................158
خلاصه یافته های تحقیق .............................................................................................158
پیوند یافته های تحقیق با مبانی نظری و تجربی تحقیق ..........................................................159
خلاصه نتایج حاصل از یافته های جانبی دوم......................................................................159
پیوند یافته های تحقیق با مبانی نظری و تجربی تحقیق ..........................................................159
خلاصه نتایج حاصل از یافته های جانبی سوم ....................................................................159
خلاصه نتایج حاصل از یافته های تحقیق .........................................................................159
پیوند یافته های تحقیق با مبانی نظری و تجربی تحقیق ..........................................................159
خلاصه نتایج حاصل از یافته های جانبی چهارم ..................................................................160
خلاصه یافته های تحقیق .............................................................................................160
پیوند یافته های تحقیق با مبانی نظری و تجربی تحقیق ..........................................................160
محدودیت های تحقیق
محدودیت های علمی ................................................................................................160
محدودیت های عملی .................................................................................................161
پیشنهادات
پیشنهاداتی کاربردی بر پایه یافته های تحقیق .....................................................................161
پیشنهاداتی برای پژوهش های بعدی ...............................................................................162
فهرست منابع
منابع فارسی ...............................................................................................................163
منابع لاتین .................................................................................................................170
پیوست ها
پیوست اول : منشور اخلاقی سازمان آموزش و پرورش..........................................................175
پیوست دوم : پرسشنامه .............................................................................................. 177
فهرست جداول
جدول ( 2-1 ) : سیر تاریخی اثربخشی سازمانی ....................................................................64
جدول ( 2-2 ) : معیارها و مقیاس های اثربخشی کمپ بل .......................................................67
جدول ( 2-3 ) : مقایسه رویکردهای مختلف اثربخشی سازمانی ................................................76
جدول ( 3-1 ) : شماره گویه های پرسشنامه اثربخشی سازمانی ...............................................100
جدول ( 4-1 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت ......................................109
جدول ( 4-2 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک تحصیلات ...................................110
جدول ( 4-3 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سابقه خدمت ................................111
جدول ( 4-4 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن ...........................................112
جدول ( 4-5 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت ......................................113
جدول ( 4-6 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک تحصیلات ...................................114
جدول ( 4-7 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سابقه خدمت ................................115
جدول ( 4-8 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن ..........................................116
جدول ( 4-9 ) : یافته های توصیفی خرده مقیاس های متغیرهای تحقیق ..................................... 117
جدول ( 4-10 ) : اهمیت پیشبرد و افزایش منافع و مصالح برای مدرسه .....................................118
جدول ( 4-11 ) : توجه به کارکنان ................................................................................118
جدول ( 4- 12 ) : اطاعت پذیری از مقررات مدرسه ...........................................................119
جدول ( 4- 13 ) : انتظار از کارکنان که نگران منافع و مصالح مدرسه باشند ...............................119
جدول ( 4-14 ) : تاکید بر رفاه کارکنان از سوی مدرسه ......................................................120
جدول ( 4-15 ) : انتظار از کارکنان که در قید خط مشی های مدرسه باشند ...............................120
جدول ( 4-16 ) : تصمیم گیری ها و اقدامات در مدرسه در جهت منافع و مصالح مدرسه............121
جدول ( 4-17 ) : تصمیم گیری ها و اقدامات در مدرسه در جهت منافع و مصالح همگان............121
جدول ( 4-18 ) : اهمیت مقررات ، خط مشی ها و رویه ها در مدرسه ...................................122
جدول ( 4-19 ) : کاری که به منافع مدرسه آسیب می رساند ممکن است مجاز باشد ................122
جدول ( 4-20 ) : عدم توجه به رفاه حال کارکنان ...........................................................123
جدول ( 4-21 ) : مواخذه در صورت رفتار غیر اخلاقی حتی اگر به نفع سازمان باشد ................123
جدول ( 4-22 ) : مواخذه در صورت رفتار غیر اخلاقی به نفع شخص نه به نفع سازمان .............124
جدول ( 4-23 ) : فدا کردن اخلاقیات شخصی ..............................................................124
جدول ( 4-24 ) : روشن بودن در برابر رفتار اخلاقی .......................................................125
جدول ( 4-25 ) : سپر قرار دادن دیگران در مواقع شکست ...............................................125
جدول ( 4-26 ) : بالابردن استاندارد های اخلاقی ..........................................................126
جدول ( 4-27 ) : نظر نامساعد مدرسه به افرادی که به مقررات بی اعتنا هستند ......................126
جدول ( 4-28 ) : مدرسه ما اهداف آموزشی روشنی دارد ...............................................127
جدول ( 4-29 ) : مشارکت معلمان در اهداف آموزشی ..................................................127
جدول ( 4-30 ) : منابع کافی به منظور اثربخشی معلمان برای تدریس وجود دارد ..................128
جدول ( 4-31 ) : موفقیت دانش آموزان در راهیابی به دانشگاه ها و موسسات…....................128
جدول ( 4-32 ) : توجه به رشد حرفه ای کارکنان ............................................................129
جدول ( 4-33 ) : انضباط در مدرسه حکمفرماست .......................................................129
جدول ( 4- 34 ) : مشارکت اولیا در فعالیت های آموزشی ................................................130
جدول ( 4-35 ) : مشارکت معلمان در تصمیم گیری های مدرسه .......................................130
جدول ( 4- 36 ) : مدرسه دارای معلمین با انگیزه است ....................................................131
جدول ( 4-37 ) : آمار ترک تحصیل یا انتقال در مدرسه زیاد است .....................................127
جدول ( 4- 38 ) : مدیر پاسخگو و حمایت کننده نیاز معلمین است .....................................128
جدول ( 4-39 ) : روحیه بالای دانش آموزان در مدرسه ...................................................131
جدول ( 4- 40 ) : فرصت یادگیری مهارت های لازم از سوی دانش آموزان ......................... 131
جدول ( 4-41 ) : مشارکت اولیای دانش آموزان در تصمیم گیری های مدرسه ..................... 132
جدول ( 4-42) : نمرات دانش آموزان منعکس کننده موفقیت تحصیلی آنها........................132
جدول ( 4-43 ) : سبک مدیریتی انعطاف پذیر .............................................................133
جدول ( 4-44 ) : محیط مدرسه ....................................................................................133
جدول ( 4-45 ) : داشتن برنامه متعادل و سازماندهی شده برای رفع نیاز های ..............................134
جدول ( 4-46 ) : ریسک پذیری ..................................................................................134
جدول ( 4-47 ) : ارزش های مهم در مدرسه ....................................................................135
جدول ( 4-48 ) : برنامه های آموزشی ضمن خدمت ..........................................................135
جدول ( 4-49 ) : غیبت معلمین ....................................................................................136
جدول ( 4-50) : رابطه مدیریت با ناحیه آموزشی ، معلمین و اولیای دانش آموزان .....................136
جدول ( 4-51 ) : احساس توجه به اهداف و ارزش های مدرسه ............................................137
جدول ( 4-52 ) : غیبت دانش آموزان ............................................................................137
جدول ( 4-53 ) : تعهد به یادگیری دانش آموزان ..............................................................138
جدول ( 4- 54 ) : آزمون کالمو گراف – اسمیرنف ...........................................................138
جدول ( 4-55) : آزمون تحلیل همبستگی اسپرمن برای فرضیه اصلی ......................................142
جدول ( 4-56 ) : آزمون تحلیل همبستگی اسپرمن برای فرضیه اول ........................................143
جدول ( 4-57 ) : آزمون تحلیل همبستگی اسپرمن برای فرضیه دوم ........................................144
جدول ( 4-58 ) : آزمون تحلیل همبستگی اسپرمن برای فرضیه سوم ........................................146
جدول ( 4-59 ) : تجزیه و تحلیل آزمون u من ویتنی برای یافته جانبی اول ...............................147
جدول ( 4-60 ) : تجزیه و تحلیل آزمون کروسکال والیس ....................................................147
جدول ( 4-61 ) : میانگین حاصل از آزمون کروسکال والیس در زمینه میزان...............................149
جدول ( 4-62 ) : تجزیه و تحلیل آزمون کروسکال والیس ....................................................149
جدول ( 4-63 ) : میانگین حاصل از آزمون کروسکال والیس در زمینه میزان...............................149
جدول ( 4-64 ) : تجزیه و تحلیل آزمون کروسکال والیس .....................................................150
جدول ( 4-65 ) : میانگین حاصل از آزمون کروسکال والیس در زمینه میزان سن.............................150
فهرست نمودارها
نمودار (2-1 ) : چهار الگوی ارزش های رقابتی .......................................................................74
نمودار ( 2-2 ) : مدل نظری تحقیق .......................................................................................99
نمودار ( 4-1) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت ...........................................109
نمودار ( 4-2 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک میزان تحصیلات ...............................110
نمودار ( 4-3 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک میزان سابقه خدمت ............................111
نمودار ( 4-4 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن .................................................112
نمودار ( 4-5) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت ..........................................113
نمودار ( 4-6 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک میزان تحصیلات ..............................114
نمودار ( 4-7 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک میزان سابقه خدمت .........................115
نمودار ( 4-8 ) : توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن ................................................116
نمودار ( 4-9) : نمودار پراکنش فرضیه اصلی ................................................................132
نمودار ( 4-10 ) : نمودار پراکنش فرضیه اول ................................................................144
نمودار ( 4-11 ) : نمودار پراکنش فرضیه دوم .....................................................................145
نمودار ( 4-12 ) : نمودار پراکنش فرضیه سوم ....................................................................146
نمودار (5-1 ) : مدل نظری تحقیق.....................................................................................158