فایل حاضر کامل ترین و دقیقترین مقاله ایست که در مورد پست آموزگار ابتدایی در قالب ورد و قابل ویرایش طراحی گردیده است و طبق آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش بروز رسانی گردیده است و آماده چاپ می باشد. در نگارش این مقاله تمامی نکات مورد نیاز اداره آموزش و پرورش لحاظ گردیده است.به همراه این مقاله دقیق و کارآمد سه نمونه فرم ویژه ارتقای شغلی هم برای شما اسال می گردد که فرم شماره سه که شامل مستندات پست مورد نظر است نیز به صورت کامل پر شده است.
این مقاله ارتقا شغلی در 111 صفحه میباشد
مقدمه
عده ی زیادی از دانشآموزان در نظام آموزشی ما دچار اختلالات یادگیری هستند، طبق گزارشهای رسمی آموزش و پرورش4 تا 12 درصد از دانشآموزان در هر سال اختلال یادگیری دارند. بیتردید تعداد واقعی بیش از این خواهد بود. برای مقابله با این معضلات آموزشی هریک از معلمان روشهای خاصی را اتخاذ میکنند، برخی از این روشها به علت علمی نبودن سبب سرخوردگی تحصیلی دانشآموزان میگردد. عمدهترین مشکل املایی دانشآموزان: الف. نارسانویسی: 1- نارسانویسی به وضعیتی اطلاق میشود که دانشآموزان قواعد نگارشی در هنگام نوشتن رعایت نمیکنند، تمام کلمه یا بخشی از حروف آن را نمیتواند هم اندازه و هم شکل طبق قواعد نگارشی بنویسد، همچنین نارسایی آموزش در مورد استثناها و قواعد نگارشی جزو این دسته از مشکلات است. مثل نوشتن کلمهی بندگی به صورت بندهگی یا نوشتن کلمهی خواهر به صورت خاهر و... در این نوع اختلال دانشآموز کلمه را از نظر نقطه، دندانه، شکل درست حرف و... کاملاً درست مینویسد تنها مشکل این است که دانشآموز معیار درست نویسی کلمه و حروف آن را رعایت نمیکند. 2- دانشآموز مهارتهایی نظیر چرخش دست در نوشتن، گرفتن صحیح مداد را به خوبی یاد نگرفته است. 3- عدم حرکت مناسب انگشتان 4- ناهماهنگی چشم و حرکت دست 5- وضعیت قرار گرفتن نامناسب دفتر و مداد به هنگام نوشتن 6- نارسایی آموزش معلم در تمرین نوشتاری حروف 7- عدم هماهنگی حواس دیداری، شنیداری و حرکتی 8- خطا در ادراک دیداری حروف و کلمات 9- فاصلهی نامناسب چشم به هنگام نوشتن 10- عدم توانایی کنترل دست در هنگام نوشتن 11- عدم هماهنگی کلی بدن 12- تأخیر در تکلم فرد 13- پرتحرکی و بیقراری در هنگام نوشتن 14- میز و صندلیهای نامناسب ب. ضعف در حافظهی دیداری: عمدهترین مشکل املایی دانشآموزان ناتوانی در جایگزینی درست این حروف میباشد، علت عمده این نوع غلطهای املایی ضعف حافظهی دیداری است، یعنی دانشآموز در هنگام نوشتن املا قادر نیست تصویر درست کلمه را در ذهن خود یادآوری کند لذا در بازشناسی حروف همصدا دارای مشکل هستند. علل ضعف حافظهی دیداری: - نقص آموزش معلم - عدم تمرین و تکرار حروف همصدا توسط دانشآموز - دانشآموز قادر نیست تصویر کلمه را در ذهن خود تجسم کند(تجسم ذهنی کلمه) - نشناختن حروف - ناتوانی در ترکیب حروف ج. ضعف در تمیز دیداری در این نوع مشکل املایی، دانشآموز جزییات کلمه را رعایت نمیکند مثل از سه دندانه(س) یکی نمینویسد، یا از نقطهها کم و زیاد میکند به عنوان مثال کلمهی آش، آس. همچنین ناتوانی در تمیز و تشخیص تفاوت یک چیز از دیگر چیزهاست نظیر عدم تشخیص حروفی که دارای تصویر فضایی مشابهی هستند مانند ج به جای چ، د به جای ذ، ک به جای گ و بالعکس. براساس تحقیقات انجام شده 25 درصد از مشکلات املایی دانشآموزان مربوط به ضعف در تمیز دیداری است. برای رفع این مشکل میتوان تمریناتی از قبیل مشابهتها و تفاوتها انجام داد. د. حساسیت شنوایی برخی از مشکلات املایی از ضعف شنوایی ناشی میشود در این نوع اختلال املایی دانشآموز به علت ضعف شنوایی برخی از صداها را نمیشنود یا اینکه آن را اشتباه میشنود. پایین بودن حساسیت شنوایی عامل اصلی این اختلال است. نمونهی این نوع اختلال: نوشتن مسواک به صورت مسباک نوشتن زنبور به صورت زمبور علاوه بر اشتباه در نوشتن کلمات گاهی جا انداختن برخی از حروف و کلمات نیز از ضعف شنوایی است. شیوهی تلفظ معلم نقش اساسی دارد با تلفظ شمرده و رسا بودن صدای معلم عمدهی این مشکل حل خواهد شد. ه. عدم دقت و توجه برخی از مشکلات املایی نیز مربوط به بیدقتی دانشآموز در دندانه و نقطه، تشدید و جایگزینی نادرست آنها و اشتباهاتی در سرکش، تشدید میباشد. علل اشتباه نویسی در دندانه: 1- نا آشنایی با شکل کلی دندانه و حروف دندانهدار 2- نا آشنایی با نوشتن شکل دندانه در کلمه 3- اشتباه در شمارش دندانههای حروف دندانهدار مثل کلمه نیستند. 4- اشتباه در نوشتن شکل حروف دندانهدار در خط تحریری 5- نا آشنایی با قواعد خط تحریری به ویژه در اتصال حروف دندانهدار به برخی حروف معلمان پایهی اول به ویژه در آموزش حروف دندانهدار، مراقب و نظارت کامل بر نحوهی نوشتن دانشآموزان داشته باشند و با تمرین و تکرار به برخی تغییراتی که در شکل ظاهری دندانهها و حروف در اتصال به حروف دیگر رخ میدهد آشنا شوند و مهارت یابند. حروف «ب، ن، ی» نماد بزرگ دندانه هستند که در اتصال به هجا یا کلمهی دیگر تغییر مییابند کتاب...کتابدار، آب...آبی، توان...توانا، پهلوان...پهلوانان، موی...مویه، روی...رویه. دلایل اشتباه در نقطهگذاری حروف اشتباه در نقطهگذاری حروف در کلاس اول معمولاً بیشتر است و به صورتهای زیر دیده میشود: 1- کم گذاشتن نقطه 2- نگذاشتن نقطه 3- زیاد گذاشتن نقطه 4- جا به جا گذاشتن نقطه 5- نامناسب گذاشتن نقطه اشکالات مربوط به تشدید: اشکالات مربوط به تشدید به صورتهای زیر در دیکته ظاهر میشود: 1- جا انداختن یا ننوشتن تشدید 2- بی جا یا اضافه گذاشتن تشدید 3- جا به جا نوشتن تشدید تجربه مدون برای شناسایی و برنامهریزی مشکلات املایی یکی از مشکلاتی که دانشآموزان با آن مواجه میباشند ضعف املا است. اولین گام برای بر طرف کردن هر ضعفی شناخت آن میباشد. اگر معلم و مربی به موقع و دقیق مشکلات دانشآموز را تشخیص دهد میتواند سریع راه حل مناسب و منطقی را برای حل مشکل انتخاب و در جهت بهبود وضعیت آموزشی دانشآموزان اقدام نماید. مدل املانویسی که در ذیل توضیح داده میشود تا اندازهی زیادی به معلم کمک میکند تا به طور دقیق و سریع ضعف املایی دانشآموزان را تشخیص دهد و در جهت بهبود وضعیت دانشآموز اقدام کند. تعریف املا: املا به معنی جانشین ساختن صحیح صورت نوشتاری کلمات حروف به جای صورت آوای آنهاست. اهداف درس املا در دورهی ابتدایی: 1- آموزش نوشتن کلماتی که مورد احتیاج دانشآموزان است. 2- ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان 3- افزایش خزانهی لغات دانشآموزان 4- آموزش شیوهی نگارش حروف و کلمات در یادگیری املا یک کلمه سه عامل موثر میباشد: الف. شنیدن ب. دیدن و تجسم ذهنی کلمه ج. نوشتن کلمه با توجه به این سه عامل زمانی دانشآموز کلمه را به درستی خواهد نوشت که آن کلمه را خوب بشنود و بتواند در ذهن خود آن را تجسم کند و در نهایت کلمه را بنویسد. حرکتی در زیر توالی آن توضیح داده میشود: الف. شنیدن کلمه، تشخیص دقیق کلمه، تدارک کلمه ب. تشخیص کلمه، یادآوری و مجسم ساختن تصاویر و بازشناسی کلمهی صحیح در ذهن ج. نوشتن درست کلمه، نوشتن صحیح حروف سازندهی کلمهی بازنویسی کلمه و توالی مناسب آنها به طور خلاصه مدل نگارش کلمات در املا عبارت از ادراک کلمه، بازشناسی کلمه و بازنویسی کلمه هریک از این توالی در مدل، مربوط به یک یا چند فرآیند ذهنی است، ادراک کلمه مربوط به حافظهی شنیداری و تمیز شنیداری است. بازشناسی کلمه مربوط به حافظهی دیداری و توالی دیداری است. بازنویسی کلمه مربوط به حافظه حرکتی است. با توجه به مطالب ارایه شده مدل آموزشی املا به شرح زیر ارایهی معرفی میشود: براساس مدل ارایه شده کلیهی برنامههای آموزشی املا بایستی به سه رکن آن یعنی ادراک، بازشناسی و بازنویسی توجه کنند.