دانلود تحلیل محتوای علوم تجربی پایه سوم ابتدایی با رویکرد تربیتی با فرمت ورد و قابل ویرایش در 20 صفحه
تحلیل محتوای برنامه های درسی دوره ابتدایی کتاب علوم تجربی
پایه ی سوم ابتدایی با رویکرد اهداف تربیتی
چکیده
مقدمه و هدف : با توجه به نقشی که علوم تجربی در پروش و آماده سازی دانش آموزان برای زندگی آینده دارد پژوهش به تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم در سال تحصیلی اخیر با رویکرد اهداف تربیتی می پردازد.
روش شناسی : روش تحلیل محتوای این پژوهش ویلیام رومی و آنتروپی شانون با کمک محتوای کتاب معلم (راهنمای تدریس) علوم تجربی سوم است. نمونه برداری جامعه آماری 112 صفحه کتاب مذکور می باشد. پس از تعیین مقوله های فعال و بهنجارسازی داده ها، بار اطلاعاتی ، ضریب و درصد اهمیت شاخص های هر سه حیطه تربیتی محاسبه شد.
یافته ها : در حیطه شناختی آشنایی با خوراکی ها و مواد اطراف ما دارای بیشترین اهمیت و بکارید و ببینید و نیرو همه جا دارای کمترین اهمیت اند؛ در حیطه مهارتی مهارت اندازه گیری مواد بیشترین و از گذشته تا آینده کمترین اهمیت را به خود اختصاص داده اند؛ در حیطه نگرشی گرایش به زندگی ما و آب ، بالاترین و تمایل به (هر کدام جای خود) دارای کمترین اهمیت هستند. از نظر روش تحلیل محتوای ویلیام رومی کتاب مذکور برای دانش آموزان سوم فعال می باشد.
نتیجه گیری : بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت سه حیطه تربیتی از بیشترین به کمترین اهمیت در کتاب عبارتند از حیطه نگرشی، مهارتی و شناختی. بنابراین به یک نسبت شاخص های هر حیطه تربیتی مورد توجه قرار نگرفته اند.
واژگان کلیدی
تحلیل محتوا، کتاب ، علوم تجربی، اهداف تربیتی.